Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Herlufsholm Skole
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 dr/g (1g dr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Introduktion og Skuespilteknik
Formål: Give en introduktion til faget, samt en introduktion til Jacques Lecoqs og Stanislavskijs teknik og hvordan det bruges i både tekstarbejde og som devising metode. Forløbet afsluttes med et lille uddrag af Tjekovs Mågen..
Materialer:
Kernestof:
Karen Sørensen: Dramatik - en grundbog, Systime 2011 pp. 11 - 13 + 68 - 71
Lene Kobbernagel: Skuespilleren på arbejde. pp. 212 - 220.
David Allen: Stanislavskij for begyndere, Drama 2002. p 132.
Supplerende stof:
Uddrag af Mågen, Anton Tjekov
Uddrag af Konferencen, Josephine Eusebius
Forløbet understøtter følgende faglige mål:
- skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
- forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Understøtter følgende del af kernestoffet:
- grundlæggende principper for udvikling og realisation af en scenisk idé
- grundlæggende begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger, improvisation og rollespil
- den levende teaterforestilling og andre performative udtryk set i en kulturel og global kontekst.
Vigtige elementer:
Lecoq
- Aktion/reaktion
- Skubbe/trække
Stanislavski
- De givne omstændigheder
- Opdeling i afsnit
- Det magiske hvis
- Stemningserindring
- Mål og modstande.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
2. Teaterforestillingen
Formål: Give en indføring i teatrets forskellige elementer og en metode til forestillingsanalyse.
Litteratur:
Kernestof:
Karen Sørensen: Dramatik - en grundbog, Systime 2011 pp.47 - 50
Understøtter følgende faglige mål:
- analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Understøtter følgende del af kernestoffet:
- grundlæggende principper for reception af og erkendelse gennem kunst
- den levende teaterforestilling og andre performative udtryk set i en kulturel og global kontekst.
Vigtige elementer:
- figur
- rum
- forløb
Teaterforstilling:
Little Big Bang. Næstved teater
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
3. Commedia dell'Arte
Formål: At introducere traditionen til eleverne og lade dam prøve at spille figurerne. De skal afslutte med at spille deres egenforestilling baseret på et arrangeret ægteskab.
Mål: at eleverne får kendskab til:
- historien/oprindelse
- scenarier og intrigeideen
- figurgalleriet
- spillestil, herunder brug af kroppen og status
- komediemotoren
- de unge elskende.
Materialer:
Kernestof:
Klar scene: Commedia dell´arte
Supplerende stof:
Videoklip:
• World of commedia https://www.youtube.com/watch?v=h_0TAXWt8hY (National Theatre)
- Dario Fo. Grammelot https://www.youtube.com/watch?v=8A4n9Ez9O8g&t=461s
Praktisk arbejde/øvelser:
• Volapyk i par
• Øve Commedia-karaktererne
• Herre/tjener-øvelser Tjeneren klæder herren på. Særligt fokus på status.
o Figurer: Frit (individuelt) valg.
o Fokus på kropssproget.
Brug af faste figurer i det klassiske scenarie omkring et arrangeret ægteskab.
• Arbejde/øvning i grupperne
• Fremvisning af scenerne med feedback.
Understøtter følgende faglige mål:
- skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
- analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
- reflektere over den skabende proces og produktet forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
- arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere sceniske idéer for eller med en målgruppe - demonstrere viden om fagets identitet og metoder behandle
Understøtter følgende del af kernestoffet:
- grundlæggende principper for udvikling og realisation af en scenisk idé
- grundlæggende begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger, improvisation og rollespil
- mindst to væsensforskellige teatertraditioner med indbyrdes historisk spredning
- den levende teaterforestilling og andre performative udtryk set i en kulturel og global kontekst.
Teaterforestilling:
Den poetiske raptus
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Portfolio 1
|
14-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Brecht
Formål:
At lære om Brechts teatersyn og hvordan man kan bruge hans teorier idag.
I forløbet har vi fokuseret på Brechts forhold til skuespilleren og til illusion i teatret. Vi har set på Verfremdungseffekter. Vi har talt om det i Brechts poltiske kontekst.
Øvelser:
Parvis fortæller eleverne hinanden om et ar. Øvelsen bruges som et eksempel på den fremvisende skuespilteknik.
Eleverne begyndte forløbet med at finde en sag som interesserede dem og som havde samfundsmæssig betydning. I grupper blev de så enige om hvilket emne de ville lave en forestillingen. De slutte forløbet af med at vise lille Brechtforestilling over over deres emne.
Materialer:
Kernestof:
Litteratur:
Klar scene: Opgøret med det naturalistiske teater og Brecht
Supplerende stof:
Filmuddrag af:
Dogville, Lars von Trier
Understøtter følgende faglige mål:
- skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
- analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber reflektere over den skabende proces og produktet
- forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
- arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere sceniske idéer for eller med en målgruppe - demonstrere viden om fagets identitet og metoder behandle
- problemstillinger i samspil med andre fag.
Understøtter følgende del af kernestoffet:
- grundlæggende principper for udvikling og realisation af en scenisk idé
- grundlæggende principper for reception af og erkendelse gennem kunst grundlæggende begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger, improvisation og rollespil
- mindst to væsensforskellige teatertraditioner med indbyrdes historisk spredning
- den levende teaterforestilling og andre performative udtryk set i en kulturel og global kontekst.
Forestillinger:
Benched, Uppercut - Næstved teater
At lære at dø, Mungo Park - Næstved teater
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Portfolio 2
|
16-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Eksamensproduktioner
Formål:
Eleverne skal skabe deres eksamensforestilling.
Materiale:
Kernestof:
Om dramaturgi. Levende billeder. Mimi Olsen, 2013.
Øvelser.
Kreative skriveøvelser baseredet på Syd Fields begreber om karakteropbygning: Attitude, Point of view, Dramatic need og Change
Understøtter følgende faglige mål:
- skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
- analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber reflektere over den skabende proces og produktet
- forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
- arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere sceniske idéer for eller med en målgruppe - demonstrere viden om fagets identitet og metoder behandle
- problemstillinger i samspil med andre fag.
Understøtter følgende del af kernestoffet:
- grundlæggende principper for udvikling og realisation af en scenisk idé
- grundlæggende principper for reception af og erkendelse gennem kunst
- grundlæggende begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger, improvisation og rollespil
- den levende teaterforestilling og andre performative udtryk set i en kulturel og global kontekst.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. Iscenesættelse
Iscenesættelse
Formål:
Repetere forholdet mellem stiliseret og realistisk, samt at komme nærmere ind på dramatisk spænding og arrangement.Skabe refleksioner over forholdet mellem dramatik og erkendelse set perspektivet som elev, som teaterskaber og som publikum.
Derudover skal det forberede eleverne til deres eksamensproduktion.
Materialer:
Kernestof:
Dramatik - en grundbog, pp. 54 - 56 + 62 + 64 - 65.
Christian Frølund Damgaard: ERKENDELSE VED HJÆLP AF HIERARKISKE MODELLER,.AKTUEL NATURVIDENSKAB | NR.1 | 2017 p 40 - 41. http://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-1/AN1-2017erkendelse.pdf
Understøtter følgende faglige mål:
- skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
- analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber reflektere over den skabende proces og produktet
- forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
- arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere sceniske idéer for eller med en målgruppe - demonstrere viden om fagets identitet og metoder behandle
- problemstillinger i samspil med andre fag.
Understøtter følgende del af kernestoffet:
- grundlæggende principper for reception af og erkendelse gennem kunst grundlæggende begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger, improvisation og rollespil
- den levende teaterforestilling og andre performative udtryk set i en kulturel og global kontekst.
Vigtige elementer:
- Realisme versus stilisering
- Arrangement
- Dramatik og erkendelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67464165998",
"T": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67464165998",
"H": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67464165998"
}