Holdet 2022 ps/23g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Herlufsholm Skole
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e)
Hold 2022 ps/23g (23g ps)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Læring
Titel 2 Kriminalitet
Titel 3 Kærlighed
Titel 4 I retssalen
Titel 5 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Læring

Læring

INDHOLD OG FOKUS
Forløbet handler overordnet om, hvad der påvirker, om mennesker lærer noget. Forløbet lagde ud med at se på motivation, herunder Ryan & Deci’s selvbestemmelsesteori, self-efficacy og flow. Forløbet inddrog de psykologiske fænomener indlært hjælpeløshed, Rosenthal-effekten og stereotyptruslen. Dernæst blev der set på, hvilken betydning belønning og straf kan have på vores læring med udgangspunkt i behaviorismen, og endelig hvilken rolle dopamin spiller på indlæring, blandt andet i forbindelse med internet og sociale medier.

Centrale problemstillinger
– Hvilke forskellige faktorer påvirker, om mennesker lærer noget?
– Hvad får os til at ville lære?
– Hvad kan man gøre for at styrke sin motivation (og dermed sin læring)?
– Hvilken betydning spiller belønning og straf for vores læring?

FAGLIGE MÅL
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
– demonstrere viden om psykologis identitet og metoder.


KERNESTOF
Kognition og læring
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for motivation
Personlighed og identitet
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer.


MATERIALE
Kernestof
- Fenger, Morten: ”Den digitale verden belønner vores hjerne” (forkortet), Videnskab.dk, 25.01.20, https://videnskab.dk/krop-sundhed/den-digitale-verden-beloenner-vores-hjerne/ (tilgået 06.12.22). (2ns)
- Larsen, Ole Schultz: Psykologiens Veje, Systime, 2018, 3. udgave, s. 141-146, 152-154, 185-186, 306-308. (14ns)
- Ravn, Flemming André Philip & Troels Wolf: Psykologi – fra celle til selfie, Forlaget Columbus, 2020, s. 285. (1ns)
- Søndergaard, Ulla: Psykologi – aktuelle teorier og nyere forskning, Gyldendal, 2013, s. 97-99. (2½ns)

Supplerende stof:
- “How I Tricked My Brain To Like Doing Hard Things (dopamine detox)”, 0:00-7:25, Better Than Yesterday, 24.02.20, https://www.youtube.com/watch?v=9QiE-M1LrZk (tilgået 03.01.24). (2ns)
- “Pygmalion Effect”, Sprouts, 29.05.19, https://www.youtube.com/watch?v=4aN5TbGW5JA (tilgået 03.01.24). (1ns)
- “Self-Determination Theory: 3 Basic Needs That Drive Our Behaviour”, Sprouts, 03.11.22, https://www.youtube.com/watch?v=_juPDoa3GBY (tilgået 03.01.24). (2ns)
- “Threat of Stereotypes”, CNA Insider, 02.06.14, https://www.youtube.com/watch?v=FTYMSulvnyw (tilgået 03.01.24). (1ns)

Samlet omfang: 25,5 ns
Undervisningstimer: 7 lektioner


ARBEJDSFORMER & EVALUERING
Der er i forløbet blevet arbejdet med følgende arbejdsformer: klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, individuelt arbejde, mindre skriftlige øvelser, små øvelser, små filmklip og en kreativ øvelse. Forløbet blev rundet af med en planche over faktorer, der kan påvirke læring.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kriminalitet

Kriminalitet

INDHOLD OG FOKUS
Forløbet lagde ud med at se på begrebet ondskab, og herunder forskellige typer ondskab. Dernæst var forløbet inddelt i fire dele: (1) Hvilken rolle grupper og miljø spiller på kriminalitet, herunder blandt andet forskellige grupper, konformitet og social identitetsteori. (2) Hvilken rolle et individs kognitive skemaer og perception spiller, herunder kognitiv dissonans, moralsk frakobling og fejlslutninger. (3) Betydningen af personlighed med fokus på femfaktormodellen. (4) Endelig en gennemgang af andre perspektiver på kriminalitet, blandt andet kønsforskelle, betydningen af et individs opvækst, omsorgssvigt og mønsterbrud, psykisk syge og psykopater, samt radikalisering.

Centrale problemstillinger
- Hvad for mennesker til at begå kriminalitet?
- Hvilken betydning har grupper og miljøet for, hvorvidt en person bliver kriminel?
- Hvordan kan et individs perception medføre en anden tilgang til samfundet og samfundets love?
- Hvilken betydning spiller personlighed og identitet i det senmoderne samfund på kriminalitet?
- Hvad skyldes kønsforskelle i kriminalitet?
- Hvad er dyssocial personlighedsforstyrrelse, og hvordan kan den medvirke til at forklare kriminelle psykopaters handlinger?
- Hvad skyldes radikalisering?


FAGLIGE MÅL
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag  
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde  
– demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag


KERNESTOF
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation på digitale medier
– stereotyper
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, sårbarhed og resiliens
Kognition og læring
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for motivation
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer


MATERIALE
Kernestof
- Larsen, Ole Schultz: Psykologiens Veje, Systime, 2018, 3. udgave, s. 17-18, 125-132, 149-152, 180-183, 205, 378-382, 381-387, 393-395, 412-414, 477-487. (46ns)
- Riisager, Magnus: PsykB – temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023, s. 315-318, 320-323, 328-332, 335-336, 345-348, 350, 352-354. (18ns)
- Riisager, Magnus: PsykC – temaer til psykologi på C-niveau, Frydenlund, 2021, s. 51-54, 210-213. (8ns)
- Nygaard, Else Marie: ”Test dig selv: 8 typiske fejlslutninger”, Kristeligt Dagblad, 22.09.17, https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sjael/test-dig-selv-otte-typiske-tankefejl (tilgået 04.01.24). (1ns)

Supplerende stof:
- “Asch Conformity Experiment”, HeroicImaginationTV, 20.02.12, https://www.youtube.com/watch?v=NyDDyT1lDhA (tilgået 04.01.24). (1ns)
- “Dangerous Conformity”, HeroicImaginationTV, 25.09.11, https://www.youtube.com/watch?v=vjP22DpYYh8 (tilgået 04.01.24). (2ns)
- Fallon, Jim: “Exploring the mind of a killer”, Ted Talk, februar 2009, https://www.ted.com/talks/jim_fallon_exploring_the_mind_of_a_killer (tilgået 04.01.24). (1½ns)
- “Groupthink – a short introduction”, https://www.youtube.com/watch?v=CWEvJciU0Zc (tilgået 05.10.22) (1ns)
- Høi, Poul: ”Politimorderen ville »tænde et bål i mænds hjerter«” (forkortet), Berlingske, 20.11.14, https://www.berlingske.dk/internationalt/politimorderen-ville-taende-et-baal-i-maends-hjerter (tilgået 04.01.24). (5ns)
- ”I don’t like Mondays”, Helle Rabøl Hansen, Information, 22. februar 2008, http://www.information.dk/155325 (tilgået 29.04.25). (2ns)
- Jensen, Trine Kit: ”Kriminaliteten har en årsag”, Socialpædagogerne, 9. november 2018, https://sl.dk/fag-og-viden/arkiv/ 2018 /11/kriminaliteten-har-en-aarsag/ (tilgået 29.10.24). (2½)
- “Murderous King of The Incels, the Delusional Case of Elliot Rodger” (forkortet), Coffeehouse Crime, 10.05.21, https://www.youtube.com/watch?v=32I4uxAU8wQ (tilgået 04.01.24). (½ns)
- Nysten, Stine: “Kriger-gen lurer i hver tredje mand”, Videnskab.dk, 03.06.10, https://videnskab.dk/krop-sundhed/kriger-gen-lurer-i-hver-tredje-mand/ (tilgået 04.01.24). (1½ns)
- Ronson, Jon: “Strange answers to the psychopath test” (forkortet), Ted Talk, marts 2012, https://www.ted.com/talks/jon_ronson_strange_answers_to_the_psychopath_test?referrer=playlist-inside_the_mind_of_psychopaths (tilgået 04.01.24). (2½ns)
- Rørbæk, Maria: “I lære som gangster” (forkortet), Socialpædagogen, 13.04.12, https://socialpaedagogen.sl.dk/arkiv/2012/sikrede-institutioner-i-laere-som-gangster/ (tilgået 04.01.24). (3ns)
- “Shopping While Black – Social experiment”, keenermarc, 22.05.09, https://www.youtube.com/watch?v=yAkDHuimJRc (tilgået 04.01.24). (2ns)
- “The Big Five Personality Traits Crash Course”, Psych2Go, 25.07.22, https://www.youtube.com/watch?v=_Z2oFHj-oCM (tilgået 03.01.24). (1ns)
- ”Zimbardo og virkelighedens fængsel”, Ole Schultz Larsen, Aarhus: Systime, 2018. s. 474-476. (1ns)


Samlet omfang: 99½ ns
Undervisningstimer: 19 lektioner


ARBEJDSFORMER & EVALUERING
Der er i forløbet blevet arbejdet med følgende arbejdsformer: klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, individuelt arbejde, mindre skriftlige øvelser, små øvelser, små filmklip, en personlighedstest og caseanalyse.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kærlighed

Kærlighed

INDHOLD OG FOKUS
Forløbet tager tre forskellige tilgange til kærlighed. Den første ser på kærligheden biologisk og ud fra et evolutionspsykologisk perspektiv, herunder med inddragelse af jalousi. Den anden tager udgangspunkt i tilknytningsteorier og hvordan de bliver koblet på senere romantiske forhold. Den tredje tilgang handler om kulturer og forskellige syn på kærlighed, samt på arrangerede ægteskaber.

Centrale problemstillinger
– Hvorfor bliver vi forelskede i dem, vi bliver forelskede i?
– Er kærlighed bare en praktisk foranstaltning der er blevet udviklet evolutionært og kulturelt?
– Hvordan kan barndommen påvirke vores fremtid, særligt ift. kærlighed?
– I hvilken grad påvirker kulturelle forskelle kærlighed?

FAGLIGE MÅL
- Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
- Demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.


KERNESTOF
Socialpsykologi
– kommunikation i sociale sammenhænge
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer.


MATERIALE
Kernestof
- Larsen, Ole Schultz: Psykologiens Veje, Systime, 2018, 3. udgave, s. 49-50, 431-436. (7 ns)
- Pedersen, Christian Skjødt: Evolutionspsykologi, Systime, 2016, s. 94-99. (6 ns)
- Riisager, Magnus: PsykB – temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023, s. 272-274, 256-258, 260-261, 264-265, 304-306. (10 ns)


Supplerende stof:
- ”28 Synonyms for Love” (uddrag), Fluent in 3 Months, https://www.fluentin3months.com/words-for-love/ (tilgået 01.05.25). (2 ns)
- Crane, John: ”Hazan & Shaver” (oversat og forkortet), InThinking, https://thinkib.net/psychology/page/42863/hazan-and-shaver-1987 (tilgået 10.12.24). (1 ns)
- Kristensen, Pernille Kjeldgaard: “Intet har ændret sig på 30 år”, DR, 18.05.20, https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/intet-har-aendret-sig-paa-30-aar-vi-bliver-stadig-tiltrukket-af-smukke-kvinder (tilgået 02.12.24). (2 ns)
- Keil, Sia: ”Jeg fik en øjenåbner”, Alt for Damerne, 17.09.21, https://www.alt.dk/artikler/arrangerede-aegteskaber-gift-ved-foerste-blik/1690719 (2 ns)
- ”Gift ved Første Blik”, Sæson 3, afsnit 5, DR, 10.11.15, https://www.dr.dk/drtv/se/gift-ved-foerste-blik_51691 (tilgået 18.12.24). (9 ns)
- “Sweaty T-shirts”, FureSchool, 20.08.19, https://www.youtube.com/watch?v=qgeZnuevxnA (tilgået 01.05.25). (1 ns)
- Winterdahl, Michael: ”Parforhold: Skal vi ligne hinanden eller er forskelle en styrke?”, Videnskab.dk, 06.09.24, https://videnskab.dk/krop-sundhed/parforhold-skal-vi-ligne-hinanden-eller-er-forskelle-en-styrke/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR2cQ4NnddsBPa682zCFZzJ8-oHQQxaYDe2g_dtQmElozUOSWukmwEJJ3sQ_aem_bqBan75m82j7KeP8DUinvg (tilgået 02.12.24). (2 ns)
- “The Strange Situation”, Psychology Unlocked, 27.04.17, https://www.youtube.com/watch?v=m_6rQk7jlrc (tilgået 01.05.25). (1ns)
- “Attachment: L12 – Influence of Early Attachment on Later Relationships”, (12:50-21:25), NeoPsychology, 02.08.22, https://www.youtube.com/watch?v=fb9LdNS5Wx4 (tilgået 01.05.25). (2 ns)
- ”Hannah Melissa på 26 er psykopat”, Silas Bay Nielsen og Sara Bovin, DR, 12. december 2018, https://www.dr.dk/mitliv/tvaers/hannah-melissa-paa-26-er-psykopat-min-stoerste-frygt-er-ende-i-faengsel-igen (tilgået 06.01.25). (1 ns)
- ”Arrangeret kærlighed i Indien”, Anja Nielsen, Aktion Børnehjælp, 25. august 2020, https://aktionboernehjaelp.dk/2020/08/25/ arrangeret-kaerlighed-i-indien/?v=0ecbf9426bcf  (tilgået 06.01.25). (1 ns)
- ”Undersøgelse af kønsforskelle i oplevelsen af jalousi” i PsykB redigeret af Magnus Riisager, 2023, s. 304-305. (1 ns)
- ”Cultural Dimensions Theory”, Helpful Professor Explains, 04.07.24, https://www.youtube.com/watch?v=bac1wWSgQMs (tilgået 01.05.25). (1 ns)


Samlet omfang: 49 ns
Undervisningstimer: 8 lektioner


ARBEJDSFORMER & EVALUERING
Der er i forløbet blevet arbejdet med følgende arbejdsformer: klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, individuelt arbejde, mindre skriftlige øvelser, små øvelser, små filmklip og en episode fra ”Gift ved første blik” og en ”love quiz”. Forløbet blev rundet af med en eksamensøvelse.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 I retssalen

Retspsykologi

INDHOLD OG FOKUS
Forløbet omhandler retspsykologi, inklusiv de forskellige psykologiske processer, der foregår under en retssag, men eksklusiv, hvorfor nogle mennesker begår kriminalitet, da det er dækket i et tidligere forløb. Forløbet er inddelt i fire overordnede emner: (1) Første emne omhandlede dommerne, samt hvordan de beslutninger, som dommerne skal tage, kan blive påvirket. Til dette blev der inddraget forskellige årsager til, at vores beslutninger kan blive påvirket, med fokus på forankringseffekten (anchoring effect) og forskningen af Englich and Mussweiler (2001). (2) Dernæst blev der arbejdet med vidnerne, herunder mennesket langtidshukommelse, blitzhukommelse, den rekonstruerede hukommelse og falske minder. I den forbindelse blev der inddraget, hvilken rolle opmærksomhed, perception, skemaer og stereotyper har for vores hukommelse. Endelig blev kommunikation under en afhøring inddraget, samt hvordan denne kan påvirke et vidnes hukommelse. (3) Forløbet blev afsluttet med en faglig vinkling på, hvorfor vi som samfund straffer med inddragelse af behaviorismens syn på belønning og straf, hvilken betydning det kan have for individet at komme i fængsel ud fra social identitetsteori og social indlæringsteori, det præventive formål med at straffe, samt hvilken rolle kultur og alderen på den dømte har for straffen.

Centrale problemstillinger
- Hvad kan påvirke en persons hukommelse?
- Er øjenvidner troværdige?
- Hvorfor bruger man øjenvidner i retssager?
- Hvad kan påvirke en dommers kendelser?
- Hvorfor straffer vi som samfund?
- Hvorfor har det ofte en negativ og mere kriminaliserende effekt på folk at være i fængsel?


FAGLIGE MÅL
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
– demonstrere viden om psykologis identitet og metoder


KERNESTOF
Socialpsykologi
– gruppepsykologiske processer
– kommunikation i sociale sammenhænge
– stereotyper, fordomme og diskrimination
Kognition og læring
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for hukommelse
– perception og tænkning
Personlighed og identitet
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping


MATERIALE
Kernestof
- Crane, John: “Biases in thinking and decision-making”, InThinking, 2023, https://www.thinkib.net/psychology/page/22797/biases-in-thinking-and-decision-making (tilgået 30.01.24). (7ns)
- Crane, John: “Englich and Mussweiler (2001)”, InThinking, 2023, https://www.thinkib.net/psychology/page/28862/englich-and-mussweiler-2001 (tilgået 30.01.24). (2ns)
- Crane, John: ”Thinking and decision-making”, InThinking, 2023, https://www.thinkib.net/psychology/page/22794/thinking-and-decision-making (tilgået 30.01.24). (4ns)
- Larsen, Ole Schultz: Psykologiens Veje, Systime, 2018, 3. udgave, s. 176-179, 346-347 (repetition af: 141-146, 149-152, 391-395). (6 (19) ns)
- Riisager, Magnus: PsykB – temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023, s. 368-376, 381-388. (17ns)

Supplerende stof:
- “Does stress affect your memory?”, Ted-Ed, 04.09.18, https://www.youtube.com/watch?v=hyg7lcU4g8E (tilgået 27.11.23). (1ns)
- Ravnkilde, Lise: Ret og rimelighed, “Formålet med at straffe”, Systime. (2½ns)
- “How reliable is your memory?”, TedTalk: Elizabeth Loftus, 23.09.13, https://www.youtube.com/watch?v=PB2OegI6wvI&t=37s (tilgået 27.11.23). (4ns)
- “Memory, Explained”, Netflix, 12.09.19, https://www.youtube.com/watch?v=d95dOH-7GHM&t=272s (tilgået 14.12.23). (5ns)
- Rahbek, Birgitte: ”Så utroværdig er dine minder: Falske fotos ændrer vores hukommelse”, BT, 15. december 2012, http://www.bt.dk/utroligt-men-sandt/saa-utrovaerdige-er-dine-minder-falske-fotos-aendrer-vores-hukommelse (tilgået 27.01.24). (½ns)
- Ruus, Torsten: ”Løgnen om Joseph: Uskyldigt dømt for dobbeltmord”, Ekstra Bladet, 1. februar 2015. (2ns)
- “The Real 50 First Dates: Meet the man with a 30 second memory”, 60 Minutes Australia, 02.08.22, https://www.youtube.com/watch?v=nMp_dHoodoQ (tilgået 27.11.23). (4ns)


Samlet omfang: 55 ns (ikke inklusiv repetitionssider)
Undervisningstimer: 12 lektioner


ARBEJDSFORMER & EVALUERING
Der er i forløbet blevet arbejdet med følgende arbejdsformer: klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, individuelt arbejde, mindre skriftlige øvelser, små øvelser, små filmklip, en klassediskussion over troværdigheden ved vidneudsagn og en caseanalyse som opsamling.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer