Holdet 2024 bi/v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Herlufsholm Skole
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e)
Hold 2024 bi/v (2v bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det cellulære liv
Titel 2 Kosten og sundhed
Titel 3 Den genetiske kode
Titel 4 Sex og evolution
Titel 5 Vandløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det cellulære liv

I følgende forløb skal eleverne lære om grundlæggende opbygning og funktion af planteceller, dyreceller og bakterieceller. Derudover skal vi snakke om celletransport henover cellemembran på eukaryote celler. Til sidst gennemgås mikroorgansismer med fokus på enzymproduktion.
Følgende gennemgås med eleverne:

• Livets kendetegn
• Spontan genese. Pasteurs eksperiment
• Prokaryote og eukaryote cellers opbygning
• Forskelle mellem eukaryoter og prokaryoter
• Organeller: Udseende og funktion af ER, mitokondrier, cellekerne,
   cytoplasma og golgiapparatet og grønkorn
• De 4 transportmekanismer (Diffusion, faciliteret diffusion, Aktiv
  transport og osmose)
- Enzymer og reaktionshastighed
-Mikroorganismer


Kernestof:
• Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og
membranprocesser
• Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
• Enzymer: overordnet opbygning og funktion

Forsøg:
Osmose i kartoffel
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Osmose i kartoffel 06-09-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kosten og sundhed

Forløbet tager udgangspunkt i makromolekylerne kulhydrat, fedt og protein samt fordøjelsessystemets opbygning og funktion til at skabe en forståelse for hvad korrekt og sund kost er, og hvorfor der kan være så forskelligt rettede opfattelser af hvad det er. Forløbet bruger elevens egen data som udgangspunkt til forståelsen ved registrering af en dags kost. Til sidst i forløbet gennemgås regulering af blodsukkeret, kostens indvirkning på blodsukkeret og type 2 diabetes, og det diskuteres hvorvidt kosten kan virke som ”recept” for diabetes.

Kernestof:
–menneskets fysiologi, herunder oversigt over kroppens organsystemer og fordøjelsessystemets opbygning og funktion.
– overordnet opbygning og biologisk betydning af proteiner, kulhydrater og fedtstoffer
– Regulering af blodsukkeret ved insulin og glukagon, samt GI indvirkning på blodsukkeret
–Type 2 diabetes og kostens betydning for dette

Eksperimentelt arbejde:
• Kostanalyse
• Måling af blodsukkeret
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kostrapport 25-11-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Den genetiske kode

Formålet med forløbet er at eleverne opnår viden om såvel den klassiske som den molekylære genetik. Vi arbejder med opbygning af DNA, kromosomer, gener, alleller, dominerende/recessive gener, homozygot/heterozygot, fænotyper og genotype.
Eleverne lærer om mendels 1 lov, krydsningsskemaer, proteinsyntese, mutationer og blodtyper.

Emner:
Mendelsk genetik
Nedarvningsanalyser
Proteinsyntese
DNA-replikation
Mutationer
DNA, mRNA, t-RNA-opbygning
Autosomal (recessiv/dominant)
Kønsbunden nedarvning

Kernestof:
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
Makromolekyler: overodnet opbygning og biologisk funktion af proteiner og DNA

Øvelse:
-Blodtypebestemmelse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blodtype journal 22-01-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Sex og evolution

Dette forløb starter med at gennemgå mekanismen naturlig selektion, for at forstå, hvorfor vi dyrker sex i et evolutionært perspektiv. Dernæst stifter eleverne bekendtskab med det mandlige og kvindelige reproduktionssystem. Eleverne lærer opbygningen og funktionen af de kvindelige og mandlige kønsorganer samt funktionen af kønshormonerne. Herunder gennemgås overordnet funktion af endokrine system, positiv og negativ feedback i relation til produktion af sædceller, regulering af menstruationscyklus, befrugtning samt p-piller.

Emner:
• Naturlig selektion, variation og survival of the fittest
• Opbygningen og funktion af mandlige og kvindelige kønsorgan
• Produktion af sædceller
• Menstruationscyklus
• Endokrine system, herunder negativ og positiv feedback
• Fertilitet vs. infertilitet og årsager hertil
  Forplantning
• Prævention

Kernestof:
• Forplantning og hormonel regulering
• Evolutionsmekansimer- naturlig selektion og variation

Øvelse:
- Graviditetstest (teoretisk)
- Bønneforsøg (naturlig selektion)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Vandløb

I dette forløb skal eleverne lære om grundlæggende teori og begreber vedrørende økologi.  Dernæst zoomes ind på vandløbet Susåen, og eleverne skal undersøge faunaen i Susåen og på baggrund af det konkludere om vandkvaliteten.

Emner:
- Primærproducenter, sekunderproducenter, primærnedbrydere og
        sekundærnedbrydere

- Energistrømme, fødekæder, fødenet samt respirationstab

- Fotosyntese og respiration

- Kulstofkredsløbet

- Vandløb som økosystem

Kernestof:
-      Biokemiske processer: fotosyntese og respiration

-      Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende
       miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vandløbsbestemmelse 08-05-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer