Holdet 2022 de/23g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Herlufsholm Skole
Fag og niveau Design C
Lærer(e)
Hold 2022 de/23g (23g de)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1 Introduktion
Titel 2 1a Introøvelse: Opbevaringsmøbel - produktdesign
Titel 3 2 Kommunikationsdesign
Titel 4 3 Arkitekturdesign
Titel 5 3a Individuelt mini-arkitekturprojekt
Titel 6 4 Produktdesign
Titel 7 5 Immaterielt design m.m. NÅEDE VI IKKE
Titel 8 6 Eksamensemne forberedes

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1 Introduktion

INTROFORLØB
1.Præsentation og forventninger
2.Intro til faget – uddrag fra Læreplan, forløb i Lectio
3.Første øvelse med designtænkning
4.Hente bøger i bogkælder*
5.Introduktion til designprocessen
6.Tegning som kommunikation
7.Tegne/skitseøvelser
8.Tale om portfolier m.m.
*)Grundbog: Design og arkitektur af Jesper Bek, forlaget Lindhardt og Ringhof, 2017

-Lærerpowerpoint: Tegning som kommunikation og tegne/skitsemetoder
Læs side 134 -138 i bogen "Design og Arkitektur". Medbring bogen og jeres computer.

2.1. Faglige mål for Design og Arkitektur fra Læreplanen:
Generelt og i sammenhæng med problemorienterede teoretiske forløb eller konkrete projekter skal eleverne kunne:
̶ analysere og diskutere design og arkitektur som proces og som resultat
̶ sammenholde design- og arkitektureksempler fra forskellige perioder
̶ sætte ord på kropslige erfaringer med design og arkitektur
̶ se sammenhænge mellem forskellige dele af genstandsfelterne
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

I en designproces skal eleverne kunne:
̶ identificere et designproblem og gennemføre en designproces
̶ generere design- og arkitektur-idéer
̶ undersøge et designproblem og designløsninger ud fra forskellige parametre og ved hjælp af forskellige metoder som nævnt i kernestoffet
̶ kombinere resultaterne af idégenerering og nogle undersøgelser i et konkret designprojekt
̶ foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
̶ detaljere nogle få aspekter af et designprojekt eller et element af et designprojekt
̶ arbejde iterativt
̶ formidle deres designprocesser, designløsninger og designanalyser visuelt og mundtligt
̶ være i stand til at bevæge sig mellem praksis og teori, det abstrakte og det konkrete, mellem helhed og detaljer, samt mellem det kendte og det endnu ukendte.
̶ beskrive formålet med deres visualiseringer.

2.2. Kernestof for Design og Arkitektur fra Læreplanen:
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. 2

Kernestoffet er:
Genstandsfelter, der behandles som enkeltområde eller integreret
̶ produktdesign
̶ kommunikationsdesign
̶ arkitektur

Designparametre
̶ form, funktion og kommunikation er fagets overordnede centrale parametre, der ses i et kulturelt, historisk perspektiv

Designteori
̶ punktnedslag i design- og arkitekturhistorien primært med fokus på tiden fra 1750 til i dag
̶ design og arkitektur set som kulturarv
̶ designprocessens elementer på et beskrivende niveau

Visualiseringsmetoder på elementært niveau
̶ skitsering i forskellige faser af en designproces
̶ mindst en af følgende former: tegninger, collage, fotos, 3d-computermodellering
̶ rumlige modeller fx prototyping, mock-ups og lignende
̶ målfaste tegninger og/eller målfaste rumlige modeller

Researchmetoder på elementært niveau
̶ undersøgelse baseret på iagttagelse og sammenligning
̶ skitserende og eksperimenterende undersøgelser
̶ informationssøgning
̶ mindst én metode til undersøgelse af forskellige interessenter herunder brugeren
̶ aflæsning af enkle designrepræsentationer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 1a Introøvelse: Opbevaringsmøbel - produktdesign

EN ITERATIV OPGAVE
-Et afsnit af Danmarks næset klassiker ses som optakt: Sæson 4, afsnit 3: Et helbredende design

Dag 1
Opgave / briefing:
Udform et idéoplæg til et møbel eller et andet produkt, der kan bruges til opbevaring i en entré ELLER på et hummer på Herlufsholm.
Formålet med opgaven er at holde processen åben så længe som muligt, så valget af løsningsforslag først sker efter en reel researchfase. Der må derfor IKKE arbejdes med skitser, før de første fire delprocesser er udført:
1) Iagttagelse, fotografering, analyse af opbevaringsbehov (og de eksisterende løsninger) i en konkret entré/hummer
2) Interview med en bruger (af den konkrete entré/hummer)
3) Identifikation af et opbevaringsproblem, der skal løses
4) Undersøgelse af, hvilke eksisterende møbler/produkter, der kan bruges til at løse  problemet (research på skolen og/eller nettet)
5) Først her: Indledende skitsering af en ny løsning i logbogen.
6) Færdiggørelse af jeres idéoplæg. Dokumentation i logbogen!
7) Formidling af jeres idéoplæg til andre grupper. Sammenlign og diskutér om/hvor I har inddraget hovedgreb, research, målgruppebestemmelse, markedsundersøgelse, brugerundersøgelse, brugerundersøgelse, materialeundersøgelse. Og hvori består det iterative?

Dag 2
I skal være klar til at formidle jeres ideoplæg/løsningsforslag til "opbevaringsmøbel" for hinanden (gruppe til gruppe). HUSK I skal alle have dokumentation i logbøgerne! 2) Læs kap. 2 om Designparametre s. 71-80 i bogen (nogle af parametrene overlapper med "delelementerne" fra i sidste uge:)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 2 Kommunikationsdesign

Forløb 1 - august-oktober: Kommunikationsdesign
Bog: Design og arkitektur, grundbog til C-niveau af Jesper Bek, 2021, Praxis.
Kernestof/Læsning i grundbogen:
Om Kommunikationsdesign s. 10-27, herunder AIDA og Laswells modeller (s. 11)
Plus relevante sider i de andre kapitler:
2.Designparametre s. 71-80
3.Design- og arkitekturhistorie s. 81-13
4.Design i praksis s. 133-144
5.Designanalyse s. 145-168
Andet kernestof:
https://1000logos.net/ (analyse af udvalgte logoer)
Minervamodellen
Andre tekster:
"Plakater råber", temaartikel fra: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163
Øvelser og Projekter: Kommunikationsdesign. Arbejde i grupper.
Brug af "designkrusedullen" og "Double Diamond"-modellen.
Lærerpowerpoint: Recognizing the need  is the primary condition for design (Charles Eames)
Videoer:
-Om Ittens farvelære på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=AahW5HsAafQ
-Om "Papyrus", SNL, på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=jVhlJNJopOQ&t=8s
-En kort introduktion til typografiens historie, History of Typography by Domestica på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Oo5LCXPkkhc
-Typography by LearnFree på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=sByzHoiYFX0

KOMMUNIKATIONSDESIGN:
Forud for dette første egentlige forløb går et kort introforløb, hvor eleverne er blevet introduceret til designfagets genstandsfelter og designprocessen. Desuden har eleverne lavet tegne- og skitseøvelser, herunder tegning som kommunikation, da skitsering er et vigtigt redskab i designprocessen, og der er desuden blevet talt om vigtigheden af dokumentation af designprocessen og portfolier.
I de efterfølgende timer er der fokus på en definition af, hvad kommunikation og kommunikationsdesign er, og på kommunikationssituationen, herunder ”støjen” og modtager/målgruppe.
Desuden ser vi på baggrunden for godt kommunikationsdesign og eleverne analyserer forskellige logoer.
Det er her vigtigt, at eleverne har et vist kendskab til farver og komposition, og bliver bevidste om den centrale rolle, som processen og det iterative har i faget. De introduceres derfor til designprocessen, Double-Diamond-modellen og ”designkrusedullen”.
Designbriefet ses nedenfor.
Eleverne arbejder i ”frivillige” grupper.
Forløbet afsluttes med at grupperne præsenterer processen og deres plakater.

Alle faglige mål og kernestof er som udgangspunkt i spil her.

PROJEKT ”DEN GODE SAG”
BRIEF:
KRAV TIL PRODUKTET:
1. I selvvalgte grupper á max. 4 elever skal I lave en fysisk kampagneplakat til brug for ”en god sag”.
2. Plakaten skal hænges op i det offentlige rum – I bestemmer selv hvor.
3. Plakaten skal være håndlavet/tegnet/malet.
4. Plakaten skal som minimum indeholde et håndlavet logo og nogle skrifttegn. Der må gerne indgå andre elementer, som kan klistres på (a lá collage).
5. I skal præsentere jeres plakat den 7. oktober 2024
KRAV TIL PROCESSEN:
6. Brug jeres ”mindmap” og brainstorming fra sidste gang til at komme i gang.
7. I skal bruge Double Diamond-metoden i jeres designproces, dvs. følge dens struktur.
8. Der skal indgå skitser af detaljer og helheder i processen. Start med disse og lav dem også undervejs.
9. I skal dokumentere, at I har inspiration fra https://1000logos.net/organization/
hvorfra I skal have analyseret mindst én organisations logo.  I må gerne også lade jer inspirere af andet, men I må ikke kopiere. Og husk i så fald dokumentation.
10. Der skal indgå grafiske og typografiske overvejelser omkring komposition, former, farver, skrifttegn osv. fra bogen.
11. I skal lave en brugerundersøgelse for at afklare, hvem plakaten henvender sig til. Brug f.eks. Minervamodellen.
12. Brug i øvrigt analysemodellen til kommunikationsdesign s. 146-149 i bogen som inspiration og ”tjekliste”. Medtag de overvejelser, der er relevante for jeres kampagneplakat.
13. Husk at dokumentere både til- og fravalg!
14. Husk at dele alt med gruppen i fysisk og/eller digital portfolio.
God fornøjelse!
Vh Hanne


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 3 Arkitekturdesign

Arkitekturforløb 2024-25
Forløb fra november til januar: HUS VED VAND

OPTAKT:
Litteratur/research/opgaver/øvelser:
Design og Arkitektur, L&R: herefter kaldet ”grundbogen”.
- Om arkitekturhistorie i grundbogen (s.102-132), med fokus på tidstypiske træk og arkitektureksempler. Tidslinje. Billedeksempler fra bogen analyseres.
-DACs hjemmeside, herunder:
https://dac.dk/arkitektur-tidslinje/
-Praktisk øvelse med opmåling og registrering af arkitektur (på basis af øvelser i bogen)
-Herlufsholm som arkitektur.
https://herlufsholm.dk/gods/stiftelse-gods/bygningerne/
https://herlufsholm.dk/gods/kirke-kirkegaard/kirkens-arkitektur/

”PREJECT”
-Lærerpowerpoint om "wicked problems".
-Vilde ideer ønskes! Lærerpowerpoint og øvelse om Herlufsholm.
-“Design is not a single object or dimension. Design is messy and complex." – citat af Natasha Jen, designer and educator – Lærer-Powerpoint om arkitekturforløbet
-DR-dokumentar: DR3 Siger Farvel: Til landet der drukner, 30 minutter
https://www.dr.dk/drtv/se/dr3-siger-farvel_-til-landet-der-drukner_47606
-Introduktion til 6C-modellen. Om 6c-modellen: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135
-Video - Anne Katrine Gelting fortæller om 6C-modellen:
https://www.youtube.com/watch?v=rQcDr0fMLD4
-Om 6C-modellen i Designgrundbogen/online, Systime:
https://designgrundbogen.systime.dk/?id=449#c1352
-Om designprocessen i Designgrundbogen/online, Systime: https://systime.dk/systimenyt/post/kapitel-1-designprocessen-er-abent
-Online-bog brugt her: Design- og Arkitekturbogen, Columbus, 2025
https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1

INTRODUKTION TIL HUSE:
-DAC om villaer og parcelhuse:
https://dac.dk/viden/artikler/villaer-og-parcelhuse/
https://dac.dk/viden/artikler/parcelhus/
Andre sider/links om boligtyper:
https://www.danskeboligarkitekter.dk/boligtyper
I grundbogen: "Det biologiske hus" (s. 165-167), Arkitektur (s. 46-61), Analysemodel til arkitektur (s. 153-155).
-Research på nettet: Analyse af eksempler på ikoniske villaer og et eksperiment: Villa La Rotonda, Villa Savoye, Falling Water, "Det biologiske hus" (s. 165 i grundbogen). Analyse med fokus på ligheder og forskelle i udvalgte parametre.
-Analysemodellen i grundbogen, s. 153-155.
-”Must” og ”Can”-opgaver om villaer og rækkehuse.
Fagterminologi skal bruges i analyse af jeres arkitektur, både det professionelle og jeres eget:
https://dac.dk/viden/artikler/leksikon/
https://guides.kglakademi.dk/arkitektur/planogsnit

INTRODUKTION TIL VAND
-Research, steder ved vand, fx vha https://www.dingeo.dk/
-DR dokumentarfilm „Vi bygger det væk – klimaforandringer”: https://www.dr.dk/drtv/se/vi-bygger-det-vaek_-klimaforandringer_82914
-Besøg på DAC, med rundvisning udstillingen VANDET KOMMER og opgaver
https://dac.dk/udstillinger/vandet-kommer/

INTRODUKTION TIL ARKITEKTURTEGNINGER og -VISUALISERINGER:
der SKAL være 3 slags tegninger:
https://dac.dk/viden/artikler/tegninger-og-modeller/
https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=143
-Et moodboard er en visuel collage eller samling af billeder, tekst og materialer, der bruges til at formidle en bestemt stemning, stil eller æstetik. Det fungerer som en inspirationskilde og hjælper med at kommunikere og definere et koncept eller en vision på en visuelt tiltalende måde.

Selve Arkitekturforløbet 2024-25
Fremtidens boliger ved, på, under, over, i vand!?
Arkitektur Grupperne:
1. Amanda, Philip, Frederik, Victoria (4 elever)
2. Villads, Valdemar, Wilhelm, Jacob (4 elever)
3. Alexander Niall, Inger-Lara, Mathilde, Eline, Holly (5 elever)
4. Arthur, Christopher, Ellen, Sophia, Leonora (5 elever)
5. Oskar, Cæsar, Filippa, Alexander Su, Laurits (5 elever)
NB: Præsentationer/rapport skal færdiggøres den 7.1.2025 med henblik på visuel præsentation og skriftlig aflevering den 21.1.2025. Hvis man ikke bliver færdig i dag, bliver resten lektie. Alle skal naturligvis deltage i arbejdet og i præsentationen!

BRIEF, opdateret, nyt er markeret med gult
SITUATION:
I er arkitekter, der arbejder positivt med boliger til fremtiden.
I bliver inddelt i arbejdsgrupper af læreren. Hver gruppe er et arkitektbureau.
I får til opgave at designe eller re-designe et hus til fremtiden. Et hus, der kan holde de næste 100 år...
Man er i dag nødt til at tænke, ikke kun genbrug og bæredygtighed, MEN OGSÅ klimakrise ind i fremtidigt design. Hvis klimaforandringerne fortsætter, kommer vandet til at stige i Danmark. Og der kan også være andre konsekvenser af klimaforandringer.

PROJEKT: hus ved vand
1. Vandet skal forstås bredt og kan her være kyst, å, sø, havn, kanal… i Danmark.
2. Hus skal her forstås som et helårshus, som er bolig for en familie med to generationer, typisk to voksne og to børn. Det kan være villa, typehus, parcelhus, rækkehus, tiny house m.m.
Klimaforandringer, herunder risiko for forhøjet vandstand, skal tænkes ind i projektet. Placeringen skal tages med i betragtning. Tag udgangspunkt i jeres overvejelser og indtryk fra ”prejectet”, dvs. de ”vilde ideer” og DR3-filmen ”Farvel til landet der drukner”.
3. Der skal tilstræbes så meget bæredygtighed og genbrug som muligt, både i materialer og energiforbrug.

KRAV TIL PROCESSEN:
I SKAL bruge 6C-modellen og samarbejde i gruppen
Analyseeksempler af eksisterende arkitektur skal indgå
Overvejelser vedrørende sted og omgivelser skal indgå
Persona-undersøgelse (målgruppe) skal indgå
Skitser (af både helheder og detaljer) og målfaste tegninger (opstalt/facade og grundplan), og en situationsplan skal indgå
I skal lave et moodboard/en planche eller en digital præsentation, som illustrerer jeres projekt og proces
Besøget hos DAC og evt. Designmuseet inddrages
Filmene ”Farvel til landet, der drukner” og ”Det skal bygge væk” inddrages
Relevant faglig terminologi skal bruges i analyse af jeres arkitektur, både det professionelle og jeres eget
NB: Kravet om 3D-model frafaldes
Hele processen afsluttes med en visuel præsentation af og en skriftlig rapport over jeres proces. Dette er så at sige jeres produkt. 6c-modellen inddrages i præsentationen/rapporten.

NB: Undervejs i forløbet vil der komme nogle benspænd, opgaver, øvelser, nye vinkler, der skal tages med i betragtning. Disse er så vidt muligt medtaget i ovenstående krav til processen.
God arbejdslyst!
Vh Hanne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 3a Individuelt mini-arkitekturprojekt

BRIEF JAN 2025
INDIVIDUELT MINI-ARKITEKTURPROJEKT
Arbejdstitel ”susåhus”

Brief: Du skal designe en minibygning, som skal ligge i Nyhave ved Susåen.
• Eneste krav til bygningen: Den må max være 16 kvm2 og max 6 m højt (med evt. taghøjde) og den er stedsspecifik.
• Dvs. du skal selv foretage nogle reflekterede valg med hensyn til bygningens funktion, målgruppe, materialer, osv. Brug relevante parametre fra afsnittet om arkitekturanalyse bogen s. 150-152!
• Du skal visualisere dine idéer ved hjælp af mindst én idéskitse og tre målfaste tegninger - grundplan, opstalt og tværsnit. Brug millimeterpapir til de målfaste tegninger.
• Du skal på et andet stykke papir beskrive bygningen og de valgte parametre ved hjælp af mindmap med stikord.
• Der er DEADLINE næste gang, den 29/1 i første time. Herefter udstilles tegninger og mindmap med stikord.
• Hvis der er tid, kan der laves en minimodel af huset.
Vh Hanne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 4 Produktdesign

Projekt fra februar til april: pendel-lampe

Fagligt stof i undervisningen, ialt ca. 30 ns:
-Online-forløbet Design en lampe, Praxis: https://online.praxis.dk/produkt/59628
-Et afsnit af Danmarks næste Klassiker: https://www.dr.dk/drtv/se/danmarks-naeste-klassiker_-livets-lys_290332
Uddrag af følgende kapitler i Jesper Bek, Praxis: Design og arkitektur, 2021:
-Produktdesign, lamper
-Designparametre
-Dele af afsnittet om modernisme
-Designanalyse, analysemodel til produktdesign
-Design- og arkitekturbogen, Columbus, 2022, online, temaartiklen om "PH - Lysmageren" i https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=154
Om moodboard – se inspiration f.eks. her:
https://da.wikipedia.org/wiki/Moodboard
https://emu.dk/grundskole/haandvaerk-og-design/innovation-og-entreprenoerskab/moodboard-som-kreativ-kickstarter

Hertil kommer elevernes egen research.

Procesmodel i dette forløb: Indsnævringsmodellen

Brief:
Bemærk: DESIGNBRIEFET er ikke helt som i Praxis-projektmappen. Jeres brief er:
-I skal designe en PENDEL (lampe der hænger ned fra loftet). Hvor den skal hænge – det er helt op til jer.
-Lyset i lampen skal skærmes, så det ikke skinner ind i øjnene alt efter placering og funktion (bordlampe, hyggelampe, lysekrone, loftslampe, arbejdslampe osv).
-I processen skal I bruge ”indsnævringsmodellen” – se https://master.praxis.dk/course/view.php?id=70238
-I processen skal I lave et moodboard med en visualisering af lampen – digitalt eller fysisk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 6 Eksamensemne forberedes

Eksamensemne vælges og der laves følgende øvelse:

MINIPROJEKT (eksamensrelevant)
Procesmodeller og eksamensemne

A.Procesmodeller – PROCES – PROCES - PROCES
Beskriv forskellen på de tre procesmodeller, Double Diamond, 6c-modellen og Indsnævringsmodellen, som vi har arbejdet med i løbet af året. Hvad er de gode til? Hvad er de ikke gode til? Hvorfor/hvorfor ikke?

B.Eksamensemne
1. Du har valgt et eksamensemne. Skriv lidt om, hvorfor du har valgt dette eksamensemne.
2. Find eksempler i din portfolio – den elektroniske såvel som den fysiske – som er relevante for eksamensemnet.
3. Du skal finde eksempler fra minimum to af dine projekter. Der skal være eksempler fra både din egen produktproces og fra professionelle produkter, som du har analyseret. Det kan f.eks. være fra analyser, visualiseringer, til- og fravalg i processen osv.
4. Overvej, hvordan eksamensemnet kan være en fællesnævner. Hvordan kan de fundne eksempler bindes sammen af eksamensemnet?
5. Overvej til sidst, hvordan du kan formidle og visualisere dit eksamenemne – så er du i gang!

C. Læreplanens faglige mål
Hvilke punkter i læreplanens faglige mål berøres i forbindelse med besvarelsen af henholdsvis A og B?
Se de faglige mål på næste side.

D. AFLEVERES I LECTIO – DEADLINE I DAG!
/hmb

FRA LÆREPLANEN:
2.1. Faglige mål
Generelt og i sammenhæng med problemorienterede teoretiske forløb eller konkrete projekter skal eleverne kunne:
̶ analysere og diskutere design og arkitektur som proces og som resultat
̶ sammenholde design- og arkitektureksempler fra forskellige perioder
̶ sætte ord på kropslige erfaringer med design og arkitektur
̶ se sammenhænge mellem forskellige dele af genstandsfelterne
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

I en designproces skal eleverne kunne:
̶ identificere et designproblem og gennemføre en designproces
̶ generere design- og arkitektur-idéer
̶ undersøge et designproblem og designløsninger ud fra forskellige parametre og ved hjælp af forskellige metoder som nævnt i kernestoffet
̶ kombinere resultaterne af idégenerering og nogle undersøgelser i et konkret designprojekt
̶ foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
̶ detaljere nogle få aspekter af et designprojekt eller et element af et designprojekt
̶ arbejde iterativt
̶ formidle deres designprocesser, designløsninger og designanalyser visuelt og mundtligt
̶ være i stand til at bevæge sig mellem praksis og teori, det abstrakte og det konkrete, mellem helhed og detaljer, samt mellem det kendte og det endnu ukendte.
̶ beskrive formålet med deres visualiseringer.

/hmb

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer