Holdet 2022 EN/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Herlufsholm Skole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e)
Hold 2022 EN/b (1b EN, 2b EN, 3b EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 The History of English and British History
Titel 2 Science Fiction
Titel 3 Schools and Growing up
Titel 4 Project: News from the English-speaking world
Titel 5 Rhetoric and Non-fiction
Titel 6 The Dumb Waiter
Titel 7 American Dreams: EKSAMEN
Titel 8 Flerfagligt forløb om amerikansk identitet
Titel 9 New York
Titel 10 Obsession
Titel 11 Project: The 2b Book Club
Titel 12 Shakespeare - Love, Power and Ambition - EKSAMEN
Titel 13 Rationalists and Romantics
Titel 14 Victorian Gothic and Crime: EKSAMEN
Titel 15 Modern Short Stories - EKSAMEN
Titel 16 The Gallant South, To Kill a Mockingbird - EKSAMEN
Titel 17 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 The History of English and British History

A look at the history of the English language, from Beowulf to modern English. A look at British history from the Romans to the Second World War. The students made presentations of their own choice on various events and people in British history.

- A lecture on the history of the English Language
- Clips from BBC documentary on the History of English (Melvyn Bragg)
- Various examples of English
- Open University, The History of English in Ten Minutes'.
- Chris Plougheld, Britain: Past and Present, pp. 11-32, Systime, 2008
- Shekhar Kapur, Elizabeth: The Golden Age, 2007 (film)
- Michael Apted, Amazing Grace, 2006 (film)

25 pages

Faglige mål og kernestof:

̶   forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶  udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶  læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk

̶  standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶  det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca

̶  et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶  væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Science Fiction

Backgoundd;

Etienne Augé, ‘Why our world needs science fiction’, TEDxErasmusUniversity, March 2014 (lecture)

Items studied:

- Ray Bradbury, ‘The Veldt’, 1950. Gothic Digital Series, Free for Education (short story)
- Fergal O’Byrne, Same Shit, Different Planet, 2022 (drama) – SKREVET VÆRK
- Rory Cellan-Jones, ’Reith Lectures: AI and Why People Should Be Scared’, BBC, 29 November 2021 (article)

Supplementary items:
- Darrell M. West, ‘Five Reasons to Explore Mars’, Techtank, Brookings, 18 August 2020 (article)
- Live performance of Same Shit, Different Planet at That Theatre, 22 February 2023

The class has studied a classic science fiction short story by Ray Bradbury, as well as a very recent science fiction play by Fergal O'Burne. Despite the time difference the themes of the texts are quite similar, questions also explored in articles about recent developments in science: Would colonising Mars be a good idea? Can we control AI?

86 pages

Relevante faglige mål:
̶   læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶   gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶   analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶   perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶   analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA


Relevante kernestof i læreplanen:
̶   sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶   principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶   tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶   et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶   væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶   væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Schools and Growing up

Items studied:

- Matt Abbott, 'Big School' and ' Pulling a Sickie #2', Hurricane in My Head: Poems for when Your Phone Dies, Bloomsbury 2019 (poems)

- Kamal Ahmed, ‘The Boy on the Left Had no Future’, The Observer, 2002. Contexts, ed. Engberg-Pedersen, Grønvold, Ohland-Andersen, Gyldendal, 2015 (feature article)

- Hill & Ahmed, ‘TV, Public School and Ryan’s Fall’, The Observer, 2002. Contexts, ed. Engberg-Pedersen, Grønvold, Ohland-Andersen, Gyldendal, 2015 (feature article)

- Extracts of BBC, ‘School Swap: The Class Divide’, Season 1, Episode 2, 2015 (TV show)

- Amy Pantall, ‘Hard Work Pays off for Warminster scholarship Winner’, WiltshireTimes, 2017 (news article)

- Gus Van Sant, Finding Forrester, 2000 (film)

- Winston Churchill, excerpts from My Early Life, Chapter One, 1930 (autobiography)

- Pink Floyd, lyrics of ‘Another Brick in the Wall’ (Part II), 1979 (poem)

- Nick Hornby, About a Boy, 1998 (novel)


The class studied, discussed and wrote about the topic in various ways: own experiences, recent and historical examples, fiction and non-fiction.

376 pages


Faglige mål og kernestof:

Sprogfærdighed
̶   forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶  udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶  læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶  skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed

̶  gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶  analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶   perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶  analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶   demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
̶  principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶  standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling

̶  tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶  et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker

̶  væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Project: News from the English-speaking world

Throughout the year the students have presented news of their own choice from an English speaking country, with illustrations, videos and debate.


Relevante faglige mål:
̶   forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶   udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶   gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶   analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶   anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Rhetoric and Non-fiction

Background:
- Excerpts from Buhl & Larsen, English in Danish, Systime, 2008, and Tornøe & Juul Lund, Write away, Gyldendal, 2008.
- Handout on rhetoric and some rhetorical devices , put together by Inger Brøgger

Items studied:
- Shakespeare, ‘St Crispen’s Day Speech’, Henry V, 1599 (drama)
- Winston Churchill, ‘Blood, Toil, Tears and Sweat’, May 13, 1940 (speech)
- Abraham Lincoln, ‘The Gettysburg Address’, 1863 (speech)
- Martin Luther King, ‘I Have a Dream’, 1963 (speech)
- Lionel Shriver, 'Heritable Guilt is in vogue', The Spectator, July 15, 2023 (column)

The focus here has been on rhetoric and non-fiction and how a reader/audience is engaged and persuaded.

23 sider

Relevante faglige mål:
̶   forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶   læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶   gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶   analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶   analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶   demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Relevant kernestof i læreplanen:
̶   sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶   principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶   tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶   et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶   væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 The Dumb Waiter

Items studied:

- Harold Pinter, The Dumb Waiter, Samuel French, 1960 (drama)
- A live performance of The Dumb Waiter at That Theatre in Copenhagen in October 2023, followed by a Q&A with the actors.
- 'Theatre of the Absurd', Britannaica Online Encyclopedia, 2023 (article)

The class studied Harold Pinter's play, focusing on characterisation and on the theatre of the absurd before a performance of the play.

40 pages


Faglige mål og kernestof:

̶  læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk

̶   forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer

̶  gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶  analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶   perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk


̶  standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling

̶  tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶  et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶  faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag ̶ uddrag af værker af Shakespeare
̶  væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 American Dreams: EKSAMEN

Background:

- Fran Hopenwasser and Leif Stubbe Teglbjærg, ‘The Puritans,  Introduction’, From the New World to a Nation (1607-1861), Systime, 2009, s. 23-26

- J.A. Leo Lemay, ‘The American Dream’, 1988, in Hopenwasser and Teglbjærg, ibid., pp. 27-32

- Extract from The Unanimous Declaration of the Thirteen United States of America, July 4, 1776 (article)

- Beth Rowen, US Immigration Legislation, from Infoplease, 2016

- Ana Swanson, ‘What America’s immigrants looked like when they arrived on Ellis Island’, 24.10.2015, Washington Post

‘- The Homestead Act’, from https://westernexpansion.mrdonn.org
- ‘Pioneers’, ibid.


Items studied:

- Laura Ingalls Wilder, On the Banks of Plum Creek, Harper & Row, 1953, (novel)
                  excerpts from Ch. 1, 16, 24, 25, 26, 27, 28

- John Steinbeck, Of Mice and Men, 1937 (novella)
- Robert Burns, “To a Mouse”, 1785 (poem)

Supplementary items:

- ‘Rejsen til Amerika – de danske udvandrere’ 1 & 2, DR Kultur, 2017 (TV programmes)
- Gary Sinise, Of Mice and Men, 1992 (film)
- Simon Kuper, Why Europeans no Longer Dream of America, Financial Times Magazine, 1-10-20


In this unit the focus has on the USA as the land of dreams, the immigrant and pioneer experience and the hard work, sacrifices and possible setbacks that it entails.

160 pages


Faglige mål og kernestof:

̶   forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶  udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶  læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶  analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶  gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶  analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶   perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶  analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶   demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
̶  principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶  tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶  et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶  væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶  væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 8 Flerfagligt forløb om amerikansk identitet

Formål: Formålet er at give eleverne indblik i amerikansk kultur i forbindelse med deres studietur til New York. I historie arbejdes der med kendetegn ved amerikansk identitet og selvforståelse dels som en ny nation og som en etableret supermagt.

Historie: Faglige mål: Se særskilt forløbsplan

Engelsk: Faglige mål: Se forløbsplanerne for "New York" og "American Dreams".


Historie: Materiale: Se særskilt forløbsplan

Engelsk: Materiale: Se forløbsplanerne for "New York" og "American Dreams".

I planlægningen af det samlede forløb skal der bl.a. være opmærksomhed på nedenstående elementer. Hvilke punkter indgår i forløbet (under punkt 4 og 5 må I meget gerne uddybe, hvordan det er bearbejdet til inspiration til kollegaer)?
Lad de punkter stå, som indgår i forløbet.

1. Udarbejdelse af problemformulering under vejledning.
2. Anvendelse af forskellige faglige metoder
3. Metodiske og basale videnskabsteoretiske overvejelser
4. Skriftlig og mundtlig formidling, herunder dialog om resultatet af arbejdet
5. Udvikling og vurdering af innovative løsningsforslag (skal indgå i mindst et forløb i 2.g)
6. Sætte sig ind i nye faglige områder samt selv at udvælge og strukturere relevant materiale (skal indgå i det frie 3.g forløb)
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 New York

Background:

- George Lankevitch, ‘New York City’, excerpts from Encyclopaedia Britannica (article)
- Ana Swanson, ‘What America’s Immigrants Looked like when They Arrived on Ellis Island’, The Washington Post, 24-10-2015 (article)
- Beth Rowen, US Immigration Legislation, 2016, Infoplease (article)
- Clips from New York – a Documentary Film, Ric Burns & James Sanders, PBS 2003 (documentary)

Items studied:

- Fred Ebb and John Kander, ‘Theme from New York, New York’, 1977 (poem)
- Jacob Riis, ‘The Story of Kid McDuff’s Girl’, 1892 (newspaper article)
- Louis Wirth, two pages from ‘Urbanism as a Way of Life’, 1938 (article, sociology journal)
- Paul Auster, ‘Auggie Wren’s Christmas Story’, 1992 (short story)
- Salman Rushdie, ‘Let’s Get back to Life’, The Guardian, 6 October 2001 (article)
- Bonnie Gleicher, ‘The Power of Loneliness: How to Crush Feeling Alone in N.Y.C.’, The Blog, The Huffington Post, 2 April 2014 (article)
- Vivian Yee and Jeffrey Singer, ‘The Death of a Family, and an American Dream,’ New York Times, 29 December 2013 (article)

Supplementary items:
- Emma Lazarus, ‘The New Colossus’, 1883, Wikipedia (poem)
- Jay-Z, ‘Empire State of Mind’, 2009 (poem)

This unit looks at the history of and the various ways the Big Apple has been seen, as a city of opportunity, the city that never sleeps, or as a lonely place where people's dreams are destroyed in the slums.

The class went on a study trip to New York with visits to a.o. Ellis Island.

44 pages

Relevante faglige mål:
̶   forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶   udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶   læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶   gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶   analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶   perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶   analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶   orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶   anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶   behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
̶   demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Relevant kernestof i læreplanen:
̶   principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶   tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶   et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶   væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Obsession

Items studied:

- John Fowles, The Collector, 1963. Vintage, 1998 (novel) - SKREVET VÆRK
- Introduction to Shakespeare’s Characters (The Tempest): Caliban and Miranda, The Works of William Shakespeare. Vol. 16. Ed. Evangeline Maria O'Connor. J.D. Morris and Co. (article)
- Bob Reiner, Misery, 1990 (film)

The class has read John Fowles' novel, The Collector, and during the reading the focus has been on fiction analysis, on the unreliable narrator and on style of writing, as well as the obsessions found in the Calibans of this unit.

284 sider

Relevante faglige mål:
̶   læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶   gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶   analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶   analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA


Relevant kernestof i læreplanen:
̶   ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶   sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶   principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶   tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶   et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 11 Project: The 2b Book Club

In the beginning of this year the students chose a novel to read for this compulsory book club. In April and May small groups of students met for book clubs with their teacher to present and discuss their novels over tea and homemade rolls.

Relevante faglige mål:
̶   forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶   udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶   gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Shakespeare - Love, Power and Ambition - EKSAMEN

Background:

Delaney, Ward, Fiorina, Fields of Vision, 2003:
- ‘Historical and Literary Background to the Renaissance’
- About Shakespeare, his life and works

- Shakespeare's World - History of Britain, Timelines.tv (video)
- Aristotle, Nietzsche and Macbeth, task, hand-out
- Comedy and the Tragedy, hand-out
- “The Structure of a Shakespeare Play”; hand-out
- “Courtly Love”—hand-out
- Examples of Renaissance Poetry and Music—hand-out

Items studied:

- Excerpts from William Shakespeare, A Midsummer Night’s Dream, Heinemann, 2010 (drama):
Act One, Scene 1, ll. 1-251
Act Two, Scene 1, ll. 60-187
Act Three, Scene 1, ll. 110-192; Scene 2, ll. 257-329
Act 5, Scene 1, ll. 153-238

- Excerpts from William Shakespeare, Macbeth, New Swan Shakespeare, Longman (drama):
Act One, Scene 1; Scene 3, ll. 38-88; Scene 5, ll. 1-52; Scene 7, ll. 28-74
Act Three, Scene 3, ll. 33- 144
Act Five, Scene V

---, Sonnet 130 (poem)
---, Sonnet 116 (poem)
---, Sonnet 29 (poem)
---, Sonnet 18 (poem)

- Michael Hoffman, A Midsummer Night’s Dream, 1999 (film)
- Roman Polanski, Macbeth, 1971 (film)
- A live performance of A Midsummer Night’s Dream by Drama Group Europe in Copenhagen, August 2023.

- Bartholomew Griffin, “Fidessa, More Chaste than Kinde”, London, 1596 (poem)

The core of this theme is Shakespeare's Macbeth, A Midsummer Night’s Dream, of which we have read and dramatised excerpts, and four sonnets by Shakespeare. The Renaissance in general and the way love is portrayed in the various texts have been discussed, an important concept here is courtly love, as well as power', ambition, jealousy, deception and evil.
Part of the work with Macbeth consisted of creative close readings based on exercises from a Royal Shakespeare Company workshop.


85 pages


Relevante faglige mål:
̶   forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶   læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶   gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶   analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶   perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶   anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Relevant kernestof i læreplanen:
̶   principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶   standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶   tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶   et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶   uddrag af værker af Shakespeare
̶   væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶   væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 13 Rationalists and Romantics

Background:
- Author unknown, Wikipedia, ”Enlightenment or The Age of Reason”, excerpts, 2015
- ”Romanticism in Britain”, excerpts, Fields of Vision, ed. Delaney, Ward, Fiorina, 2003 (article)
- Excerpts from various BBC documentaries
- William Hogarth, 'A Rake's Progress', a series of paintings (paintings)

Items studied:

- Jonathan Swift, excerpts from ”A Modest Proposal”, Fields of Vision (Essay)
- Alexander Pope, excerpts from An Essay on Criticism, 1711.
- William Wordsworth, ”My Heart Leaps up”.
- William Blake, ”The Lamb”, Fields of Vision (poem)
--, ”The Tyger”, Fields of Vision (poem)
- Wordsworth, excerpts of ”The Tables Turned”,
- William Wordsworth, ”I Wandered Lonely as a Cloud”, Fields of Vision (poem)
- George Gordon Byron, ”She Walks in Beauty”, Fields of Vision (poem)
- Percy Bysshe Shelley, ”Ozymandias”, Fields of Vision (poem)
- John Keats, ”When I Have Fears”, Fields of Vision (poem)
- Jane Austen, ecxerpt from Ch.1, Pride and Prejudice, in Fields of Vision (novel)

Supplementary items:

- Ang Lee, Sense and Sensibility, 1995 (film)
- Clip from Pride and Prejudice, BBC, 1995 (TV series)

This theme focusses on two important literary periods, the 18th Century Rationalism and the Romantics. Some of the greatests writers of prose and poetry in the English language have been read - Swift and Austen, Pope and Wordsworth, Blake and Keats. The dual viewpoints have also been illustrated by a film version of Jane Austen's Sense and Sensibility.

21 sider

Relevante faglige mål:
̶   læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶   gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶   analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶   perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶   demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Relevant kernestof i læreplanen:
̶   tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶   et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶   væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶   væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 14 Victorian Gothic and Crime: EKSAMEN

Background

Delaney, Ward, Fiorina, Fields of Vision, 2003:
             - ‘Historical and Social Background to the Victorian Age’
             - ‘The Literary Background’

- ‘Gothic literature’, BBC (article)
- John Bowen, The British Library, 'The Gothic', 2015 (video)
-  ‘Characteristics of a Detective Story’, in ‘Core Knowledge’ (article)


Items studied:

- Excerpts from Susan Hill/Stephen Mallatratt, The Woman in Black: A Ghost Play, 1989 (drama)
- Excerpts from Emily Bronte, Wuthering Heights, 1847, in Delaney, Ward, Fiorina, Fields of Vision, 2003
-  Edgar Allan Poe, ‘The Tell-tale Heart’, 1843, in Delaney, Ward, Fiorina, Fields of Vision, 2003
- Charles Dickens, A Christmas Carol, ‘Stave 1: Marley’s Ghost’, 1843, in Lit2Go,
- Rudyard Kipling, ‘The Return of Imray’, 189, from The Kipling Society, ‘Kipling’s Stories’
- Conan Doyle, ‘The Speckled Band’, 1892, in Vain, Vicious, Victorian, E.L. Kristensen, Gyldendal, 2001.

Supplementary items:

- A live performance of The Woman in Black by That Theatre, Copenhagen, November 2024 (drama), followed by a Q&A with the actors
- Robert Zemeckis, A Christmas Carol, 2009 (film)


This unit has focused on the Victorian Age, primarily on the Victorian gothic, the supernatural, madness and the unreliable narrator, the sense of Colonial unease in an unknown (Indian) culture, as well as the art of deduction in solving crimes.


118 pages


Faglige mål og kernestof:

̶   forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶  udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶  læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk

̶  gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶  analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶   perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶  analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶   demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

̶  principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶  tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶  et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶  væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶  væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 15 Modern Short Stories - EKSAMEN

Background:

- Delaney, Ward, Fiorina, Fields of Vision, 2003: “Modernism: The Literary Background: British Literature”, p. 17

- Ernest Hemingway, short excerpt from Death in the Afternoon, 1932 (The Iceberg Theory, or Theory of Omission)

Items studied:

- Rupert Brooke, Sonnet V, 'The Soldier”, 1914 (poem)
- Wilfred Owen, 'Dulce and Decorum Est', 1917 (poem)
- Sigfried Sassoon, 'Base Details', 1918 (poem)
- Rudyard Kipling, 'My Boy Jack', 1916 (poem)

- T.S. Eliot, "The Love Song J. Alfred Prufrock" (poem)
- James Joyce, excerpt from Ulysses, final Chapter (novel excerpt)

- Ernest Hemingway, 'Hills like White Elephants', 1925 (short story)
- Katherine Mansfield, 'Miss Brill', 1920 (short story)


The class has read First World War poetry and important works of modernism, but the main focus is the modern short story, the iceberg technique and stylistic experiments in prose fiction.
As part of this unit the class has worked in groups with different modern short stories and taught students in the 8th grade short story analysis.


25 pages


Faglige mål og kernestof:

̶   forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶  udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶  læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk

̶  gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶  analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶   perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶  analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶   demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

̶  principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶  tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶  et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶  væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶  væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 16 The Gallant South, To Kill a Mockingbird - EKSAMEN

Background:

- Encyclopaedia Britannica, “The South” (article)

Items studied:

- Abel Meeropol, “Strange Fruit”, 1938 (poem)
- Richard Wright, from “The Ethics of Living Jim Crow”, 1937 (autobiographical sketch)
- William Faulkner, “Dry September”, 1931 (short story)

- Harper Lee, To Kill a Mockingbird, 1960 (novel)

Supplementary item:

- Robert Mulligan, To Kill a Mockingbird, 1962 (film)


In this unit focus has been on the American South, 'the gallant south', particularly during the era of Jim Crow laws, the age of widespread blatant racism and lynching, but the mockingbird and growing up motifs are also important in this unit.


415 pages


Faglige mål og kernestof:

̶   forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer

̶  læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk

̶  analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶   perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶  analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

̶  tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶  et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker

̶  væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 17 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Eleverne må kun benytte følgende internetbaseret undervisningsmateriale ved skriftlig og mundtlig eksamen:

- Engram (Minlæring) - alle centrale emner (verber, substantiver, adjektiver, adverbier etc.)
- Ordbogen.com
- Gyldendals røde ordbøger
-- Merriam Webster Dictionary
- The Cambridge Dictionary

Derudover må de benytte alle bøger på papir ("Fejlstøvsugeren", "Getting Started" etc), samt f.eks. udleverede grammatik-kompendier.

De må medbringe noter/kompendier på papir efter eget valg.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer