Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Herlufsholm Skole
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 la/abv (2abv la)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Projekt: Oplæg om det antikke Rom
Hele året har klassens elever på skift holdt selvvalgte oplæg om det antikke Rom - om romerske guder, myter, historie eller daglig liv.
Fra læreplanen:
- projektprægede forløb, hvor eleverne arbejder med bestemte problemstillinger
- sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst
- romersk historie, samfund og kultur i det omfang, teksterne lægger op til det
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Intro-forløb
I dette intro-forløb har holdet primært læst konstruerede tekster i kap. 3 i "Latin - her og nu" af Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen Jensen - om forskellige vigtige personer i Roms historie.
Holdet har også set forskellige dokumentarudsendelser om Romerriget, samt læst baggrundsartikel om Augustus.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Phaedrus - fabler og politisk kritik
"Latin - her og nu" af Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen Jensen, kap. 5:
Statarisk læste:
- Lupus et agnus
- Rana rupta et bos
- Vacca, capella, ovis et leo
- De vitiis hominum
Kursorisk læste:
- De vulpe et uva
Supplerende stof:
Vi har også læst introduktion og øvrigt supplerende stof i "Latin - her og nu" til Phadrus svarende til 10 sider.
Perspektivtekster:
- Phaedrus, "Prolog" og "Muldyrene og Røverne"
Mary Beard, "SPQR: Det antikke Roms historie", 2018, s. 347-392 - om Kejser Augustus
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Catul - kærlighed på godt og ondt
Vi har læst følgende digte af Catul i "Latin - her og nu" af Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen Jensen, kap. 6:
Statarisk læst:
Digt 5
Digt 51
Digt 72
Digt 109
Kursorisk læst:
Digt 70
Digt 58
Digt 85
Vi har også læst introduktion og øvrigt supplerende stof i "Latin - her og nu" til Catul svarende til 11 sider.
Perspektivtekster: Catul 92 og Jens Baggesen, "Kyssene".
Holdet har besøgt Glyptoteket og fået en rundvisning med fokus på romernes selviscenesættelse.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Seneca - stoicismen & Kejser Nero
Vi har læst i "Latin - her og nu", kap. 8, Senecas brev 50 af Epistulae Morales ad Lucilium :
Statarisk læst:
50.1
50.3
50.4
50.9
Kursorisk læst:
50.2
50.5
50.6
50.7
50.8
Vi har læst introduktion til Seneca og stoicismen, og supplerende stof i "Latin - her og nu" svarende til 18 sider.
Derudover har vi læst om Kejser Nero fra Lex.dk, ca. 3 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Gladiatores
Et forløb om gladiatorer og romernes syn på gladiatorkampe.
Statarisk læst:
- Martial, epigram XVIII (“Priscus et Verus”)
- Seneca, brev til Lucilius 7:
kap. 5
Kursorisk læst:
Seneca, kap. 4
Resten af Senecas brev til Lucilius 7 er læst i oversættelse.
Vi har læst baggrundstekster om gladiatorer fra ”Under vulkanen” af Arendse og Johnny Thiedecke, Pantheon 2014, og en kort baggrundstekst om Martial fra Oldportalen, Systime. I alt ca. 27 sider.
Vi har også set en dokumentar om gladiatorkampe, åbningen af Colosseum og Pricus og Verus: ”Colosseum”, afsnit 1, ”Gladiatorerne”, dokumentar, History Channel, 2022
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Tilladte hjælpemidler til eksamen
Eleverne må ikke benytte noget internetbaseret materiale/program under forberedelsen.
De må benytte alle tilgængelige hjælpemidler og noter på papir, og egne dokumenter.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64551555673",
"T": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64551555673",
"H": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64551555673"
}