Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Herlufsholm Skole
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 TyF/bvx (1vx TyF, 2bvx TyF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Der Blick der Anderen
Formål: Introduktion til faget Tysk, fokus på identitet og nationalitet. Sammenligning Danmark-Tyskland og andre nationaliteter. Materiale udleveres (et kompendium) med tekster, gloser og øvelser.
Materialien:
Redemittel - Blätter mit Übungen und folgenden Texten:
Hessedenz und Emmerich: Papa hat nichts gegen Italiener
Enzensberger: Damals
Rauner: Türkischer Kaffee
Der Nordschleswiger: Multikulti: Dänisch, Deutsch, Persisch. Aus: http://sanktpetriskole.dk/Files/Billeder/Gymnasium/NOS_15_Oct.SHZTZ_Haupt_NOS_S_24.pdf
Typisch dänisch? Aufgaben aus Schreibsinn v. Garbers & Glargaard, Kaleidoscope, Kopenhagen 1998
Artikel: http://www.sueddeutsche.de/muenchen/wolfratshausen/mein-europa-foermliche-deutsche-duzende-daenen-1.1961918
Torben Steno: Ordet pølsetysker burde jo være positivt. Fra: Ud & se, sept. 2002
På grund af andre holdsammensætninger i grundforløbet har alle elever muligvis ikke læst alle ovenstående tekster i grundforløbet, men nogle af dem.
Omfang: ca. 20 ns.
Der arbejdes med resumé og skriftlig og mundtlig præsentation i timen, bl.a. på Padlet og videoafleveringer.
Der arbejdes løbende med grammatik
Faglige mål for tysk:
Eleverne skal kunne:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer af ubearbejdede nyere og enkle ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede tekster og emner, analysere disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over tysksprogede litterære tekster og andre kunstneriske udtryksformer samt analysere og fortolke disse
– inddrage en grundlæggende viden om levevilkår, værdier og normer i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med andre kultur- og samfundsforhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Forbered den samlede historie bag det spørgeark, som du uploadede mandag, så du kan den uden at læse op
-
Julia Engelmann - Bestandsaufnahme (Live aus dem Admiralspalast Berlin 2018)
-
Memrise: https://app.memrise.com/course/6196441/der-blick-des-anderen/2/
-
Medbring Reader (hæfte) samt bogen 'Wie geht's?'
-
1vx anonymiseret.xlsx
-
Medbring Reader 'Der Blick des anderen'
-
Memrise: Meld dig ind i denne gruppe: https://app.memrise.com/group/539468/
-
M. Hermann (2021): 'Wie geht's'?', Gyldendal; sider: 32, 41-46, 48, 50-54, 201
-
Hügenell (2014): 'Förmliche Deutsche, duzende Dänen' (Reader pp. 12-21)
-
Memrise: https://app.memrise.com/course/6196441/der-blick-des-anderen/1/
-
MinLæring: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=235532
-
Memrise: Memrise: https://app.memrise.com/course/6196441/der-blick-des-anderen/1/
-
Verber
-
Osang (2014): 'Im Namen des Vaters'
-
Herr Müller und die 10 b, Teil 1
-
MinLæring: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=235532
-
Herr Müller und die 10b, Teil 1
-
Minlæring: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=236416
-
Memrise: https://app.memrise.com/course/6196441/der-blick-des-anderen/3/
-
Kompendium: Opgaver s. 7, nederst s. 8 og s. 10 skal være løst
-
Reader 2023.pdf
-
Memrise: https://app.memrise.com/community/course/6196441/der-blick-des-anderen/4/
-
Medbring Reader, blyant samt 'Wie geht's
-
MinLæring: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=236416
-
Repetér ordene til Güngör (2016): https://app.memrise.com/community/course/6196441/der-blick-des-anderen/4/
-
D. Güngör (2016): 'Anderssein ist kein Widerspruch' i kompendium pp. 26-28
-
Dilek Güngör: Anderssein ist kein Widerspruch, Reader p. 32
-
Memrise: https://app.memrise.com/community/course/6196441/der-blick-des-anderen/1/
-
MinLæring: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=241678
-
Memrise: https://app.memrise.com/community/course/6196441/der-blick-des-anderen/2/
-
Karmann - prøve.pdf
-
Memrise
-
Wie gehts 3 - Verber facit.pdf
-
Grammatikoversigt.pdf
-
Memrise til prøvetekst: https://app.memrise.com/community/course/6196441/der-blick-des-anderen/5/
-
Repetér ord fra hele forløbet: https://app.memrise.com/community/course/6196441/der-blick-des-anderen/
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Erwartungen
Formål
Menneskets særlige evne til sprog og tænkning har ført til at vi er den eneste art som både er i stand til at genopleve smertefulde oplevelser og til at have forventninger til samtiden og fremtiden, som vi hele tiden evaluerer vores nuværende situation op imod. På den måde kan vi konstruere idealer og finde det nuværende uacceptabelt ved sammenligninger, eller vi kan være dømmende eller skabe strenge, uhensigtsmæssige regler for os selv.
I dette forløb er forventninger i centrum. Forventninger som opstår i alle kulturer som følge af formelle og uformelle normer; forventninger til os selv, forventninger til omverdenen og ikke mindst de forventninger, som vi tror, at andre har til os.
Indhold
Tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten er i dette forløb lagt på uformelle normer, som de kan opleves i en tysk ungdomshverdag anno 2021
Aktuelle forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
Tysksproget materiale fra såvel trykte som elektroniske medier
Tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale tekstyper og genrer
Normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation, specielt for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
Regler for tysk udtale og intonation.
Metode
I dette forløb er forståelsen af tysk som det tales i Tyskland anno 2021 i centrum. Det understøttes af tyske undertekster til dialogen i 'Druck' som er holdt i et moderne tysk og vedrører velkendte emner man regelmæssigt støder på i forbindelse med arbejde, skole og fritidsaktiviteter, men også om mere eksistentielle emner som identitetsdannelse, køn og seksualitet.
Materiale
'Druck', sæson 3, TV-serie i 10 episoder à 18-24 min. Tysk tale, tyske undertekster. Kilde til serien er https://youtube.com/playlist?list=PLUQncgYMM1RnNv9KjVfvGCkDfIIuzSJpC. Kilde kan dog kun tilgås fra Tyskland eller via VPN. De enkelte afsnit kan tilgås nedenfor
Druck S3 F1: ‚Einfach abhauen‘ 5 s.
Druck S3 F2: ‚Joints & Sandwiches‘ 7 s.
Druck S3 F3: ‚Neon-Schmetterlinge‘ 7 s.
Druck S3 F4: ‚Unter Wasser‘ 7 s.
Druck S3 F5: ‚Ich bin nicht schwul‘ 7 s.
Druck S3 F6: ‚Das wichtigste im Leben‘ 7 s.
Druck S3 F7: ‚Zusammen oder allein‘ 7 s.
Druck S3 F8: ‘Outing’ 7 s.
Druck S3 F9: ‚Liebe‘ 7 s.
Druck S3 F10: ‚Unsere Zeit ist jetzt‘ 7 s.
Følgende materialer er tilføjet ved holdets start på 2g. I løbet af 1g så klassen disse 2 film, der pga. lærers sygemelding ikke blev bearbejdet eller gennemgået.
Film: Der Baader Meinhof Komplex. Uli Edel, 2008.
Materialien: https://www.kinofenster.de/download/der_baader_meinhof_komplex_fh_3.pdf
FIlm: Soul Kitchen. Fatih Akin, 2009.
Materialien:
Tyskforlaget,https://www.tyskforlaget.dk/soulkitchen/soulkitchenaufgabenindex.html
I alt 100 sider
Evaluering
I slutningen af forløbet evalueres mundtligt ved at eleverne på egen hånd ser episode 8-10 af Druck og forbereder en kort præsentation af selvvalgte scener som efter elevernes vurdering tematiserer forventninger. Præsentationen afholdes som 8-10 min. faglig dialog med lærer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Klassenarbeit 1a
|
17-01-2024
|
Klassenarbeit 3
|
20-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Erwartungen II
Emnet er en viderelæsning af samme emne fra 1g.
Droste Hülshoff: Am Turme II. In: Generationen, Tyskforlaget 2009.
Thomas Mann: Buddenbrooks. Der Film, 2008. Regie: Heinrich Breloer
Vi ser filmen samt bruger dele af Tyskforlagets materiale, dvs. nedslag i handlingsdele samt personer. Fokus: Gesellschaftliche Zwänge.
Wie die Erwartungen der Eltern die Kinder beeinflussen.
Aus: Wie die Erwartungen der Eltern die Leistung der Kinder beeinflussen | Psychologisches Institut | UZH
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Helden und Vorbilder - EKSAMEN
Materialien:
Student rettet Frau vor Sextäter: http://www.ostsee-zeitung.de/Nachrichten/MV-aktuell/Heldentat-Student-rettet-Frau-vor-Sextaeter
Jaba Kankawa rettet Gegenspieler das Leben: https://www.youtube.com/watch?v=bi03X-CZmW8
Die Trümmerfrauen:
http://www.tyskforlaget.dk/WundervonBern/deutsche_frauen/die_arbeit_der_trummerfrau.htm
Was ist für dich ein Held? Eine Umfrage aus: https://archiv.unicross.uni-freiburg.de/2011/11/was-ist-fur-dich-ein-held/. Dieses Material in Kombination mit eigener Befragung der Lehrkräfte / anderer Schüler/Schülerinnen Herlufsholms.
Definitionen des Heldentums: https://www.gutefrage.net/frage/persoenliche-frage-wer-ist-fuer-euch-ein-held#:~:text=Ein%20Held%20ist%20f%C3%BCr%20mich%20jemand,%20der%20authentisch%20ist%20und
Josef Reding: Mädchen, pfeif auf den Prinzen! In: Christophersen / Homann: Der Zauberspiegel. Märchen und andere fabelhafte Geschichten, Tyskforlaget 2006
Erich Kästner: Helden in Pantoffeln. Aus: https://erinnerungsort.de/lied/helden-in-pantoffeln-rezitation/
Erich Kästner: Als ich ein kleiner Junge war. Auszug aus: https://forlagetcolumbus.dk/boeger/historie/tyskland-fra-roedhaette-til-rammstein/kapitler/kapitel-4/tekster-til-tysk
Film: Das Wunder von Bern. Regie Sönke Wortmann, 2003. Arbeitsmaterialien von Tyskforlaget https://www.tyskforlaget.dk/wundervonbern/wunderindex.html
Ca. 40 s.
Suppl. Ordbogen.com
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve Helden und Vorbilder
|
31-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Das Leben in der DDR - EKSAMEN
I dette forløb fokuseres dels på Stasis massive overvågning af DDR-borgerne, ligesom vi læser og belyser flugt fra DDR.
Emnet er således både historisk relevant og en analyse af vilkårene for DDRs indbyggere. Dette følges op af projektarbejde, som hedder Der Alltag in der DDR, hvor eleverne i grupper udvælger sig særlige områder af DDRs samfundsforhold, som bearbejdes og præsenteres for holdet.
Vi har haft et arrangement med gæsteforelæser Annette Herzog, der holdt foredrag om sin bog "Det, der var". En del af foredraget var, af hensyn til grundskole og 1g, holdt på dansk og en del på tysk. Klassen udarbejdedei klassen spørgsmål på tysk til Annette Herzog.
Der opøves et gloseforråd, der passer til emnet, og der arbejdes løbende med grammatik
Materialer:
https://www.zdf.de/nachrichten/thema/ddr-118.html (viele DDR-Themen werden hier entrollt)
Der Fall Peter Fechter. Aus: http://www.zeit.de/wissen/geschichte/2012-08/peter-fechter-mauer-flucht-opfer und Peter Fechter 1962, 17 August an der Mauer niedergeschossen - https://www.youtube.com/watch?v=rLXgIZ6_9LU
Auferstanden aus Ruinen:
Die Musik: https://www.youtube.com/watch? v=XuDfw8slHtg
Der Text: https://genius.com/Johannes-r-becher-auferstanden-aus-ruinen-lyrics
Das Lied der Partei:
Die Musik: https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=das+lied+der+partei&mid=BCC9926F2C7761ADEBA4BCC9926F2C7761ADEBA4&FORM=VIRE
Der Text: https://www.nibis.de/uploads/nlq-litten-likus/Das%20Lied%20der%20Partei.pdf
Analyse 1 Stck. Mauerkunst - Der Bruderkuss. Aus: https://de.wikipedia.org/wiki/Mein_Gott,_hilf_mir,_diese_t%C3%B6dliche_Liebe_zu_%C3%BCberleben#/media/Datei:Bundesarchiv_B_145_Bild-F088809-0038,_Berlin,_East_Side_Gallery.jpg
Film: Das Leben der Anderen. Regie: Florian Henckel von Donnersmarck, 2006. Materialien von Tyskforlaget.
Wolf Biermann: Das Märchen vom kleinen Herrn Moritz, der eine Glatze kriegte. In: Ulla Boris & Jytte Brandt: Masken, Tyskforlaget 2003
http://www.dieterwunderlich.de/berlin_mauerbau.htm
https://www.br.de/kinder/hoeren/klaro/klaro-infografik-brd-ddr-infografik-100.html
Geschichte der DDR http://infografik-ddr.zdf.de/
Film: BALLON. Unterrichtsmaterialien von https://filmcentralen.dk/files/teaching_material/attachments/ballon_didaktisierung_nach_dem_film.pdf
Text: Gescheiterte Flucht in einer trojanischen Kuh. Aus: https://www.chronik-der-mauer.de/fluchten/180935/gescheiterte-flucht-in-einer-trojanischen-kuh-7-juli-1969
Projektarbeit: Der Alltag in der DDR.
Eleverne udvælger i grupper et emne, som beskriver hverdagen for DDRs borgere. Dermed belyses også, om alt var overvågning, fængsling, tvang, knægtning af forskellige rettigheder osv.
Der præsenteres vha. en powerpont.
Ca. 50 sider
Supplerende stof:
https://www.wikiwand.com/da/Auferstanden_aus_Ruinen
Jørgen Ullerup: Børn brugt som stikkere for Stasi. Im Arbeitsheft "Das Leben der Anderen", Tyskforlaget 2007
Ordbogen.com
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Vergangenheit - Gegenwart - Zukunft - EKSAMEN
The Scorpions: Der Wind der Veränderung. In: So war´s - Lieder für Herz und Kopf. Hrsg. Aggedam & Jensen, Tyskforlaget 2019
Von der Grün, Max: Kinder sind immer Erben. In: Alle Woche wieder, Hrsg. V. Braagaard, Haase 1997
Günter Görlich: Spuck vor ihr aus. In: Meine Zeit, Hrg. Bruun Hansen & Wikkelsø Pedersen, Systime1993
Enzensberger, Magnus: Damals. In: Generationen. Hrg. Busch & Thøgersen, Tyskforlaget 2009
Norbert und die Feiglinge: "Hallo, Zoni" - In: So ein Rummel, Munksgaard 1994
Deutsche Wahl
Fokus: Die SPD, die CDU, die AfD, die Linke, Grüne
Links:
https://www.bundesregierung.de/breg-de/schwerpunkte-der-bundesregierung/bundestagswahl-2025
Die deutsche Einheit. https://www.bpb.de/shop/materialien/falter/210620/3-oktober-tag-der-deutschen-einheit/
https://www.zdf.de/nachrichten/politik/deutschland/bundestagswahl-2025-prognose-hochrechnung-ergebnisse-liveticker-100.html
https://www.tagesschau.de/newsticker/liveblog-bundestagswahl-2025-sonntag-100.html
34 Jahre deutsche Einheit: Geteilte Wahrnehmung.
Artikel aus:
https://taz.de/34-Jahre-deutsche-Einheit/!6036963/
Eleverne har i deres projektarbejde også arbejdet med andre hjemmesider. Hver gruppe besluttede sig for, hvilket parti, de ville præsentere. Disse ses ovenfor.
Film: Im Labyrinth des Schweigens. Regie: Giulio Ricciarelli, 2014.
Ca. 30 s.
Suppl. Ordbogen.com
Nedenstående tværfaglige forløb har holdet IKKE deltaget i:
Anvendte links:
Planet Wissen: https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/nachkriegszeit/pwievergangenheitsbewaeltigung100.html#Verdraengung
Dette forløb er del af et tværfagligt samarbejde mellem faget tysk og fagene samfundsfag og historie. Vi har set på identitetsdannelse og hvordan individet må "aflære" eller kaste af sig en tidligere identitet for at kunne agere i en ny verden, hvor det egentligt trygge og velkendte diffameres og udskældes. Dette kan foregå med mere eller mindre held. Der findes omstændigheder i en samfundsstruktur, der er med til at fastholde et individ i måder og erindringer, der ikke peger fremad. Emnet er således blevet studeret for at belyse og drøfte dette.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Zuhause: Lest den Text "Gescheiterte Flucht in einer trojanischen Kuh, 7. Juli 1969".
-
Hej Ingrid Sinding
-
Zu Hause:
-
Generelle kommentarer ISI
-
Wir leiten jetzt eine Projektarbeit "Der Alltag in der DDR" ein. Lest bitte beigefügte Dokumente, damit ihr euch sicher seid, worum es geht. Diese Arbeit ist eine Gruppenarbeit mit entweder Zweier- oder Dreiergruppen. Ihr bildet selbst die Gruppen, d
-
Für diese Aufgabe bekommt ihr 3 Stunden - in Stunde 4 sind die Vorträge abzuhalten!
-
Grupper - hvor er de andre?
-
3. Stunde für "Der Alltag in der DDR".
-
Projektarbeit "Der Alltag in der DDR" ein. Lest bitte beigefügte Dokumente, damit ihr euch sicher seid, worum es geht. Diese Arbeit ist eine Gruppenarbeit mit entweder Zweier- oder Dreiergruppen. Ihr bildet selbst die Gruppen, die ihr für diese Stund
-
Die Gruppen stellen der Klasse ihre Arbeit zum Thema "Der Alltag in der DDR" vor. Eure PowerPointPräsentation ist in Lectio hochzuladen.
-
Der Wind der Veränderung. Der Text.docx
-
I ser filmen "Im Labyrinth des Schweigens". Hvis I ikke bliver færdige, må I se den færdig hjemme. Opgaven er vedhæftet i lectio. Bemærk venligst, at der er 4 opgaver, og alle grupper besvarer alle 4 opgaver - i opgave 2 skal gruppen vælge, hvilken f
-
Ihr arbeitet in den Gruppen. Schickt mir bitte einen Überblick über eure Gruppen und die Filmfigur, die ihr analysieren werdet.
-
Grupperne fremlægger deres analyse af filmen "Im Labyrinth des Schweigens".
-
Wir fangen mit dem Lesen des Textes "Damals" an. Bitte euer Kompendium mitbringen! Die digitale Ausgabe ist an die relevanten Schüler per Mail geschickt worden.
-
DEUTSCHE WAHL
-
Wir hören eure Ergebnisse zur Arbeit "Deutsche Wahl".
-
Lest bitte den Text "Kinder sind immer Erben" von Max von der Grün.
-
ISI - opsamling personlige, possessive samt relative. Relative pronominer + præposition påbegyndes. Medbring ALT, hvad I har af kopier, grammatik- og arbejdsblade med pronominer og præpositioner.
-
NB: I har fået kommentarer på mailen ang. Labyrinth des Schweigens.
-
Lest bitte die Hälfte des Textes "Spuck vor ihr aus".
-
Wir arbeiten mit den folgenden Niveaus:
-
Ihr lest die letzte Hälfte des Textes "Spuck vor ihr aus".
-
Spuck vor ihr aus. Lückentext.docx
-
Dokument 3.docx
-
1. Lese den Text (ist ein Song) von Norbert und die Feiglinge "Hallo Zoni" - übersetze den Text und sei bereit, sofort mit den Textfragen anzufangen. (Sie stehen nach dem Text, sind aber keine Hausaufgabe).
-
Lest den letzten, sehr schwierigen "Fachtext" im Kompendium.
-
TitelAfsnit
-
Deutschprüfung zum Thema "Vergangenheit, Gegenwart, Zukunft". Nur per Hand schreiben. Røde ordbøger (oder andere), Grammatikblätter, Grammatikbücher, Textsammlungen, Notizen (Druckversion oder per Hand) dürfen mitgebracht und benutzt werden.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - I dette forløb ser vi på forskellige former for identitetsdannelse gennem Vergangenheitsbewältigung, sat i forhold til tekstens fortælletid og vores nutid.
- Lytte - Eleverne skal lytte til tysk, både til mi og til hinanden samt autentisk tysk tale, enten på film eller youtube.
- Læse - Eleverne skal læse tysk og forberede teksterne.
- Søge information
- Skrive
- Diskutere - Flere af teksterne lægger op til klassediskussioner.
- Selvrefleksion - Man kan stille spørgsmålet - "Hvordan ville jeg selv have reageret"?
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet - Der vil være selvstændig informationssøgning.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Die Sprache der Verführung - EKSAMEN
Dette forløb har fokus på forførelse i betydningen manipulation og besnæring. Hvornår gør man noget, andre får en til, hvornår handler man af egen fri vilje? Og hvilke midler kan man bruge, hvis man vil få sine medmennesker til at agere på en bestemt måde?
Der opøves et gloseforråd, der passer til emnet, og der arbejdes løbende med grammatik.
Film: Die Welle. 2008, Dennis Gansel
Unterrichtsmaterialien aus: https://www.hueber.de/media/36/zl-C1-filmdidakt-die-welle-gansel.pdf
"Unsre Fahne flattert uns voran" (Vorwärts, vorwärts)
https://neustadt-und-nationalsozialismus.uni-mainz.de/glossar/lied-vorw%C3%A4rts-vorw%C3%A4rts-1933
https://www.youtube.com/watch?v=8u7T8jkKxYA
Bildanalyse von 2 HJ-Werbeplakaten - Bildanalyse heutigen Werbungen.
"Der Fischer" v. Wolfgang von Goethe, 1779. Aus: https://www.mumag.de/gedichte/goe_jw.html
Franz Hohler: Der Elch und der Verkäufer.
In: Franz Hohler: Ein eigenartiger Tag. Luchterhand Literaturverlag, Darmstadt und Neuwied 1979
https://www.youtube.com/watch?v=MHAbysRp13I
Extremismus und Radikalisierung. Extrem im Netz. Gekürzt aus: Jugend und Medien. Das Informationsportal für die Förderung von Medienkompetenz.ch
Extremismus & Radikalisierung – extrem im Netz: Jugend und Medien
Suppl:
Analyse der Wirkmittel im Lied "Tomorrow Belongs to Me" (Musical Cabaret) Im YouTube
Analyse des Logos von "Golden Dawn" https://en.wikipedia.org/wiki/Golden_Dawn_(Greece)#/media/File:Meandros_flag.svg
Ordbogen.com
Ca. 40 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Allerførst KAHOOT - Herlovianermesterskaberne i tysk (husk mobil)
-
Wir lesen noch einmal "Der Verkäufer und der Elch" und zu Hause jetzt auch die Fragen, damit wir sofort mit der Textarbeit anfangen können.
-
1. Lest den Text von Baldur von Shirach "Vorwärts, vorwärts". Man muss den Text übersetzen können!
-
Zu Hause: Analyse der Werbungen "Schweppes", "Siemens", "Cult", "Absolut Vodka", "Armani" und "Rotkäppchen".
-
1. Lest das Gedicht "Der Fischer" - bemerkt bitte, dass ihr eine Wortliste bekommen habt. In den Stunden werden wir uns mit dem Gedicht auseinandersetzen. Und passt mal auf - das Gedicht wurde im Jahre 1778 geschrieben. Das bedeutet eine altmodische
-
Film: Die Welle - Kaffee, Naschen, Süssigkeiten und ähnliches mehr erlaubt! Bemerkt bitte beigefügtes Blatt. Dieses ist sorgfältig zu lesen, die Fragen sind essentiel!
-
Einleitende Fragen zum Film Die Welle.docx
-
Zu Hause:
-
1. Vi gennemgår lectio, så vi alle er helt med på, hvad I har læst / arbejdet med sidste år.
-
Lest bitte ab Seite 3 Abschnitt "Islamischer Extremimismus / Dschidadismus bis Seite 5 oben "Radikalisierung" und beantwortet die Fragen (den Rest lesen wir zusammen)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
{
"S": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60871032183",
"T": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60871032183",
"H": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60871032183"
}