Holdet 2023FrF/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Herlufsholm Skole
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e)
Hold 2023FrF/g (1g FrF, 2g FrF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 La France en Europe
Titel 2 Les ODD - les Objectifs de Développement Durable
Titel 3 La bonne vie
Titel 4 Empreintes et identité
Titel 5 Les Marginaux, l'inégalité en France
Titel 6 Sport et identité (Euro de foot, JO).
Titel 7 'quelques récits d'enfance et d'adolescence'
Titel 8 Entre deux cultures

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 La France en Europe

I årets første forløb læser vi om 'La France et la France en Europe'. Hvilke klassiske stereotyper og fordomme bærer vi rundt på i forhold til Franskmændende, os selv - og de om os? Vi læser desuden om franske symboler, om den nuværende præsident Macron og nogle af de tidligere. Og vi sammenligner franskmænd med andre europæere.

I forhold til faglige mål, arbejder vi med at
. forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
. læse og forstå ubearbejdede fransksprogede ikke-fiktive tekster
. deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive
oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
. præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
. udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
. analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle,
interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
. perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og
samfundsforhold
.  demonstrere viden om fagets identitet og metoder
. benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.


Materiale:
Entrées :
P 34
p. 35 – Des Européens plutôt heureux
p. 29 – Qui gouverne ?
p. 39 – Erasmus a 20 ans !

Weber, Nathan. Dix choses sur le Danemark qui choquent. 29. Juli 2015, på www.demotivateur.fr. https://www.demotivateur.fr/article-buzz/10-choses-sur-le-danemark-qui-choquent-quand-on-s-y-rend-pour-la-premiere-fois-la-9-ca-fait-vraiment-bizarre-quand-on-est-pas-habitue--3009

Video:
C’est qui, Emmanuel Macron? https://www.1jour1actu.com/info-animee/163876/

Foruden grammatik på MinLæring – verber i præsens.
Og påbegyndelse af arbejde med superverber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Les ODD - les Objectifs de Développement Durable

I dette forløb læser vi om og arbejder med FNs 17 verdensmål. I skal særligt arbejde med sprogstrategier  og med at udvide det aktive ordforråd i forhold til et 'alment emne' som miljø og forurening.
Forløbet afsluttes med videoreklamer på fransk hvor I kreerer (#innovation) nye måder at engagere franske teenagere i kampen for en bedre planet

I forhold til faglige mål, dækker vi, at 'elever skal kunne':
̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger

̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk

̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk

̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge (her primært non-fiction , foruden Frieda et les Objectifs de développement durable)

̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag (Verdensmålene arbejder I med i stort set alle fag og I har også trukket på jeres generelle viden i dette forløb)

̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde. (vi har særligt set på kommunikationsstrategier og gør det fortsat)


Materiale:
Frieda et les objectifs de développement durable. Materiale udarbejdet af ' le Département de l’information,
Centre d’information des Nations Unies (CINU),à Windhoek et illustré par Nelett Loubser (KunsHuis
Graphic Design). (ca. 5 sider uden illustrationerne)
https://issuu.com/unpublications/docs/f_frieda_2018

L’actu du jour, À 11 ans, Zola lutte contre les déchets en plastique. Fra den 26. januar 2019 (ca. 4 sider)
https://www.1jour1actu.com/planete/a-11-ans-zola-lutte-contre-les-dechets-en-plastique/ (

Guide des parasseux pour sauver la planète. https://www.un.org/sustainabledevelopment/fr/takeaction/

1jour1actu: C'est quoi le développement durable?
https://www.1jour1actu.com/science-et-environnement/cest-quoi-le-developpement-durable#:~:text=Le%20d%C3%A9veloppement%20durable%20permet%20de,arrosage%2C%20et%20%C3%A0%20cultiver%20bio.

Jeu: La planète en jeu (brætspil)

Omfang: cirka 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 La bonne vie

I dette forløb, La bonne vie, har vi reflekteret over og arbejdet med hvad det gode liv for eksempel kunne være. Vi har konkret arbejdet med 'kifs' - taknemmelige (lykkelige?) stunder, hygge og positiv psykologi - samt læst tekster og kreeret video'er mm.

I forhold til faglige mål, dækker vi, at 'elever skal kunne':
̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger

̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk

̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk

̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge (her primært non-fiction, artikler, interviews)

̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde. (vi ser fortsat på kommunikationsstrategier og arbejder med dem via fx billedbeskrivelser, træning af samtaler om almene emner mm)


Materiale:

Video + transkriptioner :
Ҫa vous change la vie. 3 petits kifs par jour. https://www.youtube.com/watch?v=TvRzYUlQXQQ ´+ transkription (1,5 sider)

Unboxing la hyggebox. https://www.youtube.com/watch?v=0cScDkPkKKg (5 minutter) + lidt transkription (3 sider)

Produktion af elevernes egne hyggebox + mundtlig præsentation/unboxing

Fire tekster fra Bering, Mette et al. Paroles franҫaises, Gyldendal 13 - Siderne 32-35, 46-47, 53-55:
Si on peut goûter à quelque chose..
La danse est une bonne éducation à la vie
L'art, c'est une espèce de divertissement
Comment bien connaître un Franҫais? (interview)



Grammatik : særligt le conditionnel og le futur simple

Brætspil:
Faisons la fête
Inventons des phrases

Omfang : ca. 35 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Empreintes et identité

Empreintes et identité

I årets sidste arbejder vi ud fra temaet 'aftryk' /empreintes. Vi ser kort på Frankrigs rolle som kolonimagt - fransksprogets størrelse (aftryk i verden - og andre sprogs aftryk i fransk - samt snuser til debatten om fortidens statuers berettigelse i nutiden. Komikeren Fary Lopes er barn af forældre fra Cap Verde der stiftede familie i Frankrig - og Fary kommenterer og stiller spørgsmål til national identitet. Hvilke aftryk er særligt franske? Hvornår er man fransk? (Og hvad vil det sige at være dansker?)

Materiale:

La colonisation, la fin de la polémique – L’actu du jour.  1 side

Video + transkriptioner :
Il y a plus de mots arabes que gaulois dans la langue franҫaise. https://www.youtube.com/watch?v=hgX1YGjuTGA
(2 sider)

Fary.  Hexagone, 1. del: Stand-up show sur Netflix. (eleverne så under hjemmeundervisning) 1 time

Fary. Carte blanche – Moi, enfant de la République. https://www.youtube.com/watch?v=kHoOnyJ5KX8
+ transkription (1,5 sider)

Ellers fokus på kommunikationsstrategier, at kunne argumentere for og imod
Grammatik: futur simple

Da eleverne både har arbejdet med video og transkription til de sete ting, så tæller begge dele med i omfanget.
ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Les Marginaux, l'inégalité en France

I årets første forløb har vi haft fokus på 'de marginaliserede' - både bredt og snævert forstået. Eleverne reflekterer over begrebet og beskriver marginaliserede grupper (jf. hjemmeopgaver og artikler (inkl artikel/emnesøgning på klassen). På klassen læser vi særligt fiktion - et uddrag af 'No et moi' af Delphine de Vigan - og ser filmen Les Intouchables + arbejder med opgaver til filmen over flere timer.

I forhold til faglige mål, vil vi bl.a. stræbe efter at eleverne skal kunne :  

̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde - bl.a. via kommunikationsstrategier og superverber

Antal normalsider: ca. 50 inklusiv No et Moi,
Les Intouchables (både film + arbejde med scenerne 10, 18, 19)
Diverse artikler eleverne selv finder på hjemmesider om 'marginaliserede grupper'
Hjemmesiden 'Les Restos du Coeur' hvor eleverne selv fandt informationer også
Coluche (tekst fra Meyer, Denis C. Clés pour la France, hachette 2010)
Skriftlig opgave : le manifeste, Nous sommes plusieurs, de Julie Théberge (ca. 20 sider)

Arbejdsformer:
klasseundervisning/dialog
individuelt + par- og gruppearbejde
skriftligt arbejde

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Sport et identité (Euro de foot, JO).

Dette forløb tager udgangspunkt i elevønsker om mere sportsrelaterede tekster.
Forløbet blev bl.a. tilrettelagt med fokus på innovation, peer to peer og elevaktivering, da eleverne bl.a. på skift forberedte undervisning for deres 'peers' hvor de bl.a. selv kreerede relevante øvelser (indhold og funktionel grammatik) med udgangspunkt i de tekster de var blevet tildelt.
I forhold til diskussioner, talte vi bl.a. om diskrimination i sport (racisme, kvinder) - men også om de værdier der ligger i sporten som fællesskab og kreativitet og samarbejde - og om hvilke værdier eller læringspotentialer der ligger i sporten og som går igen i skolen - fx i forlængelse af det Kasper Hjulmand er inde på i de tekster vi læste om ham.

Materiale og kernestof:

L'équipe de France «une équipe africaine» ? L'humoriste Trevor Noah s'explique

Les Bleus  - fra Clés de la France

Kasper Hjulmand : Nous aimerions un titre mais il y a d'autres .. https://www.fifa.com/fr/news/hjulmand-titre-mais-autres-facons-de-gagner
+ årets leder 2021 (supplerende)

C'est qui Mbappé:
En savoir plus : https://www.1jour1actu.com/info-animee/cest-qui-mbappe

Et le leader le plus inspirant de l'année 2018 est... Didier Deschamps, hentet fra
https://www.cadremploi.fr/editorial/actualites/actu-emploi/detail/article/et-le-leader-le-plus-inspirant-de-l-annee-2018-est-didier-deschamps.html (sidst 23.04.25)

C'est quoi l’Euro 2021? (video + transkription) https://www.1jour1actu.com/info-animee/cest-quoi-leuro-2021

Stephanie frappart, seule arbitre femme (artikel)  (L'actu du jour)

Qui a inventé les Jeux Olympiques ? (video + transkription)  https://www.1jour1actu.com/info-animee/qui-a-invente-les-jeux-olympiques

C’est quoi, le tour de France ? hentet fra https://www.youtube.com/watch?v=LwHdfgEBv6I (sidst: 23.04.25)


Supplerende:
Elever har selv fundet materiale i forbindelse med deres undervisning også

2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.

Antal sider: ca. 50

Arbejdsformer:
klasseundervisning/dialog
individuelt + par- og gruppearbejde
skriftligt arbejde
projektarbejde -_> undervisning af peers og udvikling af undervisningsøvelser mm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 'quelques récits d'enfance et d'adolescence'

I dette forløb går vi på opdagelse i de forskellige perspektiver der hører til barndommen, ungdommen og lidt de voksnes verden. Vi læser uddrag af Le petit prince, ser den animerede film med samme titel - og læser  Stromaes 'Papaoutai'. Vi prøver at få et indblik i hvad der kunne kendetegne unge anno 2025, - foruden børnene og de voksne.

Eleverne arbejder desuden på grammatikstationer og skal undervise dels hinanden - dels 6. klasses franskelever i fransk og således prøve at tænke i hvordan yngre elever kan knytte an til franske verber og forskellige tider. Alle kastes måske lidt ud på dybt vand med henblik på at lære at træde vande og svømme sikkert i land. Brobygning, karrierekompetence, innovation.  



I forhold til faglige mål, dækker vi, at 'elever skal kunne':
̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger

̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk

̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk

̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge

̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag

̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde. (vi har særligt set på kommunikationsstrategier og gør det fortsat)

Grammatik - øvelser og opgaver på MinLæring (10-20 sider)
Antal sider:
ca. 55-65


Arbejdsformer:
klasseundervisning/dialog
individuelt + par- og gruppearbejde
skriftligt arbejde
projektarbejde --> forberede undervisning for klassen OG for 6. klasses elever med kreative grammatikøvelser og pædagogiske forklaringer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Entre deux cultures

Entre deux cultures

I dette sidste franskforløb dykker vi ned i francophonien igen - og arbejder med kulturmøder ud fra teksterne i Paroles francophones (2015) af Mette Bering og Mimi Sørensen.

I forhold til faglige mål, har vi bl.a. dækket, at eleverne skal kunne :

̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde - bl.a. via kommunikationsstrategier og superverber

Materiale og kernestof:
Siderne her nedenfor er fra Paroles Francophones, Gyldendal 2015 - siderne 41-56 og 66-69
Je suis bien avec les ados de toutes les cultures
J'ai ma base ici
Exilée tout le temps
Les stéréotypes 'noir/blanc'
Ma dame, ma ville

Film: fra CfU: ?

Derudover har vi løbende arbejdet med uddrag fra I-bogen - Un, deux, trois - eksamen' - af Tine Brandt (særligt kommunikationsstrategier)
Og grammatik fra MinLæring

Omfang : ca. 50 sider

Arbejdsformer:
klasseundervisning/dialog
individuelt + par- og gruppearbejde
rollespil
skriftligt arbejde
franske præsentationer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer