Titel
12
|
Shakespeare - Love, Power and Ambition - EKSAMEN
Background:
Delaney, Ward, Fiorina, Fields of Vision, 2003:
- ‘Historical and Literary Background to the Renaissance’
- About Shakespeare, his life and works
- Shakespeare's World - History of Britain, Timelines.tv (video)
- Aristotle, Nietzsche and Macbeth, task, hand-out
- Comedy and the Tragedy, hand-out
- “The Structure of a Shakespeare Play”; hand-out
- “Courtly Love”—hand-out
- Examples of Renaissance Poetry and Music—hand-out
Items studied:
- Excerpts from William Shakespeare, A Midsummer Night’s Dream, Heinemann, 2010 (drama):
Act One, Scene 1, ll. 1-251
Act Two, Scene 1, ll. 60-187
Act Three, Scene 1, ll. 110-192; Scene 2, ll. 257-329
Act 5, Scene 1, ll. 153-238
- Excerpts from William Shakespeare, Macbeth, New Swan Shakespeare, Longman (drama):
Act One, Scene 1; Scene 3, ll. 38-88; Scene 5, ll. 1-52; Scene 7, ll. 28-74
Act Three, Scene 3, ll. 33- 144
Act Five, Scene V
---, Sonnet 130 (poem)
---, Sonnet 116 (poem)
---, Sonnet 29 (poem)
---, Sonnet 18 (poem)
- Michael Hoffman, A Midsummer Night’s Dream, 1999 (film)
- Roman Polanski, Macbeth, 1971 (film)
- A live performance of A Midsummer Night’s Dream by Drama Group Europe in Copenhagen, August 2023.
- Bartholomew Griffin, “Fidessa, More Chaste than Kinde”, London, 1596 (poem)
The core of this theme is Shakespeare's Macbeth, A Midsummer Night’s Dream, of which we have read and dramatised excerpts, and four sonnets by Shakespeare. The Renaissance in general and the way love is portrayed in the various texts have been discussed, an important concept here is courtly love, as well as power', ambition, jealousy, deception and evil.
Part of the work with Macbeth consisted of creative close readings based on exercises from a Royal Shakespeare Company workshop.
85 pages
Relevante faglige mål:
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Relevant kernestof i læreplanen:
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ uddrag af værker af Shakespeare
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
|