Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Herlufsholm Skole
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 En/a (1a En, 2a En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Schools
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til engelsk i gymnasiet. Eleverne introduceres til forskellige genrer og temaet "School"
Kamal Ahmed, ‘The Boy on the Left Had no Future’, The Observer, 2002 (feature article)
Hill & Ahmed, ‘TV, Public School and Ryan’s Fall’, The Observer, 2002 (feature article)
Gus Van Sant, Finding Forrester, 2000 (film)
BBC, ‘School Swap: The Class Divide’, Season 1, Episode 2, 2015 (TV show)
Amy Pantall, ‘Hard Work Pays off for Warminster scholarship Winner’, WiltshireTimes, 2017 (news article)
Winston Churchill, excerpts from My Early Life, Chapter One, 1930 (autobiography)
Pink Floyd, lyrics of ‘Another Brick in the Wall’ (Part II), 1979 (poem)
Penelope Lively, "The Happiest Days of Your Lives"
ca 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Social Media
Social Media
Formålet med forløbet er at gøre eleverne bevidste om brug af sociale medier, både som modtagere og afsendere, samt hvilke konsekvenser, der kan være forbundet med sociale medier.
Fra "Footprints" red, Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen, Systime, 2020.
- Kort film, "Noah" af Patrick Cederberg og Walter Woodman, 2013
- Ted Talk, "Your online life is permanent as a tattoo" Juan Enriques.
Fra "Best British Short Stories 2015" red. Nicholas Royle
6 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Violence
Formålet med dette forløb er, at præsentere eleverne for analyse af non-fiction samt at dække forskellen mellem analyse af fiction og non-fiction.
Men non-fiction teksterne arbejder vi med "Violence in the US", masseskyderier og "the second amendment"
Vi introducerer det retoriske pentagram samt forskellige avisgenrer.
De tekster vi arbejder med er:
"Worst mass shooting in US history: 50 dead, 53 injured in Orlando gay nightclub - Obama calls it act of terror", posted by Combined News Services, June 13, 2016
Orlando shooter's early school records note he "lacked remorse", Laura Stricler and Jennifer Janisch, CBS News, June 16 2016
"The Orlando attack. Aftermath of a tragedy", The Economist, June 18 2016
Remarks by the President on Mass Shooting in Orlando, Barrack Obama, June 12 2016.
"Write Away", Poul Tornøe og Ole Juul Lund, Gyldendal 2008, side 28 - 44
De læste short stories handler mere generelt om vold
Fra " Contexts" red. Jonna Engberg-Pedersen m.fl, Gyldendal 2006
Daniel Ransom "Rendezvous", 1985
Marita Conlon-Mckenna, "Good Girl", 2001
Lesley Glaister, "Serrasalmus" 1992
48 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Music videos
Eleverne vælger i grupper en music video, som de skal lave en analyse af og præsentere i klassen. Det er er krav, at der i sangteksten skal være et symbol, metafor eller simile.
2 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Rhetoric and speeches. (EKSAMEN)
Vi arbejder fortsat med non-fiction, nærmere betegnet taler.
Appelformerne introduceres.
Materiale:
Nanna Flindt Quist, "On Purpose", Gyldendal, side 32-46
Emma Watson, "HeforShe" september 20, 2016
Malala Yousafzai, UN speech on youth education, July 12 2013
Al Gore, Speech in Winnipeg at We Day, september 2012
20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Conspiracy theories
Formålet med forløbet er at opnå viden om, hvorfor konspirationsteorier opstår virker så tiltalende på mennesker.
Materiale:
Lars Ulrik Tambjerg-Ravn, "The Theori of .." Systime.
Fra andet kapitel om konspirationsteorier har vi læst:
Donovan Schaefer, "Buying into conspiracy theories can be exiting"
Akash Peshin, "Why do we fall for conpiracy theories"
Your Brain on conspiracy theories (video)
18 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sydafrika og værklæsning (EKSAMEN)
Formålet med dette forløb er at bibringe eleverne en historisk baggrundsviden om aphartheid systemet i Sydafrika, som baggrund for værklæsning.
Om genren "autobiography" har vi læst udrag fra "Narrating Truth" side 160 - 164
Værket er "Born a Crime" Trevor Noah
Fra Antologien "From Dompas to Democracy"har vi læst:
"Major Historical Events" info
"Humprey Tyler's eye-witness report", Humprey Tyler, 1960
Interview med Mandela "I Am no Prophet" Time, 1990
Bibliography
"Born a Crime" Trevor Noah, One World, 2016
"From Dompas to Democracy", red. Karen Bente Holmgaard Andersen og Birger Axen, Gyldendal, 2015
"Narrating Truth" Katrine Brøndsted og Mathias Larsen, Alt i ord, 2021
290 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
The USA from colony to superpower (EKSAMEN)
Formålet med dette forløb er at eleverne tilegner sig og anvender grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
Som grundbog har vi brugt "Worlds of English" red. Finderup og Fog, Systime, 2010
- Emma Lazarus: The New Colossus (1883)
- Frank Gardner: The world's love-hate relationship with the USA (2002)
- Edward N. Kearny: The Frontier Heritage (1984)
- Barack Obama: A More Perfect Union (2008)
- Barack Obama: The American Promise (2008)
- Ralph Waldo Emerson: A Nation's Strength (1847)
- Walt Whitman, I Hear Ameríca Singing, 1877
Vi har i forbindelse med et SRO forløb læst
Mark Manson, "The American Dream Is Killing US, 2016
Derudover har vi læst
- uddrag af The Declaration of Independence
- American Tune, Simon and Garfunkel, 1973
- "I have a Dream" Martin Luther King
- Alice Walker, "The Flowers" 1973
21 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Storbritannien som multikulturelt samfund EKSAMEN
Formålet med forløbet et at få viden om Storbritannien fra at være kolonimagt er blevet et multikulturelt samfund.
Materialet:
Dabydeen David, "LondonTaxi Driver" poem
Cook Robin, "Chicken Tikka Masala speech"
"The UK and Me" quiz
Agard John, "Therapeutic Exercise with the Union Jack" poem
Addley and McCarthy, "The man who fell to earth"
Lessing, Doris, "Mother of the Child in Question"
"East is East" film
Lingua Franca
Anne Mette Finderup m.fl. "Global English"
Jonathan Safran Foer. "Everything Is Illuminated"
Klip fra The Graham Norton Show
Bibliografi:
Anne Mette Finderup og Agnete Fog, "Worlds of English", Systime, 2010
Moslund Sten Pultz, "London a Migrant City" Systime, 2005
Engberg-Pedersen Jonna m.fl, "Contexts" Gyldendal, 2003
Khan Ayub Din, "East is East" ins Damien O'Donnel, 1999
23 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60848111272",
"T": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60848111272",
"H": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60848111272"
}