Holdet 1g2 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Herlufsholm Skole
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Hold 2025 1g2/ap (1g2 ap)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Almen Sprogforståelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Almen Sprogforståelse

Formål fra læreplanens vejledning:
Almen sprogforståelse styrker elevernes teoretiske sprogforståelse, sproglige kreativitet og fantasi samt samspillet mellem sprogene. Eleverne skal i forløbet på introducerende niveau opnå viden om og grundlæggende kundskaber og færdigheder i sproglig analyse af tekster med brug af den relevante terminologi. Stoffet skal perspektiveres historisk gennem kendskab til overordnede træk af latinsk ordforråd, grammatik og europæisk sproghistorie. Forløbet bidrager til elevernes almendannelse og studiekompetence ved at udvikle elevernes evne til at tilegne sig viden gennem tekster og fagsprog i alle fag. Almen sprogforståelse medvirker til at kvalificere elevernes valg af sproglige studieretninger og til at styrke elevernes studie- og karriereperspektiv i arbejdet med sprog.

Almen sprogforståelse giver eleverne en bevidsthed om den sproglige viden, der er et fælles fundament for alle sprogfag, fx fælles sproglige strukturer, fælles ordforråd og fælles termi¬nologi. Da forløbet er et samspil mellem sprogfagene, vil der være ek¬sempler fra både latin, dansk og forskellige moderne fremmedsprog i undervisningsmateri¬alet. Det er et formål med forløbet, at elevernes sproglige kreativitet og fantasi styrkes, så i forløbet vil eleverne undre sig over og diskute¬re sproglige fænomener og lære at bruge både deres sproglige viden og deres sproglige intuition og kreativitet i arbejdet med tekster. Eleverne vil arbejde både receptivt og produktivt med sproglige fænomener.

Latindelen:
Latins rolle i almen sprogforståelse er at konkretisere, eksemplificere og perspektivere de emner, der arbejdes med i forløbet. Da et vist kendskab til latin er grundlæggende for forståelse af sproghistorie, grammatik, orddannelse mv. i både dansk og en række fremmedsprog, sikres et nært samarbejde mellem undervisningen i latin og i de øvrige discipliner i almen sprogforståelse, og latindelen er en integreret del af hele forløbet. I latindelen indgår læsning af korte, lette, tilrettelagte tekster på latin. Teksterne skal vise konkrete sproglige fænomener, som hører med til en grundlæggende uddannelse i sprog, og deres indhold skal give eleverne en bevidsthed om den sprog-, kultur- og videnskabshistoriske rolle, latin har spillet og spiller.

Materiale:
Rasmus Gottschalck og Marianne Terp m.fl. "Sprogenes verden". Bogen benyttes både som I-bog og delvist eller helt på papir.
ABaCus, Systimes trænings- og prøveplatform til almen sprogforståelse, anvendes også. Der er også mulighed for at bruge Minlærings AP-øvelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer