Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Herlufsholm Skole
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 1g2/DA (1g2 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb i dansk
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
dansk a stx august 2017.pdf
-
Medbring en blyant eller kuglepen til timen.
-
Lektie: Læs Håndbog til dansk s. 29-35. Skriv 5-10 linjers noter, som du medbringer til timen. Vi vil have fokus på forskellige litterære genrer.
-
Husk at medbring papir og en blyant eller kuglepen til timen.
-
Connie Hedegaards tale ved Klimamarchen.pdf
-
Medbring papir og en blyant eller kuglepen til timen. Vi vil igen lave skriveøvelser. Denne gang skal vi arbejde med assonans og allitteration.
-
Ugesangen
-
Udlevering af kompendium
-
I skal arbejde med Michael Strunges digt: Natmaskinen og fortsætte fokus på anaforer, allitterationer og assonans. Læs digtet igennem inden timen. Det findes i kompendiet.
-
1g2 - Opgave til Natmaskinen.docx
-
Vi snakker om jeres arbejde med Michael Strunges digt "Natmaskinen" (se modulet d. 22/8). Genlæs jeres resultater af arbejdet og læs i Håndbog til Dansk (HtD) om lyrikgenren s. 80-81.
-
Skriftlig aflevering gives for.
-
Stedsportræt_2025 1g2.docx
-
Sidehoved Herlufsholm.docx
-
Medbring papir og en blyant eller kuglepen + jeres pc. Vi skal arbejde med sanseskrivning.
-
I skal læse teksten "Jeg", som I finder i kompendiet. Læs også om epik i HtD s. 30.
-
Afsnit
-
1g2 - Opgaver i grupper til teksten Jeg, 2007.docx
-
Skriveøvelse - medbring papir og en blyant eller kuglepen + pc.
-
Stemme1-Klumme-2-Et-loefte-om-at-loefte Asger Hedegaard Boyer.pdf
-
Stemme1-Klumme3-Paa-ti-dage-har-jeg-haft-flere-aha-oplevelser.pdf
-
Vi fortsætter skriveøvelsen med narrativ. Medbring papir og en blyant eller kuglepen til timen + pc.
-
Aktantmodellen - Indidansk
-
De ti bud (- vi kigger på det fjerde): Anden Mosebog Kapitel 20
-
Google Search
-
Læs "Den lille rødhætte" i kompendiet. Find de steder i teksten, hvor der optræder antiteser.
-
Skriftlighed - medbring papir og en blyant eller kuglepen til timen + pc.
-
Vi fortsætter med nye skriveøvelser med billedsprog, så medbring pc, papir og skriveredskab til timen. Tag også kompendiet med.
-
Læs teksten "Hver morgen er jeg frisk og rask" fra Coronamonologer i kompendiet. Besvar følgende;
-
Skriftlig aflevering gives for om "Skibsdrengens fortælling" af Karen Blixen.
-
I arbejder i grupper med analysen af "Skibsdrengens fortælling". Se opgavearket vedhæftet.
-
1g2 - Opgaveformuering til analyse af Karen Blixens.docx
-
I arbejder fortsat i grupper med analysen af "Skibsdrengens fortælling". Se opgavearket vedhæftet.
-
I får jeres opgave om "Skibsdrengens fortælling" tilbage i timen. Status på hvad vi skal lave frem til grundforløbets afslutning.
-
Intro til faktagenren. Læs s. 32-33 i Håndbog til Dansk (den blå bog)
-
Intro - Faktagenren.docx
-
DRTV - Abdel mellem fjender: Imamen og islamkritikeren var barndomsvenner (1:2)
-
Dokumentarfilm og kreativ bearbejdning af virkeligheden.docx
-
Læs folkevisen "Kirstin" vedhæftet. Læs også om de fem nyhedskriterier i HtD (den blå bog), s. 203-204.
-
Folkevisen Kirstin.PDF
-
Kirstin
-
Remediering - folkevisen Kirstin.docx
-
I arbejder videre med jeres artikel (remediering af Kirstin). Sørg for at være færdige med arbejdet, når timen er slut. Tænk også på, at I skal kunne vise jeres artikel på smartboarden i klassen på fredag.
-
Vi hører/ser jeres færdige artikler, som I har skrevet på baggrund af folkevisen "Kirstin" (remediering).
-
Læs novellen "En flinker fyr" vedhæftet. Sørg for at have godt styr på handlingen og personerne i novellen.
-
En flinker fyr - Pia Juul.PDF
-
I fremlægger jeres beviser og argumenter for, at det er kvinden eller manden, der har slået Kalle ihjel i novellen "En flinker fyr".
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72961298765",
"T": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72961298765",
"H": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72961298765"
}