Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Herlufsholm Skole
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 EN/av (3av EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Love and gender through the ages
Vi læser litteraturhistorisk fra renæssancen og op centreret om temaet: love and gender. Vi arbejder med tekstanalyse, samfunds og litteraturhistoriske forhold.
Litteratur:
William Shakespeare, Sonnet 18 (1609)
William Shakespeare, Romeo and Juliet (1597)
- Act 1, scene 1, lines 146-231
- Act 1, scene 3, lines 1 - 102
- Act 1, scene 5, lines 40 –151
- Act 2, scene 2
- Act 4 scene 1, lines 45
William Shakespeare, A Midsummer Night’s Dream (1600)
- Act 3, scene 2, lines 188- 222 and lines 289-306
Engelsk Antologi fra 1500 til vor tid (Ole Bom, Birthe Hartmann, Johan Heje, 1982)
- John Dunne, The Good Morrow (1633)
- Andrew Marvell, To his Coy Mistress (1681), s 53-54
- Jane Austin, Pride and prejudice (1813), 95-99
- George Bernard Shaw, Mrs Warren’s Profession (1893), s. 150-158
Edgar Alan Poe, The Raven (1945)
Linking Levels (Eva Lene Kristensen, 1998)
- Bret Easton Ellis, American Psycho (1991), s. 42-48
London Migrant City (Sten Pultz Moslund, 2005)
- Ranbir Sahota, Chameleon (2003), s. 94-109 (uddrag)
Film:
- Romeo and Juliet (Baz Luhrman, 1996) (uddrag)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
The Yellow Wallpaper
|
11-09-2024
|
A Love Story from Herlufsholm
|
03-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Non-fiction analysis
Forløbet sigter mod at give eleverne et analyseredskab i arbejdet med sagprosatekster i både mundtligt og skriftlig engelsk, ligesom de tidligere har fået et litterært analyseapparat. Desuden vil forløbe styrke spørgsmålet om stilistik i det skriftlige arbejde. I grammatik arbejdes der med varierede og avancerede sætningstyper for at højne niveauet af deres skriftlige engelsk.
Forløbet afsluttes med, at eleverne selv skal skrive og fremføre deres egen tale, hvor de anvender de lærte analyseredskaber.
Litteratur:
On Purpose: Rhetorical Analysis of Non-fiction
- Kapitel 2: What is non-fiction?
- Kapitel 3: Rhetorical analysis
- Kapitel 4: Example of a rhetorical analysis + Nine lords a’blogging
- Kapitel 5: Blog posts + Nothing Tastes as Good a Being Skinny Feels
- Kapitel 8: Newspaper article + My child’s IQ is bigger than yours
- Kapitel 9: Political speech I + Prime Minister Blair’s speech on terror
USAGov (2016) How to become President of the USA? https://www.youtube.com/watch?v=2eXCG-hlaqI
Kamala Harris ad campaign (2024): https://www.youtube.com/watch?v=sHky_Xopyrw
Donald Trump ad campaign (2024): https://www.youtube.com/watch?v=0SuS1SMddOE
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Essay: Close to the water's edge
|
19-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Brexit, Borders and British-Irish Relations
Siden Brexit i 2016 er der kommet øget fokus på spørgsmål om nationale grænser og identitet, hvilket har genoplivet debatter om britisk-irske relationer. Formålet med dette emne er at undersøge og forstå, hvorfor spørgsmålet om grænsen i Nordirland fortsat er komplekst. Vi vil se på i Irlands deling (1921) og konflikten kendt som The Troubles (1969-1998) for at forstå, hvordan disse historiske begivenheder har formet opfattelser af identitet, tilhørsforhold og de udfordringer, grænsespørgsmålet skaber i dag.
Der arbejdes også med Global English og engelsk som lingua franca i EU efter Brexit samt dets rolle i forhold til identitet i Irland of Nordirland. Desuden arbejdes der med herunder variationer af det engelske sprog som ethnolekt, multiethnilekt og MLE, samt engelsksprogets rolle som kommunikationsmiddel i EU efter Brexit.
Litteratur:
Rosanne McCollum, The Island of Ireland iBog (2021)
Chapter 1: The Irish Revolutionary Period
- The Wind that Shakes the Barley (2006)
- Declan J Connaughton: Field of Tears (2011)
Chapter 4: Northern Ireland
- The New Troubles (2011)
- Peace in Northern Ireland but Religious Divide Remains (2012)
- Murals
- Michael Longley, Wreaths (1979)
- Interview with Charlie McMenamin (2013)
Esben Andreasen, Dear, Dirty Dublin - A City in Fact and Fiction
- Liam O'Flahertyy, The Sniper (1937)
Brian Moore, Lies of Silence (1990)
Seamus Hanratty, "Northern Ireland vs Ireland: A Tale of Two Nations" (2025), https://secretireland.ie/northern-ireland-vs-ireland-a-tale-of-two-nations/#:~:text=Why%20Did%20Northern%20Ireland%20Split,and%20unionists%20(predominantly%20Protestant).
Adi Horesh, “Brexit ≠ Engxit: The fate of English in Post-Brexit EU” (2024) https://www.thenewfederalist.eu/brexit-≠-engxit-the-fate-of-english-in-post-brexit-eu?lang=fr
Richard, Nordqvist, "English as a lingua franca" (2025) https://www.thoughtco.com/english-as-a-lingua-franca-elf-1690578
Daljit Nagra, Singh Song (2007)
Film:
- The Wind that Shakes the Barley (2006)
- In the Name of the Father (1993)
Foredrag:
- "Et splittet Storbritannien - Nordirland og Skotland i Det Forenede Kongerige" med Sara Dybris McQuaid, som blev livestreamet af Folkeuniversitetet den 15. januar 2025
- "Masterclass Ireland - Culture and Literature" afholdt på skolen med den irske forfatter Fergal O'Byrne.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
The opioid crisis in the USA
Opioidkrisen i USA
Opioidkrisen i USA er en alvorlig og vedvarende sundheds- og samfundskrise, som har udviklet sig siden slutningen af 1990erne. Den udspringer af en massiv stigning i afhængighed, overdosis og dødsfald forårsaget af receptpligtig smertestillende medicin, særligt opioider som OxyContin, heroin og fentanyl. Bag krisen gemmer sig ikke kun et folkesundhedsproblem, men også en strukturel fortælling om ulighed, virksomhedsmagt og systemisk svigt. I forløbet undersøger vi, hvorfor et så omfangsrigt misbrug i den amerikanske befolkning kunne finde sted. Vi arbejder med forskellige teksttyper og medier, der giver indsigt i de menneskelige, kulturelle og etiske aspekter af krisen.
Litteratur:
- Ron Rash, The Ascent (2010)
- America’s Opioid Epidemic (The Week, Nov 2023) https://theweek.com/health/americas-opioid-epidemic
- Fact Sheet: president Donald J Trump Imposes Tariffs on Imports from Canada, Mexico and China (2025) https://www.whitehouse.gov/fact-sheets/2025/02/fact-sheet-president-donald-j-trump-imposes-tariffs-on-imports-from-canada-mexico-and-china/
Film/dokumentar: (alt vises kun i uddrag)
- Painkiller, episode 2 (2023, Netflix)
- The Crime of the Century, episode 1 (2021, HBO) dir. Alex Gibney
- TED Talk, The Agony of Opioid Addiction (2017) https://www.ted.com/talks/travis_rieder_the_agony_of_opioid_withdrawal_and_what_doctors_should_tell_patients_about_it
- www.ordbogen.com
- MinLæring / Engram
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64561775796",
"T": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64561775796",
"H": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64561775796"
}