Titel
1
|
1. Introduktionsforløb
Forløbsbeskrivese: Formålet med introforløbet er:
Formålet med introduktionsforløbet har været at give eleverne indblik i religionsfaglig terminologi og metode, så de har et fagligt afsæt til at analysere religiøse tekster og problemstillinger. Vi har ligeledes foretaget analyse med brug af religionsfaglig terminologi og metode på tekster fra grønlandsk religion.
I forløbet har vi fokuseret på:
- Religionsfaglige begreber/fænomener som kaos, kosmos, religion, kultur, myte, apokalyptik, eskatologi, ritual, overgangsritualer og klassiske, offer, divination, bøn, mystik, rent og urent, kosmologi, religion og samfund, axis mundi, lære og etik.
- Metoder som indholds- og begrebsanalyse, argumentationsanalyse og retorik, strukturalistisk analyse, ritualanalyse, historisk-fænomenologisk og religiøs eksistentiel metode med en skelen til religionspsykologi og religionssociologi.
- Ninian Smarts komparative metode med de 6 dimensioner.
- Indefra - udefra synsvinklen, kildekritisk metode, grader af religiøst engagement, elite og mainstream/Jan Hjärpe, synkretisme.
- Endelig har vi arbejdet med en skabelon til analyse af religiøse tekster: "Hvordan man læser en religiøs tekst".
Anvendt materiale:
Kernestof:
- Kernestoffet omhandler ovenstående religionsfaglige begreber/fænomener og metoder samlet i et kompendium og hentet fra forskellige lærebøger;
- Religion og kultur - er grundbog, 2009, s. 7-30 + 275-281.
- AT-håndbogen, 2010, om religionsfagets metoder s. 71-73.
- Myten om Havets herskerinde fra Inuit fortæller, red. Knud Rasmussen.
Supplerende stof:
- Myten om månemanden - en frugtbarhedsgud og pendant til havkvinden.
- Myten om solens og månens opståen - og her indstiftelse af incestforbud.
- Religion C - STX august 2017 fra STX-bekendtgørelsen.
- Vejledende karakterbeskrivelse for mundtlig prøve i religions C.
- Gyldendals religionsleksikon.
Antal sider: 45
Arbejdsformer:
- Klasseundervisning, elevoplæg, gruppe-og pararbejde med inddragelse af it (PP, søgning på www.religion.dk m.fl.), quizzer, opgaver.
|