Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Herlufsholm Skole
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 ke/a (2a ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til kemi, det periodiske system m.m.
Der gives en introduktion til grundlæggende kemiske begreber, det periodiske system samt gode studieteknikker og studievaner ift. indlæring af kemi.
LÆSEPENSUM (kernestof):
Basiskemi C, 3. udgave: side 6-26 (Grundstoffer, atomet, periodesystemet, afstemning af reaktioner).
LÆSEPENSUM (supplerende stof):
At lære effektivt i kemi C. Vers. 3. JIH. 5 sider.
Brandtrekanten (note i øvelsesvejledning).
FORSØG/eksperimenter:
* 5 småforsøg med afstemning af kemiske reaktionsskemaer
Et af forsøgene indeholder supplerende stof om brandtrekanten.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
kemi c stx august 2017 ua.pdf
-
At lære effektivt i kemi C. Version 3. JIH.pdf
-
Basiskemi_C_Facit_2.udgave.pdf
-
Tag kuglepen, blyanter, viskelæder, lommeregner med til alle kemitimer. Vi arbejder analogt i meget af tiden i kemi. Jeg udleverer et kladdehæfte I kan starte med at skrive i plus en samlemappe til kopier.
-
2. a grupper 21-8-24. JIH.docx
-
Basiskemi C, 3. udgave; sider: 7-26
-
Prøv at løse opgave 1 side 11 som lektier. Husk også at tage Noter til kemi C bogen med.
-
Tag også Noter til kemi C bogen med
-
JOURNAL over forsøget _5 småforsøg med afstemning af kemiske reaktionsskemaer._ JIH(1).docx
-
5 småforsøg med afstemning af kemiske reaktionsskemaer. JIH.docx
-
Løs disse opgaver på side 11 i Basiskemi C bogen: 1, 2, 3, 4
-
Tag din forsøgsvejledning + noter med fra 5 småforsøg med afstemning af kemiske reaktioner
-
Afstemning af kemiske ligninger
-
Vejledning i forberedelsen til første miniprøve i 2. a kemi C. JIH.docx
-
Medbring forsøgsvejledningen + min journal til "5 småforsøg med afstemning af kemiske reaktionsskemaer"
-
Løs opgave 6, 8, 9, 11
-
Husk skriveredskaber - byanter og viskelæder - til prøven
-
Prøve for de elever der var fraværende den 4.9. Øvrige arbejder videre i Basiskemi C bogen.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse - kemi med udbytte (studieteknik)
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Kemisk binding
Holdet arbejder med kemisk binding.
Del 1: Ioner og ionforbindelser. Der perpektiveres til "hverdagskemi" idet vi ser på ionforbindelser i fødevarer m.m. Vi laver bl.a. en kuldeblanding der bruges til at lave hjemmelavet flødeis ("simpel ismaskine").
Del 2: Elektronparbinding (kovalent binding og molekyler). Der perpektiveres til "hverdagskemi" idet vi arbejder vi med fedtstoffers opbygning, egenskaber, tilstedeværelse i fødevarer.
LÆSEPENSUM (kernestof):
Basiskemi C, 3. udgave: side 30-50 (NaCl, simple/sammensatte ioner, kemikaliemærkning, ionforbindelsers egenskaber, fældningsreaktioner), 52-61, 67-76 (navngivning, elektronskyer, typer af elektronparbindinger, ædelgasreglen, betydningen af elektronfrastødning ift. molekylers form, tilstandsformer, elektronegativitet, polaritet og opløselighed).
LÆSEPENSUM (supplerende stof):
Basiskemi C, 3. udgave: side 49-50 (exoterme og endoterme reaktioner).
Lille keminote om fedtstoffer (triglycerider) JIH. 2 sider.
FORSØG:
* Fældningsreaktioner - Når ioner bliver kærestepar og bygger hus
sammen
* Påvisning af NaCl i diverse fødevarer og væsker vha. fældningsreaktioner (et design selv forsøg)
* Simpel ismaskine
* Bygning af molekylerne (vha. molekylbyggesæt) som der er arbejdet med i opgave 31, 32, 33, 34 i Basiskemi C bogen plus tildeling af bindingsvinkel og navn for rummelig opbygning til molekylerne
* Småforsøg med opløselighed:
- Påvisning af at heptan og vand ikke er blandbare (gentagelse af figur 70 forsøget side 73 i Basiskemi C bogen)
- Påvisning af at diiod er mere opløselig i heptan end i vand (gentagelse af figur 72 forsøget side 74 i Basiskemi C bogen)
* Forsøg med undersøgelse af ”4 : 1 reglen for opløselighed”
* Forsøg med opløseligheden af køkkensalt
* Kvalitativ påvisning af fedt i diverse fødevarer samt kvantitativ bestemmelse af fedtindholdet i chips
|
Indhold
|
Kernestof:
-
SVAR PÅ MINIPRØVE i side 7 til 11 i Basiskemi C bogen og forsøget 5 småforsøg med afstemning af kemiske reaktionsskemaer. JIH. .docx
-
VIDEO Din hjerne kan trænes til at glemme at glemme
-
Basiskemi C, 3. udgave; sider: 30-38, 41-44, 46-50, 52-61, 67-75
-
Ekstraopgaver:E5) tegn disse atomers/ioners opbygning (både kernen og elektroner i skaller): Kalium og kalium(+1)ionen.E6) tegn opbygningen af denne ion (både kernen og elektroner i skaller): oxid-ionen som er oxygenatomet med to ekstra elektroner i
-
Løs disse opgaver: 14, 15, 16 a, b, 17 (Kaliumsulfid), 18 a og 19 a.
-
Grupper i 2. a kemi C den 2-10-2024. JIH.docx
-
Forsøgsvejledning. Fældningsreaktioner og påvisning af salt (NaCl) JIH.rtf
-
Løs disse opgaver i Basiskemi C bogen: 18 b og c, 19 b samt opgave 21.
-
Vejledning i forberedelsen til den anden miniprøve i 2. a kemi C. JIH.docx
-
Arbejd videre med opgaveløsning; 19 b og c, 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26 (tjek svar i facitlisten), nå det du orker
-
Opskriv og afstem de 4 reaktioner fra vores forsøg "Fældningsreaktioner og Påvisning af NaCl"
-
Lav opgave 25 og 26.
-
STANDARDrapport over Fældningsreaktioner og Påvisning af NaCl i diverse fødevarer. JIH.docx
-
Løsninger til Kemi I opgaver, Helge Blom.pdf
-
Kemi I opgaver Helge Blom.pdf
-
Find det om fældningsreaktioner længere nede på websiden
-
PRØVE for de elever der var fraværende onsdag.
-
Standardbesvarelse til prøven om ioner, kemi C. JIH.pdf
-
Repetition via1) Helge Blom opgaverne (vedhæftet): 1, 2, 3, 4, 5, 8 (tjek svar i "løsninger") og 2) Linket til VUC siden: fældningsreaktioner, 3) start på at løse disse opgaver i Basiskemi C bogen: 31-32-33-34 (tjek facit i facitlisten)
-
Fældningsreaktioner
-
Vejledning i hvordan man bruger molekylbyggesæt i kemi med byggeopgaver. JIH.docx
-
Svar på molekylbygningsopgaver til opgave 31-32-33-34 i Basiskemi C bogen. JIH.pdf
-
Løs opgave 31-32-33-34 i Basiskemi C (tjek facitter)
-
Tag både Noter til kemi C og Basiskemi C bøgerne med
-
Opsamling på undervisningsevalueringen i 2. a kemi C, november 2024. JIH.docx
-
Tag handsker med til forsøget.
-
FORSØG Simpel ismaskine. Version 2. JIH.pdf
-
Løs opgave 31-32-33-34 i Basiskemi C bogen, hvis du ikke har løst dem (tjek facitlistens svar)
-
Lille keminote om fedtstoffer (triglycerider). JIH.docx
-
Småforsøg med opløselighed. JIH.docx
-
Fælles rapport til forsøget Kvantitativ bestemmelse af fedt i chips..docx
-
Kvantitativ bestemmelse af fedtindhold i chips. Version 2. JIH.pdf
-
Ingen lektier, slap af.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kemirapport over Fældningsreaktioner og påvisning
|
28-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Mængdeberegninger
LÆSEPENSUM (kernestof):
Basiskemi C, 3. udgave: side 82-93 (Formelmasse, stofmængde, masse, molar masse, kemiske mængdeberegninger) , 104-107 (Stofmængdekoncentration), 109-114 (Aktuel stofmængdekoncentration, titreranalyse).
FORSØG:
* Forsøg med mængdeberegninger – bagepulvermysteriet og krystalvand
* Forsøg med bestemmelse af salt i popcorn
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Regn fedtprocenten ud fra dit chipsforsøg. Forklar hvis fedtprocenten er lavere end de forventede 31%. Forklar hvorfor vi kan trække fedt ud af chips via pentan vha. det du har lært om opløselighed og polaritet. Tag Basiskemi C bogen med.
-
Basiskemi C, 3. udgave; sider: 82-88, 109-114
-
Løs opgave 50 og 51 i Basiskemi C bogen
-
Vejledning i forberedelsen til den tredje prøve i 2. a kemi C. JIH.docx
-
Løs disse opgaver i Basiskemi C bogen: 53 og 54 (tjek svar i facitlisten)
-
Løs disse opgaver i filen KEMI I opgaver Helge Blom: opgave 23 og 24 (tjek løsningsforslag)
-
Kemi I opgaver Helge Blom.pdf
-
Svar på opgave 55 i Basiskemi C. JIH.docx
-
Svar på opg 56, 62 og 63 i Basiskemi C bogen.pdf
-
Brug minimum 30 minutter på at komme videre med
-
Svar på opgave 57 i Basiskemi C bogen genereret via Copilot. JIH.pdf
-
Prompt til at få hjælp til kemiske mængdeberegninger ift et reaktionsskema. JIH.docx
-
Svar på opgave 58 i Basiskemi C bogen genereret via Copilot. JIH.pdf
-
Svar på opgave 59 i Basiskemi C bogen genereret via Copilot. JIH.pdf
-
Svar på opgave 60 i Basiskemi C bogen genereret via Copilot. JIH.pdf
-
Svar på opgave 61 i Basiskemi C bogen genereret via Copilot. JIH.pdf
-
Zero shot reasoning promt til kemiske mængdeberegninger. JIH.docx
-
Brug minimum 30 minutter på at komme videre med disse opgaver i Basiskemi C bogen: 46, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63.Disse KEMI I OPGAVER Helge Blom: 23, 24.
-
Husk blyanter, viskelæder og lommeregner, da skal skrive jeres håndskrevne svar i selve prøven.
-
Forsøg med mængdeberegninger - bagepulvermysteriet og krystalvand. JIH.docx
-
Svar på kemiprøve 1 i kemiske mængdeberegninger. Kemi C. JIH.docx
-
Forsøg med bestemmelse af salt i popcorn. JIH.docx
-
Dem der ikke har nået det i timerne skal løse opgave 71 til og med 78 i bogen hjemme (tjek facitlisten)
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport over Småforsøg med opløselighed
|
24-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
4
|
Organisk kemi
Vi arbejder med organisk kemi. Stikord:
* organisk og uorganisk stof
* carbonatomets bindingsforhold
* udvalgte carbonhydrider
* betydningen af carbonhydrider for det moderne samfund
LÆSEPENSUM (kernestof):
Basiskemi C, 3. udgave: side 116-138 (carbonhydrider, minus Alkyner).
FORSØG:
* hvad er lightergas?
* forsøg med bestemmelse af den maksimale brændetid for et fyrfadslys vha. regressionsanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport - bagepulvermysteriet og krystalvand
|
04-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Syre-basekemi & redoxkemi
Vi arbejder med syre-base kemi og pH, samt pH beregninger og analysemetoden titrering. Der perspektiveres til syre og baser i hverdagen og i fødevarer.
Desuden arbejder vi med redoxreaktioner og perspektiverer til noget hverdagskemi.
LÆSEPENSUM (kernestof):
Basiskemi C, 3. udgave: side 152-177 (Syre-basereaktioner, syre-basestyrke, pH-begrebet, syre-basetitrering), 172-177 (Redoxkemi).
FORSØG:
* Forsøg med pH-målinger i diverse væsker
* Bestemmelse af indholdet af citronsyre i citronsaft
* Småforsøg med spændingsrækken
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Basiskemi C, 3. udgave; sider: 152-165, 167-170, 172-177
-
Vejledning til den 4. prøve i 2. a kemi C - alkaner. .docx
-
Prøve i organisk kemi for de mange elever, som var fraværende til prøven i onsdags.
-
FORSØG. pH målinger i diverse væsker.docx
-
Minirapport over forsøg med pH målinger i diverse væsker. JIH.docx
-
Svar på prøven i alkaner kemi C. JIH.pdf
-
Læs side 166-167 og løs disse opgaver i Basiskemi C bogen: 120, 121, 122, 123, 124.
-
Forsøg med bestemmelse af den formelle koncentration af citronsyre i citronsaft. JIH.doc
-
Standardbesvarelse til rapport over Bestemmelse af citronsyreindholdet i citronsaft ved JIH.docx
-
Regn færdig på citronsyreforsøget.
-
Småforsøg med spændingsrækken. Version 3. JIH.docx
-
Standardrapport, Småforsøg med spændingsrækken, JIH.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Eksamenstræning
Holdet trænes i forberedelse til og afvikling af eksperimentel eksamen i kemi C.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse - til eksamen i kemi C
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64551537293",
"T": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64551537293",
"H": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64551537293"
}