Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Herlufsholm Skole
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 EN/avy (3avy EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fairy Tales
I dette forløb introduceres eleverne til eventyret som litterær genre med diverse analy-semetoder. Indledningsvist kigger vi på en oversættelse af et HCA eventyr, for at starte blødt ud. Dernæst indsætter vi med basis, hvor vi lærer at kende forskel på folktales og literary tales. Senere udbygger vi begrebsapparatet med standardmodeller fra Freud og Jung.
Forløbet afrundes med selvstændige analyser, der skal demonstrere teorien i praksis, på selvvalgte eventyr.
Forløbet er ikke tiltænkt som et eksamensforløb men snarere et kortere opstartende forløb, der kan vise analyseteknik og akademiske perspektiver på litteratur med vel-kendte og imødekommende tekst.
Materiale:
Eventyrene findes på worldoftales.com.
1. Traditional tales
- Tattercoats
- The Laidly Worm
- The Story of the Three Bears
2. Literary tales
- The Little Match Girl (H.C. Andersen)
- The Roses (Ryder)
- Down the Rabbit Hole (Carroll)
- The Selfish Giant (Wilde)
I dette forløb og alle følgende anvender vi Minlæring/Engram til studie af basal og central grammatik - verber, substantiver, adjektiver, osv.
Faglige mål (fra bekendtgørelsen):
1. Sprogfærdighed
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
2. Sprog, tekst og kultur
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
3. Kernestof
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
Omfang: Ca. 55 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dystopia
Dette forløb skal tjene til at introducere eleverne til dystopisk litteratur. Genren vil især være interessant, fordi den giver mulighed for at tale samfundet ind i og ud fra littera-turen. Alt materialet er valgt specifikt til at åbne for debat og motivere til deltagelse i såvel plenum som gruppediskussioner.
Forløbet er dermed tilrettet således, at tekstlæsningen skal skabe debat og give anled-ning til træning af mundtligt sprog og diskussion baseret på skriftsprog og læsning.
Materiale:
1. Short stories
- There Will Come Soft Rains (Bradbury)
- The Veldt (Bradbury)
- The Long Rain (Bradbury)
- The Egg (Weir)
- Super-Toys Last All Summer Long (Aldiss)
I alle forløb anvender vi Minlæring/Engram til studie af basal og central grammatik - verber, substantiver, adjektiver, osv.
Faglige mål:
1. Sprogfærdighed
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
2. Sprog, tekst og kultur
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
3. Kernestof
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
Omfang: Ca. 70 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Postmodernism
Dette er et kort og værksorienteret forløb der skal tjene til at introducere eleverne til postmodernistisk litteratur. Her ser vi nærmere på identitet, kønsnormer, sociokulturel-le forhold og tidsperioden der kan kaldes senmoderniteten generelt.
Målet med forløbet er, at skabe en forståelse for den litterære kontekst, hvor en roman som American Psycho kan opstå samt klæde eleverne på til at forstå de generelle træk vi ser på tværs af postmodernistisk litteratur. I fællesskab læser vi starten på romanen og de første 15 kapitler samt et kapitel nær slutningen af romanen. På egen hånd skal eleverne derefter læse resten henover juleferien og forberede sig på at skrive deres essay om romanen.
Forløbet indeholder derfor samlet set tre distinkte afleveringer, en lydfil hvor eleverne diskuterer et kapitel fra romanen, et analyserende essay af én af de to noveller vi har læst samt et afrundende længere essay om romanen. Derfor arbejdes der målrettet med værkerne for at demonstrere, hvordan ordvalg og sætningsopbygning kan spille en rolle i tolkningen af skønlitterær tekst.
Materiale:
1. Short stories
- The Tobacconist (Noyes)
- The Seagull (McCarthy)
2. Bøger
- American Psycho (Ellis)
I alle forløb anvender vi Minlæring/Engram til studie af basal og central grammatik - verber, substantiver, adjektiver, osv.
Faglige mål (fra bekendtgørelsen):
1. Sprogfærdighed
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
2. Sprog, tekst og kultur
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
3. Kernestof
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
Omfang: Ca 15 sider + roman
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Shakespeare
I dette forløb introduceres eleverne til udvalgte dele af tre forskellige af Shakespeares stykker samt Sonnet 18. Igennem en dybdegående analyse trænes eleverne i at forstå Shakespeares karakterer, deres motivationer, hvordan de både reflekteres intertekstuelt samt hvad Shakespeare har forsøgt at afbillede i samtiden.
Forløbet har ligeledes til hensigt at indføre eleverne i den sociale og samfundsmæssige kontekst, der har motiveret Shakespeare til at skrive stykkerne, hvorfor der inddrages historisk relevante betragtninger. Forløbet introduceres derfor med William Sterns Da-vis' værk om den elizabetanske tidsperiode og det engelske samfund på Shakespeares tid.
Overordnet set har fokus ligget på at gøre Shakespeare "levende" og relaterbar i kon-tekster som eleverne kender til, hvorfor karakterstudier af Shylock overfor Portia og Macbeth overfor Lady Macbeth spiller hovedrollen i forløbet. Sidstnævnte især for at inddrage de refleksioner vi ser omkring moral og etik, køn og kønsroller fra Shake-speares side.
Materiale:
- Life in Elizabethan Days (Davis)
- Sonnet 18 (Shall I compare thee)
- Macbeth, 1.3 + 1.5 + 1.7 + 3.3 + 4.1 + 5.5
- Merchant of Venice, 3.1 + 4.1
- Hamlet, 3.1
I alle forløb anvender vi Minlæring/Engram til studie af basal og central grammatik - verber, substantiver, adjektiver, osv.
Faglige mål (fra bekendtgørelsen):
1. Sprogfærdighed
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
2. Sprog, tekst og kultur
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
3. Kernestof
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Political communication
I dette afsluttende forløb får eleverne mulighed for at integrere deres viden fra sam-fundsfag og historie, samt trække på flere tidligere forløb med lignende fagligt brede fokus, og på denne måde tværfagligt understøtte deres kulturelle og sprogfaglige blik på politisk kommunikation og politiske budskaber.
Overordnet ses der specifikt på non-fiktion, men eleverne inviteres til at inddrage hvad de har lært om fra fiktion, hvor det er relevant for tolkninger af narrativ og fortællinger af politisk karakter. Afsendermediet veksles i høj grad idet der inddrages både taler som video (Reagan) og som tekst (Churchill + Douglass), en podcast (Harris), et essay (Adichie), et politiske brev (Sanford), artikler (Auster + Fukuyama) samt en dokumentar (Financial Times).
Materiale:
1. Taler
- Tear Down This Wall (Reagan)
- We Shall Fight on the Beaches (Churchill)
- What to the slave is the fourth of July? (Douglass)
2. Artikler
- Bloodbath Nation (Auster)
- Making the world safe for criminals (Fukuyama)
- Arguments against women's suffrage (Sanford)
3. Video og klip
- The Brexit Effect (Financial Times)
- Everyone in Denmark is working for the government (Fox Business)
- The Sin of Moral Equivalence (Harris)
- The danger of a single story (Adichie)
I alle forløb anvender vi Minlæring/Engram til studie af basal og central grammatik - verber, substantiver, adjektiver, osv.
Faglige mål (fra bekendtgørelsen):
1. Sprogfærdighed
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
2. Sprog, tekst og kultur
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
3. Kernestof
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64551596953",
"T": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64551596953",
"H": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64551596953"
}