Holdet 2022 KE/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Herlufsholm Skole
Fag og niveau Kemi A
Lærer(e)
Hold 2022 KE/y (3y KE)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Empirisk formel, gasser og termodynamik
Titel 2 Reaktionskinetik
Titel 3 Organisk kemi
Titel 4 Kemisk bindingsteori & analysemetoder 1
Titel 5 Ligevægte, syre-basekemi og analysemetoder 2
Titel 6 Makromolekyler & eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Empirisk formel, gasser og termodynamik

Vi arbejder med
* metoder til at bestemme et ukendt stofs empiriske formel ("elementaranalyser")
* gasser og idealgasloven
* termodynamik som er læren om energiomsætninger.
Emner perspektiveres via hverdagseksempler samt betydningen for "teknik".

LÆSEPENSUM:
Basiskemi B, 1. udgave: side 45 nederst til side 50 (idealgasloven m.m.), 127 - 130 (elementaranalyser og empirisk formel).

Basiskemi A, 2. udgave: side 6-55 (termodynamik).

FORSØG:
* Bestemmelse af et stofs molare masse og molekylformel
* Hess` lov

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Reaktionskinetik

Vi arbejder med reaktionskinetik som er læren om kemiske reaktioners hastigheder og den matematiske beskrivelse af dette.

LÆSEPENSUM:
Basiskemi A, 2. udgave: side 56-88.


FORSØG:
* Reaktionen mellem persulfationer og iodidioner
* Aktiveringsenergi
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kemisæt 2 Termodynamik 08-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Organisk kemi

I dette forløb arbejder eleverne mere selvstændigt med at repetere organiske kemi svarende til de stofklasser de kender fra kemi B samt redoxkemi. Der repeteres primært ved at eleverne selvstændigt læser op på "kemi B pensummet" og løser gruppeopgaver. Svære ting tages op i plenum.

De stofklasser/emner der er nye ift. B niveauet gennemgås grundigt.  Eleverne lærer desuden at bruge molekyltegneprogrammet Marvinsketch.

LÆSEPENSUM:
Basiskemi C, 3. udgave: side 178-188 (oxidationstal, afstemning af redoxreaktioner, redoxtitrering, ionforbindelsers navne med oxidationstal).

Basiskemi B, 1. udgave: side 117-127, 130-134, 142-155, 157-169 (minus polyester), 170-172, 175-178, 192-212 (carbonhydrider, phenoler, hydroxyforbindelser, oxoforbindelser, carboxylsyrer, estere, aminer, navngivningsregler, isomeri).

Kemi der virker, 1. udgave: 44-46 (amider og peptider).

https://www.gymnasiekemi.com/aminer_amider.html (aminer og amider video) og organisk_8_-_aminer_og_amider slides til video, 3 sider

FORSØG:
* Organisk detektiv: Identifikation af organiske stoffer

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
KEMISÆT 3 Reaktionskinetik 12-11-2024
Rapport over aktiveringsenergi 27-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Personlige
  • Selvstændighed - ift. at kunne læse op på gammelt kemi B pensum i organisk kemi
  • Sociale
  • Samarbejdsevne - ift. at læse gruppeopgaver hvor kemi B stoffet i organisk kemi repeteres
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 4 Kemisk bindingsteori & analysemetoder 1

I dette forløb arbejdes med kemisk bindingsteori, idet der perspektivers til organisk kemi. Bindingsteorien danner desuden baggrunden for emnet spektroskopi, som omhandler analysemetoder, der ud fra "molekylers fingeraftryk" kan identificere organiske stoffer.

LÆSEPENSUM:
Basiskemi A, 2. udgave: side 108-176 (atom- og molekylorbitaler, spektroskopi).

FORSØG:
* Organisk detektiv: Identifikation af organiske stoffer
* - Identifikation af carboxylsyrer (omfatter molarmasse-bestemmelse ved NaOH titrering samt TLC) - forsøg udført på kemi B niveau i 2. g

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kemisæt 4. Repetitionsopgaver i organisk kemi 13-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Personlige
  • Selvstændighed - ift. at kunne læse op på gammelt kemi B pensum i organisk kemi
  • Sociale
  • Samarbejdsevne - ift. at læse gruppeopgaver hvor kemi B stoffet i organisk kemi repeteres
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Ligevægte, syre-basekemi og analysemetoder 2

I dette forløb arbejder eleverne mere selvstændigt med at repetere ligevægt, syre-basekemi og spektrofotometri svarende til B-niveau-stoffet. Der repeteres primært ved at eleverne selvstændigt læser op på "kemi B pensummet" og løser gruppeopgaver. Svære ting tages op i plenum.

De emner der er nye ift. B niveauet gennemgås grundigt.  

LÆSEPENSUM:
Basiskemi B, 1. udgave: side 183-190 (lys og farver).

Basiskemi B, 2. udgave: side 308-319 (chromatografi).

Basiskemi B, 1.udgave: side 29-45, 51-63 (ligevægte).

Basiskemi A, 3. udgave: 240-249 (fordelingsligevægte).

FORSØG:
* sølvsulfats opløselighedsprodukt
* phosphorsyre i cola
* Bjerrum-diagram for BTB
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Makromolekyler & eksamenstræning

I forløbet arbejder vi med enzymer og de makromolekyler som findes i fødevarer.

LÆSEPENSUM :
Basiskemi B, 1. udgave side 214-227 (kostens bestanddele, carbohydrater, minus sødemidler), 228-235 (fedtstoffer).
Basiskemi A, 2. udgave side 180-200 (aminosyrer, proteiner, enzymer).

Hvordan går man til eksamenen i kemi A og klarer sig godt? 8 sider.
Udvalgte sider fra Lærerens hæfte.
https://www.studienet.dk/kemi/eksamensopgaver - hvordan bruger man, optimalt set, besvarelser af gamle eksamensopgaver i kemi A på denne webside - for at forbedre indlæringen? Hvad må man ikke gøre til den skriftlige eksamen?

https://kemiformler.dk/index.php/digital-formelsamling/ eller tilsvarende værktøjer som letter skrivearbejdet, når opgaver løses i word.

FORSØG:
* Sakkarider - Fehlings test
* Lipidanalyser
* Forsøg med katalase - forsøg gennemført på kemi B niveau i 2. g

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamenstræning 3 02-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer