Holdet 1g2 sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Herlufsholm Skole
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold 2025 1g2/sa (1g2 sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Retten til at vælge - om frihed og lige muligheder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Retten til at vælge - om frihed og lige muligheder

Om frihed og lige muligheder i Danmark.
Ideologisk
Økonomisk
Sociologisk

Introduktion til samfundsfag.
Basale begreber og teori inden for grundelementerne af samfundsfag.
Indførsel i afløsning af figurerer og den skriftlige genre, opstil hypoteser.
Metodisk belyses kort den kvalitative og kvantitative.
Nedslag:
Lighed mellem kønnene?
Ideologierne liberalisme, konservatisme og socialisme og synet på frihed og lighed.
Udblik til populisme
Omfordeling i velfærdsstaterne:
Den residuale, den universelle og den centraleuropæiske model.
Opvækst og lighed.
Hvad betyder arv og miljø?
Bourdieus kapitaler.

Forløbet dækker følgende kernestof:

̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle.
politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ kvantitativ og kvalitativ metode

Faglige mål:

-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger,
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre

Materiale:

Brøndum, Peter og Thor Banke Hansen "Luk samfundet op!" Columbus, 2021. 4. udgave. 1. oplag.; sider: 10-43, 86-99
Sørensen, Kjeld Mazanti "Ideologier og diskurser. Sprog - magt - politik." Columbus, 2010.; sider: 28-35, 38-39, 48-55, 67-74, 78-79

Carlsen, Marie Berg "Populisme og identitetspolitik. Politiske strømninger i det 21. århundrede. Columbus, 2020.; sider: 6-12

Jensen, Jakob Buhl "Grundforløb i samfundsfag - om frihed og lige muligheder." Systime 2021.; sider: 76-89

Forløbet afsluttes med en klassedebat. Hvor klassen deles i fire positioner i synet på frihed og lighed.

Velfærdsstaten er slet ikke den store lighedsskaber, som mange tror
Principprogram

konservative.dk
liberalalliance.dk
www.altinget.dk

Prinsesserne fra blokken
8 år senere - fra vild til voksen. DR, 2024.

Hertil powerpoints TV-klip og klip fra Youtube samt elevernes egne produkter
Holdet har desuden set en TV-dokumentar om Milgrams forsøg og foretaget deres eget eksperiment om gruppe og forventningspres
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer