Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Herlufsholm Skole
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 1g2/sa (1g2 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Retten til at vælge - om frihed og lige muligheder
Om frihed og lige muligheder i Danmark.
Ideologisk
Økonomisk
Sociologisk
Introduktion til samfundsfag.
Basale begreber og teori inden for grundelementerne af samfundsfag.
Indførsel i afløsning af figurerer og den skriftlige genre, opstil hypoteser.
Metodisk belyses kort den kvalitative og kvantitative.
Nedslag:
Lighed mellem kønnene?
Ideologierne liberalisme, konservatisme og socialisme og synet på frihed og lighed.
Udblik til populisme
Omfordeling i velfærdsstaterne:
Den residuale, den universelle og den centraleuropæiske model.
Opvækst og lighed.
Hvad betyder arv og miljø?
Bourdieus kapitaler.
Forløbet dækker følgende kernestof:
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle.
politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ kvantitativ og kvalitativ metode
Faglige mål:
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger,
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
Materiale:
Brøndum, Peter og Thor Banke Hansen "Luk samfundet op!" Columbus, 2021. 4. udgave. 1. oplag.; sider: 10-43, 86-99
Sørensen, Kjeld Mazanti "Ideologier og diskurser. Sprog - magt - politik." Columbus, 2010.; sider: 28-35, 38-39, 48-55, 67-74, 78-79
Carlsen, Marie Berg "Populisme og identitetspolitik. Politiske strømninger i det 21. århundrede. Columbus, 2020.; sider: 6-12
Jensen, Jakob Buhl "Grundforløb i samfundsfag - om frihed og lige muligheder." Systime 2021.; sider: 76-89
Forløbet afsluttes med en klassedebat. Hvor klassen deles i fire positioner i synet på frihed og lighed.
Velfærdsstaten er slet ikke den store lighedsskaber, som mange tror
Principprogram
konservative.dk
liberalalliance.dk
www.altinget.dk
Prinsesserne fra blokken
8 år senere - fra vild til voksen. DR, 2024.
Hertil powerpoints TV-klip og klip fra Youtube samt elevernes egne produkter
Holdet har desuden set en TV-dokumentar om Milgrams forsøg og foretaget deres eget eksperiment om gruppe og forventningspres
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til samfundsfag i gymnasiet. Vi taler om, hvad samfundsfag er samt, hvad vi skal nå i grundforløbet, hvor alle klasser har et fælles pensum i samfundsfag. Herudover bogudlevering og et par øvelser!
-
Minister Der vil altid være arbejdsløse.docx
-
Historisk oprustning vedtaget.docx
-
Læs s. 27-28 i Luk samfundet op! Sørg for at I forstår:
-
Danmarks Riges Grundlov
-
Rettigheder i grundloven.docx
-
Læs Luk Samfundet op s. 10-17
-
Vi har fokus på:
-
Retten til at vælge om frie og lige muligheder A.docx
-
Læs Luk samfundet op s. 17-27
-
Fokus:
-
Gruppeøvelse Ligestillling.docx
-
gron.luksamfundetop.dk
-
Læs "Luk samfundet op" s. 48-56 ( Fra spalte 2 s. 48, kun de første 5 linjer på s. 56). s. 103-105
-
Sørg for, at I forstår
-
Surprise!!!
-
Læs "Luk samfundet op" (LOS) s. 29-35, 38-39 & 102-103 Fokus ved dagens gennemgang:
-
Resultat og chancelighed Øvelse!.docx
-
Læs Luk samfundet op s. 67-74, 78-79. s. 105-108
-
Grupper Politiske ideologier.docx
-
Kig på de nedenstående links. Det er mange sider, så I skal skimme dem. Det vil sige ikke læse det hele grundigt, men kigge det igennem kursorisk!
-
Vores partiprogram
-
Fremlæggelser partier 1g2.docx
-
Kompendium Frie og lige muligheder.pdf
-
I får lidt mere tid til fremlæggelser og vi ser på aktuel politik! Ingen lektie udover at arbejde med fremlæggelser!
-
Alle bør i løbet af ugen kigge på siderne om konservatisme i kompendiet: s. 13-30. I kan anvende dette til baggrund og til bedre at forstå de andres oplæg!
-
DRTV - TVA: Blå partier vil genindføre store bededag
-
Vi tager de første fremlæggelser Gruppe 1 & 2
-
Læs: Luk samfundet op s. 196-201
-
Vi ser på nedenstående artikel i timen!
-
Jeg bliver nok lidt forsinket. Kontoret lukker jer ind, hvis det er tilfældet. Læs teksten i linket til og med figur 3 og overvej følgende spørgsmål:
-
Vi læser det nedenstående link i timen til og med figur 3.
-
Gruppe 1 & 2 fremlægger
-
Gruppe 3 og 4 fremlægger
-
Læs s. 8-14 i det vedhæftede: Lige muligheder.pdf
-
Vi fokuserer på skat, lige muligheder og velfærdsstatens rolle!
-
Gruppe 5 & 6 fremlægger
-
Luk samfundet op s. 25-28. I behøver ikke at læse teksten til denne tim, men bare i løbet af ugen!
-
Vi taler desuden lidt om ministerrokade. Se det vedhæftede:
-
Læs det vedhæftede som forberedelse til klimahandledag:
-
Sørg for, at I forstår:
-
Vi går i gang med afleveringsopgaven om social arv Social arv Øvelse.docx Social arv Øvelse.docx
-
Grupper til øvelse om social arv:
-
David og Oscar fremlægger
-
Læs Luk samfundet op s. 91-95 som baggrund i løbet af ugen!
-
Læs det vedhæftede kommunalpolitik s. 10-17
-
Afsnit
-
Finanslov 2026 øvelse.docx
-
Vi tager den kommunalpolitiske lektie engang til. Læs det vedhæftede s. 10-17 igen:
-
Vi arbejder lidt mere med kommunalvalg
-
Grupper til øvelse i timen
-
Kommunalvalg øvelse 1g2.docx
-
Ingen lektie. Opfølgning kommunalvalg og landspolitik
-
Gruppeprøve Retten til at vælge om frihed og lige muligheder med gruppeinddeling.docx
-
I forbereder fremlæggelser eller arbejder med NV & AP
-
Fremlæggelser/prøvetidspunkter:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72961375350",
"T": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72961375350",
"H": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72961375350"
}