Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Herlufsholm Skole
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 ke/bv (2bv ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundstoffer
Atomet og dets opbygning
Atommasse
Formelmasse/molekylemasse
Elektronskaller
Det periodiske system. Perioder og hovedgrupper
Afstemning af reaktioner
Tilstandsformer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ioner og Ionforbindelser
Ionforbindelsen
Opløselighed
Fældningsreaktioner
Endoterme/exoterme reaktion
Mærkning af kemikalier
Faglige mål
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det
eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.
- indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
Kernestof
- ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
- simple uorganiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
Forsøg: Fældningsreaktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mængdeberegninger
Molbegrebet
Stofmængde
Mængdeberegning
"Kasseopgaver" i molar
Molar
Molær
Fortyndinger
Faglige mål
- anvende digitale værktøjer i en konkret faglig sammenhæng
- indsamle kemifaglige informationer fra forskellige kilder og anvende dem relevant i faget
- gennemføre enkle kemiske beregninger
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det
eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
Øvelse:
Krystalvand
NaHCO3
Salt i brød
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Organisk kemi
Carbon atomets bindingsforhold
Navngivning af alkaner og alkener
Alkaner og alkeners fysiske og kemiske egenskaber
Herunder substitition, addition og forbrændning
Forsøg:
Lightergas
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Elektronparbinding / Kovalente bindinger
Navngivning
Kovalent binding
Elektronegativitet
polær/upolær
Hydrofil/hydrofob
Øvelse: Molekylebyggesæt - kovalente bindinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Syre/Base
Syrer korrosponderende baser og deres styrke
pH skalaen
pH beregninger
Syre-basetitrering
Faglige mål
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- indsamle kemifaglige informationer fra forskellige kilder og anvende dem relevant i faget
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det
eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- gennemføre enkle kemiske beregninger
- indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.
Øvelse: Syre-basetitrering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Redoxreaktioner og repetition
Redox reaktioner
Oxidation og reduktion
Spændingsrækken
Oxidationstal
Afstemning af redoxreaktioner
Redoxtitrering
Faglige mål
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det
eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- gennemføre enkle kemiske beregninger
- indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.
Øvelse
Find Fe2+ indholdet i en opløsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64551548893",
"T": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64551548893",
"H": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64551548893"
}