Titel
2
|
Kriminalitet
Kriminalitet
INDHOLD OG FOKUS
Forløbet lagde ud med at se på begrebet ondskab, og herunder forskellige typer ondskab. Dernæst var forløbet inddelt i fire dele: (1) Hvilken rolle grupper og miljø spiller på kriminalitet, herunder blandt andet forskellige grupper, konformitet og social identitetsteori. (2) Hvilken rolle et individs kognitive skemaer og perception spiller, herunder kognitiv dissonans, moralsk frakobling og fejlslutninger. (3) Betydningen af personlighed med fokus på femfaktormodellen. (4) Endelig en gennemgang af andre perspektiver på kriminalitet, blandt andet kønsforskelle, betydningen af et individs opvækst, omsorgssvigt og mønsterbrud, psykisk syge og psykopater, samt radikalisering.
Centrale problemstillinger
- Hvad for mennesker til at begå kriminalitet?
- Hvilken betydning har grupper og miljøet for, hvorvidt en person bliver kriminel?
- Hvordan kan et individs perception medføre en anden tilgang til samfundet og samfundets love?
- Hvilken betydning spiller personlighed og identitet i det senmoderne samfund på kriminalitet?
- Hvad skyldes kønsforskelle i kriminalitet?
- Hvad er dyssocial personlighedsforstyrrelse, og hvordan kan den medvirke til at forklare kriminelle psykopaters handlinger?
- Hvad skyldes radikalisering?
FAGLIGE MÅL
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
– demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag
KERNESTOF
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation på digitale medier
– stereotyper
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, sårbarhed og resiliens
Kognition og læring
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for motivation
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer
MATERIALE
Kernestof
- Larsen, Ole Schultz: Psykologiens Veje, Systime, 2018, 3. udgave, s. 17-18, 125-132, 149-152, 180-183, 205, 378-382, 381-387, 393-395, 412-414, 477-487. (46ns)
- Riisager, Magnus: PsykB – temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund, 2023, s. 315-318, 320-323, 328-332, 335-336, 345-348, 350, 352-354. (18ns)
- Riisager, Magnus: PsykC – temaer til psykologi på C-niveau, Frydenlund, 2021, s. 51-54, 210-213. (8ns)
- Nygaard, Else Marie: ”Test dig selv: 8 typiske fejlslutninger”, Kristeligt Dagblad, 22.09.17, https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sjael/test-dig-selv-otte-typiske-tankefejl (tilgået 04.01.24). (1ns)
Supplerende stof:
- “Asch Conformity Experiment”, HeroicImaginationTV, 20.02.12, https://www.youtube.com/watch?v=NyDDyT1lDhA (tilgået 04.01.24). (1ns)
- “Dangerous Conformity”, HeroicImaginationTV, 25.09.11, https://www.youtube.com/watch?v=vjP22DpYYh8 (tilgået 04.01.24). (2ns)
- Fallon, Jim: “Exploring the mind of a killer”, Ted Talk, februar 2009, https://www.ted.com/talks/jim_fallon_exploring_the_mind_of_a_killer (tilgået 04.01.24). (1½ns)
- “Groupthink – a short introduction”, https://www.youtube.com/watch?v=CWEvJciU0Zc (tilgået 05.10.22) (1ns)
- Høi, Poul: ”Politimorderen ville »tænde et bål i mænds hjerter«” (forkortet), Berlingske, 20.11.14, https://www.berlingske.dk/internationalt/politimorderen-ville-taende-et-baal-i-maends-hjerter (tilgået 04.01.24). (5ns)
- ”I don’t like Mondays”, Helle Rabøl Hansen, Information, 22. februar 2008, http://www.information.dk/155325 (tilgået 29.04.25). (2ns)
- Jensen, Trine Kit: ”Kriminaliteten har en årsag”, Socialpædagogerne, 9. november 2018, https://sl.dk/fag-og-viden/arkiv/ 2018 /11/kriminaliteten-har-en-aarsag/ (tilgået 29.10.24). (2½)
- “Murderous King of The Incels, the Delusional Case of Elliot Rodger” (forkortet), Coffeehouse Crime, 10.05.21, https://www.youtube.com/watch?v=32I4uxAU8wQ (tilgået 04.01.24). (½ns)
- Nysten, Stine: “Kriger-gen lurer i hver tredje mand”, Videnskab.dk, 03.06.10, https://videnskab.dk/krop-sundhed/kriger-gen-lurer-i-hver-tredje-mand/ (tilgået 04.01.24). (1½ns)
- Ronson, Jon: “Strange answers to the psychopath test” (forkortet), Ted Talk, marts 2012, https://www.ted.com/talks/jon_ronson_strange_answers_to_the_psychopath_test?referrer=playlist-inside_the_mind_of_psychopaths (tilgået 04.01.24). (2½ns)
- Rørbæk, Maria: “I lære som gangster” (forkortet), Socialpædagogen, 13.04.12, https://socialpaedagogen.sl.dk/arkiv/2012/sikrede-institutioner-i-laere-som-gangster/ (tilgået 04.01.24). (3ns)
- “Shopping While Black – Social experiment”, keenermarc, 22.05.09, https://www.youtube.com/watch?v=yAkDHuimJRc (tilgået 04.01.24). (2ns)
- “The Big Five Personality Traits Crash Course”, Psych2Go, 25.07.22, https://www.youtube.com/watch?v=_Z2oFHj-oCM (tilgået 03.01.24). (1ns)
- ”Zimbardo og virkelighedens fængsel”, Ole Schultz Larsen, Aarhus: Systime, 2018. s. 474-476. (1ns)
Samlet omfang: 99½ ns
Undervisningstimer: 19 lektioner
ARBEJDSFORMER & EVALUERING
Der er i forløbet blevet arbejdet med følgende arbejdsformer: klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, individuelt arbejde, mindre skriftlige øvelser, små øvelser, små filmklip, en personlighedstest og caseanalyse.
|