Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Herlufsholm Skole
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 bk/xy (1bxy bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Form & Farve
Scheel Andersen og Laursen: BILLEDKUNST. Metode - Kronologi - Tema
Billedets virkemidler, s. 7 - 35
Analytiske synsvikler s. 41 - 81
Farven i kunsten:
Scheel Andersen og Lauersen: BILLEDKUNST. Metode - Kronologi - Tema
Farven, s. 36 - 40
Undervisningsforløb fra Louisiana Learning:
https://assets.louisiana.dk/s3fs-public/pdf/farven_i_kunsten_undervisningsmateriale_gym_0.pdf
og
https://kunsten.dk/da/indhold/generelt-om-farver-1979
Fokus: Emil Nolde - Abstraktioner i kunsten - Ekspressionisme - Naturalisme
https://kunsten.dk/da/indhold/det-abstrakte-5191 - https://kunsten.dk/da/content/abstrakt-kunst-2164 - https://artbylonfeldt.dk/blog/abstrakte-malerier-er-enestaaende-kunst/
Tegneøvelser - "Efterår"
Emilie Vintersborg oneliners
Tegneøvelser - 1 pkts. perspektiv
Formanalyse - illusionsrum
Flade og form
Fotomontage: Egenskygge / slagskygge
Introduktion til begreberne memento mori / vanitas. Fotoøvelse med opstillinger.
Rummet i rummet: http://bidtafbilledkunst.blogspot.com/2015/05/perspektiv-rummet-i-rummet.html
Socialanalyse - øvelser
Samt diverse hjemmelavede powerpoints
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Eleverne opbygger en begrebsverden, hvor de både lærer at definere og erkende form og farve samt abejde med disse begreber.
- Lytte - Både lærer- og elevoplæg.
- Læse - Der er læselektie inkluderet i undervisningen.
- Søge information - Elevoplæggene klares ikke uden selvstændigt, opsøgende arbejde.
- Skrive - Der vil være skriftlighed i forbindelse med udarbejdelse af egne oplæg samt noteapparat.
- Diskutere - Vi skal helt sikkert diskutere kunst og virkelmidler.
- Formidling - Elevoplæg.
- Selvrefleksion - Vurdering og evaluering af egne arbejder.
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - Vi tager fat på arbejdet med analyseformerne.
- Kommunikative færdigheder - Formidling.
- Overskue og strukturere - Eleverne arbejder med egne produkter og oplæg indenfor en tidsramme og en faglig ramme.
- Personlige
- Selvstændighed - Der stilles også krav om selvstændigt arbejde.
- Selvtillid - -
- Ansvarlighed - -
- Kreativitet - -
- Sociale - Samarbejdsevne og åbenhed overfor andres forslag.
- Samarbejdsevne - Se ovenfor.
- Åbenhed og omgængelighed - Se ovenfor.
- IT - En nødvendighed.
- Lectio - Alle opgaver og vejledninger ligger i lectio.
- Præsentationsgrafik - Eleverne skal udarbejde powerpoints.
- Internet - -
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Street Art - Fra museum til gade
Grundbog i kunst og arkitektur - kunstens rum. Af Eriksen, Strøm & Oxvig, Systime 2013. Fra museum til gade - tendenser i tendenser i samtidskunsten.
Samt links om Kissamama, som vi fokuserer på
Kissmama - Dansk Gadekunstner på https://www.kissmama.dk/
Interview i mediet STREETHEART: https://streetheart.dk/2009/07/kissmama/
https://www.kissmama.dk/
TV-udsendelse om Street Art. Strøm v. Katrine Frøbert. Fra: CFU
Inverview med Zevs: https://www.widewalls.ch/magazine/zine-art
Værkstedsarbejde: Vi laver vore egne Kissmama-statements/paste ups.
Ved skolens forårsbal udstillede eleverne deres Kissmamas - disse blev ophængt som en lang frise, der kunne komplettere, positionere, klæde hinanden, genere hinanden - alt efter gemyt. Derudover udstillede eleverne deres skulpturer - og her talte vi kuratering. Vi drøftede, hvordan man kunne tilrettelægge en udstilling, hvordan en ophængning fungerede, og hvilken strategi man kunne anvende.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Skulptur - figurativ / nonfigurativ / klassisk
Klassisk skulptur - nedslag i græsk skulptur / renæssance / barok / nyklassicisme (Powerpoint forelæsning)
Figurativ/nonfigurativ skulptur
BILLEDKUNST. Metode - Tema - Kronologi - sider:
75-77 skulpturanalyse
77-79 analyseeksemplet "Moder" af Louise Bourgeois
98-100 græsk skulptur
147-155 skulptur i pop art, postmodernisme og samtidskunst
168-169 farven i skulpturen
175-183 mennesket i skulpturen
187 -194 det postmoderne
Tema: Mennesket (fulgt op af hjemmelavede powerpoints)
Eriksen, Strøm og Oxvig: Grundbog i kunst og arkitektur - kunstens rum. Fokus: Mennesket
Hjemmelavet PowerPoint med tilhørende kompendium
Det klassiske i kunsten, s. 71 -82. Genbrugsklassicisme, Bjørn Nørgaards Venus-parafraser.
Collage: Skab et modværk til et klassisk forbillede
Analyse af udvalgte skulpturer - individuelt og i grupper.
Diskussion: Hvad blev der af den klassiske, græske helt?
Værksted: Modellering i ler/voks/silk clay/trådskulptur/gips: Fremstil et menneskeligt træk / enten som fysisk del eller som tanke, begreb.
Fremstil en figurativ + nonfigurativ skulptur.
Eleverne har været på ekskursion til SMK for bl.a. at se udstillingen "Michelangelo Imperfect". Her besvarede de opgaver - naturligvis til en selvvalgt Michelangelo-skulptur, men også indenfor SMKs tilbygning "Skulpturgaden", farven hos enten Matisse eller Nolde samt analyserede et internationalt værk fra de sidste 10 år.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Arkitektur
Eleverne har i grupper arbejdet med følgende arkitektoniske "ismer" og har holdt oplæg for hinanden.
1) Funktionalisme
2) Postmodernisme
3) Strukturalisme
4) Dekonstruktivisme
5) Fænomenologi
6) Nymodernisme
7) Nutiden
http://www.arksiteplus.dk/wm142051
Jan Gympel: Arkitekturens historie (brugt som opslagsbog)
Eleverne har fået følgende søgeord/stikord:
• Funktionalisme. Stikord: Bauhaus, ”less is more”, Le Corbusier, Arne Jacobsen, Mies van der Rohe
• Postmodernisme. Stikord: Gammelt men nyt, citater, Tschumi, ”formen følger fantasien”
• Strukturalisme. Stikord: Aldo van Eyck, Candilis-Josic-Wood, boliglandskab
• Dekonstruktivisme. Stikord: Daniel Liebeskind, Zaha Hadid
• Fænomenologi. Stikord: Stedets ånd, Jørn Utzon, Alvar Aalto
• Nymodernisme. Stikord: Videreførelse af modernismens formsprog, ny pragmatisme, Schmidt, Hammer og Lassen, Rem Kohlhaas, BIG
Vi har i dette arkitekturforløb også set på tilbygninger/sambygninger og vurderet vellykketheden af disse. Jeg har udarbejdet en powerpoint med eksempler, bl.a. Jüdisches Museum, Berlin - Ordrupgård, Ordrup - Skulpturgaden, SMK, Coop Himmelblau, Wien, Vitra Feuerwehrhaus, Weil am Rhein, Glyptoteket, København samt tilbygninger til Herlufsholm Skole.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Selvstændigt projekt
Eleverne har valgt emnet "Kontraster"
Materialer:
Ler / metaltråd / silk clay / gips / papruller / skrald / lærred / acryl / tegnekardus / blyant / tørpastel / akvarelfarve / akvarelpapir / papkasser / spraymaling
Acryl på lærred
Mixed media / collage
Skulptur
Akvarel
Blyantstegning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67464165376",
"T": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67464165376",
"H": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67464165376"
}