Titel
5
|
Søjle 3 - Rom: Kærlighed, katastrofer og filosofi
Baggrund:
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen, “Paideia: Grundbog til oldtidskundskab”,
Systime 2013, s. 31-37 og s. 160-163.
Cicero, uddrag af breve: ad Atticum, fra år 49 f.Kr. og 45 f.Kr., ad Basilum år 44 f.Kr. – om Cæsar og den politiske situation.
Uddrag fra Arendse og Johnny Thiedecke, ”Under Vulkanen: Ansigt til ansigt med romerne i Pompeji og Herculaneum”, Pantheon, 2014:
- s. 30-36, om romersk økonomi
- s. 43-57, om erhvervsliv og hverdag i Pompeji.
- s. 302-306, om vulkanudbruddet år 79 e.Kr. set med nutidige øjne
Kernestof:
Catul, oversat af Axel Juel:
Digt 5 (”Lad os leve, min Lesbia”)
Digt 85 (”Dybt jeg hader og elsker”
Vergil, ”Æneiden”, oversat af Otto Steen Due, Centrum, 1996:
1. sang , vers 1-11
4. sang, v. 1-89, v. 259-456, v. 570-680
Plinius den Yngre i Thiedecke, ”Under Vulkanen”:
1. brev til Tacitus (om Plinius den Ældres død), let forkortet, tekst 84
2. brev til Tacitus, (om Plinius’ egne oplevelser), tekst 85
Seneca, Brev til Lucilius, nr. 107, oversat af Gertz. Oldportalen.
Supplerende stof:
Martial, Epigrammata IV, 44, oversat fra tysk efter Meller, Maraszek, Dozio af Thiedecke, ”Under Vulkanen”, tekst 85
Klip fra operaen “Dido and Aeneas” (1688) af Henry Purcell.
“Pompeii, the Last Day”, BBC, 2003
Besøg i Pompeji og Herculaneum, på Vesuv og rundvisning på Det arkæologiske Mueseum i Napoli.
I denne rent romerske søjle har fokus været dels på kærlighedsdigte, Catul og (især) 4. sang i Vergils ”Æneiden”. Her er udover kærlighed er også indgået overvejelser om Augustus’ magtovertagelse og ”Æneiden” som nationalepos og som epos i det hele taget.
Dernæst har fokus været på Pompeji og Herculaneums ødelæggelse ved Vesuvs vulkanudbrud i år 79 e.Kr., og her indgik især Plinius' to breve til Tacitus og baggrundstekster om Pompejis hverdag. Holdet har også arbejdet projektpræget i forbindelse med en studietur til Napoli, Pompeji, Herculaneum, Vesuv og Paestum. Her har eleverne arbejdet med Pompejis (og Herculaneums) hverdag, erhvervsliv og ruiner og holdt oplæg om det både herhjemme og på studieturen.
Endelig har klassen læst lidt Seneca og bl.a. set på romersk stoicisme som baggrund for Plinius den Ældre.
Ca. 35 sider
Fra læreplanen:
Desuden indgår der mindst et projektpræget forløb, hvor eleverne arbejder med bestemte problemstillinger og perspektiver eller innovative løsningsforslag og fremlægger dem i mundtlig eller skriftlig form.
Faglige mål
̶ analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
̶ oversatte tekster fra den græsk-romerske oldtid. Hovedvægten lægges på Grækenland i klassisk tid, dog således at både Homer og romersk litteratur skal indgå
̶ væsentlige sider af antikkens kultur, filosofi, historie og samfund
̶ antikkens kulturelle betydning, historisk og aktuelt.
|