Holdet 2022 SPB/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Herlufsholm Skole
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e)
Hold 2022 SPB/g (1g SPB, 2g SPB, 3avy SPB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 TAPAS
Titel 2 TAPAS Andalucía
Titel 3 Forløb#3
Titel 4 Colombia
Titel 5 Tapas - el tiempo está loco
Titel 6 Tapas - los jóvenes
Titel 7 Forløb#8 Jóvenes hispanohablantes
Titel 8 Forløb#8 Bolivia
Titel 9 Forløb#9 Migración
Titel 10 Forløb#10 Amor
Titel 11 Forløb#11 México
Titel 12 Forløb#12 ODS/Cambio climático
Titel 13 Forløb#13 Pandillas
Titel 14 Forløb#14 La guerra civil española

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)



Titel 4 Colombia

Colombia
- information om landet. Drøfte "estereotipos"
- se Encanto
- øve mundtlighed i familie-gloser
- øve mundtlig flow med sangene "No se habla de Bruno" og "Oruguitas"
- øve læsehastighed med La bicicleta med Shakira
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 7 Forløb#8 Jóvenes hispanohablantes

Vi arbejder med materiale om forskellige unge i den spansktalende verden og repeterer grammatik og opbygger mere viden og relevant ordforråd

Kernestof:

Holmgaard & Dafcik: España en perspectiva, forlaget EA: s. 21-22

Eva Rosenkilde: Mundo hispano, Gyldendal 2015: Patricio de Buenos Aires  + videoer

Ringgaard & Kledal: Retratos latinos en California, systime, 2012: Alma Cruz

https://www.youtube.com/watch?v=CzHgssEFwis (unge latinamerikanere fortæller)

Spanskportalen: Una chica española en Dinamarca (artikel)

Blog: https://espanolenzuecos.blogia.com/2007/011502-pernille-y-ricardo.php

Supplerende materiale:
Neem
minlæring.dk
quizletter

22 ns

Fokus på at repetere og opbygge, på at læse om og arbejde med andre unge som et vindue mod verden. Vi arbejder i par og grupper.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#8 Bolivia

Vi arbejder med introduktion til landet og læser/ser/diskuterer om geografi, kultur, historie  og samfund - fokus på både basal viden og på personlige beretninger.

Kernestof:

Rikke Arnholtz: Vislumbres de Bolivia

Opgaver fra Rikke Arnholtzs oplæg

https://web.archive.org/web/20171031004617/https://lostiemposdigital.atavist.com/cosasunicasdebolivia  (7 bolivianske vidundere)

https://www.youtube.com/watch?v=p_sBINkdnvo (video om boliviansk dreng med et talent)

https://www.youtube.com/watch?v=8IcNfECAnvo  (video om skopudser Cleto)

https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-det-kvindelige-taeskehold-fra-la-paz_413126

Supplerende materiale:
minlæring.dk
Spanishlisterning.org
quizletter

20 ns
Fokus på at repetere grammatik og øve mundtlighed med relevant ordforråd, samt arbejde med andre kulturer - som et vindue til verden.
Vi arbejder i par og individuelt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb#9 Migración

Vi arbejder med tekst, billeder og videoer om mennesker, der flytter fra et land til et andet, af forskellige årsager og på forskellige måder.

Kernestof:

Powerpoint (Spansklærerforeningen) som introduktion

https://lasandiadigital.org.mx/relatos-migrantes-historias-de-transito-en-america-latina/ (smuk introvideo + fortællinger af latinamerikanske migranter)

https://www.bbc.com/mundo/noticias/2015/04/150422_rutas_inmigracion_latinoamerica_ep

https://elpais.com/planeta-futuro/2023-05-06/el-puche-el-barrio-de-almeria-que-acoge-suenos-y-frustraciones-de-los-migrantes-recien-llegados.html

Entrevista a Sofía Campos;
Ulla Ringgaard m. fl.: Retratos latinos en California Gyldendal, 2012

Kledal & Laursen: Somos latinos in the U.S,, systime, 2007: Francisco Jiménez - Cajas de cartón

Film: Sin nombre

Innovativ tilgang: Cúáles pueden ser las soluciones para evitar grandes fugas? - Gruppearbejde med fremlæggelser

Biograftur: Modelo 77

20 ns

Fokus på at at læse og formidle og arbejde med specifikt ordforråd og grammatik. Arbejde i par.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#10 Amor

Vi arbejder med 4 korte takes på KÆRLIGHED - tekst, kærlighedsråd, sang og film og så skal vi diskutere og se på os selv!
Fokus på at øve til årsprøve, kommunikative færdigheder, formidling og viden om de andre og om os selv.

Kernestof:

Lundgreen,Tina: ”Yo soy el puente que le une con España”, Systime, 1999 s. 9 – 18 - fraskilt spanier i DK, han fortæller om sit liv og syn på kærlighed/ægteskab

https://drive.google.com/file/d/1By7qPbzmRmTapfMAxdaCoG1rbfK_Yz59/view?fbclid=IwAR3Xn92oGO-r9-_acOoefkfq85iIQUeAblRXCwx-tUZhND6lFPoLPq1A2sk

Sange: kærlighedssange (lyricstraining)

Film: Hasta que nos volvamos a encontrar, 2022

12 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb#11 México

Vi arbejder med forskellige aspekter af mexikansk kultur og samfund, bliver klogere på, hvad det er for et land, på godt og ondt, måske bliver vi overraskede?

Kernestof.
https://mexicoculturas.dk/ - CDMX, mariachis, el día de los muertos
Kode: Muk24

Kristina Pilmark og Rikke Olsen: Mosaico mexicano, systime, 2016: cap. 1-4

Himmelske retter México (netflix)

Supplerende materiale:
Spanishlistening.org
minlæring

Fokus på repetition, især af verber, verbalperifraser, basalt ordforråd

25 ns

Der arbejdes med repetition, tekstlæsning, formidling og kommunikation, især i par.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb#12 ODS/Cambio climático

Vi arbejder med verdensmål, øver os med dem samt arbejder med klimaudfordringer og eventuelle løsninger

Kernestof:

https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/

https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/wp-content/uploads/sites/3/2018/08/170Actions-web_Sp.pdf

https://issuu.com/unpublications/docs/spanish_frieda_2018_final

Anny Holmgaard og Sabina Dafcik: España en perspectiva, Forlaget EA, 2020: s. 25-28

Tønder, Kloch, Taterevic og Vilhelm: España frontera climática: , Forlaget Columbus, 2024:
Fra havvand til drikkevand - Carlos, Klimavenlig tøjproduktion - Javier

https://elpais.com/america-futura/2022-07-30/la-ingeniera-quechua-que-rescato-del-olvido-el-grano-que-resiste-al-cambio-climatico.html

https://www.youtube.com/watch?v=jx8dM3OUJow

Supplerende materiale:
eksamensopgaver om emnet
minlæring
Fokus på nye verbaltider

24 ns

Vi arbejder med at opbygge relevant ordforråd i forbindelse med emnet og kommunikation generelt, skriftlighed og ny grammatik, der arbejdes individuelt og i par

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Forløb#13 Pandillas

Vi arbejder med en af de mellemamerikanske landes store udfordring: banderne - hvem er de, hvorfor er de der og hvad sker der i samfundet?

Kernestof:
Suzan Desezar: En la pandilla somos familia, systime, ibog :
Fakta om bander
De 3 lande
Una mujer valiente
El tema de la violencia
En la familia nos llamamos familia
Fotos e imágenes
Felipe: un luchador por la paz

Dokumentarer:
https://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs (Entras si quieres, sales si puedes)

https://www.dr.dk/drtv/episode/horisont_-det-berygtede-superfaengsel-indefra_509331

Supplerende materiale.
minlæring
quizletter
Besøg af Isabela, udvekslingsstudent fra Peru

25 ns

Fokus på at lære mere om de latinamerikanske samfund, som vindue til omverden, der arbejdes med tekstlæsning, præsentationer og skriftlighed, i par især.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Forløb#14 La guerra civil española

Vi skal arbejde med en vigtig del af Spaniens historie, se på krigens optakt og forløb, på konsekvenserne og på, hvad den betyder i dag.

Kernestof:

Holmgaard og Dafcik: España en perspectiva, Forlaget EA, 2020: s. 5-9

https://www.youtube.com/watch?v=FnaNdxVPhrk (hvad er det for en krig)

Kasper Kloch & Martin Tønner: España en la calle, Gyldendal, 2019: p. 60-77

Film: Madres paralelas
Biograftur: El maestro que prometió el mar, 2023

Supplerende materiale:
Spanishlistening
minlæring
Fokus på pronomener

23 ns

Der arbejdes med Interkulturel forståelse, historisk læsning, præsentationer, skriftlighed samt kommunikative færdigheder.
Arbejdsformer: individuelt, par
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer