Titel
6
|
Søjle 4: Politik & filosofi
Baggrund:
• Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen, “Paideia: Grundbog til oldtidskundskab”, Systime 2013, s. 76-77 og s. 129-131, s. 137-166.
• Mogens Herman Hansen, ”Athens demokrati, historie og praksis”, Den store danske Encyklopædi, 2016, let redigeret.
• ”Demokrati”, s. 22-28, Tønnes Bekker-Nielsen, ”Grækenlands historie: fra bronzealderen til Romerriget”, Meloni, 2019.
• Introduktion til ”Sokrates’ forsvarstale”, i Jørgen Mejer, Chr. Gorm Tortzen, ”Kend dig selv: Et Platon-udvalg”, Gyldendal, 2011, s. 207-210.
Kernestof:
• Thukydid, ”Perikles’ gravtale”, oversat af Mogens Hermann Hansen, Oldportalen,
Gyldendal.
• Platon, ”Sokrates’ forsvarstale”, i Jørgen Mejer, Chr. Gorm Tortzen, ”Kend dig selv: Et Platon-udvalg”, Gyldendal, 2011, s. 211-237.
• Platon, ”Hulebilledet”, fra 6. bog i ”Staten”, i Jørgen Mejer, Chr. Gorm Tortzen, ”Kend dig selv”, s. 163-170.
• Seneca, Brev til Lucilius, nr. 107, oversat af Gertz. Oldportalen.
Supplerende stof:
• ’Den gamle oligarch’, ca. 420 f. kr.,”Meninger om demokratiet efter Perikles”, ”Det athenske demokrati”, red. Aksel Damsgaard-Madsen, ”Gjellerups verdenshistorie”, Gjellerup, 1979, s. 127-129.
• Polybios, ”Statsforfatningernes kredsløb”, oversat af A. Kragerup, ”Græske historikere”, Ashehoug, 1977.
• Søren Kierkegaard, uddrag fra ”Philosophiske smuler”, fra Capitel 1, ”Tanke-projekt”, s. 1-2.
• Uddrag fra ”Sandheden om Athens demokrati ”1 og 2, dokumentar, BBC, 2004.
I denne søjle har vi læst om og arbejdet med det antikke græske demokrati: hvordan det fungerede i praksis, hvordan Perikles (Thukydid) fremstiller det i gravtalen. Derpå har vi arbejdet med græsk filosofi, naturfilosofferne, sofisterne og først og fremmest Sokrates. Vi har i den forbindelse læst Platons ”Sokrates’ forsvarstale” og ”Hulebilledet” og set på Sokrates’ metode, på Platons dualistiske verdensbillede, og på begreber som elenkos, episteme, doxa og aporia. Vi sluttede af med at læse lidt romersk stoicisme og perspektivering.
Ca. 90 sider
Faglige mål
̶ analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
̶ oversatte tekster fra den græsk-romerske oldtid. Hovedvægten lægges på Grækenland i klassisk tid, dog således at både Homer og romersk litteratur skal indgå
̶ væsentlige sider af antikkens kultur, filosofi, historie og samfund
|