Holdet 2023 la/abv - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Herlufsholm Skole
Fag og niveau Latin C
Lærer(e)
Hold 2023 la/abv (2abv la)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Projekt: Oplæg om det antikke Rom
Titel 2 Intro-forløb
Titel 3 Phaedrus - fabler og politisk kritik
Titel 4 Catul - kærlighed på godt og ondt
Titel 5 Seneca - stoicismen & Kejser Nero
Titel 6 Gladiatores
Titel 7 Repetition & eksamensforberedelse
Titel 8 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Projekt: Oplæg om det antikke Rom

Hele året har klassens elever på skift holdt selvvalgte oplæg om det antikke Rom - om romerske guder, myter, historie eller daglig liv.

Fra læreplanen:

- projektprægede forløb, hvor eleverne arbejder med bestemte problemstillinger

- sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst

- romersk historie, samfund og kultur i det omfang, teksterne lægger op til det
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 Intro-forløb

I dette intro-forløb har holdet primært læst konstruerede tekster i kap. 3 i "Latin - her og nu" af Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen Jensen - om forskellige vigtige personer i Roms historie.

Holdet har også set forskellige dokumentarudsendelser om Romerriget, samt læst baggrundsartikel om Augustus.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Phaedrus - fabler og politisk kritik

"Latin - her og nu" af Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen Jensen, kap. 5:

Statarisk læste:
- Lupus et agnus
- Rana rupta et bos
- Vacca, capella, ovis et leo
- De vitiis hominum

Kursorisk læste:
- De vulpe et uva

Supplerende stof:

Vi har også læst introduktion og øvrigt supplerende stof i "Latin - her og nu" til Phadrus svarende til 10 sider.

Perspektivtekster:
- Phaedrus, "Prolog" og "Muldyrene og Røverne"

Mary Beard, "SPQR: Det antikke Roms historie", 2018, s. 347-392 - om Kejser Augustus
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Catul - kærlighed på godt og ondt

Vi har læst følgende digte af Catul i "Latin - her og nu" af Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen Jensen, kap. 6:

Statarisk læst:
Digt 5
Digt 51
Digt 72
Digt 109

Kursorisk læst:
Digt 70
Digt 58
Digt 85

Vi har også læst introduktion og øvrigt supplerende stof i "Latin - her og nu" til Catul svarende til 11 sider.

Perspektivtekster: Catul 92 og Jens Baggesen, "Kyssene".

Holdet har besøgt Glyptoteket og fået en rundvisning med fokus på romernes selviscenesættelse.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Seneca - stoicismen & Kejser Nero

Vi har læst i "Latin - her og nu", kap. 8, Senecas brev 50 af Epistulae Morales ad Lucilium :

Statarisk læst:
50.1
50.3
50.4
50.9

Kursorisk læst:
50.2
50.5
50.6
50.7
50.8

Vi har læst introduktion til Seneca og stoicismen, og supplerende stof i "Latin - her og nu" svarende til 18 sider.
Derudover har vi læst om Kejser Nero fra Lex.dk, ca. 3 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Gladiatores

Et forløb om gladiatorer og romernes syn på gladiatorkampe.

Statarisk læst:

- Martial, epigram XVIII (“Priscus et Verus”)

- Seneca, brev til Lucilius 7:
          kap. 5

Kursorisk læst:
Seneca, kap. 4

Resten af Senecas brev til Lucilius 7 er læst i oversættelse.

Vi har læst baggrundstekster om gladiatorer fra ”Under vulkanen” af Arendse og Johnny Thiedecke, Pantheon 2014, og en kort baggrundstekst om Martial fra Oldportalen, Systime. I alt ca. 27 sider.

Vi har også set en dokumentar om gladiatorkampe, åbningen af Colosseum og Pricus og Verus: ”Colosseum”, afsnit 1, ”Gladiatorerne”, dokumentar, History Channel, 2022

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Repetition & eksamensforberedelse

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Eleverne må ikke benytte noget internetbaseret materiale/program under forberedelsen.

De må benytte alle tilgængelige hjælpemidler og noter på papir, og egne dokumenter.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer