Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Herlufsholm Skole
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 Bi/b (3b Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellen, makromolekyler og fordøjelse
I dette forløb lærer eleverne om opbygning af planteceller, dyreceller og bakterieceller funktion af forskellige organeller samt forskelle mellem de 3 celletyper. Eleverne skal kunne redegøre for transportmekanismer henover cellemembranen, og komme med eksempler på cellens anvendelse af de forskellige. Kemisk opbygning og funktion af makromolekylerne kulhydrater, proteiner og fedtsyrer gennemgås, samt fordøjelse og optagelse af de nævnte.
Eleverne skal kunne forklare:
-opbygning og funktion af dyreceller, planteceller og bakterieceller
- Celletransport herunder difussion, faciliteret difussion, osmose og aktiv transport
- Opbygning og funktion af proteiner, kulhydrater og fedtsyrer
- Esterbinding, peptidbinding og glykosoidbinding
- fordøjelsessystemets opbygning med fokus på maven, 12 fingertarmen og tyndtarmen
- Optagelse af nærringsstofferne kulhydrat, fedt og protein
Kernestof:
Cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
Makromolekyler: Opbygning og biologisk funktion af kulhydrater, lipider og proteiner
Fysiologi: oversigt over fordøjelse og optagelse af fedtsyrer, kulhydrater og proteiner
Øvelse:
Det svulmende æg
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Det svulmende æg
|
03-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Type 2 diabetes og energi
Formålet med forløbet er at eleverne opnår en forståelse for kulhydraters opbygning (forløbet inden), den hormonelle regulering af blodsukkeret, energidannelse ved respiration og gæring.
Emner:
Reguleringen af blodsukkeret.
GI : Glykæmisk indeks
Udskillelsen af insulin og optagelsen af glukose i detaljer.
Type-2 diabetes. Sygdommen og udbredelsen.
Glykolyse, citronsyrecyklus og elektrontransportkæden
Kernestof:
– Hormonelle reguleringssystemer i den menneskelige fysiologi
– Energiproduktion i forbindelse med kulhydraternes cellulære omsætning
– Eksempler på undersøgelses- og analysemetoder inden for fysiologi.
– respiration og gæring
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Glykæmisk indeks
|
07-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ølbrygning
Formålet med forløbet er at eleverne opnår en forståelse for enzymers opbygning og funktion. Enzymers virkemåde bliver belyst ved deres rolle i ølbrygningsprocessen og gæringsforsøget bruges til at belyse hvordan reaktionshastigheden kan påvirkes af temperaturen. I forløbet bruges gær som mikroorganisme, og der snakkes ligeledes om gærs aerobe og anaerobe stofskifte. I det forudgående forløb har eleverne lært om de forskellige kulhydrater og amylase, hvilket også er vigtigt at have kendskab til i forbindelse med ølbrygningsprocessen.
Kernestof:
• Enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
• Biokemiske processer: gæring
• Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer for gær
• Proteiners struktur og strukturniveauer
Faglige mål:
• Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
• Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale
Øvelser:
• Ølbrygning
• Gæring ved forskellige temperatur
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gæring ved forskellige temperatur
|
25-10-2024
|
Ølbrygning
|
07-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hjerteblod (del 1)
I dette forløb undervises om opbygning og funktion af åndedrætssystemet og blodkredsløbet. Eleverne lærer om den anaerobe energiproduktion (den aerobe energiproduktion er gennemgået i tidligere forløb). Eleverne kommer i forløbet til at udføre en række fysiologiske målinger og på baggrund af målingerne diskuteres det hvordan fysisk aktivitet og sundhed hænger sammen. Slutteligt skal eleverne komme med motionsanbefalinger til fiktive personer.
Forløbet tager udgangspunkt i ”Hjerteblod”, udviklet af LIFE Fonden. I et fysiologisk laboratorium på LIFE Campus skal eleverne igennem en hel dag arbejde som sundhedsforskere og videreformidle faglige viden og måleresultater gennem anbefalinger om motion, motivation og sundhed. Følgende målinger bliver foretaget på besøget:
•Maksimal iltoptagelse på løbebånd (hvordan reagerer kroppen på øget løbeintensitet)
•Springhøjde, sprinthastighed, grebsstyrke og kropssammensætning (anaerobe energiomsætning ift. Kropssammensætning)
•Wingate test på cykel (Anaerobe energiproduktion)
Kernestof:
•Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb
Supplerende stof:
•Sundhed, sygdom og medicin
Læringsmål:
•Analysere og diskutere data fra fysiologiske undersøgelser af iltoptagelse, springhøjde, grebsstyrke og sprinthastighed gennem opstilling og test af hypoteser
•Forklare sammenhænge mellem fysisk aktivitet, motivation og sundhed
•Argumentere for og formidle viden om hensigtsmæssige motionsformer for den enkelte på baggrund af forskning og egne undersøgelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hjerteblod
|
21-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Helt væk på piller
I forløbet "Helt væk på piller" lærer eleverne om nervesystemets opbygning, hvordan hjernen sender elektriske signaler og hvordan rusmidler kan påvirke CNS evne til at sende elektriske impulser.
Kernestof:
Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer
Cellebiologi: membranprocesser (Na/k pumpen)
Supplerende stof:
Sundhed, sygdom og medicin
Forløbet startes med at eleverne ser DR dokumentar "helt væk på stoffer", som omhandler unges misbrug af receptpligtig medicin, Benzodiazepiner og opioider.
Emner der gennemgås:
- Nervecellers opbygning
- Hvilemembranpotentiale og ionkanaler
- Depolariseringen og aktionspotentiale
- Synapse og transmitterstof
Slutteligt har eleverne lavet en fremlæggelse omkring selvvalgt rusmiddel påvirkning på hjernens forbindelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Genetik (del 1)
Formålet med forløbet er at eleverne opnår viden om såvel den klassiske som den molekylære genetik med udgangspunkt i konkrete eksempler.
Den klassiske ved nedarvning, Mendels love og krydsningsskemaer og den molekylære ved DNA opbygning og organisering samt proteinsyntesen og mutationer.
Emner:
DNA opbygning
DNA replikation samt meiose og mitose
Mutationer (gen og kromosom)
Proteinsyntese
Mendelsk 1 og 2 lov
Nedarvingsanalyser
PCR og elektroforese
Kernestof:
Makromolekyler: Opbygning af nukleinsyrer
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodtypebestemmelse
|
17-01-2025
|
Elektroforese
|
02-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Hjerteblod (del 2)
I dette forløb undervises om opbygning og funktion af åndedrætssystemet og blodkredsløbet. Eleverne lærer om den anaerobe energiproduktion (den aerobe energiproduktion er gennemgået i tidligere forløb). Eleverne kommer i forløbet til at udføre en række fysiologiske målinger og på baggrund af målingerne diskuteres det hvordan fysisk aktivitet og sundhed hænger sammen. Slutteligt skal eleverne komme med motionsanbefalinger til fiktive personer.
Forløbet tager udgangspunkt i ”Hjerteblod”, udviklet af LIFE Fonden. I et fysiologisk laboratorium på LIFE Campus skal eleverne igennem en hel dag arbejde som sundhedsforskere og videreformidle faglige viden og måleresultater gennem anbefalinger om motion, motivation og sundhed. Følgende målinger bliver foretaget på besøget:
•Maksimal iltoptagelse på løbebånd (hvordan reagerer kroppen på øget løbeintensitet)
•Springhøjde, sprinthastighed, grebsstyrke og kropssammensætning (anaerobe energiomsætning ift. Kropssammensætning)
•Wingate test på cykel (Anaerobe energiproduktion)
Kernestof:
•Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb
Supplerende stof:
•Sundhed, sygdom og medicin
Læringsmål:
•Analysere og diskutere data fra fysiologiske undersøgelser af iltoptagelse, springhøjde, grebsstyrke og sprinthastighed gennem opstilling og test af hypoteser
•Forklare sammenhænge mellem fysisk aktivitet, motivation og sundhed
•Argumentere for og formidle viden om hensigtsmæssige motionsformer for den enkelte på baggrund af forskning og egne undersøgelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Genetik (del 2)
Formålet med forløbet er at eleverne opnår viden om såvel den klassiske som den molekylære genetik med udgangspunkt i konkrete eksempler.
Den klassiske ved nedarvning, Mendels love og krydsningsskemaer og den molekylære ved DNA opbygning og organisering samt proteinsyntesen og mutationer.
Emner:
DNA opbygning
DNA replikation samt meiose og mitose
Mutationer (gen og kromosom)
Proteinsyntese
Mendelsk 1 og 2 lov
Nedarvingsanalyser
PCR og elektroforese
Kernestof:
Makromolekyler: Opbygning af nukleinsyrer
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Skoven
I dette forløb lærer eleverne om karakteristika af et økosystem, fotosyntese lys og mørkeprocesserne samt energistrømme gennem en fødekæde. Carbon, kvælstof og fosforkredsløb er gennemgået ved elevfremlæggelser, samt konsekvenser ved udledning til miljøet.
Dernæst har vi tematiseret forløbet og zoomet ind på Dansk skov. Her har vi kigget på tilstanden af den danske skov, produktionsskov vs urørt skov, biodiversitet, samt skov som carbonlager. Hernæst har eleverne lavet arts/areal sammenhænge over svampe, biller, planter og fugle i urørt skov vs. produktionsskov.
Kernestof
Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet.
Biokemiske processer: fotosyntese og respiration
Øvelse:
Fotosyntese i vandpest ved forskellige farvepærer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fotosyntese og farver
|
25-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Virus
I dette forløb lærer eleverne om virus opbygning og formering, det specifikke og uspecifikke forsvar, samt hvordan immunforsvaret bekæmper en virus. Hernæst gennemgås vacciner og slutteligt brugen af ELISA.
Kernestof:
Mikrobiologi: Infektionsbiologi og resistens
Virus: opbygning og formering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64551518269",
"T": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64551518269",
"H": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64551518269"
}