Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Herlufsholm Skole
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 sa/xy (1xy sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Retten til at vælge - om frihed og lige muligheder
Om frihed og lige muligheder i Danmark.
Ideologisk
Økonomisk
Sociologisk
Introduktion til samfundsfag.
Basale begreber og teori inden for grundelementerne af samfundsfag.
Indførsel i afløsning af figurerer og den skriftlige genre, opstil hypoteser.
Metodisk belyses kort den kvalitative og kvantitative.
Nedslag:
Lighed mellem kønnene?
Ideologierne liberalisme, konservatisme og socialisme og synet på frihed og lighed.
Udblik til populisme
Omfordeling i velfærdsstaterne:
Den residuale, den universelle og den centraleuropæiske model.
Opvækst og lighed.
Hvad betyder arv og miljø?
Bourdieus kapitaler.
Forløbet dækker følgende kernestof:
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle.
politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ kvantitativ og kvalitativ metode
Faglige mål:
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger,
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
Materiale:
Brøndum, Peter og Thor Banke Hansen "Luk samfundet op!" Columbus, 2021. 4. udgave. 1. oplag.; sider: 10-43, 86-99
Sørensen, Kjeld Mazanti "Ideologier og diskurser. Sprog - magt - politik." Columbus, 2010.; sider: 28-35, 38-39, 48-55, 67-74, 78-79
Carlsen, Marie Berg "Populisme og identitetspolitik. Politiske strømninger i det 21. århundrede. Columbus, 2020.; sider: 6-12
Jensen, Jakob Buhl "Grundforløb i samfundsfag - om frihed og lige muligheder." Systime 2021.; sider: 76-89
Forløbet afsluttes med en klassedebat. Hvor klassen deles i fire positioner i synet på frihed og lighed.
Velfærdsstaten er slet ikke den store lighedsskaber, som mange tror
Principprogram
konservative.dk
liberalalliance.dk
www.altinget.dk
Prinsesserne fra blokken
8 år senere - fra vild til voksen. DR, 2024.
Hertil powerpoints TV-klip og klip fra Youtube samt elevernes egne produkter
Holdet har desuden set en TV-dokumentar om Milgrams forsøg og foretaget deres eget eksperiment om gruppe og forventningspres
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Brøndum, Peter og Thor Banke Hansen "Luk samfundet op!" Columbus, 2021. 4. udgave. 1. oplag.; sider: 10-28, 86-95
-
Sørensen, Kjeld Mazanti "Ideologier og diskurser. Sprog - magt - politik." Columbus, 2010.; sider: 28-35, 38-39, 48-55, 67-74, 78-79
-
konservative.dk
-
liberalalliance.dk
-
Titel
-
En grønnere skole
-
Populisme introduktion.ppt
-
Carlsen, Marie Berg "Populisme og identitetspolitik. Politiske strømninger i det 21. århundrede. Columbus, 2020.; sider: 6-12
-
www.altinget.dk
-
Opstil-en-hypotese.pptx
-
Lighed i sundhedssystemet.docx
-
Jensen, Jakob Buhl "Grundforløb i samfundsfag - om frihed og lige muligheder." Systime 2021.; sider: 76-89
-
Velfærdsstaten er slet ikke den store lighedsskaber, som mange tror
-
Principprogram
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Velfærdsstaten under pres?
Forløbet dækker følgende kernestof:
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ sociale og kulturelle forskelle.
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
Materiale:
Brøndum, Peter & Hansen Thor: Luk samfundet op. 4. udgave. s. 196 -220, 167-176
Politiken d. 26.11.24 Det betyder sundhedsreformen
TV, dokumentar og film mm.
Økonomi for dummies afsnit 1 og 3. Vækst og forbrug, Det danske arbejdsmarked
Statsministerens Nytårstale 2025
TV-avisen 1.1.25
Den danske model flexicurity video:
https://www.youtube.com/watch?v=S2mPhHCstSw&t=44s
Internet:
Dansk industri: Indvandreres beskæftigelse er steget kraftigt
https://www.danskindustri.dk/arkiv/analyser/2023/4/indvandreres-beskaftigelse-er-steget-kraftigt/
Holdet har desuden som udadvendt og eksperimentel aktivitet udarbejdet og spillet et vendespil samt udarbejdet et miniprojekt om den danske velfærdsstat med tilhørende video-fremlæggelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dansk økonomi - en stærk økonomi?
Forløbet dækker følgende kernestof:
-velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
-det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
-kvantitativ og kvalitativ metode.
Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
Materiale:
Brøndum, Peter & Hansen Thor. Luk samfundet op. 4. udgave s. 167-205
Eksport og arbejdsløshed statistikbanken 1993
Information 26.8.21. Mangel på arbejdskraft er en god nyhed for lønmodtagerne
Børsen 23.11.22. Vi skal fortsat lave reformer, der øger arbejdsudbuddet
Børsen 12.12.22. De offentlige finanser er ikke så robuste, som mange tror
Internet:
Lars Andersen opslag på Facebook 22.11.22. Politikerne bør fokusere mindre på reformer, der øger arbejdsudbuddet og sætte gang i reformer, der øger produktiviteten
Dokumentar og film mm.
Finansloven præsenteret i TV nyhederne 22.11
Økonomi for dummies uddrag af afsnit 8 Samhandel og vækst https://www.dr.dk/studie/samfundsfag/hele-udsendelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Politisk indflydelse, beslutninger og medier
Forløbet dækker følgende kernestof:
Politik
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Faglige mål:
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Materiale:
Brøndum, Peter & Hansen Thor: Luk samfundet op 4. udgave. s. 121-147, 152-166
Flensborg Avis 21.7.21. TV-journalist vækker skandale ved at smøre sig ind i mudder før udsendelse
Ekstrabladet 2.4.25. Pjække-Alex skulker fra topmøder
Ekstrabladet 15.2.25. Holder hånden over Pjækkegaard
Jyllandsposten 24.12.24. Trump genåbner betændt debat om Grønland
Jyllandsposten 8.1.25. Sådan er køreplanen, hvis Grønland ønsker at løsrive sig fra Danmark og åbne døren for USA
Kristeligt dagblad 25.3.25. Du har ikke altid et valg
Skive Folkeblad 9.4.25. Ministerstorm og valgspekulation
Politiken 25.4.25. Manipuleret video af Mette Frederiksen vakte forargelse. Nu kommer regeringens modsvar
Folketingets forhandlinger 23.11.23 Justitsministerens tale ved fremlæggelse af L65. Forbud mod utilbørlig behandling af skrifter med væsentlig religiøs betydning for et anerkendt trossamfund
TV og dokumentar:
TV-avisen 6.11.24
Internet
https://nyheder.tv2.dk/valg-i-usa
Liberal alliance. Du har altid et valg: https://www.liberalalliance.dk/du-har-altid-et-valg/
Vance tale i Grønland: https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?pglt=2083&q=speech+vicepresident+greenland&cvid=a55c36fccb97460db421966c64fcff33&gs_lcrp=EgRlZGdlKgYIABBFGDkyBggAEEUYOdIBCTEwMTcxajBqMagCCLACAQ&PC=U531&ru=%2fsearch%3fpglt%3d2083%26q%3dspeech%2bvicepresident%2bgreenland%26cvid%3da55c36fccb97460db421966c64fcff33%26gs_lcrp%3dEgRlZGdlKgYIABBFGDkyBggAEEUYOdIBCTEwMTcxajBqMagCCLACAQ%26FORM%3dANNTA1%26PC%3dU531&mmscn=vwrc&mid=5C79B34ADB6E2369A9B05C79B34ADB6E2369A9B0&FORM=WRVORC
Holdet har som en tværfaglig aktivitet med dansk og historie deltaget i en fællestime om Grønland
En fællestime med Mads Fuglede om præsidentvalget i USA
En fællestime med europæisk ungdom om EU og Danmarks aktuelle udenrigspolitiske situation
Holdet har haft besøg af repræsentanter fra politiske ungdomsorganisationer og debatteret med dem
Endelig er der i forbindelse med forløbet udarbejdet et projekt om ytringsfrihed og politisk deltagelse
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs Luk samfundet op s. 130-135. Vi følger desuden op på magtbegreberne s. 127.
-
Du har altid et valg
-
Du har ikke altid et valg Kristeligt Dagblad 22 marts 25.pdf
-
Læs Luk samfundet op s. 135-140
-
Læs Luk samfundet op s. 140-147 Vi vender tilbage til og repeterer
-
Luk samfundet op s. 147-151
-
Vi følger planen! Læs s. Luk samfundet op s.152-157 Sørg for, at I forstår: Medierne som den 4. statsmagt
-
Tv-journalist vækker skandale ved at smøre sig ind i mudder før udsendelse
-
Pjække-Alex afsløret: Skulker fra topmøder
-
Holder hånden over "Pjækkegaard"
-
Læs Luk samfundet op s. 157-166
-
Ingen lektie. Vi ser på eksamens spørgsmål og drøfter aktuel politik, hvis der bliver tid
-
Eksamensspørgsmål ytringsfrihed og koranlov.pdf
-
Læs den vedhæftede tekst: Metodebogen s.18-20 om samfundsfaglige spørgsmål og de to videoer. Vi gennemgår desuden resten af eksemplet på eksamensspørgsmålet fra sidste time og sætter gang i jeres sidste miniprojekt.
-
De sidste gode råd til samfundsfag c-niveau eksamen
-
Problemformulering i samfundsfag
-
Samfundsfagsprojekt Politisk kommunikation og magt.docx
-
Grupper projekt.xlsx
-
Vi får besøg af DSU og LAU. De ungdomspolitiske organisationer, der er tilknyttet Socialdemokratiet og Liberal Alliance. Jeres lektie består i at forberede mindst 3 spørgsmål hver, der vedrører aktuel politik. Resten af dagens timer anvender vi på år
-
Lektien til timen er at arbejde med projektet. I har timen til at gøre det færdigt i. Vi mødes i religion!
-
Repetition Politik, politiske systemer, ideologier, partier, politisk kommunikation, EU! Læs det vedhæftede: Politikbogen s. 271-275
-
Politikbogen s 271 til 275.pdf
-
Eksamenstræning. Vi ser: "Ved det grønne bord"
-
Vi repeterer: Økonomi, økonomisk politik, sociologi og arbejdsmarked samt velfærdsstat
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67464163269",
"T": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67464163269",
"H": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67464163269"
}