Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Herlufsholm Skole
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 1g3/sa (1g3 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Retten til at vælge - om frihed og lige muligheder
Om frihed og lige muligheder i Danmark.
Ideologisk
Økonomisk
Sociologisk
Introduktion til samfundsfag.
Basale begreber og teori inden for grundelementerne af samfundsfag.
Indførsel i afløsning af figurerer og den skriftlige genre, opstil hypoteser.
Metodisk belyses kort den kvalitative og kvantitative.
Nedslag:
Lighed mellem kønnene?
Ideologierne liberalisme, konservatisme og socialisme og synet på frihed og lighed.
Udblik til populisme
Omfordeling i velfærdsstaterne:
Den residuale, den universelle og den centraleuropæiske model.
Opvækst og lighed.
Hvad betyder arv og miljø?
Bourdieus kapitaler.
Forløbet dækker følgende kernestof:
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle.
politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ kvantitativ og kvalitativ metode
Faglige mål:
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger,
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
Materiale:
Brøndum, Peter og Thor Banke Hansen "Luk samfundet op!" Columbus, 2021. 4. udgave. 1. oplag.; sider: 10-43, 86-99
Sørensen, Kjeld Mazanti "Ideologier og diskurser. Sprog - magt - politik." Columbus, 2010.; sider: 28-35, 38-39, 48-55, 67-74, 78-79
Carlsen, Marie Berg "Populisme og identitetspolitik. Politiske strømninger i det 21. århundrede. Columbus, 2020.; sider: 6-12
Jensen, Jakob Buhl "Grundforløb i samfundsfag - om frihed og lige muligheder." Systime 2021.; sider: 76-89
Forløbet afsluttes med en klassedebat. Hvor klassen deles i fire positioner i synet på frihed og lighed.
Velfærdsstaten er slet ikke den store lighedsskaber, som mange tror
Principprogram
konservative.dk
liberalalliance.dk
www.altinget.dk
Prinsesserne fra blokken
8 år senere - fra vild til voksen. DR, 2024.
Hertil powerpoints TV-klip og klip fra Youtube samt elevernes egne produkter
Holdet har desuden set en TV-dokumentar om Milgrams forsøg og foretaget deres eget eksperiment om gruppe og forventningspres
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til samfundsfag i gymnasiet. Vi taler om, hvad samfundsfag er samt, hvad vi skal nå i grundforløbet, hvor alle klasser har et fælles pensum i samfundsfag. Herudover bogudlevering og et par øvelser!
-
Minister Der vil altid være arbejdsløse.docx
-
Læs Luk samfundet op s. 27-28 Fokus: Redegøre, analysere, diskutere og perspektivere/sammenligne
-
Læs s. 10-17 i Luk samfundet op (forkortet: LOS)
-
Sørg for, at I forstår:
-
Retten til at vælge om frie og lige muligheder A.docx
-
Læs: Luk samfundet op s. 17-27
-
Knaphed - hvad er det?
-
Resultat og chancelighed Øvelse!.docx
-
Læs "Luk samfundet op" s. 48-56 ( Fra spalte 2 s. 48, kun de første 5 linjer på s. 56). s. 103-105
-
Sørg for, at I forstår
-
Læs Luk samfundet op s. 67-74, 78-79. s. 105-108
-
Vi fokuserer på: Giddens:
-
Læs partiprogrammerne på de nedenstående links og overvej, hvordan partiets ideologi kommer frem i programmerne. Husk de læses kursorisk:
-
Det Konservative Folkeparti Vores partiprogram
-
Fremlæggelser partier 1g3.docx
-
Plan for timen:
-
I kan anvende nedenstående kompendium til arbejdet med fremlæggelserne
-
Læs Luk samfundet op s. 10-12 (halvvejs 2. spalte frem til helt "naturlige") & s. 110-112. Husk at medbringe bøgerne og sørg for, at I forstår:
-
Læs de nedenstående artikler i links. Vi gennemgår dem, hvorefter I kan inddrage dem i jeres arbejde med at gøre jeres oplæg færdige! I får den sidste del af timen til at gøre fremlæggelserne færdige!
-
De kortuddannede trækker mod blå blok - Mandag Morgen
-
Mænd stemmer blåt, og kvinder stemmer rødt. Forskellen vil formentlig kun blive større
-
Tænk over hvordan begreberne kerne og marginalvælgere kan anvendes i forbindelse med artiklerne!
-
Vi tager de første fremlæggelser Gruppe 1 & 2
-
Læs s. 41-47 i det vedhæftede kompendie. Dvs. afsnittet: "Hvad er populisme?" Kompendium Frie og lige muligheder (2).pdf Kompendium Frie og lige muligheder (2).pdf
-
I denne time ser vi på aktuelle eksempler på populisme bl.a. Charlie Kirk, dansk politik og andre
-
I bør alle i løbet af tiden frem til efterårsferien kigge på siderne om konservatisme i kompendiet: s. 13-30. I skal ikke læse det så grundigt, som en almindelig lektie, men skimme til baggrund, så I bedre kan forstå de andres og evt. jeres eget oplæ
-
Gruppe 3 & 4 fremlægger. Herudover taler vi om aktuel politik!
-
Gruppe 5 & 6 fremlægger
-
Læs: Luk samfundet op s. 196-201
-
Gruppe 1 fremlægger
-
Læs "Luk samfundet op" s. 90-95
-
Gruppe 4 & 7 fremlægger samt Nicolai og Alberte
-
Lektie: Læs det vedhæftede og se nedenstående video: Bourdieu og social arv
-
Alberte og Nicolai fremlægger
-
Nedenstående link anvendes til Podcastopgave, som I får senere!
-
Gruppe 3 fremlægger
-
Klima og bæredygtighed uddrag af I-bog Columbus.docx
-
Vi arbejder med Video podcast
-
Social arv Øvelse med gruppeinddeling 1g3.docx
-
Grupper til arbejdet med videopodcast:
-
Vi arbejder med Podcast
-
Gruppe 1: Lærerkontor 1. sal
-
Læs Luk Samfundet op s. 103-105
-
Kommunalvalg øvelse.docx
-
Læs det vedhæftede. Nedenfor om kommunalpolitik s. 10-17
-
Kommunalpolitik.pdf
-
Ingen lektie!
-
Se gerne podcasten i nedenstående link om kommunalvalget i Næstved. Det er mere en forberedelse til kommunalvalget end en forberedelse til timen! Kandidatfesten | Næstved Kommune: Spidskandidatdebat | Lyt som podcast | DR LYD https://www.dr.dk/lyd/p4
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72961382084",
"T": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72961382084",
"H": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72961382084"
}