Herlufsholm Skole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Herlufsholm Skole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SPB/g - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Herlufsholm Skole
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Hold
2022 SPB/g (
1g SPB
,
2g SPB
,
3avy SPB
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
TAPAS
Titel 2
TAPAS Andalucía
Titel 3
Forløb#3
Titel 4
Colombia
Titel 5
Tapas - el tiempo está loco
Titel 6
Tapas - los jóvenes
Titel 7
Forløb#8 Jóvenes hispanohablantes
Titel 8
Forløb#8 Bolivia
Titel 9
Forløb#9 Migración
Titel 10
Forløb#10 Amor
Titel 11
Forløb#11 México
Titel 12
Forløb#12 ODS/Cambio climático
Titel 13
Forløb#13 Pandillas
Titel 14
Forløb#14 La guerra civil española
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
TAPAS
Begyndersystem TAPAS
Kapitel 1 - 6
Indhold
Kernestof:
Los días de la semana & los meses.
Conjugación de los tres tipos de verbos según la terminación: -ar, -er, -ir. Vi laver en lille prøve heri...
Afsnit
¡Hola! Me llamo Margarita Fraga. Soy de Santiago de Compostela. Soy gallega. Soy morena y tengo los ojos verdes y el pelo largo y liso. Vivo en un piso con mis padres. El piso está en el centro de Santiago. No tengo hermanos. Tengo 17 años. Tengo muc
https://squiz.systime.dk/tinyurl/UdF-88c2b67c7
Lektie til i dag: Tapas kapitel 6, tekst 1 og spørgsmål. Teksten skal kunne oplæses og oversættes og spørgsmålene besvares.
Link til pararbejde opgave A:https://squiz.systime.dk/tinyurl/Uq4-9309622ae
Link til Ejercicios:
Dagens lektie er bøjning af verberne Ir og venir.
Julequiz
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
TAPAS Andalucía
Tema: Andalucía
La Féria de abril
Fruta y verdura
Gazpacho
Materiale
Tapas capítulo 7
La serie de netflix
Billedbeskrivelse
Grammatik:
verber i nutid
muy, mucho, muchos, muchas
Indhold
Kernestof:
Para la clase:
Bøj verbet IR til timen og i Kapitel 7, tekst III. Una receta andaluza (En andalusisk opskrift) - læs denne opskrift op 3 gange på spansk. Muchas gracias.
Capítulo 8, under temagloser, studér stamtræet i opgave B og læs og oversæt opgave C - der beskriver stamtræet på spansk.
4. La familia en español - "Spanish Sitcom A1"
La familia en español, aprender vocabulario español
Practica el vocabulario: familia - og øv dig på at præsentere din familie udfra dit familietræ, gracias.
Status
Se denne trailer på spansk: https://youtu.be/VIioUAXM_yg
Qué pelicula vamos a ver????:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3
La familia
Mi familia
La familia real ....
Vocabulario importante
Descripción de foto
Indhold
Kernestof:
Capítulo 8, under temagloser, studér stamtræet i opgave B og læs og oversæt opgave C - der beskriver stamtræet på spansk.
4. La familia en español - "Spanish Sitcom A1"
La familia en español, aprender vocabulario español
Practica el vocabulario: familia - og øv dig på at præsentere din familie udfra dit familietræ, gracias.
Status
Se denne trailer på spansk: https://youtu.be/VIioUAXM_yg
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Colombia
Colombia
- information om landet. Drøfte "estereotipos"
- se Encanto
- øve mundtlighed i familie-gloser
- øve mundtlig flow med sangene "No se habla de Bruno" og "Oruguitas"
- øve læsehastighed med La bicicleta med Shakira
Indhold
Kernestof:
SE No se habla de Bruno (De "Encanto") - YouTube
Dos oruguitos Sebastián Yatra - Dos Oruguitas (Live from "The 94th Academy Awards") - YouTube
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Tapas - el tiempo está loco
Tapas grundbogen
- vejrudtryk
- klokken
- repetition af tallene 1 - 1000
Serie:
1. del af La chica de la nieve
Indhold
Kernestof:
Hola clase. Repetér 200 - 900 gloserne og
www.duolingo.com/classroom/bjjgqw
Vi skal lære vejret -og se film. Ian havde du styr på filmen, med undertekster?
Vi skal træne "vejret" - øv dig på at udtale disse vejrudtryk
Bizarrap y Quevedo
el tiempo está loco.pdf
Som forberedelse til timen læs denne tekst igennem på spansk 3 gange. Først langsomt, så lidt hurtigere og til sidst så hurtigt du kan uden at gå i stå i ordene:
Presentación fotos
perfecto skr afl med billede que he heco.docx
perfecto Ejercicio.docx
eltiempo powerpoint.ppt
Øv dig på vejr-powerpointen fra torsdag i sidste uge. Øv specielt på dine svar på spørgsmålene på sidste slide - dem skal du kunne udtale flydende fordi det skal optages på video.
Inden timen: øv dig på at kunne verberne: ser og ir udenad. I timen er der nedtælling til ferien. Der er grupper der har forberedt indslag til timen og læreren har også planlagt "underholdning"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Tapas - los jóvenes
Los jóvenes españoles y daneses
- tiempo libre & intereses
- me gusta / me encanta - strukturer
sammenligne kulturer:
Mapa de tesoro en Herlufsholm - información sobre la escuela
- årstal
serier:
3 afsnit af Casa de Papel
1 afsnit La chica de la nieve
Indhold
Kernestof:
Inden timen brug 30 minutter på denne sang:
Bøj og lær uden ad:
Descripción de fotos Casa de papel.docx
Inden timen: bøj verbet GANAR = at vinde.
Vamos a ir a la ciudad si hace buen tiempo.
Læs første afsnit højt på spansk og øv ordene i opgave G. Gracias
Skriv på ét ark til aflevering i starten af timen:
Hola Clase Fantástica!
Inden timen øv på dit "carta" dit brev så du kan fortælle om dig selv på spansk uden at kigge ned. Lær 3 - 5 sætninger udenad. Gracias.
https://www.berlingske.dk/pilestraede/vinicius-du-er-en-abe-hverdagsracisme-er-indlejret-i-det-spanske-sprog
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#8 Jóvenes hispanohablantes
Vi arbejder med materiale om forskellige unge i den spansktalende verden og repeterer grammatik og opbygger mere viden og relevant ordforråd
Kernestof:
Holmgaard & Dafcik: España en perspectiva, forlaget EA: s. 21-22
Eva Rosenkilde: Mundo hispano, Gyldendal 2015: Patricio de Buenos Aires + videoer
Ringgaard & Kledal: Retratos latinos en California, systime, 2012: Alma Cruz
https://www.youtube.com/watch?v=CzHgssEFwis
(unge latinamerikanere fortæller)
Spanskportalen: Una chica española en Dinamarca (artikel)
Blog:
https://espanolenzuecos.blogia.com/2007/011502-pernille-y-ricardo.php
Supplerende materiale:
Neem
minlæring.dk
quizletter
22 ns
Fokus på at repetere og opbygge, på at læse om og arbejde med andre unge som et vindue mod verden. Vi arbejder i par og grupper.
Indhold
Kernestof:
Hola chicos - aquí la nueva profesora ;)
Lektie: bogen s. 21 opsummér hvad du ved om de unge spaniere, du skal kunne fortælle noget i klassen (valores, intereses, vivir en casa, ni-ni, mileurista, okupa, fuga de cerebro) + fortæl en smule om billedet + øv jer lidt på det fra sidst: perfektu
Lektie: Patricio de Buenos Aires (koipiark) LÆS resumé s. 36-37 og lav 5 spørgsmål til det til de andre på holdet + øv jer på de 3 tider (præsens, perfektum, fremtid m/ir) regelmæssige verber + de uregelmæssige i præsens
Lektie: repeter de 4 uregelmæssige i præsens (ir, ser, estar, hacer), de 3 regelmæssige i 3 tider og 1-1000 + læs på GUSTAR (vi fortsætter med Patricio) I SKAL ALTSÅ KUNNE NOGET AF OVENSTÅENDE OG HELST LIDT AF DET HELE!!!! Også selv om man ikke har
Lektie: gustar/encantar/faltar ØV JER!, billedbeskrivelse: fortæl om foto, noget der sker, noget der er sket og noget der skal ske (præsens, perfektum, fremtid, de 3 tider, I nu nogenlunde kan) og Patricio: qué sabéis ahora, vi samler op og fortsætte
image.jpeg
Lektie: Lyt flere gange til video (se link) - I skal kunne fortælle noget om de unge og deres: udfordringer (retos), fordele/ulemper (ventajas/desventajas), deres pligt i forhold til kontinentet/deres land (deber) og hvordan de ser deres fremtid - d
I dette modul skal I skrive jeres første delprøve 1 uden hjælpemidler (man kan med fordel øve verber, køn/tal og fx billedbeskrivelse) - den vil tælle som en test og den tæller som en aflevering, så I er nødt til at være til stede.
Lektie: Alma Cruz tekst (ny kopi): lav opg A, B og læs s. 60-61 l. 6 + HUSK Spontan Spansk
https://quizlet.com/333640620/hitverber-flash-cards/
OVERSIGTER OG ØVELSER FRA SPONTAN SPANSK.docx
Nu er det godt vejr, men der er ikke is, selv om vi har penge og tid her. Jeg er stadigvæk hjemme, derfor ser jeg tv, når jeg kan eller måske danser jeg, jeg danser altid om morgenen, fx i dag.
ARBEJD SELV: I skal have læst resten af Alma Cruz teksten
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#8 Bolivia
Vi arbejder med introduktion til landet og læser/ser/diskuterer om geografi, kultur, historie og samfund - fokus på både basal viden og på personlige beretninger.
Kernestof:
Rikke Arnholtz: Vislumbres de Bolivia
Opgaver fra Rikke Arnholtzs oplæg
https://web.archive.org/web/20171031004617/https://lostiemposdigital.atavist.com/cosasunicasdebolivia
(7 bolivianske vidundere)
https://www.youtube.com/watch?v=p_sBINkdnvo
(video om boliviansk dreng med et talent)
https://www.youtube.com/watch?v=8IcNfECAnvo
(video om skopudser Cleto)
https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-det-kvindelige-taeskehold-fra-la-paz_413126
Supplerende materiale:
minlæring.dk
Spanishlisterning.org
quizletter
20 ns
Fokus på at repetere grammatik og øve mundtlighed med relevant ordforråd, samt arbejde med andre kulturer - som et vindue til verden.
Vi arbejder i par og individuelt
Indhold
Kernestof:
Hitverberne 9-17 (til og med pasar) og læs og forstå denne (vi skal her bl.a. i gang med datiderne):
Lektie: Øv de sidste verber i Spontan Spansk + NYT EMNE BOLIVIA: Skim/læs om de 7 (der er 7, ja) vidunderlige ting i Bolivia ->
Nyt emne: Bolivia
Nye e-bog: Vislumbres de Bolivia: Læs og forstå teksten om Osvaldo s. 11 (hold øje med gode gloser, så du måske kan genfortælle lidt og husk at der er gloser bagerst i bogen) og så mangler vi at arbejde lidt med de sidste verber fra Spontan Spansk I
Vi gennemgår test og tager en seriøs snak om grammatik, forventet niveau og ikke mindst om lektier og det at forberede sig!
Genlæs Osvaldo (praxisonline) og sørg for at du kan fortælle noget om ham + øv gerne på datider og gustar
Vi arbejder med Bolivia og grammatik mens jeg har karaktersamtaler Husk at evaluere undervisning :)
SE GAMMEL LEKTIE FRA ONSDAG + Josefia + Yasmin - præsenterer hver en lille nyhed fra den spansktalende verden
LÆS 3 sider om Los animales i Bolivia bog/Praxislonline - skriv vigtige gloser ned VIGTIGT!! Husker I også datiderne? Yasmin og Josefia nyhed??
El mono y el cocodrilo/datider
LEKTIE: Find ud af nogenlunde, hvad El mono y el cocodrilo handler om (Praxisonline bogen) og hvis du kan skrive lidt nyttige stikord ned, mens du læser den, er det godt :)
Afsnit
LEKTIE: LÆS INTRO TIL NYT KAP I BOLIVIA-BOGEN s.28 Karaktersamtaler - de sidste + vi kigger på undervisningsevalueringen (det er dog ikke alle, der har udfyldt, vi taler om: tempo, par/gruppearbejde, mine forventninger) + Herlufsholm Mesterskaberne i
SKIM/LÆS teksterne til fotos i Boliviabog fra s. 29
Amalie R + Frederikke præsenterer lille nyhed +
Sidste spansktime: julebingo, det spanske julelotteri og HYGGE!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#9 Migración
Vi arbejder med tekst, billeder og videoer om mennesker, der flytter fra et land til et andet, af forskellige årsager og på forskellige måder.
Kernestof:
Powerpoint (Spansklærerforeningen) som introduktion
https://lasandiadigital.org
.mx/relatos-migrantes-historias-de-transito-en-america-latina/ (smuk introvideo + fortællinger af latinamerikanske migranter)
https://www.bbc.com/mundo/noticias/2015/04/150422_rutas_inmigracion_latinoamerica_ep
https://elpais.com/planeta-futuro/2023-05-06/el-puche-el-barrio-de-almeria-que-acoge-suenos-y-frustraciones-de-los-migrantes-recien-llegados.html
Entrevista a Sofía Campos;
Ulla Ringgaard m. fl.: Retratos latinos en California Gyldendal, 2012
Kledal & Laursen: Somos latinos in the U.S,, systime, 2007: Francisco Jiménez - Cajas de cartón
Film: Sin nombre
Innovativ tilgang: Cúáles pueden ser las soluciones para evitar grandes fugas? - Gruppearbejde med fremlæggelser
Biograftur: Modelo 77
20 ns
Fokus på at at læse og formidle og arbejde med specifikt ordforråd og grammatik. Arbejde i par.
Indhold
Kernestof:
Arthur og Mads-Emil præsenterer nyheder + LEKTIE (Praxisonline): på s. 38 finder I fotos fra samme kapitel, øv jer MUNDLIGT på at fortælle om dem - Qué sabéis? Qué podéis decir? Skriv stikord eller ingenting ned, men I SKAL kunne fortælle og bruge sp
Praxisonline - LÆS INTRO s. 46 og billedteksterne s. 47-48 - sørg for at kunne sige noget uden at læse op
Otto præsenterer nyhed + HUSK jeres nytårsark + ØV jer til delprøve 1 (verber, småord, gode og lange, lækre formuleringer til billedopgaverne)
I skriver en delprøve 1 i timen - det er en aflevering, så det er vigtigt, at I er til stede
Nyheder: Otto og Amalie L.
HITVERBERNE/SPONTAN SPANSK - øv jer lidt på dem. I skal vide noget!!!! Hvad hedder, hvad er der specielt ved nogle af dem...
Ida præsenterer nyhed + lille test i Bolivia/førnutid/hitverber
Jeg er ikke til stede: I skal se følgende video og besvare disse spørgsmål til vi ses igen:
Test i hitverber (præsens, datider (prøv) og nær fremtid) og småord (s. 47 i Spontan Spansk) og Otto/Mads laver øvelser med TAL 1-1000 + OBS: Vi samler op på video og spørgsmål fra 17.1, skal være lavet TEMA AFSLUTTES!
LEKTIE/NYT EMNE: Qué sabes de la migración en el mundo hispanohablante? GÆSTELÆRER ANDREA OVERTAGER UV!
Arbejd selv: Beskriv disse 2 fotos i forhold til emnet Migración, husk at bruge de gode billedbeskrivelsesgloser i Spontan Spansk og vær relevant, ved du mon hvor de er taget? Min. 5 sætninger per foto! OBS: når opgaven er lavet og 'fremlagt' lørdag
Delprøve 1/tests tilbage med gennemgang + hvis der tid: Otto og Mads øver tal med holdet + PP om Migración/opsamling på jeres billedbeskrivelser fra onsdag ( har man lavet dem = får man ikke fravær for onsdag)
LÆS/SKIM/FORSTÅ så meget du kan af denne tekst (læs evt også lidt i oversættelse) - skriv noter/stikord/små sætninger ned, der opsummerer. Husk også Spontan Spansk og øv dig jævnligt på hitverberne. + Otto og Mads øver tallene med os + Jeg lægger ud
I skriver en delprøve 1 om Migración
Vi ser video om migración + LEKTIE: Qué sabéis ahora (efter PP og artikel) de la migración en el mundo hispanohablante? LAV sætninger i hovedet eller med stikord skrevet ned + HUSK Spontan Spansk
Migración mundo hispanohablante.pptx
Karaktersamtaler + I laver opgaver - LEKTIE: Læs intro og første lille tekst i vedhæftede, I skal kunne give et resumé uden at læse noget op
Vi går fra Titanic kl. 15:10 - OBS: det er en obligatorisk tur for alle - kommer man selv til biografen er ankomst senest kl. 15:30
Læs videre i artikel nr 2-5 - du skal kunne basale gloser + vi gennemgår billedbeskrivelse og opg 9-10 fra sidste gang
Vi leger med hitverber, så husk Spontan Spansk og I skal arbejde lidt med filmen + samtaler fortsat
Læs videre i artiklen, 6-9: https://elpais.com/planeta-futuro/2023-05-06/el-puche-el-barrio-de-almeria-que-acoge-suenos-y-frustraciones-de-los-migrantes-recien-llegados.html
Hvor mange af hitverberne fra Spontan Spansk har I styr på?? + LÆS 18-20 i artiklen - I SKAL KUNNE FORTÆLLE OM PERSONERNE!!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb#10 Amor
Vi arbejder med 4 korte takes på KÆRLIGHED - tekst, kærlighedsråd, sang og film og så skal vi diskutere og se på os selv!
Fokus på at øve til årsprøve, kommunikative færdigheder, formidling og viden om de andre og om os selv.
Kernestof:
Lundgreen,Tina: ”Yo soy el puente que le une con España”, Systime, 1999 s. 9 – 18 - fraskilt spanier i DK, han fortæller om sit liv og syn på kærlighed/ægteskab
https://drive.google.com/file/d/1By7qPbzmRmTapfMAxdaCoG1rbfK_Yz59/view?fbclid=IwAR3Xn92oGO-r9-_acOoefkfq85iIQUeAblRXCwx-tUZhND6lFPoLPq1A2sk
Sange: kærlighedssange (lyricstraining)
Film: Hasta que nos volvamos a encontrar, 2022
12 ns
Indhold
Kernestof:
LEKTIE: oversættelsen fra sidste gang skal være færdig ( man må kun bruge listen over hitverber, intet andet)
Paralleltekst - Entrevista a Sofía Campos (El sueño del Norte 2021).docx
Minitest i El Puche artiklen (1-9 og 18-20) max 30 min, arbejde med seneste aflevering (verber, datider, ser/estar, muy/mucho)
Vi samler op på Sofia teksten (se 18/3) vi arbejdede med sidst + øv jer på datider/personlige pronomener * og jeg udleverer sidste tekst i emnet Migración
Vi ser en del af en film, som I ser færdig hjemme
LEKTIE ENTEN ELLER: Forsøg at se filmen færdig + overvej følgende: Quiénes, dónde, tema, qué sucede... (tænk selv) - Kan man ikke se den, læs/nogenlunde forstå s. 27 i ny tekst - I skal kunne noget om enten eller
LEKTIE for alle: teksten s. 27
ALLE HAR LÆST S. 27 I CAJAS DE CARTÓN (forstå det meste, få styr på gode gloser) + overvej følgende om filmen Sin nombre: hvad ved du om MS13 og hvad kan du fortælle om andre tekster, du har læst i forbindelse med Migración
Lektie: LÆS/FORSTÅ s. 28 start til linje 29 - tænk på, hvad du kan fortælle om teksten + vi følger op på seneste aflevering, heldigvis har flere af jer lavet den selv denne gang :), det betyder så flere fejl, vi skal kigge på, men det er sådan set go
Vi starter med at rette videre i jeres afleveringer fra 5/4 og så skal vi lige snakke om den fra 16/4 (I arbejder med det nye og/eller gamle afsnit, mens jeg går rundt) + husk at have styr på teksten (s. 28 til l. 29) og LÆS VIDERE til og med afsnit
LEKTIE: I LÆSER ALLE s. 29 l. 29 til s. 30 l. 23 - fokus på: ir la escuela, el hermano triste, la entrada en la escuela, la clase
Læs resten af Cajas de cartón, lav gerne 3-4 opsummerende sætninger om teksten, du ikke MÅ læse op + HUSK jeres ark fra sidste gang ("Presenta a Fran")
I får her en time til at finde på SOLUCIONES til udfordringerne i forbindelse med MIGRACION (instruks følger)
VI STARTER MED JERES PRÆSENTATIONER (I får 10 min til at finpudse) + AMOR <3 Nyt emne (kærlighed og også den mislykkedes slags) LÆS TIL L. 22, et lille stykke, og prøv at skrive stikord ned, du fortæller ud fra
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Forløb#11 México
Vi arbejder med forskellige aspekter af mexikansk kultur og samfund, bliver klogere på, hvad det er for et land, på godt og ondt, måske bliver vi overraskede?
Kernestof.
https://mexicoculturas.dk/
- CDMX, mariachis, el día de los muertos
Kode: Muk24
Kristina Pilmark og Rikke Olsen: Mosaico mexicano, systime, 2016: cap. 1-4
Himmelske retter México (netflix)
Supplerende materiale:
Spanishlistening.org
minlæring
Fokus på repetition, især af verber, verbalperifraser, basalt ordforråd
25 ns
Der arbejdes med repetition, tekstlæsning, formidling og kommunikation, især i par.
Indhold
Kernestof:
Hola chicos! Encantada de volver a veros - VIGTIGT: medbring jeres årsprøve og vær friske på at komme i gang INMEDIATAMENTE med at tale og tænke spansk!!
LEKTIE: Vi gennemgår DATOS de MÉXICO + DINAMNARCA, ha' styr på dem! + HUSK Spontan Spansk Verbalperifraser.pdf
cultura-do-mexico-7.jpg
LEKTIE: Kan I bøje verber (3 tider + det løse...) + forstå indhold af sangen og tjek gerne nøglegloser + tjek historielinjen s. 12-13 DET HANDLER OM AT FORSTÅ OG LÆSE HØJT FOR SIG SELV, kom ikke uvidende ;) VI henter bogen!!
LEKTIE: Læs s. 16 og tænk over/formuler kort svar på sp./ikke læse op! + Tjek/læs s. 17
LEKTIE: s. 18 Lav cierto/falso opgaven og læs teksten nederst på siden
Lektie. øv gerne et refleksivt verbum + tjek sangen s. 19 og find gloser se opg a.
LEKTIE: find gloser der viser ventajas og desventajas ved moderne kommunikationsmidler opg. b s. 20 og tjek også gerne gloserne s. 21
LEKTIE: Læs intro s. 22 og SKIM så meget af s. 23 I orker ;) Det handler om unge mexicanere og kærlighed, ligger blogindlæggene langt fra jeres univers (ok, de er lidt unge...)??
Lektie: Qué sabéis ahora de México? + Læs i bogen s. 24-25, romanuddrag, tænk gerne i nøglegloser!
Mariachi kultur - mere end Plaza Garibaldi - Culturas de México
LÆS næste afsnit s. 25 nederst til s. 26 og besvar sp. + qué sabéis de los mariachis?
LEKTIE: Læs s. 27 + sp, + qué sabéis de los mariachis? Og husker I gloserne fra tavlen forrige gang?
Døden og de Dødes Dag - Culturas de México
KIG på murmaleriet og BESKRIV det/de dødes dag (inkl relevante gloser fra quizletten til de dødes dag, gerne verbalperifraser/forskellige tider) + LÆS s. 29 (evt skim)
México bogen s. 29 IGEN!! Skriv gerne gode gloser ned til den :)
LEKTIE: LÆS S. 29 OG KOM MED RELEVANTE GLOSER (igen!) + I laver en delprøve 1 i dette modul, kom derfor til tiden (og kom, det er en aflevering)
LÆS om Ciudad de México s. 32, lav mindmap og forstå digtet s. 33
Læs digtet s. 33 (igen) - prøv at forstå det og lav 3 sp. om det til en anden og tag Spontan Spansk med
Vi gennemgår seneste delprøve 1 + LÆS lille tekst s. 34 og læs sangteksten Un gran circo
Skim denne side og kom med 3-5 sætninger på spansk om det, du har læst + HUSK Spontan Spansk: husk bog og papirer fra mandag
Mexico City - kulturer, historie og jordskælv - Culturas de México
I skriver en del prøve 1 (i par, for de flestes vedkommende og OBS det er en aflevering) + LEKTIE: s. 37 læs tekst og skriv un postal + husk Spontan Spansk til næste modul
LÆS s. 38-39 (sørg for at kunne forstå det) + HUSK SPONTAN SPANSK INKL OPGAVEARK
SPONTAN SPANSK + ARK LAV opg D s. 41 og øv jer på verbalperifraserne (de ligger i dokument her i Lectio)
LÆS/FORSTÅ s. 44 La comida mexicana - kan I mon forklare nogle af dem på spansk uden at kigge? + SpontanSpansk
SKIM s. 47 (man skal kunne forklare lidt) + fortæl om 1-2 billeder s. 46 HUSK Spontan Spansk
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forløb#12 ODS/Cambio climático
Vi arbejder med verdensmål, øver os med dem samt arbejder med klimaudfordringer og eventuelle løsninger
Kernestof:
https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/
https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/wp-content/uploads/sites/3/2018/08/170Actions-web_Sp.pdf
https://issuu.com/unpublications/docs/spanish_frieda_2018_final
Anny Holmgaard og Sabina Dafcik: España en perspectiva, Forlaget EA, 2020: s. 25-28
Tønder, Kloch, Taterevic og Vilhelm: España frontera climática: , Forlaget Columbus, 2024:
Fra havvand til drikkevand - Carlos, Klimavenlig tøjproduktion - Javier
https://elpais.com/america-futura/2022-07-30/la-ingeniera-quechua-que-rescato-del-olvido-el-grano-que-resiste-al-cambio-climatico.html
https://www.youtube.com/watch?v=jx8dM3OUJow
Supplerende materiale:
eksamensopgaver om emnet
minlæring
Fokus på nye verbaltider
24 ns
Vi arbejder med at opbygge relevant ordforråd i forbindelse med emnet og kommunikation generelt, skriftlighed og ny grammatik, der arbejdes individuelt og i par
Indhold
Kernestof:
LÆS/FORSTÅ s. 49 + 51 og tag Spontan Spansk med
Himmelske retter
Test i México og hitverber (hvad ved I nu? Ikke avanceret) + LÆS s. 52, det er små avisartikler/blog
LÆS s. 53
www.youtube.com
Test i verber (inkl ser, estar, hay, tener og hacer), muy/mucho og verbalperifraser 30 min + derudover tjek gerne hjemmesiden og find et sidste emne, vi arbejder lidt med:
NYT EMNE
LÆS GERNE DET MESTE AF Frieda + vi arbejder med datid/konditonalis (nederste link ikke lektie) + VI STARTER med jeres forklaringer fra sidste gang
Kort test
LÆS i den røde bog España en perspectiva s. 25/fokus på at lære de relevante gloser udenad + I har haft god tid til at lære de 25 hitverber udenad ;) + vi kigger på seneste aflevering
LÆS s. 27 i den røde bog + HUSk jeres deprøve 1 igen + og vi kigger på datid/konditonalis
Karaktersamtaler, hvis man har lyst...
LEKTIE: HUSK den røde bog (REPETÉR S. 27), den nye tekst og ark fra sidste gang (øvelse med hitverber) + Vi arbejder med jeres udfordringer i delprøve 1 (og flere karaktersamtaler) + evaluere uv OBS: medbring foto af pas!!
3.g SPB udfordringer delprøve 1.docx
NY TEKST (Fra havvand til drikkevand) - lav øvelserne s. 27 og opgaverne s. 28 (øverste opgave kun opg 1-2) + HUSK foto af pas!!! Prøver at nå et par karaktersamtaler
LÆS hele teksten om Carlos s. 29-30 + sp OBS: Mangler Foto af pas fra Frida, Arthur, Mads + evaluer undervisning, det virker nu :)
LEKTIE ALLE: besvar opgaverne 3 + 4 (sp 1-5) s. 31-32 til Carlos teksten
ALLE laver øvelser i Javier teksten s. 80 + læser på konjunktiv på nettet, minlæring eller hvor det giver mening, vi fokuserer på at-sætninger, prøv at lave 3 sætninger med TØF (tvivl/usikkerhed, ønske/ordre og følelser)
Delprøve 1 (tæller som en aflevering)
ALLE LÆSER resten af Javier teksten + laver s. 81 og sp. 1-2 s. 84 - husker I datiderne og konjunktiv????
Udlevere delprøve 2 + Navidad: julelotterivideo + julebingo?? + julevideo med sp.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Forløb#13 Pandillas
Vi arbejder med en af de mellemamerikanske landes store udfordring: banderne - hvem er de, hvorfor er de der og hvad sker der i samfundet?
Kernestof:
Suzan Desezar: En la pandilla somos familia, systime, ibog :
Fakta om bander
De 3 lande
Una mujer valiente
El tema de la violencia
En la familia nos llamamos familia
Fotos e imágenes
Felipe: un luchador por la paz
Dokumentarer:
https://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs
(Entras si quieres, sales si puedes)
https://www.dr.dk/drtv/episode/horisont_-det-berygtede-superfaengsel-indefra_509331
Supplerende materiale.
minlæring
quizletter
Besøg af Isabela, udvekslingsstudent fra Peru
25 ns
Fokus på at lære mere om de latinamerikanske samfund, som vindue til omverden, der arbejdes med tekstlæsning, præsentationer og skriftlighed, i par især.
Indhold
Kernestof:
FORSTÅ + STIKORD i artiklen, ikke nærlæse alt nødvendigvis: La ingeniera quechua que rescató del olvido el grano que resiste al cambio climático + vi repeterer datider/konditionalis/konjunktiv
6. januar i Burgos, Spanien
Nyt tema/Las pandillas (ibog): LÆS Fakta om bander + Honduras - El Salvador - Nicaragua. Introduktion til landene
Spanish level test
Pandillas: I skal nu have styr på de 3 lande, jeg spørger lidt på spansk + Læs eller lyt eller begge dele til: https://pandilla.systime.dk/?id=145! + et par opfølgende sp. vedr. studietur
TEST i Cambio climático emnet - Hvad ved I nu? LÆS i den røde bog, måske lige tjekke Frieda og lidt Carlos/Javier teksterne
TEST (den fra fredag) for ALLE
LEKTIE: I skal ALLE præsentere jeres grammatik med en personlig introduktion, der er til at forstå og en øvelse til resten af holdet + OBS: hvem har fået tilladelse til at køre hjem til skolen fra lufthavn i egen bil??? Nu skal jeg have denne tillade
Læs om Doña Carmen (https://pandilla.systime.dk/?id=129) og øv også ordforråd (https://pandilla.systime.dk/?id=285) og læs/lyt til første video (https://pandilla.systime.dk/?id=130) + de sidste to grupper laver grammatik
Kort TEST i Pandillas, hvad ved I nu + lidt om datider/konjunktiv/konditionalis + vi får styr på de sidste vigtige ting i forhold til studietur
Besøg af Isabela, vores udvekslingsstudent fra Peru - LEKTIEN er her, at I ALLE kommer med gode spørgsmål til hende, vær nysgerrige, spørg til hendes land, kultur, holdning, hende selv ...
Dialoger/hvad skal man kunne sige fx til jeres familier :) vi får styr på de sidste vigtige ting i forhold til studietur
Ian y Martin presentan sus videos + hablamos de Málaga y nuestras experiencias (+ Evaluering af studietur) + diálogos sobre temas HUSK Spontan Spansk…. OG så skylder I mig alle den sidste Málagaopgave og nogle drenge skylder video!!! Medbring!
En la Pandilla somos familia https://pandilla.systime.dk/?id=131 - lyt til videoen (igen) og besvar spørgsmålene (tareas), men prøv at svare frit, ikke læse op - Ian og Martin, hvis I kommer, præsenterer I jeres videoer.
LEKTIE: https://pandilla.systime.dk/?id=133 LÆS og LYT og besvar sp. + vi ser kort dokumentar
Karaktersamtaler - holdet laver følgende imens: https://pandilla.systime.dk/?id=124 Lyt/læs/forstå og lav de 3 tareas
LEKTIE: læs/lyt https://pandilla.systime.dk/?id=125 + Martin og Ian præsenterer videoer fra Málaga gerne med spørgsmål til dem
Vi starter med at gennemgå seneste opgave
Verbalperifraser, verbaltider, køn/tal og rodesætninger + vi kigger på jeres seneste aflevering
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Forløb#14 La guerra civil española
Vi skal arbejde med en vigtig del af Spaniens historie, se på krigens optakt og forløb, på konsekvenserne og på, hvad den betyder i dag.
Kernestof:
Holmgaard og Dafcik: España en perspectiva, Forlaget EA, 2020: s. 5-9
https://www.youtube.com/watch?v=FnaNdxVPhrk
(hvad er det for en krig)
Kasper Kloch & Martin Tønner: España en la calle, Gyldendal, 2019: p. 60-77
Film: Madres paralelas
Biograftur: El maestro que prometió el mar, 2023
Supplerende materiale:
Spanishlistening
minlæring
Fokus på pronomener
23 ns
Der arbejdes med Interkulturel forståelse, historisk læsning, præsentationer, skriftlighed samt kommunikative færdigheder.
Arbejdsformer: individuelt, par
Indhold
Kernestof:
LEKTIE; 5.3 i Pandillas bogen, læs/øv gloser på tegningen og gå til opgaver og lav opg med årsager/konsekvenser + I laver gruppearbejde om delprøve 1opgaver eller vi begynder på det
LEKTIE: LÆS første side og tjek gloserne ud på den følgende side https://pandilla.systime.dk/?id=149 + vi fortsætter gruppearbejdet/en gruppe er allerede færdig med de 3 opgaver! Vi starter dog med smalltalk :)
https://www.youtube.com/watch?v=RBHgDAshAPY
LEKTIE: LÆS/LYT og kom FORBEREDT og tjek spørgsmålene til teksten på den næste side, så du ved, hvad du skal kunne fortælle om https://pandilla.systime.dk/?id=159 + I laver hinandens gruppeopgaver + jeg har forhåbentlig rettet terminsprøver
Pandillas - gruppe arbejde: I har alle læst jeres gruppes kapitel/kapitler + opfrisket hvornår man bruger ser og estar på spansk:
(Artikel til Kontakt?)
I præsenterer jeres kapitler/resumeer og stiller sp/lille opgave til holdet (det skal altså være helt køreklart!), vi kigger sammen på allersidste afsnit 7.8 + vi ser sidste dokumentar og afslutter emnet ... og så var der jo lige ser/estar fra sidste
Nyt emne MEDBRING: La guerra civil española, den røde bog España en perspectiva
https://quizlet.com/dk/646450467/madgloser-spansk-a-flash-cards/ (mad)
España en perspectiva LÆS s. 5 + øvelser s. 6 + Herlufsholm Mesterskaberne i sprog/Spansk/Indledende runde!!! Og så kører vi lige en runde mere med ser/estar/hay
IMG_6256.jpeg
Rød bog: LÆS s 7 + 2 opg s. 8 + verbalperifraser, kan I lære nogle stykker udenad til vi ses? + vi ser lille film om krigen og gør rød bog færdig
ikke lektie
TEST i Pandillas med delprøve 1 opgaver + en smule arbejde med ny tekst (kopi lagt i dueslag 9.4) og hvad med de 5, der ikke har afleveret opgave den 8.4???????
LÆS tekst s. 66-68 (kopi lagt i dueslag den 9.4) og gense https://www.youtube.com/watch?v=FnaNdxVPhrk
Afsnit
Læs næste tekst s. 70-72 + datider (vi øver os)
HVORFOR HAR I IKKE AFLEVERET OPGAVE??? Vi ser filmen færdig + arbejder med den + ØV TIL TEST!
TEST i billedbeskrivelse - øv fx med det vedhæftede dokument + øv verbalperifraser og tider
JEG ER ÆRLIGT TALT I CHOK OVER AT KUN 3 !! AFJER HAR AFLEVERET OPGAVEN FRA DEN 29.4, DET SER JEG GERNE ÆNDRET, NÅR VI SES!!!! Læs/genlæs s. 74-76 (I bruger den jo også i en aflevering + vi sammenligner med filmen) + Vi bliver enige om 3 (4) mundtlige
Kom ikke for sent til biografen!!!
GENLÆS/REPETÉR de to tekster om borgerkrigen i den røde bog, I SKAL ALLE kunne besvare helt basale spørgsmål om krigen + vi øver konjunktiv og snakker om filmen
La película: I timen skal I lave en delprøve 2 i kort udgave om filmen, vi så i biografen - obs: i dette modul sidder ingen på bagerste række
Repetition: Cambio climático/genlæs teksterne om havvand til drikkevand Carlos og om klimavenlig tøjproduktion Javier (kopier) + vi øver konditionalis og konjunktiv
Vi leger lige eksamen: LÆS i den røde bog om Guernica s. 8-9 (ny tekst) og hvis en eller flere vil prøve at 'gå til eksamen' i den (fortælle om alt + perspektivere) + vi øver personlige pronomener/gustar + og tjekker, hvad I må bruge til eksamen
Huskeliste og tjekliste til henh. delprøve 1 og 2
Repetition- México: LÆS på nogle af de nævnte emner https://mexicoculturas.dk/ - CDMX, mariachis, el día de los muertosKode: Muk24
Repetition - ønsker? Sidste chance for at øve/undgå fremtidige fejl...(alle kan jo 'risikere' at komme til m. eksamen også)
ny-stx202-SPAb-A-19082020_teksthæfte.pdf
ny-stx202-SPAb-A-19082020_delprøve1 (1).pdf
Sidste modul - spørgsmål og hygge?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56562860151", "T": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56562860151", "H": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56562860151" }