Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Herlufsholm Skole
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 mf/b (2b mf)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Filmiske virkemidler 1
Formål:
Eleverne får kendskab til de filmiske virkemidler ved at se klip fra film og ved selv at lave filmforsøg undervejs.
Kernestof;
Litteratur:
Levende Billeder, pp. 19 - 50.
Virkemidler:
Det enkelte billede
Lys som virkemiddel
Lyd som virkemiddel
Faglige mål:
Teori og analyse:
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Praksis:
- betjene optage- og redigeringsudstyr
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
- forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
Kernestof
- filmiske og dramaturgiske virkemidler
- optageprincipper og optageteknik
- redigeringsprincipper og redigeringsteknik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
- Præsentationsgrafik - redigeringssoftware
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Filmiske virkemidler 2 og dramaturgi
Formål: Eleverne får praktisk og teoretisk kendskab til flere filmiske virkemidler og til dramaturg, samt en introduktion til analysemodller.
Faglige mål:
Teori og analyse:
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Praksis:
- betjene optage- og redigeringsudstyr
- i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
- forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
Kernestof
- filmiske og dramaturgiske virkemidler
- film, tv og nyere mediers tværmediale samspil
- produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer - optageprincipper og optageteknik
- redigeringsprincipper og redigeringsteknik
- distributionskanaler og delingsværktøjer.
Kernestof:
Litteratur:
Levende Billeder, pp. 51 – 65
Filmens fortæller:
Orkestrering
Filmens karakterer
Dramaturgi
Karakterdreven
plotdreven
Dramaturgiske modeller
Analysemetoder:
Shot-to-shot
Næranalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fakta/fiktion
Formål: Eleverne skal introduceres til forskellen på fakta og fiktion og ikke mindst blandingsformer.
Faglige mål:
Teori og analyse:
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
- foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
- grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
- centrale genrer, medier og medieplatforme
Kernestof:
Levende billeder 10 - 17.
Supplerende stof:
Video:
The office (2005 - 2013) første afsnit.
Gitte S. A. Ulstrup: Humoren sproglige virkemidler, Litteratursiden 2009.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Modtagergrupper
Formål: Eleverne skal introduceres til Gallupmålinger og befolkningssegmenter og hvordan de kan bruges.
Faglige mål:
Teori og analyse:
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
- foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
Kernestof
- centrale genrer, medier og medieplatforme
Kernestof:
Litteratur:
Hjarvard og Helles: Seertal og webtrafik
Kompas-segmenter: https://tns-gallup.dk/da/kompas-segmenter
Supplerende stof:
PRINSIB: https://www.dr.dk/om-dr/fakta-om-dr/medieforskning/medieudviklingen/2022/af-prinsib-opstaar-ny-segmentering
Hjarvard: Borgen og Dicte: københavnsk kulturkapital vs. folkelig provins: https://www.kommunikationsforum.dk/artikler/klasseopdelt-heltindedrama-hos-tv2-og-dr
dr.dk (Eleverne skal finde et program til en udvalgt Gallup-målgruppe)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
TV-nyheder
Falige mål TV-nyheder
Forløbet har to formål: at give introduktion og analysemodeller til TV-nyheder og hvordan deres forbindelse er til sociale medier. Klassen har været i et praktisk forløb på TV2 Øst. I denne forbindelse arbejder vi med hvordan man sætter en nyhedsudsendelse sammen, og analyser af de enkelte nyhedsreportager. Forløbet ender med at eleverne skal producere en tv-nyhed om bæredygtighedstiltag på Herlufsholm.
Vi skal i forløbet arbejde med:
- Nyhedskriterier
- Forskellige typer af indslag
- Nyhedsudsendelsens opbygning
- Interviewteknikker
- PKP-modellen
Gennemgang af en 18.30 TV-avis med henblik på:
- Forløb - perlekædemodel
- Fremstillingsformer
(Teasere, reportager, oplæg/nedlæg osv.)
- Journalistens roller (mikrofonholder, dybdeborende/modløb, fødselshjælper/medløb)
- Interviewedes roller (ekspert, case, part)
Faglige mål:
Teori og analyse:
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
- foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
- filmiske og dramaturgiske virkemidler
- grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
- centrale genrer, medier og medieplatforme
- film, tv og nyere mediers tværmediale samspil
- produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer - optageprincipper og optageteknik
- redigeringsprincipper og redigeringsteknik
- distributionskanaler og delingsværktøjer.
Materiale:
Kernestof:
Litteratur:
Kompendium:
Thorsen og Møller: Tv-journalistik
Katz og Poulsen: Focus
Christian Frederiksen, Rasmus Sylvest Larsen: Skarpt skåret. 2014
Supplerende stof:
- TV-avis DR 18.30
- Praktikperiode på TV2 øst.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
pilotprojekt
Formål: Eleverne skal producere deres eksamensfilm.
Faglige mål:
Teori og analyse:
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Praksis:
- betjene optage- og redigeringsudstyr
- i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
- arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
- tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
- forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
Kernestof
- filmiske og dramaturgiske virkemidler
- grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
- centrale genrer, medier og medieplatforme
- produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer - optageprincipper og optageteknik
- redigeringsprincipper og redigeringsteknik
- distributionskanaler og delingsværktøjer.
Kernestof:
Øvelse: Karakterudvikling baseret på Syd Field
Begreber:
Pre-produktion
produktion
Post-produktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT - Redigeringsprogrammer
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensproduktion
Formål: Eleverne skal producere deres eksamensfilm.
Faglige mål:
Teori og analyse:
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Praksis:
- betjene optage- og redigeringsudstyr
- i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
- arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
- tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
- forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
Kernestof
- filmiske og dramaturgiske virkemidler
- grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
- centrale genrer, medier og medieplatforme
- produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer - optageprincipper og optageteknik
- redigeringsprincipper og redigeringsteknik
- distributionskanaler og delingsværktøjer.
Kernestof:
Øvelse: Karakterudvikling baseret på Syd Field
Begreber:
Pre-produktion
produktion
Post-produktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT - Redigeringsprogrammer
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Dogme 95
Formål: Eleverne skal have kendskab til Dogme 95-bevægelsen og baggrunden for den, samt se, hvordan den har påvirket filmskabere siden.
Faglige mål:
Teori og analyse:
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
- foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
- filmiske og dramaturgiske virkemidler
- grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
- centrale genrer, medier og medieplatforme
- film, tv og nyere mediers tværmediale samspil
- distributionskanaler og delingsværktøjer.
Materiale:
Kernestof:
Litteratur:
- Mainfestet: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.ekkofilm.dk/media/dyn/link/Dogmemanifesto.pdf?_=1360675911
- Casper Hindse, Danske dogmefilm, https://www.ekkofilm.dk/artikler/danske-dogme-film/
- Palle Schantz Lauridsen: Genhør med dogme 95 pp. 31 - 39, file:///Users/KJO/Downloads/tfbertel,+mediekultur48_pg031-047.pdf
Supplerende stof:
Litteratur:
- Peter Schepelern: Dansk filmhistorie 1990 - 1999 (indtil Seriefremstilling: Nybrud i dansk tv-fiktion) https://www.dfi.dk/en/node/30658
- Dogma95 - Studiobinder: https://www.studiobinder.com/blog/dogme-95-rules-manifesto-films/
Film:
Idioterne af Larsen von Trier
Elevprodukt:
Videoessay med analyse af et 2-3 minutters uddrag af en følgende dogme-produktioner: Mifunes sidste sang, Elsker dig for evigt og En Kærlighedshistorie, hvor der perspektiveres til selvvalgt mediefaglig kontekst.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67512570877",
"T": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67512570877",
"H": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67512570877"
}