Holdet 2022 Bi/av - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Herlufsholm Skole
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e)
Hold 2022 Bi/av (3av Bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Diabetes
Titel 2 Enzymer og ølbrygning
Titel 3 Genetik
Titel 4 Fysiologi
Titel 5 Økologi og Fotosyntese - Søer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Diabetes

Diabetes

Formålet med forløbet er at eleverne opnår en forståelse for kulhydraters opbygning, den hormonelle regulering af blodsukkeret samt industriel produktion af insulin.

Emner:
Cellens transportmekanismer: Diffusion, Faciliteret diffusion, Osmose, Aktiv transport, Uniport/co-transport, Endo og excocytose, Symport/antiport, Primær aktiv transport, sekundær aktiv transport.
Kulhydraters opbygning: glukose, galaktose, fructose, sucrose, laktose, maltose, amylopectin og amylose.
Fordøjelsen og nedbrydelsen af kulhydrater og fedtstoffer.
Hormonreguleringen af blodsukkeret.
GI : Glykæmisk indeks
Udskillelsen af insulin og optagelsen af glukose i detaljer.
Type-1 og type-2 diabetes. Sygdommen og udbredelsen.

– Hormonelle reguleringssystemer i den menneskelige fysiologi
– Eksempler på bioteknologiske metoder og deres anvendelse
– Opbygning og biologisk betydning af kulhydrater, proteiner og fedtstoffer.
– Eksempler på undersøgelses- og analysemetoder inden for fysiologi.

Forsøg:
Blodsukker efter faste (GI forsøg)
Enzymatisk nedbrydning af stivelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Enzymer og ølbrygning

Enzym forløb

Faglige mål:
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
̶ tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale

Kernestof:
– Enzymers opbygning og funktion
– Energiproduktion i forbindelse med kulhydraternes cellulære omsætning
– respiration og gæring
– Enzymers opbygning og funktion
– Energiproduktion i forbindelse med kulhydraternes cellulære omsætning
– respiration og gæring

Ølbrygning

Formålet med forløbet er at eleverne opnår en forståelse for kulhydraters opbygning, enzymers virkemåde og det aerobe og anaerobe stofskifte.

Emner:
Kulhydraters opbygning
Energistofskiftet: Glykolyse, citronsyrecyklus og elektrontransportkæden
Enzymers virkemåde, herunder katalysatorer
Proteiners opbygning, struktur og strukturniveauer
Enzymaktivitet og rektionshastighed. Herunder påvirkningen af koncentration, temperatur og pH.

Forsøg:
Øl brygning
-enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten

Gærforsøg: Eleverne designer selv et forsøg hvor enzymers reaktionshastighed belyses ud fra gærs respirationshastighed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Genetik

Faglige mål:
-anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til beregning, beskrivelse, analyse og vurdering
-demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, genregulering, replikation, proteinsyntese, mutation (basemutationer og kromosom mutationer), mitose, meiose
genteknologi og bioinformatik
-PCR, elektroforese, DNA-sekventering,


Forsøg med PCR og Elektroforese
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Fysiologi

Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske problemstillinger.

Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale.

Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.

Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.

Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.

Formulere sig struktureret, såvel mundtligt som skriftligt, om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.

Kernestof:
Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer
åndedrætssystem
blodkredsløb
muskler
arbejdsfysiologi.
gasudvekslingen i hvile og arbejde
kondition. Trænings indvirken på lunger og blodkredsløb


Eksperimentelle metoder: arbejdsfysiologiske målemetoder.


Forsøg:
Ekskursion til Life Campuslab og lave
Aerob energiomsætning
Anaerob effekt
Anaerob kapacitet
Hjerte-kar-sygdomme
Kardiovaskulær fitness
RPE (Rate of Perceived Exertion – Borgs skala)
Maksimal iltoptagelse (VO2 max)
Metabolisk fitness
Muskel-skelet-fitness
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Økologi og Fotosyntese - Søer

Fotosyntese og kredsløb i naturen

Fotosyntesen i detaljer. Lys og mørkeprocessen.
Planters opbygning. Lys og skyggeblade
Lysets betydning for fotosyntesen
Energistrømme C og N kredsløb.

Kernestof:
– økologi, herunder undersøgelse af et økosystem
– energistrømme og C- og N-kredsløb i udvalgte økosystemer
– eksempler på undersøgelses- og analysemetoder inden for økologi.
-- Søer som økosystem
-- Den gode og den onde cirkel

Forsøg. Lysets farves betydning for fotosyntesens hastighed.
Feltundersøgelse af søen Stark
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer