Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Herlufsholm Skole
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 bi/v (2v bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Det cellulære liv
I følgende forløb skal eleverne lære om grundlæggende opbygning og funktion af planteceller, dyreceller og bakterieceller. Derudover skal vi snakke om celletransport henover cellemembran på eukaryote celler. Til sidst gennemgås mikroorgansismer med fokus på enzymproduktion.
Følgende gennemgås med eleverne:
• Livets kendetegn
• Spontan genese. Pasteurs eksperiment
• Prokaryote og eukaryote cellers opbygning
• Forskelle mellem eukaryoter og prokaryoter
• Organeller: Udseende og funktion af ER, mitokondrier, cellekerne,
cytoplasma og golgiapparatet og grønkorn
• De 4 transportmekanismer (Diffusion, faciliteret diffusion, Aktiv
transport og osmose)
- Enzymer og reaktionshastighed
-Mikroorganismer
Kernestof:
• Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og
membranprocesser
• Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
• Enzymer: overordnet opbygning og funktion
Forsøg:
Osmose i kartoffel
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Osmose i kartoffel
|
06-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kosten og sundhed
Forløbet tager udgangspunkt i makromolekylerne kulhydrat, fedt og protein samt fordøjelsessystemets opbygning og funktion til at skabe en forståelse for hvad korrekt og sund kost er, og hvorfor der kan være så forskelligt rettede opfattelser af hvad det er. Forløbet bruger elevens egen data som udgangspunkt til forståelsen ved registrering af en dags kost. Til sidst i forløbet gennemgås regulering af blodsukkeret, kostens indvirkning på blodsukkeret og type 2 diabetes, og det diskuteres hvorvidt kosten kan virke som ”recept” for diabetes.
Kernestof:
–menneskets fysiologi, herunder oversigt over kroppens organsystemer og fordøjelsessystemets opbygning og funktion.
– overordnet opbygning og biologisk betydning af proteiner, kulhydrater og fedtstoffer
– Regulering af blodsukkeret ved insulin og glukagon, samt GI indvirkning på blodsukkeret
–Type 2 diabetes og kostens betydning for dette
Eksperimentelt arbejde:
• Kostanalyse
• Måling af blodsukkeret
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kostrapport
|
25-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Den genetiske kode
Formålet med forløbet er at eleverne opnår viden om såvel den klassiske som den molekylære genetik. Vi arbejder med opbygning af DNA, kromosomer, gener, alleller, dominerende/recessive gener, homozygot/heterozygot, fænotyper og genotype.
Eleverne lærer om mendels 1 lov, krydsningsskemaer, proteinsyntese, mutationer og blodtyper.
Emner:
Mendelsk genetik
Nedarvningsanalyser
Proteinsyntese
DNA-replikation
Mutationer
DNA, mRNA, t-RNA-opbygning
Autosomal (recessiv/dominant)
Kønsbunden nedarvning
Kernestof:
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
Makromolekyler: overodnet opbygning og biologisk funktion af proteiner og DNA
Øvelse:
-Blodtypebestemmelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodtype journal
|
22-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sex og evolution
Dette forløb starter med at gennemgå mekanismen naturlig selektion, for at forstå, hvorfor vi dyrker sex i et evolutionært perspektiv. Dernæst stifter eleverne bekendtskab med det mandlige og kvindelige reproduktionssystem. Eleverne lærer opbygningen og funktionen af de kvindelige og mandlige kønsorganer samt funktionen af kønshormonerne. Herunder gennemgås overordnet funktion af endokrine system, positiv og negativ feedback i relation til produktion af sædceller, regulering af menstruationscyklus, befrugtning samt p-piller.
Emner:
• Naturlig selektion, variation og survival of the fittest
• Opbygningen og funktion af mandlige og kvindelige kønsorgan
• Produktion af sædceller
• Menstruationscyklus
• Endokrine system, herunder negativ og positiv feedback
• Fertilitet vs. infertilitet og årsager hertil
Forplantning
• Prævention
Kernestof:
• Forplantning og hormonel regulering
• Evolutionsmekansimer- naturlig selektion og variation
Øvelse:
- Graviditetstest (teoretisk)
- Bønneforsøg (naturlig selektion)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vandløb
I dette forløb skal eleverne lære om grundlæggende teori og begreber vedrørende økologi. Dernæst zoomes ind på vandløbet Susåen, og eleverne skal undersøge faunaen i Susåen og på baggrund af det konkludere om vandkvaliteten.
Emner:
- Primærproducenter, sekunderproducenter, primærnedbrydere og
sekundærnedbrydere
- Energistrømme, fødekæder, fødenet samt respirationstab
- Fotosyntese og respiration
- Kulstofkredsløbet
- Vandløb som økosystem
Kernestof:
- Biokemiske processer: fotosyntese og respiration
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende
miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vandløbsbestemmelse
|
08-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67422486442",
"T": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67422486442",
"H": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67422486442"
}