Holdet 1g1 bk (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Herlufsholm Skole
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e)
Hold 2025 1g1/bk (1g1 bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Form & Farve
Titel 2 Street Art - Fra museum til gade

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Form & Farve

Scheel Andersen og Laursen: BILLEDKUNST. Metode - Kronologi - Tema
Billedets virkemidler, s. 7 - 35
Analytiske synsvikler s. 41 - 81
Farven i kunsten:
Scheel Andersen og Lauersen: BILLEDKUNST. Metode - Kronologi - Tema
Farven, s. 36 - 40
Undervisningsforløb fra Louisiana Learning:
https://assets.louisiana.dk/s3fs-public/pdf/farven_i_kunsten_undervisningsmateriale_gym_0.pdf
og
https://kunsten.dk/da/indhold/generelt-om-farver-1979
Fokus: Emil Nolde - Abstraktioner i kunsten - Ekspressionisme - Naturalisme
https://kunsten.dk/da/indhold/det-abstrakte-5191 - https://kunsten.dk/da/content/abstrakt-kunst-2164 - https://artbylonfeldt.dk/blog/abstrakte-malerier-er-enestaaende-kunst/
Tegneøvelser - "Efterår"
Emilie Vintersborg oneliners
Tegneøvelser - 1 pkts. perspektiv
Formanalyse - illusionsrum
Flade og form
Fotomontage: Egenskygge / slagskygge
Introduktion til begreberne memento mori / vanitas. Fotoøvelse med opstillinger.
Rummet i rummet: http://bidtafbilledkunst.blogspot.com/2015/05/perspektiv-rummet-i-rummet.html
Socialanalyse - øvelser
Samt diverse hjemmelavede powerpoints
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Eleverne opbygger en begrebsverden, hvor de både lærer at definere og erkende form og farve samt abejde med disse begreber.
  • Lytte - Både lærer- og elevoplæg.
  • Læse - Der er læselektie inkluderet i undervisningen.
  • Søge information - Elevoplæggene klares ikke uden selvstændigt, opsøgende arbejde.
  • Skrive - Der vil være skriftlighed i forbindelse med udarbejdelse af egne oplæg samt noteapparat.
  • Diskutere - Vi skal helt sikkert diskutere kunst og virkelmidler.
  • Formidling - Elevoplæg.
  • Selvrefleksion - Vurdering og evaluering af egne arbejder.
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner - Vi tager fat på arbejdet med analyseformerne.
  • Kommunikative færdigheder - Formidling.
  • Overskue og strukturere - Eleverne arbejder med egne produkter og oplæg indenfor en tidsramme og en faglig ramme.
  • Personlige
  • Selvstændighed - Der stilles også krav om selvstændigt arbejde.
  • Selvtillid - -
  • Ansvarlighed - -
  • Kreativitet - -
  • Sociale - Samarbejdsevne og åbenhed overfor andres forslag.
  • Samarbejdsevne - Se ovenfor.
  • Åbenhed og omgængelighed - Se ovenfor.
  • IT - En nødvendighed.
  • Lectio - Alle opgaver og vejledninger ligger i lectio.
  • Præsentationsgrafik - Eleverne skal udarbejde powerpoints.
  • Internet - -
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Street Art - Fra museum til gade

Grundbog i kunst og arkitektur  - kunstens rum. Af Eriksen, Strøm & Oxvig, Systime 2013. Fra museum til gade - tendenser i tendenser i samtidskunsten.
Samt links om Kissamama, som vi fokuserer på
Kissmama - Dansk Gadekunstner på https://www.kissmama.dk/
Interview i mediet STREETHEART: https://streetheart.dk/2009/07/kissmama/
https://www.kissmama.dk/
TV-udsendelse om Street Art. Strøm v. Katrine Frøbert. Fra: CFU
Inverview med Zevs: https://www.widewalls.ch/magazine/zine-art
Værkstedsarbejde: Vi laver vore egne Kissmama-statements/paste ups.

Ved skolens forårsbal udstillede eleverne deres Kissmamas - disse blev ophængt som en lang frise, der kunne komplettere, positionere, klæde hinanden, genere hinanden - alt efter gemyt. Derudover udstillede eleverne deres skulpturer - og her talte vi kuratering. Vi drøftede, hvordan man kunne tilrettelægge en udstilling, hvordan en ophængning fungerede, og hvilken strategi man kunne anvende.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer