Holdet 2022 TY/abv - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Herlufsholm Skole
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e)
Hold 2022 TY/abv (3abv TYF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Grammatik und Redemittel OG om skriftlig eksam
Titel 2 2. Aktuelles und Landeskunde
Titel 3 3. Sport und Nation - EKSAMEN
Titel 4 4. Die DDR war auch eine Heimat - EKSAMEN
Titel 5 5. Österreich - EKSAMEN
Titel 6 6. Migration und Einwanderung in Deutschland - EKS
Titel 7 7. Kort gram.forløb: 3g underviser i grundskolen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Grammatik und Redemittel OG om skriftlig eksam

Vi arbejder hele tiden løbende med grammatik og "Redemittel" (nyttige gloser). Vi bruger hovedsageligt følgende grammatikker:

Ny grundbog i grammatik, Gyldendal
Einfach So, øvebog til ovenstående, Gyldendal
MinLæring, online-grammatik
Wie geht's, Systime

Eleverne anvender elektroniske ordbøger, herunder www.ordbogen.com

Til at øve Redemittel bruges "Eins, zwei, drei, en håndbog, mundtlig eksamen i tysk", Gyldendal.

Der udleveres desuden kompendier/handouts med Redemittel. Redemittel indgår også i øvelser til teksterne.

OM SKRIFTLIG EKSAMEN:
Kilde: 210819-Tysk-fortsaettersprog-A-stx-vejledning-juni-2021

4.2.1. Skriftlig prøve
Grundlaget for den skriftlige prøve er et centralt stillet opgavesæt. Prøvens varighed er fem timer.

Eksamensopgaven omfatter fem opgaver, som eksaminanden har fem timer til at besvare. Opgaven tester eksaminandernes evne til at læse og forstå en tekst, deres sproglige viden og kunnen om tysk sprog samt deres evne til på tysk at skrive en sammenhængende og struktureret tekst med udgangspunkt i et udleveret tekst-materiale.

I opgave 1-4 kan følgende grammatikemner blive testet: ordklasser, præpositioner, bestemt og ubestemt artikel, pronominer, adjektivernes deklination og komparation, genitiv, ordstilling, verbernes konjugation, herunder regelmæssige og uregelmæssige verber, hjælpeverber, modalverber, sammensatte verber, diatese, konjunktiv II og udvidet infinitiv.

Hvis der anvendes hjælpemidler i besvarelsen, angives disse som kilde, når der er tale om citater. Dette gælder for eksempel, hvis der citeres ordret fra en grammatikbog. Henvisninger til kilder har et dobbelt sigte, idet eksaminanden skal være bevidst om, hvorfra der hentes information, og censor skal have mulighed for at verificere brugen af kilder, hvis opgavebesvarelsen giver anledning til det.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Aktuelles und Landeskunde

Aktuelles:
Der er læst artikler og hørt nyheder om aktuelle forhold i Tyskland og Østrig, især om politik, fx valg, men også om aktuelle hændelser, fx terrorangreb i efteråret 2024.
ca. 5 sider

Landeskunde
Et emne om generel viden om især Tyskland og Østrig, hovedsageligt fra i- bogen Aus aktuellem Anlass.
ca. 5 sider

I alt ca. 10 sider på tysk. Dertil et antal sider supplerende stof på dansk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3. Sport und Nation - EKSAMEN

Sport und Nation
Under dette emne undersøger vi tyskernes forhold til sport som samlende nationalitets- og identitetsdannende faktor. De netop overståede globale sportsbegivenheder OL og EM i fodbold inddrages. Der gribes desuden tilbage til filmen "Das Wunder von Bern", som blev set i 2g (2b) under emnet "Beziehungen II". Der læses fiktive og ikke-fiktive tekster fra antologier og fra nettet.

Kernestof:

Tekster og øvelser fra Aus aktuellem Anlass, ibog fra Systime:
Læst tekst/”pensum“ fra i-bogen:
2.Sport
2.1.Einstieg (alle opgaver), 3 sider
2.2. Fuβball in Deutschland, følgende tekster og opgaver:
-Fuβball in Deutschland (tekst)
-Partnerarbeit 3: Die Fußballtabelle - Informationen erfragen (mdt. øvelse sammen m/„Speeddating“), 3 sider
-Tekst/Dictogloss (podcast) og opgaver: Frank Goosen: Weil Samstag ist - Grundlagen. Wieso Fußball? Teil 1+2,  7 sider

I alt ca. 13 sider

Andre tekster:

Fra "Greif zu!", Gyldendal 2014, under kapitlet "Neue nationale Identität" læses:
-Johanna Metz: Mit dem Fussball auf dem Weg zur Nomalität (5,4 ns), s. 92
-Johanna Metz: Stichwort: Die deutsche Fahne (1,2 ns), s. 95
-A.H. Hoffmann von Fallersleben: Das Lied der Deutschen (0,8 ns), s. 96

I alt ca. 7,5 sider

Tekst fra kapitlet "Sport und Politik" i "Deutsche Wunder", L&R Uddannelse, 2009:
-Stefan Steinberg und Bernd Reinhardt: Leni Riefenstahl, Propagandistin des Dritten Reiches, med arbejdsopgaver udformet som eksamensspørgsmål.

I alt ca. 2 sider

Film:

-Uddrag af Leni Riefenstahls film ”Olympia”, Fest der Völker og Fest der Schönheit (1938) om olympiaden i Berlin 1936. Anslået 5 sider

-Filmen "Berlin 36" af Kaspar Heidelbach (2009) ses og der arbejdes med filmens temaer, Hitlers OL, jødeforfølgelse,  transkønnethed og filmens autentiske personer. Anslået 20 sider.

-Uddrag af filmen ”Das Wunder von Bern”, som eleverne har set i 2g genses og der arbejdes med fodbold-vinklen og sejrens betydning for Tyskland.
Udtrykket ”sich erinnern” øves i den forbindelse. Anslået ca. 5 sider.

Emnet afsluttes med lidt research og opgaver vedr. OL i 1936, 1972, 2024 samt VM i Tyskland i 2006 og EM i Tyskland 2024.

I alt ca. 50 sider tysk tekst. Dertil et antal sider supplerende stof på dansk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4. Die DDR war auch eine Heimat - EKSAMEN

3g TY - opgraderingsforløb

Forløbet bygger videre på forløb sidste år (2b): Das Leben in der DDR  (se nederst). Nu med en Heimat-vinkel.

Den 21.11. kommer Annette Herzog på besøg og holder et foredrag om DDR som hjemland (Heimat). Annette er vokset op i DDR, men har i mange år boet i Danmark. Annette er forfatter.

Vi taler i den forbindelse om ordet "Ostalgie", et kunstord dannet af ordene "Nostalgie" og "Osten".

Nyt supplerende stof:

-Vi starter med at arbejde i I-bogen "Aus aktuellem Anlass", hvor vi læser introteksten til
"Die Heimat und die Fremde" (på dansk) og laver øvelserne under "Einstieg". Link:
https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?id=137

-Uddrag af "Det der var" af Annette Herzog (kap. 1-3) på dansk.
-Annette Herzogs foredrag på dansk den 21.11.

Nyt kernestof:

TEKST:
-"Der Silberlöffel", uddrag af "Det der var" (kap. 2, men på tysk) af Annette Herzog, 2 sider.

- I bogen Es war einmal ein Land, Tyskforlaget - tekster af David Ensikat. Eleverne får et kompendium med følgende tekster, hvoraf vi kun når at læse én, nemlig:
-Die Schule ODER: Wie man lernt, brav zu sein, ca. 10 sider.
+Opgaver på Tyskforlagets hjemmeside: https://www.tyskforlaget.dk/eswareinmaleinland/eswareinmalaufgabenindex.html

FILM:
-Goodbye Lenin, 2003, ca. 20 sider
Materiale og opgaver til filmen kan findes på:
https://www.tyskforlaget.dk/goodbyelenin/goodbyevorwort.html
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?idnr=CFUFILM1077840&cfuid=5
https://filmcentralen.dk/grundskolen/undervisning/good-bye-lenin-0
https://www.dfi.dk/viden-om-film/filmdatabasen/film/good-bye-lenin

ca. 30 sider.

HÖRTEXT: NÅEDE VI IKKE
Fra Spielfelder eines Chronisten af Christoph Hein, Tyskforlaget
-Unverhofftes wiedersehen (også papirudgave)
-Interview mit dem Verfasser
Hör-teksterne kan også være en opgave.

----

2g TY

Indhold fra det tidligere forløb / ISI (2b), skoleåret 2023-34:

I dette forløb fokuseres på Stasis massive overvågning af DDR-borgerne, ligesom der udarbejdes et projekt A om flugthistorier, som eleverne bearbejder og præsenterer i grupper.  Emnet er således både historisk relevant og en analyse af vilkårene for DDRs indbyggere. Dette følges op af projektarbejde B, som hedder Der Alltag in der DDR, hvor eleverne i grupper udvælger sig særlige områder af DDRs samfundsforhold, som bearbejdes og præsenteres for holdet.

Der opøves et gloseforråd, der passer til emnet,  og der arbejdes løbende med grammatik.

Klassen har været på studietur til New York, hvor vi bl.a. besøgte St. Pauls Kirche på Manhatten og drøftede emner som
Emigration / Flucht / Anpassung / Kultur / Deutsche Sprache / Deutsche New Yorker.

Materialer:

https://www.zdf.de/nachrichten/thema/ddr-118.html (viele DDR-Themen werden hier entrollt)

FILM: Das Leben der Anderen, 2006. Regie: Florian Henckel von Donnersmarck
samt øvelser fra Tyskforlagets side.

Der Fall Peter Fechter. Aus: http://www.zeit.de/wissen/geschichte/2012-08/peter-fechter-mauer-flucht-opfer und Peter   Fechter 1962, 17 August an der Mauer niedergeschossen -  https://www.youtube.com/watch?v=rLXgIZ6_9LU

Film: BALLON + Unterrichtsmaterialien https://filmcentralen.dk/files/teaching_material/attachments/ballon_didaktisierung_nach_dem_film.pdf

Wolf Biermann: Das Märchen vom kleinen Herrn Moritz, der eine Glatze kriegte. In: Masken, Tyskforlaget

R. Kunz: Das Ende der Kunst.
Aus: http://www.planetlyrik.de/norbert-mecklenburg-zu-reiner-kunzes-gedicht-das-ende-der-kunst/2020/05/

http://www.dieterwunderlich.de/berlin_mauerbau.htm

https://www.br.de/kinder/hoeren/klaro/klaro-infografik-brd-ddr-infografik-100.html

Geschichte der DDR http://infografik-ddr.zdf.de/

Projektarbeit: Meine Fluchtgeschichte. Eleverne arbejder i grupper med en selvvalgt flugthistorie, som de på basis af opgave præsenterer ved hjælp af en powerpoint.

Følgene links har været brugt:

https://www.dr.dk/drtv/se/flugten-fra-ddr_265719

https://www.zeitklicks.de/brd/zeitklicks/zeit/politik/frag-doch-mal-1/wer-ist-fuer-die-deutsche-teilung-verantwortlich/

Die spektakulärsten Fluchten aus der DDR | WEB.DE

DDR-Flucht: Wie ein 15-Jähriger es in den Westen schaffte - DER SPIEGEL

Berliner Mauer: Mauerfluchten - DDR - Geschichte - Planet Wissen (planet-wissen.de)'

https://www.berlin.de/mauer/geschichte/bau-der-mauer/die-mauer-in-zahlen/

https://www.berlin.de/mauer/geschichte/bau-der-mauer/aufbau-der-grenzanlagen/

Ca. 40 sider tysk tekst. Dertil et antal sider supplerende stof på dansk.

Supplerende stof:
https://www.wikiwand.com/da/Auferstanden_aus_Ruinen

Jørgen Ullerup: Børn brugt som stikkere for Stasi. Fra arbejdshæftet "Das Leben der Anderen", Tyskforlaget 2007

John F. Kennedy´s "Berliner Speech"
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=0GKd50lrROc&fbclid=IwAR3RJmtr11eTolA7w9eGJhgsCH7yEFt4w8CTCFZ8nv67dcVUvWK75xVklMY

https://www.dr.dk/drtv/se/danskere-i-ddr_-vores-barndom-bag-muren_207554
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5. Österreich - EKSAMEN

Et emne med fokus på Østrig og Wien. Holdet (minus Heidi) har været på studietur til Wien i december 2024, se programpunkterne nederst.

Under emnet har holdet beskæftiget sig med kejsertiden (Franz und Sisi), med den særlige Wiener-kultur, herunder Wiener Kaffeehäuser, men også med det moderne Østrig, herunder det nylige valg.

Kernestof:
Eleverne så inden studieturen et par selvvalgte afsnit af TV-serien "Sisi".
Anslået til ca. 10 sider

Tekster og materiale fra "Aus aktuellem Anlass":
-1.3.Landeskunde, Österreich und Wien, Intro-Texte und -Aufgaben (1.3.1-1.3.4):
Übersicht (2 sider), Geschichte (1 side), Politik (3 sider), Wien (2 sider), herunder
-Zeitlinie über wichtige Daten der österreichischen Geschichte
-Katrin Zeilmann, 2008, Focus.de: Die Habsburger - Hochzeiten statt Kriege (Auszug) mit Übung (Lückentext), 2 sider
-Kaiserin Elisabeth (1837–1898): An die Gaffer. I: Kaiserin Elisabeth: Das poetische Tagebuch. VÖAW, 1997, hierunter Quiz vor dem Lesen und Fragen zum Textverständnis, 2 sider
-Das politische System, Text mit Fragen.
-Text "Wien" und Kreuzworträtsel
-Wiener Blond: Der letzte Kaiser. © 2015 Crowd & Ryben Records. Text und Fragen zum Text, 2 sider.
--Michael Ziegelwanger: Café Anschluss (under 1.3.1. Übersicht). Text, Quiz und Fragen, 4 sider.

I alt ca. 30 sider tysk tekst. Dertil et antal sider supplerende stof på dansk.


Program / Wien - december 2024

I Wien besøgte/oplevede holdet følgende. Turen var opdelt i temaer.

-Det moderne, demokratiske og internationale Østrig:
Den danske Ambassade i Wien
FN-bygningen i Wien
Parlamentet m/rundvisning og ”Demokratikum” på egen hånd

-Det centrale, klassiske og kejserlige Wien
Luciakoncert i Stephansdom
Hofburg / Sisi-Museum
Wiener koncert i Kursalon
Julemarked (med skøjteløb) ved det gotiske Rathaus
Wiener Kaffeehäuser

-Kunstens og forlystelsernes Wien:
Schloss Belvedere (kunst, arkitektur og barokhave)
Wiener Moderne am Karlsplatz (Secessions-bygningen) og den barokke Karlskirche,
Prater

-Nationalsocialismens Wien:
Jüdisches Museum (to steder)
Heldenplatz (Hitler/Anschluss)

-Eleverne holdt oplæg om Schönbrunn, Wiener Caféer, Wiener Rathaus, Staatsoper, Belvedère, Prater. Desuden læreroplæg om Heldenplatz ved Hofburg og Wiener Moderne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 6. Migration und Einwanderung in Deutschland - EKS

Thema Migration und Einwanderung in Deutschland. Emnet er inddelt i underemner.

Mål:
Kendskab til indvandring i Tyskland i nyere tid - fra ”gæstearbejderne” i 60’ernes Tyskland, der oplevede ”das Wirtschaftswunder”, via flygtningekrisen i 2015 og til den højaktuelle politiske situation i forbindelse med valget til forbundsdagen i 2025, hvor immigration er et af de væsentlige temaer.

Der arbejdes også med flygtninges vilkår, på ligheder og forskelle, kulturer, fordomme, identitet og integration.
Desuden arbejdes med gloseforråd i forbindelse med emnet og med præsentations-kompetence, herunder kommunikations- og samtalestrategier, gloser og gambits.
Andre arbejdsmetoder er research på internettet, rollespil.
Der læses tekster af forskellig karakter og vi ser nyhedsudsendelser og en spillefilm.

Kernestof:

1. AKTUELT: I forbindelse med valget i Tyskland, internetresearch vedr. ”Wahlergebnisse. Der neue Bundestag und die neue Regierung. Die Rolle der AfD.“ hos Bundestag.de og Bundeszentrale für politische Bildung og nyhedskanaler som ZDF og ARD/Das Erste:
https://www.bundestag.de/wahl
https://www.bpb.de/themen/bundestagswahlen/bundestagswahl-2025/
https://www.zdf.de/nachrichten
https://www.tagesschau.de/

Derefter rollespil/research: „Das Thema „Flüchtlinge und Immigration“ bei den verschiedenen Parteien, die in dem neuen Bundestag vertreten sind (z.B. SPD, CDU/CSU, Die Grünen, FDP und AfD, die Linke, Bündnis Sara Wagenknecht). NB: FDP og BSW kom ikke ind i forbundsdagen.
I alt anslået 10 sider

2. FLYGTNINGEKRISE:
Fra bogen ”Im Wandel”, Systime (lille kompendium):
Kap. 3 Die Flüchtlingskrise, s. 65-98 + Wortschatz s. 100-101, især afsnit 3.1, 3.2., 3.3., 3.4, 3.5,  3.7 (ikke 3.6.).  

Tekster i materialet (anslået sidetal)
-Die Flüchtlingskrise (ukendt forfatter, introtekst på tysk), 2 sider
-Omran Fadel: Ich starre zurück (Gedicht), 1 side
-Angela Merkel: Sommerpressekonferenz, 2015 (Auszüge), 2 side
-Hubertus Godeysen: Sommersturm 1,2,3 (Romanauszüge aus dem 35. Kapitel), 5 sider

Desuden er opgaver, forklarende tekster og videoer på tysk. ca. 10 sider
Enkelte tekster er på dansk.

I alt ca. 20 sider

3. INDVANDRING I ISÆR 60'ERNE OG 70'ERNE (GASTARBEITER):
Film: Almanya – Willkommen in Deutschland, en film af Yasemin Samdereli, ses på CFU.
Materialer og opgaver til filmanalyse (s. 147-157) og til filmen (s 167-175) i „Gattungen”, Gyldendal (kompendium).
Eleverne laver Powerpoint-præsentationer om filmen.
Anslået 20 sider.

4. INDVANDRING i NYERE TID/PUSH & PULL
Fra "Angekommen": Artikel "Aus Liebe nach Bonn" af Stephan Degenhardt, 2012,
Skriftlig og mundtlig øvelse.
Fra kapitlet "3. Die Heimat und die Fremde" i i-bogen Aus aktuellem Anlass,
link: https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?id=175
ca. 2 sider.

3.3 Das Exil und die Fremde:
-teksten og opgaven om "Push- und Pullfaktoren für Migration",
ca. 0,5 side

5.GRÆNSER - NÅEDE VI IKKE
Fra kapitlet "3. Die Heimat und die Fremde" i i-bogen Aus aktuellem Anlass, afsnittet 3.6
Grenzen und Heimat:
-„Grenzen“ von Dota Kehr, Aufgaben zum Text im E-Buch
Song, Link:
https://www.youtube.com/watch?v=r_2ranQG0hI&list=RDr_2ranQG0hI&start_radio=1
ca. 10 ns.

I alt ca. 60 sider tysk tekst. Dertil et antal sider supplerende stof på dansk.

ANDET:
Grammatik bl.a. adjektivers bøjning og gradbøjning, udvidet infinitiv og konjunktiv 2.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer