Holdet 2023 TyF/bvx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Herlufsholm Skole
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e)
Hold 2023 TyF/bvx (1vx TyF, 2bvx TyF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Der Blick der Anderen
Titel 2 Erwartungen
Titel 3 Erwartungen II
Titel 4 Helden und Vorbilder - EKSAMEN
Titel 5 Das Leben in der DDR - EKSAMEN
Titel 6 Vergangenheit  - Gegenwart - Zukunft - EKSAMEN
Titel 7 Die Sprache der Verführung - EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Der Blick der Anderen

Formål: Introduktion til faget Tysk, fokus på identitet og nationalitet. Sammenligning Danmark-Tyskland og andre nationaliteter. Materiale udleveres (et kompendium) med tekster, gloser og øvelser.

Materialien:
Redemittel - Blätter mit Übungen und folgenden Texten:
Hessedenz und Emmerich: Papa hat nichts gegen Italiener
Enzensberger: Damals
Rauner: Türkischer Kaffee
Der Nordschleswiger:  Multikulti: Dänisch, Deutsch, Persisch. Aus: http://sanktpetriskole.dk/Files/Billeder/Gymnasium/NOS_15_Oct.SHZTZ_Haupt_NOS_S_24.pdf
Typisch dänisch? Aufgaben aus Schreibsinn v. Garbers & Glargaard, Kaleidoscope, Kopenhagen 1998
Artikel: http://www.sueddeutsche.de/muenchen/wolfratshausen/mein-europa-foermliche-deutsche-duzende-daenen-1.1961918
Torben Steno: Ordet pølsetysker burde jo være positivt. Fra: Ud & se, sept. 2002

På grund af andre holdsammensætninger i grundforløbet har alle elever muligvis ikke læst alle ovenstående tekster i grundforløbet, men nogle af dem.

Omfang: ca. 20 ns.

Der arbejdes med resumé og skriftlig og mundtlig præsentation i timen, bl.a. på Padlet og videoafleveringer.
Der arbejdes løbende med grammatik

Faglige mål for tysk:
Eleverne skal kunne:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer af ubearbejdede nyere og enkle ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede tekster og emner, analysere disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over tysksprogede litterære tekster og andre kunstneriske udtryksformer samt analysere og fortolke disse
– inddrage en grundlæggende viden om levevilkår, værdier og normer i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med andre kultur- og samfundsforhold.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Erwartungen

Formål
Menneskets særlige evne til sprog og tænkning har ført til at vi er den eneste art som både er i stand til at genopleve smertefulde oplevelser og til at have forventninger til samtiden og fremtiden, som vi hele tiden evaluerer vores nuværende situation op imod. På den måde kan vi konstruere idealer og finde det nuværende uacceptabelt ved sammenligninger, eller vi kan være dømmende eller skabe strenge, uhensigtsmæssige regler for os selv.
I dette forløb er forventninger i centrum. Forventninger som opstår i alle kulturer som følge af formelle og uformelle normer; forventninger til os selv, forventninger til omverdenen og ikke mindst de forventninger, som vi tror, at andre har til os.

Indhold
Tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten er i dette forløb lagt på uformelle normer, som de kan opleves i en tysk ungdomshverdag anno 2021
Aktuelle forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
Tysksproget materiale fra såvel trykte som elektroniske medier
Tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale tekstyper og genrer
Normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation, specielt for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
Regler for tysk udtale og intonation.

Metode
I dette forløb er forståelsen af tysk som det tales i Tyskland anno 2021 i centrum. Det understøttes af tyske undertekster til dialogen i 'Druck' som er holdt i et moderne tysk og vedrører velkendte emner man regelmæssigt støder på i forbindelse med arbejde, skole og fritidsaktiviteter, men også om mere eksistentielle emner som identitetsdannelse, køn og seksualitet.

Materiale
'Druck', sæson 3, TV-serie i 10 episoder à 18-24 min. Tysk tale, tyske undertekster. Kilde til serien er https://youtube.com/playlist?list=PLUQncgYMM1RnNv9KjVfvGCkDfIIuzSJpC. Kilde kan dog kun tilgås fra Tyskland eller via VPN. De enkelte afsnit kan tilgås nedenfor
Druck S3 F1: ‚Einfach abhauen‘ 5 s.
Druck S3 F2: ‚Joints & Sandwiches‘ 7 s.
Druck S3 F3: ‚Neon-Schmetterlinge‘ 7 s.
Druck S3 F4: ‚Unter Wasser‘ 7 s.
Druck S3 F5: ‚Ich bin nicht schwul‘ 7 s.
Druck S3 F6: ‚Das wichtigste im Leben‘ 7 s.
Druck S3 F7: ‚Zusammen oder allein‘ 7 s.
Druck S3 F8: ‘Outing’ 7 s.
Druck S3 F9: ‚Liebe‘ 7 s.
Druck S3 F10: ‚Unsere Zeit ist jetzt‘ 7 s.

Følgende materialer er tilføjet ved holdets start på 2g. I løbet af 1g så klassen disse 2 film, der pga. lærers sygemelding ikke blev bearbejdet eller gennemgået.

Film: Der Baader Meinhof Komplex. Uli Edel, 2008.
Materialien: https://www.kinofenster.de/download/der_baader_meinhof_komplex_fh_3.pdf

FIlm: Soul Kitchen. Fatih Akin, 2009.
Materialien:
Tyskforlaget,https://www.tyskforlaget.dk/soulkitchen/soulkitchenaufgabenindex.html



I alt 100 sider

Evaluering
I slutningen af forløbet evalueres mundtligt ved at eleverne på egen hånd ser episode 8-10 af Druck og forbereder en kort præsentation af selvvalgte scener som efter elevernes vurdering tematiserer forventninger. Præsentationen afholdes som 8-10 min. faglig dialog med lærer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Klassenarbeit 1a 17-01-2024
Klassenarbeit 3 20-03-2024
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Erwartungen II

Emnet er en viderelæsning af samme emne fra 1g.

Droste Hülshoff: Am Turme II. In: Generationen, Tyskforlaget 2009.

Thomas Mann: Buddenbrooks. Der Film, 2008. Regie: Heinrich Breloer
Vi ser filmen samt bruger dele af Tyskforlagets materiale, dvs. nedslag i handlingsdele samt personer. Fokus: Gesellschaftliche Zwänge.

Wie die Erwartungen der Eltern die Kinder beeinflussen.
Aus: Wie die Erwartungen der Eltern die Leistung der Kinder beeinflussen | Psychologisches Institut | UZH


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Helden und Vorbilder - EKSAMEN

Materialien:


Student rettet Frau vor Sextäter: http://www.ostsee-zeitung.de/Nachrichten/MV-aktuell/Heldentat-Student-rettet-Frau-vor-Sextaeter

Jaba Kankawa rettet Gegenspieler das Leben: https://www.youtube.com/watch?v=bi03X-CZmW8

Die Trümmerfrauen:
http://www.tyskforlaget.dk/WundervonBern/deutsche_frauen/die_arbeit_der_trummerfrau.htm

Was ist für dich ein Held? Eine Umfrage aus: https://archiv.unicross.uni-freiburg.de/2011/11/was-ist-fur-dich-ein-held/. Dieses Material in Kombination mit eigener Befragung der Lehrkräfte / anderer Schüler/Schülerinnen Herlufsholms.

Definitionen des Heldentums: https://www.gutefrage.net/frage/persoenliche-frage-wer-ist-fuer-euch-ein-held#:~:text=Ein%20Held%20ist%20f%C3%BCr%20mich%20jemand,%20der%20authentisch%20ist%20und

Josef Reding: Mädchen, pfeif auf den Prinzen! In: Christophersen / Homann: Der Zauberspiegel. Märchen und andere fabelhafte Geschichten, Tyskforlaget 2006


Erich Kästner: Helden in Pantoffeln. Aus: https://erinnerungsort.de/lied/helden-in-pantoffeln-rezitation/

Erich Kästner: Als ich ein kleiner Junge war. Auszug aus: https://forlagetcolumbus.dk/boeger/historie/tyskland-fra-roedhaette-til-rammstein/kapitler/kapitel-4/tekster-til-tysk


Film: Das Wunder von Bern. Regie Sönke Wortmann, 2003. Arbeitsmaterialien von Tyskforlaget https://www.tyskforlaget.dk/wundervonbern/wunderindex.html


Ca. 40 s.

Suppl. Ordbogen.com
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve Helden und Vorbilder 31-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Das Leben in der DDR - EKSAMEN

I dette forløb fokuseres dels på Stasis massive overvågning af DDR-borgerne, ligesom vi læser og belyser flugt fra DDR.

Emnet er således både historisk relevant og en analyse af vilkårene for DDRs indbyggere. Dette følges op af projektarbejde, som hedder Der Alltag in der DDR, hvor eleverne i grupper udvælger sig særlige områder af DDRs samfundsforhold, som bearbejdes og præsenteres for holdet.

Vi har haft et arrangement med gæsteforelæser Annette Herzog, der holdt foredrag om sin bog "Det, der var". En del af foredraget var, af hensyn til grundskole og 1g, holdt på dansk og en del på tysk. Klassen udarbejdedei klassen spørgsmål på tysk til Annette Herzog.

Der opøves et gloseforråd, der passer til emnet,  og der arbejdes løbende med grammatik

Materialer:

https://www.zdf.de/nachrichten/thema/ddr-118.html (viele DDR-Themen werden hier entrollt)

Der Fall Peter Fechter. Aus: http://www.zeit.de/wissen/geschichte/2012-08/peter-fechter-mauer-flucht-opfer und Peter   Fechter 1962, 17 August an der Mauer niedergeschossen -  https://www.youtube.com/watch?v=rLXgIZ6_9LU

Auferstanden aus Ruinen:
Die Musik: https://www.youtube.com/watch? v=XuDfw8slHtg
Der Text: https://genius.com/Johannes-r-becher-auferstanden-aus-ruinen-lyrics


Das Lied der Partei:
Die Musik: https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=das+lied+der+partei&mid=BCC9926F2C7761ADEBA4BCC9926F2C7761ADEBA4&FORM=VIRE
Der Text: https://www.nibis.de/uploads/nlq-litten-likus/Das%20Lied%20der%20Partei.pdf

Analyse 1 Stck. Mauerkunst - Der Bruderkuss. Aus: https://de.wikipedia.org/wiki/Mein_Gott,_hilf_mir,_diese_t%C3%B6dliche_Liebe_zu_%C3%BCberleben#/media/Datei:Bundesarchiv_B_145_Bild-F088809-0038,_Berlin,_East_Side_Gallery.jpg

Film: Das Leben der Anderen. Regie: Florian Henckel von Donnersmarck, 2006. Materialien von Tyskforlaget.

Wolf Biermann: Das Märchen vom kleinen Herrn Moritz, der eine Glatze kriegte. In: Ulla Boris & Jytte Brandt: Masken, Tyskforlaget 2003

http://www.dieterwunderlich.de/berlin_mauerbau.htm

https://www.br.de/kinder/hoeren/klaro/klaro-infografik-brd-ddr-infografik-100.html

Geschichte der DDR http://infografik-ddr.zdf.de/

Film: BALLON. Unterrichtsmaterialien von https://filmcentralen.dk/files/teaching_material/attachments/ballon_didaktisierung_nach_dem_film.pdf

Text: Gescheiterte Flucht in einer trojanischen Kuh. Aus: https://www.chronik-der-mauer.de/fluchten/180935/gescheiterte-flucht-in-einer-trojanischen-kuh-7-juli-1969

Projektarbeit: Der Alltag in der DDR.
Eleverne udvælger i grupper et emne, som beskriver hverdagen for DDRs borgere. Dermed belyses også, om alt var overvågning, fængsling, tvang, knægtning af forskellige rettigheder osv.

Der præsenteres vha. en powerpont.

Ca. 50 sider

Supplerende stof:
https://www.wikiwand.com/da/Auferstanden_aus_Ruinen

Jørgen Ullerup: Børn brugt som stikkere for Stasi. Im Arbeitsheft "Das Leben der Anderen", Tyskforlaget 2007

Ordbogen.com






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Vergangenheit - Gegenwart - Zukunft - EKSAMEN

The Scorpions: Der Wind der Veränderung. In: So war´s - Lieder für Herz und Kopf. Hrsg. Aggedam & Jensen, Tyskforlaget 2019

Von der Grün, Max: Kinder sind immer Erben. In: Alle Woche wieder, Hrsg. V. Braagaard, Haase 1997

Günter Görlich: Spuck vor ihr aus. In: Meine Zeit, Hrg. Bruun Hansen & Wikkelsø Pedersen, Systime1993

Enzensberger, Magnus: Damals. In: Generationen. Hrg. Busch & Thøgersen, Tyskforlaget 2009

Norbert und die Feiglinge: "Hallo, Zoni" - In: So ein Rummel, Munksgaard 1994

Deutsche Wahl
Fokus: Die SPD, die CDU, die AfD, die Linke, Grüne

Links:
https://www.bundesregierung.de/breg-de/schwerpunkte-der-bundesregierung/bundestagswahl-2025

Die deutsche Einheit. https://www.bpb.de/shop/materialien/falter/210620/3-oktober-tag-der-deutschen-einheit/
https://www.zdf.de/nachrichten/politik/deutschland/bundestagswahl-2025-prognose-hochrechnung-ergebnisse-liveticker-100.html
https://www.tagesschau.de/newsticker/liveblog-bundestagswahl-2025-sonntag-100.html

34 Jahre deutsche Einheit: Geteilte Wahrnehmung.
Artikel aus:
https://taz.de/34-Jahre-deutsche-Einheit/!6036963/

Eleverne har i deres projektarbejde også arbejdet med andre hjemmesider. Hver gruppe besluttede sig for, hvilket parti, de ville præsentere. Disse ses ovenfor.

Film: Im Labyrinth des Schweigens. Regie: Giulio Ricciarelli, 2014.

Ca. 30 s.

Suppl. Ordbogen.com

Nedenstående tværfaglige forløb har holdet IKKE deltaget i:

Anvendte links:
Planet Wissen: https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/nachkriegszeit/pwievergangenheitsbewaeltigung100.html#Verdraengung

Dette forløb er del af et tværfagligt samarbejde mellem faget tysk og fagene samfundsfag og historie. Vi har set på identitetsdannelse og hvordan individet må "aflære" eller kaste af sig en tidligere identitet for at kunne agere i en ny verden, hvor det egentligt trygge og velkendte diffameres og udskældes. Dette kan foregå med mere eller mindre held. Der findes omstændigheder i en samfundsstruktur, der er med til at fastholde et individ i måder og erindringer, der ikke peger fremad. Emnet er således blevet studeret for at belyse og drøfte dette.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - I dette forløb ser vi på forskellige former for identitetsdannelse gennem Vergangenheitsbewältigung, sat i forhold til tekstens fortælletid og vores nutid.
  • Lytte - Eleverne skal lytte til tysk, både til mi og til hinanden samt autentisk tysk tale, enten på film eller youtube.
  • Læse - Eleverne skal læse tysk og forberede teksterne.
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere - Flere af teksterne lægger op til klassediskussioner.
  • Selvrefleksion - Man kan stille spørgsmålet - "Hvordan ville jeg selv have reageret"?
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet - Der vil være selvstændig informationssøgning.
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Die Sprache der Verführung - EKSAMEN

Dette forløb har fokus på forførelse i betydningen manipulation og besnæring. Hvornår gør man noget, andre får en til, hvornår handler man af egen fri vilje? Og hvilke midler kan man bruge, hvis man vil få sine medmennesker til at agere på en bestemt måde?

Der opøves et gloseforråd, der passer til emnet,  og der arbejdes løbende med grammatik.


Film: Die Welle. 2008, Dennis Gansel
Unterrichtsmaterialien aus: https://www.hueber.de/media/36/zl-C1-filmdidakt-die-welle-gansel.pdf

"Unsre Fahne flattert uns voran" (Vorwärts, vorwärts)
https://neustadt-und-nationalsozialismus.uni-mainz.de/glossar/lied-vorw%C3%A4rts-vorw%C3%A4rts-1933

https://www.youtube.com/watch?v=8u7T8jkKxYA

Bildanalyse von 2 HJ-Werbeplakaten  - Bildanalyse heutigen Werbungen.

"Der Fischer"  v. Wolfgang von Goethe, 1779.  Aus: https://www.mumag.de/gedichte/goe_jw.html

Franz Hohler: Der Elch und der Verkäufer.
In: Franz Hohler: Ein eigenartiger Tag. Luchterhand Literaturverlag, Darmstadt und Neuwied 1979
https://www.youtube.com/watch?v=MHAbysRp13I

Extremismus und Radikalisierung. Extrem im Netz. Gekürzt aus: Jugend und Medien. Das Informationsportal für die Förderung von Medienkompetenz.ch
Extremismus & Radikalisierung – extrem im Netz: Jugend und Medien  

Suppl:
Analyse der Wirkmittel im Lied "Tomorrow Belongs to Me" (Musical Cabaret) Im YouTube

Analyse des Logos von "Golden Dawn" https://en.wikipedia.org/wiki/Golden_Dawn_(Greece)#/media/File:Meandros_flag.svg

Ordbogen.com

Ca. 40 sider.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde