Titel
4
|
3 Arkitekturdesign
Arkitekturforløb 2024-25
Forløb fra november til januar: HUS VED VAND
OPTAKT:
Litteratur/research/opgaver/øvelser:
Design og Arkitektur, L&R: herefter kaldet ”grundbogen”.
- Om arkitekturhistorie i grundbogen (s.102-132), med fokus på tidstypiske træk og arkitektureksempler. Tidslinje. Billedeksempler fra bogen analyseres.
-DACs hjemmeside, herunder:
https://dac.dk/arkitektur-tidslinje/
-Praktisk øvelse med opmåling og registrering af arkitektur (på basis af øvelser i bogen)
-Herlufsholm som arkitektur.
https://herlufsholm.dk/gods/stiftelse-gods/bygningerne/
https://herlufsholm.dk/gods/kirke-kirkegaard/kirkens-arkitektur/
”PREJECT”
-Lærerpowerpoint om "wicked problems".
-Vilde ideer ønskes! Lærerpowerpoint og øvelse om Herlufsholm.
-“Design is not a single object or dimension. Design is messy and complex." – citat af Natasha Jen, designer and educator – Lærer-Powerpoint om arkitekturforløbet
-DR-dokumentar: DR3 Siger Farvel: Til landet der drukner, 30 minutter
https://www.dr.dk/drtv/se/dr3-siger-farvel_-til-landet-der-drukner_47606
-Introduktion til 6C-modellen. Om 6c-modellen: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135
-Video - Anne Katrine Gelting fortæller om 6C-modellen:
https://www.youtube.com/watch?v=rQcDr0fMLD4
-Om 6C-modellen i Designgrundbogen/online, Systime:
https://designgrundbogen.systime.dk/?id=449#c1352
-Om designprocessen i Designgrundbogen/online, Systime: https://systime.dk/systimenyt/post/kapitel-1-designprocessen-er-abent
-Online-bog brugt her: Design- og Arkitekturbogen, Columbus, 2025
https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
INTRODUKTION TIL HUSE:
-DAC om villaer og parcelhuse:
https://dac.dk/viden/artikler/villaer-og-parcelhuse/
https://dac.dk/viden/artikler/parcelhus/
Andre sider/links om boligtyper:
https://www.danskeboligarkitekter.dk/boligtyper
I grundbogen: "Det biologiske hus" (s. 165-167), Arkitektur (s. 46-61), Analysemodel til arkitektur (s. 153-155).
-Research på nettet: Analyse af eksempler på ikoniske villaer og et eksperiment: Villa La Rotonda, Villa Savoye, Falling Water, "Det biologiske hus" (s. 165 i grundbogen). Analyse med fokus på ligheder og forskelle i udvalgte parametre.
-Analysemodellen i grundbogen, s. 153-155.
-”Must” og ”Can”-opgaver om villaer og rækkehuse.
Fagterminologi skal bruges i analyse af jeres arkitektur, både det professionelle og jeres eget:
https://dac.dk/viden/artikler/leksikon/
https://guides.kglakademi.dk/arkitektur/planogsnit
INTRODUKTION TIL VAND
-Research, steder ved vand, fx vha https://www.dingeo.dk/
-DR dokumentarfilm „Vi bygger det væk – klimaforandringer”: https://www.dr.dk/drtv/se/vi-bygger-det-vaek_-klimaforandringer_82914
-Besøg på DAC, med rundvisning udstillingen VANDET KOMMER og opgaver
https://dac.dk/udstillinger/vandet-kommer/
INTRODUKTION TIL ARKITEKTURTEGNINGER og -VISUALISERINGER:
der SKAL være 3 slags tegninger:
https://dac.dk/viden/artikler/tegninger-og-modeller/
https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=143
-Et moodboard er en visuel collage eller samling af billeder, tekst og materialer, der bruges til at formidle en bestemt stemning, stil eller æstetik. Det fungerer som en inspirationskilde og hjælper med at kommunikere og definere et koncept eller en vision på en visuelt tiltalende måde.
Selve Arkitekturforløbet 2024-25
Fremtidens boliger ved, på, under, over, i vand!?
Arkitektur Grupperne:
1. Amanda, Philip, Frederik, Victoria (4 elever)
2. Villads, Valdemar, Wilhelm, Jacob (4 elever)
3. Alexander Niall, Inger-Lara, Mathilde, Eline, Holly (5 elever)
4. Arthur, Christopher, Ellen, Sophia, Leonora (5 elever)
5. Oskar, Cæsar, Filippa, Alexander Su, Laurits (5 elever)
NB: Præsentationer/rapport skal færdiggøres den 7.1.2025 med henblik på visuel præsentation og skriftlig aflevering den 21.1.2025. Hvis man ikke bliver færdig i dag, bliver resten lektie. Alle skal naturligvis deltage i arbejdet og i præsentationen!
BRIEF, opdateret, nyt er markeret med gult
SITUATION:
I er arkitekter, der arbejder positivt med boliger til fremtiden.
I bliver inddelt i arbejdsgrupper af læreren. Hver gruppe er et arkitektbureau.
I får til opgave at designe eller re-designe et hus til fremtiden. Et hus, der kan holde de næste 100 år...
Man er i dag nødt til at tænke, ikke kun genbrug og bæredygtighed, MEN OGSÅ klimakrise ind i fremtidigt design. Hvis klimaforandringerne fortsætter, kommer vandet til at stige i Danmark. Og der kan også være andre konsekvenser af klimaforandringer.
PROJEKT: hus ved vand
1. Vandet skal forstås bredt og kan her være kyst, å, sø, havn, kanal… i Danmark.
2. Hus skal her forstås som et helårshus, som er bolig for en familie med to generationer, typisk to voksne og to børn. Det kan være villa, typehus, parcelhus, rækkehus, tiny house m.m.
Klimaforandringer, herunder risiko for forhøjet vandstand, skal tænkes ind i projektet. Placeringen skal tages med i betragtning. Tag udgangspunkt i jeres overvejelser og indtryk fra ”prejectet”, dvs. de ”vilde ideer” og DR3-filmen ”Farvel til landet der drukner”.
3. Der skal tilstræbes så meget bæredygtighed og genbrug som muligt, både i materialer og energiforbrug.
KRAV TIL PROCESSEN:
I SKAL bruge 6C-modellen og samarbejde i gruppen
Analyseeksempler af eksisterende arkitektur skal indgå
Overvejelser vedrørende sted og omgivelser skal indgå
Persona-undersøgelse (målgruppe) skal indgå
Skitser (af både helheder og detaljer) og målfaste tegninger (opstalt/facade og grundplan), og en situationsplan skal indgå
I skal lave et moodboard/en planche eller en digital præsentation, som illustrerer jeres projekt og proces
Besøget hos DAC og evt. Designmuseet inddrages
Filmene ”Farvel til landet, der drukner” og ”Det skal bygge væk” inddrages
Relevant faglig terminologi skal bruges i analyse af jeres arkitektur, både det professionelle og jeres eget
NB: Kravet om 3D-model frafaldes
Hele processen afsluttes med en visuel præsentation af og en skriftlig rapport over jeres proces. Dette er så at sige jeres produkt. 6c-modellen inddrages i præsentationen/rapporten.
NB: Undervejs i forløbet vil der komme nogle benspænd, opgaver, øvelser, nye vinkler, der skal tages med i betragtning. Disse er så vidt muligt medtaget i ovenstående krav til processen.
God arbejdslyst!
Vh Hanne
|