Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Herlufsholm Skole
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 bk/ab (1a bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Form & Farve
Scheel Andersen og Laursen: BILLEDKUNST. Metode - Kronologi - Tema
Billedets virkemidler, s. 7 - 35
Analytiske synsvikler s. 41 - 81
Farven i kunsten:
Scheel Andersen og Lauersen: BILLEDKUNST. Metode - Kronologi - Tema
Farven, s. 36 - 40
Undervisningsforløb fra Louisiana Learning:
https://assets.louisiana.dk/s3fs-public/pdf/farven_i_kunsten_undervisningsmateriale_gym_0.pdf
og
https://kunsten.dk/da/indhold/generelt-om-farver-1979
Fokus: Emil Nolde - Abstraktioner i kunsten - Ekspressionisme - Naturalisme
https://kunsten.dk/da/indhold/det-abstrakte-5191 - https://kunsten.dk/da/content/abstrakt-kunst-2164 - https://artbylonfeldt.dk/blog/abstrakte-malerier-er-enestaaende-kunst/
Tegneøvelser - "Efterår"
Emilie Vintersborg oneliners
Tegneøvelser - 1 pkts. perspektiv
Formanalyse - illusionsrum
Flade og form
Fotomontage: Egenskygge / slagskygge
Introduktion til begreberne memento mori / vanitas. Fotoøvelse med opstillinger.
Rummet i rummet: http://bidtafbilledkunst.blogspot.com/2015/05/perspektiv-rummet-i-rummet.html
Socialanalyse - øvelser
Samt diverse hjemmelavede powerpoints
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære alle - Velkommen til billedkunst i gymnasiet!
-
NB! VI MØDES I AGORA, HVOR I VIL FÅ UDLEVERET JERES BOG! DEREFTER GÅR VI OVER I BILLEDKUNSTLOKALET.
-
Billedets formelle virkemidler s. 169 - 206.pptx
-
Ittens farvelære
-
1. Gå til den lektie og de vedhæftede links, der findes på d. 22.8. Og nu har du fået bogen, så nu kan du godt læse den lektie, der nævnes.
-
Hvis holdlisten bliver opdateret, kan jeg få den sidste bog til jer. Hvis jeg har den, lægger jeg den i jeres dueslag.
-
Farver. Arbejdsspørgsmål.doc
-
Lektie:
-
Farver.ppt
-
Billedanalyse.Arnolfini.ppt
-
Færdiggørelse af igangværende ting
-
Billedets formelle virkemidler II.pptx
-
Grupper:
-
Teori: Medbring pc / bog - og dine notater fra gennemgangen af de tre analyseformer. Undersøg inden disse timer følgende begreber:
-
Afsnit
-
1. Grupperne fremlægger billedanalyser! Hver gruppe udvælger sig den analyse, de selv anser for at være den bedste. Det vil sige, at ud af jeres tre analyser, vælges den ene til fremvisning. Husk at lave en lille powerpoint.
-
Hvad forstår man ved følgende:
-
OPGAVE: Fotomontage.docx
-
1. Grupperne fremlægger, så vi får jeres analyser færdige.
-
Vi arbejder med jeres fotomontager!
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Eleverne opbygger en begrebsverden, hvor de både lærer at definere og erkende form og farve samt abejde med disse begreber.
- Lytte - Både lærer- og elevoplæg.
- Læse - Der er læselektie inkluderet i undervisningen.
- Søge information - Elevoplæggene klares ikke uden selvstændigt, opsøgende arbejde.
- Skrive - Der vil være skriftlighed i forbindelse med udarbejdelse af egne oplæg samt noteapparat.
- Diskutere - Vi skal helt sikkert diskutere kunst og virkelmidler.
- Formidling - Elevoplæg.
- Selvrefleksion - Vurdering og evaluering af egne arbejder.
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - Vi tager fat på arbejdet med analyseformerne.
- Kommunikative færdigheder - Formidling.
- Overskue og strukturere - Eleverne arbejder med egne produkter og oplæg indenfor en tidsramme og en faglig ramme.
- Personlige
- Selvstændighed - Der stilles også krav om selvstændigt arbejde.
- Selvtillid - -
- Ansvarlighed - -
- Kreativitet - -
- Sociale - Samarbejdsevne og åbenhed overfor andres forslag.
- Samarbejdsevne - Se ovenfor.
- Åbenhed og omgængelighed - Se ovenfor.
- IT - En nødvendighed.
- Lectio - Alle opgaver og vejledninger ligger i lectio.
- Præsentationsgrafik - Eleverne skal udarbejde powerpoints.
- Internet - -
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Street Art - Fra museum til gade
Grundbog i kunst og arkitektur - kunstens rum. Af Eriksen, Strøm & Oxvig, Systime 2013. Fra museum til gade - tendenser i tendenser i samtidskunsten.
Samt links om Kissamama, som vi fokuserer på
Kissmama - Dansk Gadekunstner på https://www.kissmama.dk/
Interview i mediet STREETHEART: https://streetheart.dk/2009/07/kissmama/
https://www.kissmama.dk/
TV-udsendelse om Street Art. Strøm v. Katrine Frøbert. Fra: CFU
Inverview med Zevs: https://www.widewalls.ch/magazine/zine-art
Værkstedsarbejde: Vi laver vore egne Kissmama-statements/paste ups.
Ved skolens forårsbal udstillede eleverne deres Kissmamas - disse blev ophængt som en lang frise, der kunne komplettere, positionere, klæde hinanden, genere hinanden - alt efter gemyt. Derudover udstillede eleverne deres skulpturer - og her talte vi kuratering. Vi drøftede, hvordan man kunne tilrettelægge en udstilling, hvordan en ophængning fungerede, og hvilken strategi man kunne anvende.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Skulptur - rumlige konstruktioner
Klassisk skulptur - nedslag i græsk skulptur / renæssance / barok / nyklassicisme (Powerpoint forelæsning)
Figurativ/nonfigurativ skulptur
BILLEDKUNST. Metode - Tema - Kronologi - sider:
75-77 skulpturanalyse
77-79 analyseeksemplet "Moder" af Louise Bourgeois
98-100 græsk skulptur
147-155 skulptur i pop art, postmodernisme og samtidskunst
168-169 farven i skulpturen
175-183 mennesket i skulpturen
187 -194 det postmoderne
Tema: Mennesket (fulgt op af hjemmelavede powerpoints)
Eriksen, Strøm og Oxvig: Grundbog i kunst og arkitektur - kunstens rum
Hjemmelavet PowerPoint med tilhørende kompendium
Det klassiske i kunsten, s. 71 -82. Genbrugsklassicisme, Bjørn Nørgaards Venus-parafraser.
Collage: Skab et modværk til et klassisk forbillede
Analyse af udvalgte skulpturer - individuelt og i grupper.
Diskussion: Etik og moral i kunsten på basis af udvalgte skulpturer.
Værksted: Modellering i ler/voks/silk clay/trådskulptur/gips: Fremstil et menneskeligt træk / enten som fysisk del eller som tanke, begreb.
Fremstil en figurativ + nonfigurativ skulptur.
Eleverne har været på ekskursion til SMK for bl.a. at se udstillingen "Michelangelo Imperfect". Her besvarede de opgaver - naturligvis til en selvvalgt Michelangelo-skulptur, men også indenfor SMKs tilbygning "Skulpturgaden", farven hos enten Matisse eller Nolde samt analyserede et internationalt værk fra de sidste 10 år.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Arkitektur
Eleverne har i grupper arbejdet med følgende arkitektoniske "ismer" og har holdt oplæg for hinanden.
1) Funktionalisme
2) Postmodernisme
3) Strukturalisme
4) Dekonstruktivisme
5) Fænomenologi
6) Nymodernisme
http://www.arksiteplus.dk/wm142051
Jan Gympel: Arkitekturens historie (brugt som opslagsbog)
Eleverne har fået følgende søgeord/stikord:
• Funktionalisme. Stikord: Bauhaus, ”less is more”, Le Corbusier, Arne Jacobsen, Mies van der Rohe
• Postmodernisme. Stikord: Gammelt men nyt, citater, Tschumi, ”formen følger fantasien”
• Strukturalisme. Stikord: Aldo van Eyck, Candilis-Josic-Wood, boliglandskab
• Dekonstruktivisme. Stikord: Daniel Liebeskind, Zaha Hadid
• Fænomenologi. Stikord: Stedets ånd, Jørn Utzon, Alvar Aalto
• Nymodernisme. Stikord: Videreførelse af modernismens formsprog, ny pragmatisme, Schmidt, Hammer og Lassen, Rem Kohlhaas, BIG
Vi har i dette arkitekturforløb også set på tilbygninger/sambygninger og vurderet vellykketheden af disse. Jeg har udarbejdet en powerpoint med eksempler, bl.a. Jüdisches Museum, Berlin - Ordrupgård, Ordrup - Skulpturgaden, SMK, Coop Himmelblau, Wien, Vitra Feuerwehrhaus, Weil am Rhein, Glyptoteket, København samt tilbygninger til Herlufsholm Skole.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Selvstændigt projekt
Eleverne har valgt emnet "Kontraster"
Materialer:
Ler / metaltråd / silk clay / gips / papruller / skrald / lærred / acryl / tegnekardus / blyant / tørpastel / akvarelfarve / akvarelpapir / papkasser / spraymaling
Acryl på lærred
Mixed media / collage
Skulptur
Akvarel
Blyantstegning
Parafrase
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67464165333",
"T": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67464165333",
"H": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67464165333"
}