Holdet 2024 Da/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Herlufsholm Skole
Fag og niveau Dansk -
Lærer(e)
Hold 2024 Da/i (1i Da)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kultur, ungdom og sociale medier
Titel 2 Eventyr
Titel 3 Mennesket og samfundet
Titel 4 Et blik på dansk ulighed: Thomas Korsgaard

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kultur, ungdom og sociale medier

1.i Aims and objectives in pre-IB
Academics:
The aim is:
- To introduce the students to Danish culture and make them reflect on identity, nationality and cultural aspects of Danish society
- To develop language skills such as writing, listening, speaking and reading in relation to each student´s academic level
- To broaden the student´s vocabulary and understanding of Danish culture
- To introduce the student to Danish text material in different levels of difficulty regarding the student’s prior knowledge of text written in Danish

Skills
The aim is:
- To make the students able to read a variety of different Danish texts on basis on their different language levels.
- To make the students able to write shorter or longer tasks on basis on their different language levels
- To make the students reflect on Danish culture in relation to other cultures

Social:
The aim is:
- To make the students comfortable to speak, read and write Danish according to their individual language level
- To make the students know each other through a range of different tasks in pairs and groups
- To create an open and safe learning environment often I smaller groups

Study
- Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt Land
- Jacob Ejersbo: Sunshine Sushi
- Jesper Wung-Sung: De tre veninder
- Texts and statistics on aspects of Danish youth culture, e.g. reports from Børns Vilkår, Sundhedsstyrelsen and Danmarks Statistik:
Børns Vilkår: 100-børn undersøgelsen: https://bornsvilkar.dk/100born/
Sundhedsstyrelsen 8.2.23: Sociale medier påvirker unges sociale liv og trivsel på godt og ondt:
https://www.sst.dk/da/nyheder/2023/Sociale-medier-paavirker-unges-sociale-liv-og-trivsel-paa-godt-og-ondt
Sundhedsstyrelsen: Unge og alkohol:
https://www.sst.dk/da/Unge-og-alkohol

Danmarks Statistik: Børn og unge
Børn og unge - Danmarks Statistik (dst.dk)
- 5 nye emner: afsnittet om fester
Serie produceret til Youtube: Evigt, 1. sæson, 1. episode
https://www.youtube.com/watch?v=O2tmKHvwCZs
Information 12.8.16: Julie Andem om Skam: Vi vil lære unge piger at være uperfekte:
https://www.information.dk/kultur/2016/08/laere-unge-piger-vaere-uperfekte
DRTV: Skam, 1. sæson, 1. afsnit
Kirsten Hammann: Jeg er så træt af min krop
Kirsten Hammann: Jeg civiliserer mig om morgenen
Gymdansk: Lyrikanalyse:
https://www.gymdansk.dk/lyrikanalyse.html
Dansksiderne.dk: Analyse af digt:
https://dansksiderne.dk/index.php?id=3493

Assessments/Evaluation
- Shorter or longer writing exercises
-

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Eventyr

Dansk øvede v/BHJ:

Forløbet fokuserer på eventyret som overordnet genre - herunder folkeeventyr, kunsteventyr, komposition, billedsprog og generelle stilistiske træk (bl.a. hjemme-ude-hjemme, de episke love m.m.).

1.i Aims and objectives in pre-IB
Academics:
The aim is:
- To introduce the students to Danish culture and make them reflect on identity, nationality and cultural aspects of Danish society
- To develop language skills such as writing, listening, speaking and reading in relation to each student´s academic level
- To broaden the student´s vocabulary and understanding of Danish culture
- To introduce the student to Danish text material in different levels of difficulty regarding the student’s prior knowledge of text written in Danish

Skills
The aim is:
- To make the students able to read a variety of different Danish texts on basis on their different language levels.
- To make the students able to write shorter or longer tasks on basis on their different language levels
- To make the students reflect on Danish culture in relation to other cultures

Social:
The aim is:
- To make the students comfortable to speak, read and write Danish according to their individual language level
- To make the students know each other through a range of different tasks in pairs and groups
- To create an open and safe learning environment often in smaller groups


Materialer:
Videnskab.dk 12.02.18: Hvorfor har mennesket behov for religion?:
https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvorfor-har-mennesket-behov-for-religion/
Bearbejdning af Hans og Grete (som original og fortalt for børn)
Hans og Grete: Eventyr for børn:
https://www.youtube.com/watch?v=tTuApoQJFnw

Fokus på Brødrene Grimms indsamling af folkeeventyr - herunder læsning af:
Rumleskaft
Rapunzel
Ulven og de syv gedekid
Astrid Lindgren: Ronja Røverdatter (uddrag af serie)
H.C. Andersen: Fyrtøjet, Prinsessen på ærten. Snedronningen
Fyrtøjet omsat til dukketeater:
https://www.youtube.com/watch?v=aaRl5hZMlEk&t=10s
Opgave: Multimodalitet; Snedronningen omsat til avisartikel
Kanon14: Om H.C. Andersen

Dansksiderne.dk om eventyr:
https://dansksiderne.dk/index.php?id=3478
Dansksiderne.dk: Eventyr genretræk:
https://indidansk.dk/eventyr-genretraek/
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 2: Analyse af folkeeventyr/øvede 06-11-2024
Opgave 3: Snedronningen omsat til avisartikel 10-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Mennesket og samfundet

Dansk/øvede:

Forløbet fokuserer på samspillet mellem individ og samfund og trækker tråde fra dansk historie fra vikingetiden og frem til nutiden og sætter de historiske perioder i relation til litteraturhistorien.

1.i Aims and objectives in pre-IB
Academics:
The aim is:
- To introduce the students to Danish culture and make them reflect on identity, nationality and cultural aspects of Danish society
- To develop language skills such as writing, listening, speaking and reading in relation to each student´s academic level
- To broaden the student´s vocabulary and understanding of Danish culture
- To introduce the student to Danish text material in different levels of difficulty regarding the student’s prior knowledge of text written in Danish

Skills
The aim is:
- To make the students able to read a variety of different Danish texts on basis on their different language levels.
- To make the students able to write shorter or longer tasks on basis on their different language levels
- To make the students reflect on Danish culture in relation to other cultures

Social:
The aim is:
- To make the students comfortable to speak, read and write Danish according to their individual language level
- To make the students know each other through a range of different tasks in pairs and groups
- To create an open and safe learning environment often in smaller groups


Materialer:
Ludvig Holberg: Niels Klims underjordiske rejse (uddrag)
Ludvig Holberg: Det menneskelige livs elendighed
H.C. Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne
Amalie Skram: Karens Jul (uddrag)
Georg Brandes: Hovedstrømninger i det 19de aarhundredes litteratur (uddrag)
Herman Bang: Den sidste balkjole
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød
Edith Södergran: Triumf att finnas til...
Morten Nielsen: Vi sender Dansemusik om Natten
Peter Seeberg: Patienten
Michael Strunge: Natmaskinen
Jesper Wung-Sung: De tre veninder
Katrine Marie Guldager: Nørreport

Film: Hvor kragerne vender (2021)
Information 22.7.21: Anmeldelse: "Hvor kragerne vender" er en beskeden film med en stor historie om tilgivelse og forsoning: https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2021/07/kragerne-vender-beskeden-film-stor-historie-tilgivelse-forsoning
Bille August filmatisering af Lykke-Peer (2018): arbejde med: fra værk til film

Dramadokumentar:
DR TV: Historien om Danmark episode 7: Enevælde og oplysningstid
https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-enevaelde-og-oplysningstid_474370
DR TV: Historien om Danmark episode 8: Grundloven, folket og magten:
https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-grundloven-folket-og-magten_474372
DR TV: Historien om Danmark episode 9: Det svære demokrati:
https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-det-svaere-demokrati_474374
DT TV: Øgendahl og de store forfattere; Herman Bang, Henrik Pontoppidan
Læreroplæg: Georg Brandes og Det Moderne Gennembrud
Podcast Kanon14: Henrik Pontoppidan: https://www.kanon14.dk/henrik-pontoppidan
Podcast Kanon 14: Peter Seeberg: https://www.kanon14.dk/peter-seeberg
Tuborg-fondet rapport 24.9.24: Ny undersøgelse giver indblik i over 1500 unges drømme for fremtiden
https://www.tuborgfondet.dk/ny-undersoegelse-giver-indblik-i-over-1-500-unges-droemme-for-fremtiden/
Kristeligt Dagblad 11.7.03: Eksistentialisme er en humanisme:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/eksistentialisme-er-en-humanisme
Læreroplæg: Friedrich Nietzsche
Læreroplæg: Eksistensfilosofi og eksistentialisme
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eventyr 23-01-2025
Opgave 4: Litteraturhistorisk analyse 05-02-2025
Opgave 5: Portrætter af Lykke-Peer 08-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Et blik på dansk ulighed: Thomas Korsgaard

Forløbet fokuserer på nedslag i Thomas Korsgaards forfatterskab med udgangspunkt i tematikker, genrediversitet (kortroman, romanuddrag, novellesamling) og værklæsning af "Mente I det" og uddrag af "Snydt ud af næsen" og "Man skulle nok have været der".

Faglige mål:
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Materialer:
Værklæsning (værk 4): Mente I det
Snydt ud af næsen (uddrag)
Man skulle nok have været der (uddrag)

Litteratursiden forfatterportræt: https://litteratursiden.dk/forfattere/thomas-korsgaard
Forfatterweb-stafet med Thomas Korsgaard: https://www.youtube.com/watch?v=ixP16W3OGow
Forfatterstafet 2: Et landskabsmaleri af skæbnefortællinger:
https://www.youtube.com/watch?v=DFsqOC_mkNk
Heartbeats 7.8.24: Thomas Korsgaard: "Noget af det mest magtesløse i verden er, når man føler noget, som man ikke har ordene til at forklare":
https://heartbeats.dk/thomas-korsgaard-kaemper-for-at-foele-sig-god-nok-noget-af-det-mest-magtesloese-i-verden-er-naar-man-foeler-noget-som-man-ikke-har-ordene-til-at-forklare/
Dansk Socialrådgiverforening 16.12.21: Forfatterinterview Thomas Korsgaard: ”Jeg kommer fra noget, som man ikke har lyst til at fortælle om"
Thomas Korsgaard fortæller om novellegenren: https://www.youtube.com/watch?v=Mn_G7asZXfk
Det Kongelige Teater: Man skulle nok have været der: forestilling 2023-2024:
https://kglteater.dk/det-sker/sason-20232024/skuespil/man-skulle-nok-have-varet-der
DR Nyheder 31.3.23: Uligheden er rekordhøj: Regeringens politik får udvikling til at fortsætte, siger professor:
https://www.dr.dk/nyheder/penge/uligheden-er-rekordhoej-regeringens-politik-saetter-yderligere-turbo-paa-siger
Red Barnets hjemmeside: Børnefattigdom og afsavn:
https://redbarnet.dk/vores-arbejde/barn-i-danmark/boernefattigdom-og-afsavn/
Information 10.6.21: Alle taler om Udkantsdanmark, men ingen ved, hvad det i virkeligheden er:
https://www.information.dk/debat/2021/06/taler-udkantsdanmark-ingen-ved-virkeligheden

Arbejdsformer:
Lærerstyret undervisning, pararbejde, gruppearbejde
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 6: Posterpræsentation 08-05-2025
Opgave 7: Referat af Brænde 13-05-2025
Opgave 8: Danskprojekt 28-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer