Holdet 2023 En/v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Herlufsholm Skole
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e)
Hold 2023 En/v (1v En, 2v En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Schools
Titel 2 The Dumb Waiter
Titel 3 Violence
Titel 4 Music Videos
Titel 5 Appelformerne
Titel 6 Film
Titel 7 Biographies non-fiction
Titel 8 Præsidentvalget i USA 2024
Titel 9 WW 1 and 2 (EKSAMEN)
Titel 10 Hunger Games. Værklæsning (EKSAMEN)
Titel 11 USA og den amerikanske drøm (EKSAMEN)
Titel 12 South Africa (EKSAMEN)
Titel 13 Forløb#5
Titel 14 Forløb#10

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Schools

Formålet med forløbet er at introducere eleverne til engelsk i gymnasiet.

Matt Abbott, 'Big School' and ' Pulling a Sickie #2', Hurricane in My Head: Poems for when Your Phone Dies, Bloomsbury 2019 (poems)

Barack Obama, Remarks by the President in a National Address to America's Schoolchildren, September 8, 2009 (speech)

Kamal Ahmed, ‘The Boy on the Left Had no Future’, The Observer, 2002. Contexts, ed. Engberg-Pedersen, Grønvold, Ohland-Andersen, Gyldendal, 2015 (feature article)

Hill & Ahmed, ‘TV, Public School and Ryan’s Fall’, The Observer, 2002. Contexts, ed. Engberg-Pedersen, Grønvold, Ohland-Andersen, Gyldendal, 2015 (feature article)

Extracts of BBC, ‘School Swap: The Class Divide’, Season 1, Episode 2, 2015 (TV show)

Amy Pantall, ‘Hard Work Pays off for Warminster scholarship Winner’, WiltshireTimes, 2017 (news article)

Gus Van Sant, Finding Forrester, 2000 (film)

Winston Churchill, excerpts from My Early Life, Chapter One, 1930 (autobiography)

Pink Floyd, lyrics of ‘Another Brick in the Wall’ (Part II), 1979 (poem)

Penelope Lively, "The Happiest Days of Your Lives", 1978. Ed. Finderup & Fog, Worlds of English, Systime (short story)

J.K. Rowling, Harry Potter and the Philosopher's Stone, Ch. 6 & 7, 1997. Bloomsbury 2018 (novel)

Holdet arbejdede med emnet skole på forskellige måder: egne og andres erfaringer, baggrunden for og betydningen af skoler. I forløbet indgik online samtaler om emnet med elever fra Landheim-Ammersee Skolen, Tyskland .

ca. 60 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde


Titel 3 Violence

Formålet med dette forløb er, at præsentere eleverne for analyse af non-fiction samt at dække forskellen mellem analyse af fiction og non-fiction.

Men non-fiction teksterne arbejder vi med "Violence in the US", masseskyderier og "the second amendment"
Vi introducerer det retoriske pentagram samt forskellige avisgenrer.

De tekster vi arbejder med er:
"Worst mass shooting in US history: 50 dead, 53 injured in Orlando gay nightclub - Obama calls it act of terror", posted by Combined News Services, June 13, 2016
Orlando shooter's early school records note he "lacked remorse", Laura Stricler and Jennifer Janisch, CBS News, June 16 2016
"The Orlando attack. Aftermath of a tragedy", The Economist, June 18 2016
Remarks by the President on Mass Shooting in Orlando, Barrack Obama, June 12 2016.

"Write Away", Poul Tornøe og Ole Juul Lund, Gyldendal 2008, side 28 - 44

De læste short stories handler mere generelt om vold
Fra " Contexts" red. Jonna Engberg-Pedersen m.fl, Gyldendal 2006

Daniel Ransom "Rendezvous", 1985
Marita Conlon-Mckenna, "Good Girl", 2001
Lesley Glaister, "Serrasalmus" 1992

ca. 48 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Music Videos

Eleverne vælger i grupper en music video, som de skal lave en analyse af og præsentere i klassen. Det er er krav, at der i sangteksten skal være et symbol, metafor eller simile.

2 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Appelformerne

Non-fiction redskaberne udvides.
Appelformerne introduceres.

Materiale:
Nanna Flindt Quist, "On Purpose", Gyldendal, side 32-46

14 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Film

Formålet med forløbet er at give eleverne kendskab og redskaber til at kunne analysere og fortolke spillefilm og serier.

Vi har arbejdet med "Film skal ses i engelsk", Martin Houlind og Jan Oxholm, Gyldendal 2016
Film narration: three acts & plot points, arcs, cliffhangers, setups-payoff, foreshadowing og suspense
Film style: framing, camers angles, lighting and colours, camers moves and sound.

Almindelige analysebegreber såsom characterisation, setting m.m. er inddraget i forløbet.

Vi arbejdede med temaet Sex and gender roles:

30 sider

Materiale:
1. afsnit af "Downton Abbey", Julian Fellowes, 2010
"Bound" The Wachowski Brothers, 1996
1. afsnit af "Mad Men" Matthew Weiner, 2007

Eleverne har tillige skrevet et essay om "Lady Bird" Greta Gerwig, 2017


..
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Biographies non-fiction

Formålet med dette forløb at opbygge viden om hhv. "memoirs" og "autobiographies".

Vi har brugt antologien "Narrating Truth"

Bibliography

"Narrating Truth" Katrine Brøndsted og Mathias Larsen, Alt i ord, 2021

Introduktion: side 11, 160 - 164
"Educated", Tara Westover (2018) side 192 - 199
"Pimp" Iceberg Slim (1967) side 200 -203
"Escort", Chuck Palahniuk" (2004) side 204 - 2006

Klassen har skrevet essay om et uddrag "Wavewalker"  af Suzanne Weywood

17 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Præsidentvalget i USA 2024

Dette forløb har været tværfagligt i samarbejde med historie og samfundsfag.

Formålet har været at give eleverne viden om valgsystemet i USA samt viden om valgkampagnen.

Materiale:

Film: "Kampen om det hvide hus" Netflix
Michelle Obamas tale fra DNC
JC Vances tale fra RNC (uddrag)
Artikel fra New York Times, Sahil Chinoy, "Quiz: Let Us Predict Whether You're a Democrat or a Republican" 2019

Ca 10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 WW 1 and 2 (EKSAMEN)

Formål:
At få viden om en historisk periode i Storbritannien, samt indsigt i et udsnit af litteratur og sagprosa skrevet i og om denne periode.
At få viden om, hvilken betydning krigene har i nutidens Storbritannien.
At arbejde med forskellige genrer.
At analysere fiction såvel som non-fiction.

Materiale:
https://www.youtube.com/watch?v=is6rN1A2F00

Digte
-Ted Hughes, A Motor Bike, Moorland, 1979
-Rupert Brooke, The Soldier
-Wilfred Owen, Dulce et Decorum Est
-Siegfried Sassoon, Base Details

Taler
-Winston Churchill, tale fra 13. maj 1940 i House of Commons, og tale fra 11. september 1940, Every Man to his Post.

Novelle
-H.E. Bates, There Is Something in the Air, Flying Officer X

Film

London Can Take It, (propaganda) http://www.youtube.com/results?search_query=ww2+progaganda+London
"In the Darkest Hour" ins John Wright, 2018

Artikel
Edward Pinchbeck m.fl, "How the scars of past wars continue to shape UK society"

Derudover har eleverne arbejdet med selvvalge propaganda plakater og definitioner af propaganda.

12 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 11 USA og den amerikanske drøm (EKSAMEN)

Formålet har været at få viden om, hvor den amerikanske drøm kommer fra og hvordan en materialisme og økonomisk velstand præger en variant af den amerikanske drøm.

Materiale:
Manson Mark, "The American Dream Is Killing Us" (SRO forløb)
Lazarus Emma "The Now Colossus"
Garfunkel Simen, "American Tune"x
Kearny Edward, "The Frontier Heritage"
Allen Woody, "The Rejection"
Keegan Claire, "Close to the Water's Edge"



Bibliografi:
Manson Mark, "The American Dream Is Killing Us" The Observer, 11/3/16, https://observer.com/2016/11/the-american-dream-is-killing-us/
Finderup Anne Mette m.fl, "Worlds of English" Systime, 2014
Søren Mathiassen m.fl, "Born in the USA" Futurum, 1984

ca 14 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 South Africa (EKSAMEN)

Formålet med forløbet er at eleverne får historisk viden om apartheid i Sydafrika, samt Nelson Mandela's rolle i afviklingen af styret.

Materiale:
Major Historical Events
Humprey Tyler's eye-witness report
Interviews with Nelson Mandela, "I Am No Prophet"
John Carlin, "Excerpt from Playing the Enemy"
Nadime Gordimer, Once Upon a Time"

Bibliografi.
Major Historical Events
Humprey Tyler's eye-witness report
Interviews with Nelson Mandela, "I Am No Prophet"
Karen Bente Holmgaard Andersen, "From Dompas to Democracy", Gyldendal, 2015


Nadine Gordimer, "Once Upon a Time", 1991
from Prime Cuts, Henriette Madsen red, Gyldendal, 2002

Lingua Franca:
Anne Mette Finderup, "Worlds of English" Systime, 2010 side 22 - 25
Klip fra The Graham Norton Show

Ca 18 sider

ca 18 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Forløb#10

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer