Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Herlufsholm Skole
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023bi/b (2b bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Det cellulære liv
• Livets kendetegn
• Spontan genese. Pasteurs eksperiment
• Prokaryote og eukaryote cellers opbygning
• Forskelle mellem eukaryoter og prokaryoter
• Organeller: Udseende og funktion af ER, mitokondrier, cellekerne,
cytoplasma og golgiapparatet og grønkorn
• De 4 transportmekanismer (Diffusion, faciliteret diffusion, Aktiv
transport og osmose)
• Enzymer. Funktion. Hvad er en katalysator, enzymers opbygning
(substrat, produkt, aktivt center)
• Enzymer og reaktionshastighed. Temperaturafhængighed, pH og
substratkoncentration
Mikroorganismer
Kernestof:
• Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og
membranprocesser
• Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
• Enzymer: overordnet opbygning og funktion
Forsøg:
Osmose
Materiale: Biologi i udvikling 2. udgave
Læs. s. 7-13, 14-18, 21-27, 19-21.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kostens opbygning
Forløbet tager udgangspunkt i makromolekylerne kulhydrat, fedt og protein samt fordøjelsessystemets opbygning og funktion til at skabe en forståelse for hvad korrekt og sund kost er, og hvorfor der kan være så forskelligt rettede opfattelser af hvad det er. Forløbet bruger elevens egen data som udgangspunkt til forståelsen ved registrering af en dags kost. Til sidst i forløbet gennemgås regulering af blodsukkeret, kostens indvirkning på blodsukkeret og type 2 diabetes, og det diskuteres hvorvidt kosten kan virke som ”recept” for diabetes.
Kernestof:
–menneskets fysiologi, herunder oversigt over kroppens organsystemer og fordøjelsessystemets opbygning og funktion.
– overordnet opbygning og biologisk betydning af proteiner, kulhydrater og fedtstoffer
– Regulering af blodsukkeret ved insulin og glukagon, samt GI indvirkning på blodsukkeret
–Type 2 diabetes og kostens betydning for dette
Eksperimentelt arbejde:
• Kostanalyse
• Måling af blodsukkeret
Materiale
s. 55-68 & 72-84
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
På opdagelse i generne
Formålet med forløbet er at eleverne opnår viden om såvel den klassiske som den molekylære genetik. Vi arbejder med opbygning af DNA, kromosomer, gener, alleller, dominerende/recessive gener, homozygot/heterozygot, fænotyper og genotype.
Eleverne lærer om mendels 1 lov, krydsningsskemaer, proteinsyntese, mutationer og blodtyper. Hele forløbet er koblet op på en masse øvelser, så eleverne bliver trygge i genetikkens sprog.
Emner:
Mendelsk genetik
Mitose
Meiose
Nedarvingsanalyser
DNA-replikation
Mutationer
DNA-opbygning
Autosomal og Kønsbunden nedarving
Kernestof:
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
Makromolekyler: overodnet opbygning og biologisk funktion af proteiner og DNA
Eleverne har bestemt egen blodtype.
Materiale: Biologi i udvikling 2. udgave:
s. 117-119 & 124-143
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Evolution
Evolution
Formålet med forløbet er at gøre eleverne i stand til at "forklare forskellige evolutionsmekanismer" og observere og "forklare levende organismers struktur og funktion og sammenholde dette med organismers livsbetingelser".
Emner:
Darwins evolutions teori
Evolutionsmekanismer
Naturlig evolution og selektion
Artsbegrebet og klassifikation
Artsdannelse
Kernestof:
– Evolutionsteori, herunder betydningen af samspillet mellem arv og miljø.
– eksempler på undersøgelses- og analysemetoder inden for evolution.
Biologi i Udvikling 2. udg. s. 195-212
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forplantning og hormoner
I dette forløb stifter eleverne bekendtskab med det mandlige og kvindelige reproduktionssystem. Eleverne lærer opbygningen og funktionen af de kvindelige og mandlige kønsorganer samt funktionen af kønshormonerne. Herunder gennemgås overordnet funktion af endokrine system, positiv og negativ feedback i relation til produktion af sædceller, regulering af menstruationscyklus, befrugtning samt p-piller.
Emner:
• Opbygningen og funktion af mandlige og kvindelige kønsorgan
• Produktion af sædceller
• Menstruationscyklus
• Endokrine system, herunder negativ og positiv feedback
• Forplantning
• Prævention
Kernestof:
• Forplantning og hormonel regulering
Materiale: Biologi i udvikling, 2. udgave:
s. 153-163 og 166-175
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Vandløb (økologi)
I dette forløb skal eleverne lære om grundlæggende teori og begreber vedrørende økologi. Eleverne skal studere økosystemet ”Susåen” og på baggrund af diverse målinger og observationer konkludere om vandkvaliteten.
Emner:
- Primærproducenter, sekunderproducenter, primærnedbrydere og
sekundærnedbrydere
- Energistrømme, fødekæder, fødenet samt respirationstab
- Fotosyntese og respiration
- Makroindex
- ”Åen” som økosystem
- Biodiversitet med fokus på urørt vs. Produktionsskov
Kernestof:
- Biokemiske processer: fotosyntese og respiration
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende
miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
Forsøg: Vandkvalitet af Suså, makroindex.
Materiale: Biologi i udvikling, 2. udgave:
s. 215-221 og 237-247
Restudy video : fødekæde og fødeeffektivitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67422454986",
"T": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67422454986",
"H": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67422454986"
}