Holdet 2023 En/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Herlufsholm Skole
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e)
Hold 2023 En/x (1x En, 2x En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Schools
Titel 2 Social Media
Titel 3 Troubles on the Emerald Isle: Ireland - EKSAMEN
Titel 4 Projekt: News from the English-speaking world
Titel 5 Innocence and Experience
Titel 6 The 1x Book Club
Titel 7 Rhetoric and Non-fiction
Titel 8 Spectators - EKSAMEN
Titel 9 The Presidential Election in the USA - EKSAMEN
Titel 10 London: Voices of growth and belonging - EKSAMEN
Titel 11 The opioid crisis in the USA - EKSAMEN
Titel 12 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Schools

Formålet med forløbet er at introducere eleverne til engelsk i gymnasiet.

Matt Abbott, 'Big School' and ' Pulling a Sickie #2', Hurricane in My Head: Poems for when Your Phone Dies, Bloomsbury 2019 (poems)

Barack Obama, Remarks by the President in a National Address to America's Schoolchildren, September 8, 2009 (speech)

Kamal Ahmed, ‘The Boy on the Left Had no Future’, The Observer, 2002. Contexts, ed. Engberg-Pedersen, Grønvold, Ohland-Andersen, Gyldendal, 2015 (feature article)

Hill & Ahmed, ‘TV, Public School and Ryan’s Fall’, The Observer, 2002. Contexts, ed. Engberg-Pedersen, Grønvold, Ohland-Andersen, Gyldendal, 2015 (feature article)

Extracts of BBC, ‘School Swap: The Class Divide’, Season 1, Episode 2, 2015 (TV show)

Amy Pantall, ‘Hard Work Pays off for Warminster scholarship Winner’, WiltshireTimes, 2017 (news article)

Gus Van Sant, Finding Forrester, 2000 (film)

Winston Churchill, excerpts from My Early Life, Chapter One, 1930 (autobiography)

Pink Floyd, lyrics of ‘Another Brick in the Wall’ (Part II), 1979 (poem)

Penelope Lively, "The Happiest Days of Your Lives", 1978. Ed. Finderup & Fog, Worlds of English, Systime (short story)

J.K. Rowling, Harry Potter and the Philosopher's Stone, Ch. 6 & 7, 1997. Bloomsbury 2018 (novel)

Holdet arbejdede med emnet skole på forskellige måder: egne og andres erfaringer, baggrunden for og betydningen af skoler. I forløbet indgik online samtaler om emnet med elever fra St. Stithians Boys’ College, Sydafrika.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Social Media

Formålet med forløbet er at gøre eleverne bevidste om brug af sociale medier, både som modtagere og afsendere, samt hvilke konsekvenser, der kan være forbundet med sociale medier.

Fra "Footprints" red, Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen, Systime, 2020.
- Kort film, "Noah" af Patrick Cederberg og Walter Woodman, 2013
- Ted Talk, "Your online life is permanent as a tattoo" Juan Enriques.

Fra "Best British Short Stories 2015" red. Nicholas Royle
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Troubles on the Emerald Isle: Ireland - EKSAMEN

Background:

Extracts from episodes of Fergal Keane & Neil Hegarty, The Story of Ireland, BBC, 2011. (Documentary)

Geoff Sammon, A Green and Orange Land, Systime, 1999:
• Factfile 1: Irish history,
• Factfile 2: The republic
• Factfile 3: Irish language and culture
• Factfile 4: The sectarian divide

Raymond Keogh, ‘What Does It Mean to Be Irish in the 21st Century?’, 2013, The Journal.IE. (Article)

Items studied:

Kenneth Branagh, Belfast, 2021. (Film)

Marita Conlon-McKenna, ‘Good Girl’, 2001, in Contexts, ed. Engberg-Pedersen, Grønvold, Ohland-Andersen, Gyldendal, 2015. (Short story)

‘A Nation once again’, Irish traditional by Thomas Osborne Davis, 1840s. Wikipedia. (Poem)

‘The Wind That Shakes the Barley’, Irish traditional by Robert Dwyer Joyce, 1860s. Wikipedia. (Poem)

Brief extract from James Joyce, A Portrait of the Artist as a Young Man, 1914. (Novel)

Frank O’Connor, “Guests of the Nation”, 1931. Stories for Insight, ed. John K. Pedersen, Gyldendal, 1974. (Short story)

Ken Loach, The Wind That Shakes the Barley, 2006. (Film)

W.B. Yeats, ‘Easter 1916’, Fields of Vision, ed. Delaney, Ward, Fiorina. (Poem)

Seamus Heaney, ‘’Digging, 1966. BBC. (Poem)

Holdet arbejdede med Nordirland og konflikten mellem protestanter og katolikker, baggrund og omstændigheder, og så i den forbindelse bl.a. filmen "Belfast" i Næstved Bio og læste novellen "Good Girl". Derefter arbejdede holdet både med Irlands historie, særlig den irske borgerkrig, og med forskellige irske litterære kernetekster (Irish traditionals, Joyce, Yeats, O'Connor, Heaney) og filmen "The Wind that Shakes the Barley" af Ken Loach. I forløbet indgik en online workshop med digteren Matt Abbott.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Projekt: News from the English-speaking world

Throughout the year the students have presented news of their own choice from an English speaking country.

Relevante faglige mål:
̶   forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶   udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶   gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶   analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶   anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde



Titel 7 Rhetoric and Non-fiction

Background:
List of rhetorical devices (hand-out)

Items studied:
Shakespeare, ‘St Crispen’s Day Speech’, Henry V, 1599 (drama)
Winston Churchill, ‘Blood, Toil, Tears and Sweat’, May 13, 1940 (speech)
Abraham Lincoln, ‘The Gettysburg Address’, 1863 (speech)
Austin Williams, ‘The Authoritarian Crusade against the Car’, Spiked, 30-3-2023 (article)
Modeshift, ‘Is Sustainable Transport Really That Important?, 1-8-2023 (article)
Matt Baume, ‘Cars Kill People and the Environment’, The Stranger, 15-7-2022 (article)
Chris Teso, ‘End the War on Cars’, Medium, 8-12-2019 (article)

The focus here has been on rhetoric and non-fiction and how a reader/audience is engaged and persuaded. The texts cover five centuries, but most are fairly recent.

23 sider

Relevante faglige mål:
̶   forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶   læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶   gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶   analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶   analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶   demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Relevant kernestof i læreplanen:
̶   sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶   principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶   tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶   et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶   væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 8 Spectators - EKSAMEN

Dette forløb omhandler først og fremmest konformitet: mennesker, der er tilskuere i den forstand, at de følger med strømmen og gør, hvad andre gør, enten fordi de ikke sætter spørgsmålstegn ved deres handlinger, eller fordi de ikke har den indre styrke til at gå imod flertallet. Den anden del af emnet omhandler ikke kun folks uvillighed til at gå imod mængden, men også voyeurisme – deres lyst til at betragte andres ulykke, fare, eller endda deres død.

Vi arbejder med forskellige teksttyper, som suppleres med sproglige opgaver.

Litteratur:

Wider Contexts (Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold, Hanne Ohland-Andersen 2012)
- David G. Myers, Exploring Psychology (2008) s. 16-17.
- W.H. Auden, The Unknown Citizen (1939), s. 20.
- Shirley Jackson, The Lottery (1948), s. 25-32.
- Ursula K. Le Guin, The Ones Who Walk Away from Omelas (1973), s. 35-40.
- Mark Goulston, Charlie Sheen and Voyeurism (2011), s. 44-45.
- Steven Millhauser, The Knife Thrower (1998), s. 47-55.

Tv serie

- The Handmaid's Tale (2017), Season 1, episode 1

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Video assignment 03-09-2024
A&P 26-09-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 9 The Presidential Election in the USA - EKSAMEN

Forløbet sigter mod at give eleverne et analyseredskab i arbejdet med sagprosatekster i både mundtligt og skriftlig engelsk. Desuden vil forløbe styrke spørgsmålet om stilistik i det skriftlige arbejde. I grammatik arbejdes der med varierede og avancerede sætningstyper for at højne niveauet af skriftligt engelsk.

Eleverne arbejder med amerikanske værdier samt samfunds- og politiske forhold i USA. De analyserer sagprosatekster og medier, der omhandler det amerikanske præsidentvalg og undersøger anvendelsen af retoriske virkemidler og budskaber.

Litteratur:

On Purpose: Rhetorical Analysis of Non-fiction
- Kapitel 2: What is non-fiction?
- Kapitel 3: Rhetorical analysis
- Kapitel 4: Example of a rhetorical analysis + Nine lords a’blogging
- Kapitel 5: Blog posts + Nothing Tastes as Good a Being Skinny Feels
- Kapitel 8: Newspaper article + My child’s IQ is bigger than yours
- Kapitel 9: Political speech I + Prime Minister Blair’s speech on terror

USAGov (2016) How to become President of the USA? https://www.youtube.com/watch?v=2eXCG-hlaqI

Kamala Harris ad campaign (2024): https://www.youtube.com/watch?v=sHky_Xopyrw

Donald Trump ad campaign (2024): https://www.youtube.com/watch?v=0SuS1SMddOE

Donald Trump, Victory Speech (6 November, 2024)


Taler i projektforløb:
Eleverne har i grupper arbejdet i dybden med én af talerne nedenfor, som de har analyseret og fremlagt for resten af klassen

• Martin Luther King Jr, “I have a dream” (1963): https://www.npr.org/2010/01/18/122701268/i-have-a-dream-speech-in-its-entirety
• Hillary Clinton, Women’s Rights Are Human Rights (1995) https://www.americanrhetoric.com/speeches/hillaryclintonbeijingspeech.htm
• Barack Obama, A More Perfect Union (2008) https://www.npr.org/2008/03/18/88478467/transcript-barack-obamas-speech-on-race
• Emma Gonzáles, March for Our Lives Speech (2018) https://speakola.com/ideas/emma-gonzalez-march-for-our-lives-2018
• Donald Trump, Inauguration Speech (2017) https://trumpwhitehouse.archives.gov/briefings-statements/the-inaugural-address/
• Gretha Thunberg, Speech to US Congress on Climate Change (2019) https://www.pbs.org/newshour/world/read-climate-activist-greta-thunbergs-speech-to-the-un
• Kamala Harris, Speech on the 50th Anniversary of Roe vs Wade (2023) https://bidenwhitehouse.archives.gov/briefing-room/speeches-remarks/2023/01/22/remarks-by-vice-president-harris-on-the-50th-anniversary-of-roe-v-wade/


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 10 London: Voices of growth and belonging - EKSAMEN

Formålet med emnet er at udforske det britiske samfund gennem litterære og filmiske skildringer af London, med et særligt fokus på karakterudvikling. Eleverne vil undersøge, hvordan individets udvikling påvirkes af isolation, tilhørsforhold og samfundets forventninger. Fokus er på, hvordan London fungerer som en ramme for personlig vækst og udfordringer, og hvordan karaktererne i værkerne reflekterer eller udfordrer britiske samfundsnormer. Vi anvender MICE Quotient som analytisk redskab til at identificere, hvilke drivkræfter (milieu, idea, character, event), der strukturerer fortællingen.  

Desuden arbejdes der med Global English og engelsk som lingua franca, herunder variationer af det engelske sprog som ethnolekt, multiethnilekt og MLE, samt engelsksprogets rolle som kommunikationsmiddel i EU efter Brexit.

Litteratur:

- Blake, William (1794), London
- Dharker, Imtiaz (2001), They’ll Say: ‘She Must Be From Another Country’
- Haddon, Mark (2003), The Curious Incident of the Dog in the Night-Time
- Daljit Nalgra (2007), Singh Song
- Kureshi, Hanif (1997), My Son the Fanatic
- Smith, Stevie (1957), Not Waving but Drowning

- Horesh, Adi, Brexit ≠ Engxit: The Fate of English in post-Brexit EU (23 April, 2024) in The New Federalist: https://www.thenewfederalist.eu/brexit-%E2%89%A0-engxit-the-fate-of-english-in-post-brexit-eu?lang=fr

Richard, Nordqvist, "English as a lingua franca" (2025) https://www.thoughtco.com/english-as-a-lingua-franca-elf-1690578


Film:

- Match Point (2005), instruktør Woody Allen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Creative writing competition 16-01-2025
Essay: My Son the Fanatic (1997) by Hans Kureishi 20-01-2025
Terminsprøve 13-03-2025
Grammatikvideo 14-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 11 The opioid crisis in the USA - EKSAMEN

Opioidkrisen i USA
Opioidkrisen i USA er en alvorlig og vedvarende sundheds- og samfundskrise, som har udviklet sig siden slutningen af 1990erne. Den udspringer af en massiv stigning i afhængighed, overdosis og dødsfald forårsaget af receptpligtig smertestillende medicin, særligt opioider som OxyContin, heroin og fentanyl. Bag krisen gemmer sig ikke kun et folkesundhedsproblem, men også en strukturel fortælling om ulighed, virksomhedsmagt og systemisk svigt. I forløbet undersøger vi, hvorfor et så omfangsrigt misbrug i den amerikanske befolkning kunne finde sted. Vi arbejder med forskellige teksttyper og medier, der giver indsigt i de menneskelige, kulturelle og etiske aspekter af krisen.

Litteratur:
- Ron Rash, The Ascent (2010)
- America’s Opioid Epidemic (The Week, Nov 2023) https://theweek.com/health/americas-opioid-epidemic
- Fact Sheet: president Donald J Trump Imposes Tariffs on Imports from Canada, Mexico and China (2025) https://www.whitehouse.gov/fact-sheets/2025/02/fact-sheet-president-donald-j-trump-imposes-tariffs-on-imports-from-canada-mexico-and-china/

Film/dokumentar: (alt vises kun i uddrag)
- Painkiller (2023, Netflix), episode 2
- The Crime of the Century (2021, HBO) dir. Alex Gibney, episode 1
- TED Talk, The Agony of Opioid Addiction (2017) https://www.ted.com/talks/travis_rieder_the_agony_of_opioid_withdrawal_and_what_doctors_should_tell_patients_about_it

- www.ordbogen.com
- MinLæring / Engram
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde