Holdet 2023 bi/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Herlufsholm Skole
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e)
Hold 2023 bi/a (2a bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det cellulære liv
Titel 2 Kostens opbygning
Titel 3 På opdagelse i generne
Titel 4 Evolution
Titel 5 Sexologi og hormoner
Titel 6 Vandløb (økologi)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det cellulære liv

• Livets kendetegn
• Spontan genese. Pasteurs eksperiment
• Prokaryote og eukaryote cellers opbygning
• Forskelle mellem eukaryoter og prokaryoter
• Organeller: Udseende og funktion af ER, mitokondrier, cellekerne,
   cytoplasma og golgiapparatet og grønkorn
• De 4 transportmekanismer (Diffusion, faciliteret diffusion, Aktiv
  transport og osmose)
• Enzymer. Funktion. Hvad er en katalysator, enzymers opbygning
  (substrat, produkt, aktivt center)
• Enzymer og reaktionshastighed. Temperaturafhængighed, pH og
  substratkoncentration
Mikroorganismer

Kernestof:
• Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og
membranprocesser
• Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
• Enzymer: overordnet opbygning og funktion

Forsøg:
Osmose


Materiale:
Biologi i udvikling 2. udgave side 7-27
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kostens opbygning

Forløbet tager udgangspunkt i makromolekylerne kulhydrat, fedt og protein samt fordøjelsessystemets opbygning og funktion til at skabe en forståelse for hvad korrekt og sund kost er, og hvorfor der kan være så forskelligt rettede opfattelser af hvad det er. Forløbet bruger elevens egen data som udgangspunkt til forståelsen ved registrering af en dags kost. Til sidst i forløbet gennemgås regulering af blodsukkeret, kostens indvirkning på blodsukkeret og type 2 diabetes, og det diskuteres hvorvidt kosten kan virke som ”recept” for diabetes.

Kernestof:
–menneskets fysiologi, herunder oversigt over kroppens organsystemer og fordøjelsessystemets opbygning og funktion.
– overordnet opbygning og biologisk betydning af proteiner, kulhydrater og fedtstoffer
– Regulering af blodsukkeret ved insulin og glukagon, samt GI indvirkning på blodsukkeret
–Type 2 diabetes og kostens betydning for dette

Eksperimentelt arbejde:
• Kostanalyse
• Måling af blodsukkeret

Materialer
Biologi i Udvikling 2. udg.. side 55-68 og 72-78
Restudy video: Opbygning af kulhydrat, fedt og protein
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 På opdagelse i generne

Formålet med forløbet er at eleverne opnår viden om såvel den klassiske som den molekylære genetik. Vi arbejder med opbygning af DNA, kromosomer, gener, alleller, dominerende/recessive gener, homozygot/heterozygot, fænotyper og genotype.
Eleverne lærer om Mendels 1 lov, krydsningsskemaer, proteinsyntese, mutationer og blodtyper. Hele forløbet er koblet op på øvelser, så eleverne bliver trygge i genetikkens sprog.

Emner:
Mendelsk genetik
Mitose
Meiose
Nedarvingsanalyser
DNA-replikation
Mutationer
DNA-opbygning
Autosomal og Kønsbunden nedarving

Kernestof:
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
Makromolekyler: overodnet opbygning og biologisk funktion af proteiner og DNA

Eksperimentelt arbejde: Blodtype bestemmelse

Materiale: Biologi i udvikling 2. udgave: Side 117-119 og 124-143
Restudy video: DNAs opbygning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Evolution

Evolution
Formålet med forløbet er at gøre eleverne i stand til at "forklare forskellige evolutionsmekanismer" og observere og "forklare levende organismers struktur og funktion og sammenholde dette med organismers livsbetingelser".

Emner:
Darwins evolutions teori
Evolutionsmekanismer
Naturlig evolution og selektion
Artsbegrebet og klassifikation
Homologe og analoge egenskaber
Artsdannelse

Kernestof:
– Evolutionsteori, herunder betydningen af samspillet mellem arv og miljø.
– eksempler på undersøgelses- og analysemetoder inden for evolution.

Øvelse:
Find tegn på Homologe og analoge egenskaber i Herlufsholms egne naturvidenskabeligesamlinger + Fugleleg (Darwins finker)

Materiale:
Biologi i Udvikling 2. udg. 195-212
Restudy video : Evolution
Restudy video : Artsdannelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Sexologi og hormoner

I dette forløb stifter eleverne bekendtskab med det mandlige og kvindelige reproduktionssystem. Eleverne lærer opbygningen og funktionen af de kvindelige og mandlige kønsorganer samt funktionen af kønshormonerne. Herunder gennemgås overordnet funktion af endokrine system, positiv og negativ feedback i relation til produktion af sædceller, regulering af menstruationscyklus, befrugtning samt p-piller.

Emner:
• Opbygningen og funktion af mandlige og kvindelige kønsorgan
• Produktion af sædceller
• Menstruationscyklus
• Endokrine system, herunder negativ og positiv feedback
• Forplantning
• Prævention
Kernestof:
• Forplantning og hormonel regulering

Materiale:
Biologi i udvikling, 2. udgave: side 153-163 og 166-172

Praktisk arbejde: Menstruationsskuespillet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Vandløb (økologi)

I dette forløb skal eleverne lære om grundlæggende teori og begreber vedrørende økologi. Eleverne skal studere økosystemet ”Susåen” og på baggrund af diverse målinger og observationer konkludere om vandkvaliteten.

Emner:
- Primærproducenter, sekunderproducenter, primærnedbrydere og
        sekundærnedbrydere

- Energistrømme, fødekæder, fødenet samt respirationstab

- Fotosyntese og respiration

- Åen som økosystem

Makroindex

- Biodiversitet med fokus på urørt vs. Produktionsskov

Kernestof:
-      Biokemiske processer: fotosyntese og respiration

-      Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende
       miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.

Materiale::
Biologi i Udvikling 2. udg. 215-222 og 237-247
Restudy video : fødekæde og fødeeffektivitet

Eksperimentielt arbejde: Vandløbsundersøgelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer