Holdet 2022 re/v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Herlufsholm Skole
Fag og niveau Religion C
Lærer(e)
Hold 2022 re/v (3v re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Introduktionsforløb
Titel 2 2. Kristendom
Titel 3 3. Islam
Titel 4 4. Buddhisme
Titel 5 4. Vejen til troen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Introduktionsforløb

Forløbsbeskrivese: Formålet med introforløbet er:
Formålet med introduktionsforløbet har været at give eleverne indblik i religionsfaglig terminologi og metode, så de har et fagligt afsæt til at analysere religiøse tekster og problemstillinger. Vi har ligeledes foretaget analyse med brug af religionsfaglig terminologi og metode på tekster fra grønlandsk religion.

I forløbet har vi fokuseret på:
- Religionsfaglige begreber/fænomener som kaos, kosmos, religion, kultur, myte, apokalyptik, eskatologi, ritual, overgangsritualer og klassiske, offer, divination, bøn, mystik, rent og urent, kosmologi, religion og samfund, axis mundi, lære og etik.  
- Metoder som indholds- og begrebsanalyse, argumentationsanalyse og retorik, strukturalistisk analyse, ritualanalyse, historisk-fænomenologisk og religiøs eksistentiel metode med en skelen til religionspsykologi og religionssociologi.
- Ninian Smarts komparative metode med de 6 dimensioner.
- Indefra - udefra synsvinklen, kildekritisk metode, grader af religiøst engagement, elite og mainstream/Jan Hjärpe, synkretisme.
- Endelig har vi arbejdet med en skabelon til analyse af religiøse tekster: "Hvordan man læser en religiøs tekst".
Anvendt materiale:
Kernestof:
- Kernestoffet omhandler ovenstående religionsfaglige begreber/fænomener og metoder samlet i et kompendium og hentet fra forskellige lærebøger;
- Religion og kultur - er grundbog, 2009, s. 7-30 + 275-281.
- AT-håndbogen, 2010, om religionsfagets metoder s. 71-73.
- Myten om Havets herskerinde fra Inuit fortæller, red. Knud Rasmussen.

Supplerende stof:
- Myten om månemanden - en frugtbarhedsgud og pendant til havkvinden.
- Myten om solens og månens opståen - og her indstiftelse af incestforbud.
- Religion C - STX august 2017 fra STX-bekendtgørelsen.
- Vejledende karakterbeskrivelse for mundtlig prøve i religions C.
- Gyldendals religionsleksikon.

Antal sider: 45
Arbejdsformer:
- Klasseundervisning, elevoplæg, gruppe-og pararbejde med inddragelse af it (PP, søgning på www.religion.dk m.fl.), quizzer, opgaver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Kristendom

Forløbsbeskrivelse: Formålet med kristendomsforløbet er:
- At eleverne får indblik i og overblik over grundlæggende sider ved kristendommen, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse samt kendskab til dens baggrund i G.T.
- At eleverne kan karakterisere og analysere tekster om/fra kristendommen med anvendelse af religionsfaglige begreber.
- At eleverne kan karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedr. forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst.
- At eleverne kan anvende religionsfaglige tilgange til at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter.
- At eleverne kan se overordnede ligheder og forskelle mellem kristendommen og andre religioner.

I forløbet har vi fokuseret på:
- At karakterisere og analysere tekster om/fra kristendommen med anvendelse af religionsfaglig terminologi opøvet i introforløbet og med anvendelse af kristendommens terminologi (synd, frelse, dommedag, dobbelte kærlighedsbud, treenighed, nadver, dåb, dogmatik m.v.).
- Vi har ydermere fokuseret på at udlægge teksterne religiøst-eksistentielt og historisk-fænomenologisk og at angive indefra-udefra-synsvinklen hos afsender og modtager samt at skelne mellem forskellige kilder og fortolkninger af kristendommen.
- Endelig har vi fokuseret på kristendommen i relation til andre religioner med afsæt i Ninian Smarts 6 dimensioner.

Anvendt materiale:
Kernestof:
- Bogen "Horisont - grundbog i religion" (2013) red. Allan Ahle m.fl., Gyldendal side: 72-83 (Historie), 84-94 (Centrale forestillinger), 95-99 (Centrale ritualer), 100-103 (Organisation) 103-107 (Kristendommen i dag) + kildeteksterne:
- 1 s. 109 (Myten om nadverritualets indstiftelse)
- 2 s. 110-111 (Troens betydning)
- 4 s. 112-113 (Bjergprædikenen)
- 6 s. 115-116 (Den apostolske trosbekendelse med forsagelsen)
- 7 s.116-117 (Paulus om synd i Romerbrevet)
- 11 s. 121-122 (Menneskesønnen og dommedagen)
- 15 s. 126-127 (Homoseksuelle vielser – Manu styrer for vildt)
- 16 s. 127-128 (Opråb til landets biskopper)
- 17 s. 128-129 (Den verdslige øvrighed og kirken)
- 18 s. 130-131 (Hvad er kirkens holdning til homoseksualitet) 140 (tekst 26).
- 23 s. 136-137 (Johannes dåb af Jesus)
- 26 s. 140 (Missionsbefalingen)
- 27 s. 140-141 (Evangeliet er kulturforandrende)
- 29 s. 142 (Menigheden ønsker en mere meditativ kirke)
- Bibelen: 1. Mosebog 3,1-24 (Syndefaldsmyten)
- Bibelen: Esajas 52,13-53,12 (Herrens lidende tjener)

Supplerende stof:
- Da Jesus blev kult.
- 10 vigtigste ting i den kristne historie: 10 vigtigste ting i den kristne historie - Kristendom.dk
- Kirkernes stamtræ: Kirkernes stamtræ
- Historien om det hele, 2016, Leth og Willerslev, s. 59-62 "Om at tro at vi ved alt" – i klassen.
- Kristendom.dk
- Religion.dk
- Folkekirken: Folkekirken.dk | Folkekirken.dk
- Bibelselskabet: Forside | Bibelselskabet
- Indre mission: indremission - Indremission.dk
- Christian Post: Christian Post | Christian News & Commentaries
- Christianity Today: Christianity Today - Seek the Kingdom.
- Ninian Smarts 6 dimensioner (dogmatisk, mytisk, rituel, etisk, erfaringsmæssig, social)
- Model til hvordan man læser en religiøs tekst

Antal sider: 58

Arbejdsformer:
- Klasseundervisning, elevoplæg, gruppe- og elevgennemgang af analyse af tekster, gruppe-og pararbejde med inddragelse af it og AI (Perplexity), arbejdsspørgsmål i plenum. Forløbet er afsluttet med repetition med afsæt i Ninian Smarts dimensioner og perspektivering til introforløb mht naturreligion vs skriftreligion og religioners udvikling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3. Islam

Forløbsbeskrivelse: Formålet med islamforløbet er:
- At eleverne får indblik i og overblik over islam i fortid og nutid og i et globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og dansk fremtrædelsesformer.
- At eleverne kan anskue islam religiøst-eksistentielt og historisk-fænomenologisk og kunne angive indefra-udefra synsvinklen hos afsender og modtager via meddelelsen/budskabet i klassiske (Koranen og Haditherne) og repræsentative tekster.
- At eleverne kan karakterisere, analysere og tolke udsagn i islamiske tekster og skelne mellem forskellige kilder og fortolkninger af islam samt have en nuanceret og reflekteret forståelse af islams betydning i kultur og historie.
- At eleverne kan se overordnede ligheder og forskelle mellem islam og andre religioner.
- At eleverne kan indgå i en saglig og faglig diskussion om religionen.
- At eleverne kan karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedr. forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst.
- At eleverne kan anvende religionsfaglige tilgange til at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter.
- At eleverne kan behandle problemstillinger i samspil med andre fag - her historie.

I forløbet har vi fokuseret på:
- At karakterisere og analysere tekster om/fra islam med anvendelse af religionsfaglig terminologi opøvet i introforløbet og med anvendelse af islams terminologi (Allah, Muhammed, umma, Kaba, Mekka, sunni, shia, kalif, imam, jihad, fatwa, sharia, de 6 trosforestillinger og 5 søjler, renselse m.v.)
- Vi har også fokuseret på at udlægge teksterne religiøst-eksistentielt og historisk-fænomenologisk og at angive indefra-udefra-synsvinklen hos afsender og modtager samt at skelne mellem forskellige kilder og fortolkninger af islam.
- Endelig har vi fokuseret på islam i relation til andre religioner med afsæt i Ninian Smarts 6 dimensioner.

Anvendt materiale:
Kernestof:
- Bogen "Horisont - grundbog i religion" (2013) red. Allan Ahle m.fl., Gyldendal side: 146-152 (Historie), 153-159 (Centrale forestillinger), 160-171 (Centrale ritualer), 174-179 (Islam i dag) + kildeteksterne:
- 1 s. 181 (Om Koranen)  
- 2 s. 182-183 (Om profeterne)
- 3 s. 183-184 (Om profeten Muhammed)
- 4 s. 184-186 (Om dommedag)
- 7 s. 187-188 (Om trosbekendelsen)
- 9 s. 189 (Interview med Ayub om bøn)
- 10 s. 190 (Om almisse)
- 12 s. 191-192 (Ramadan – den islamiske faste
- 14 s. 193 (Interview med Ayub om pilgrimsrejsen)
- 17 s. 195-196 (Brevet)
- 18 s. 196/udleveret i kopi (Amina Wadud-Muhsin om kvinder)
- 19 s. 196-197 (Interview med Muhammed om at være religiøs)
- 20 s. 197-198 (Interview med Malika om islam i diasporaen)
- 21 s. 199/udleveret i kopi (Amina om at være immigrant)

Supplerende stof:
- Religion.dk
- Om integration, assimilation og segregation.
- Om mandens og kvindens pligter. Fra: Muslimernes religion. Tro, praksis, sharia, 2006, af Jens Forman
- Om tørklædet i dansk historie.


Antal sider: 45

Arbejdsformer:
- Klasseundervisning, elevoplæg, gruppe- og elevgennemgang af analyse af tekster, gruppe-og pararbejde med inddragelse af it, arbejdsspørgsmål.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4. Buddhisme

Formål:
Forløbets formål er, at eleverne skal være i stand til at sætte sig ind i en for dem markant anderledes tilgang til at forstå tilværelsen. Fokus er dermed på, hvordan man i buddhismen forklarer menneskets natur, hvordan det relaterer sig til det senmoderne menneske i vesten, samt hvordan man kan sammenligne dette med kristendom og islam.
Fra bekendtgørelsen:
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
̶̶- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
̶- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.



2.2. Kernestof
Kernestoffet er:
– væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster

Materiale:
Madsen, Lene m.fl: Grundbogen til Religion C, Systime (2013). 150-163, 167-169, 170-172.
”Anatman” på religion.dk af Marianne Christine Qvortrup Fibiger: https://www.religion.dk/leksikon/anatman (anvendt 30. november 2017).
Ahle, Allan m.fl.: Horisont, Gyldendal (2014):
- ”Tekst 1: Buddha legenden” s. 265-266.
- ”Tekst 3: Det brændende hus” s. 267-270.
”Benares-talen” fra Kristensen, Frede Møller (red.): Tekster til buddhismen, Religionspædagogiske studier (1980): 46-48.
”Optagelse i Munkeordenen” og ”De ti forskrifter” fra Kristensen, Fede Møller: Tekster til Buddhismen, Gyldendal: 81-83.
Nielsen, Anders: Buddhismen – introduktion og tekster, Systime (2015). 46.

Filmklip:
”Hinduism and buddhism” by Margaret de Heer: https://www.youtube.com/watch?v=PnN1bgqnUDc (anvendt 4/11 2018).


I alt svarende 45 normalsider.

Supplerende materiale:
”Buddhisme – introduktion”: https://www.youtube.com/watch?v=dhSu7o3A-Aw (Anvendt 4/11 2018).
”A ceremony to pacify the Coronavirus outbreak”: https://www.youtube.com/watch?v=LdD7uvB_Dms&t=43s (anvendt 15/4 2020).

Arbejdsformer
Der er i forløbet været følgende arbejdsformer: klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, individuelt arbejde, mindre skriftlige øvelser og små filmklip. Endelig har der været arbejdet med at opstille et talepapir til eksamenslignende materiale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 4. Vejen til troen

Formål:
Det er forløbets formål at undersøge vha. religionsfaglige begreber og teorier, hvordan og hvorfor menneskers religiøsitet forandrer sig. Med udgangspunkt i cases fra verdensreligionerne kristendom, islam og buddhisme i Danmark arbejdes der med, hvilke forklaringer religionsfaget kan give på menneskers konversion. Der arbejdes ud fra repræsentative tekster, hvor i der inddrages begreber og teorier til dels at undersøge, hvilke udgaver af religionerne, som afsenderne konverterer til og fra, og dels hvilken proces deres konversion følger. Endelig er der særligt fokus på senmoderne religiøsitet, da det udgør konteksten for alle de bearbejdede cases.

Bekendtgørelsen:
Kernestof:
- væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Faglige mål:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Materiale:
Teorilitteratur:
Lykke-Kjeldsen, Carsten m.fl.: Begrebsnøglen til religion – teori og metode, Systime (2016). 46-49.
Andersen, Lene m.fl.: Grundbogen til Religion C, 3. udgave, Systime (2022). 13-19, 306-310.

Repræsentative tekster:
Freije, Layal: ”Marianne satte sig selv fri, da hun konverterede til islam”, vice Broadly, fra Allan, Ahle (red.) Horisont, 2. udgave, 2022. 217-221.
Klysner, Anne: ”På Herrens mark – buddhisme”, https://www.youtube.com/watch?v=bTUTj-MuWmM (anvendt 3/2 2025).
Uddrag af: Nygaard, Else Marie: ”Komikeren Casper Christensen efter dåb: For mig er Jesus som en vejviser og en storebror”, Kristeligt Dagblad: Komikeren Casper Christensen efter dåb: For mig er Jesus som en vejviser og storebror | Kristeligt Dagblad (anvendt 3/2 2025).

Antal sider: 32 ns.

Supplerende materiale:
”Islam – introduktion”, Religionsnørden: https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA.
Bugge, Mathilde: ”I en grøft i Afghanistan fik en ung soldat sin åbenbaring”, for DR:  I en grøft i Afghanistan fik en ung soldat sin åbenbaring: 'Hvis du får mig ud af den her, Gud, så er jeg sgu din' | I krig for Danmark | DR (anvendt 3/2 2025).


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer