Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Herlufsholm Skole
|
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 1g1/bk (1g1 bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb: Form & Farve
Scheel Andersen og Laursen: BILLEDKUNST. Metode - Kronologi - Tema
Billedets virkemidler, s. 7 - 35
Analytiske synsvikler s. 41 - 81
Farven i kunsten:
Scheel Andersen og Lauersen: BILLEDKUNST. Metode - Kronologi - Tema
Farven, s. 36 - 40
Undervisningsforløb fra Louisiana Learning:
https://assets.louisiana.dk/s3fs-public/pdf/farven_i_kunsten_undervisningsmateriale_gym_0.pdf
og
https://kunsten.dk/da/indhold/generelt-om-farver-1979
Fokus: Emil Nolde - Abstraktioner i kunsten - Ekspressionisme - Naturalisme
https://kunsten.dk/da/indhold/det-abstrakte-5191 - https://kunsten.dk/da/content/abstrakt-kunst-2164 - https://artbylonfeldt.dk/blog/abstrakte-malerier-er-enestaaende-kunst/
Tegneøvelser - "Efterår"
Emilie Vintersborg oneliners
Tegneøvelser - 1 pkts. perspektiv
Formanalyse - illusionsrum
Flade og form
Fotomontage: Egenskygge / slagskygge
Introduktion til begreberne memento mori / vanitas. Fotoøvelse med opstillinger.
Rummet i rummet: http://bidtafbilledkunst.blogspot.com/2015/05/perspektiv-rummet-i-rummet.html
Socialanalyse - øvelser
Samt diverse hjemmelavede powerpoints
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære alle - Velkommen til billedkunst i gymnasiet!
-
1. Læs i din billedkunstbog METODE - KRONOLOGI - TEMA side 36-40 og skab dig et overblik over kontraster, farveklange og farveharmonier. Husk at tage grundige notater, det vil komme dig til gode senere.
-
Læs i billedkunstbogen afsnittet om Farven s. 159 – 173 samt s. 36-40 (De sidste sider har I læst). Læs de vedhæftede filer igennem, vi skal bruge dem i de to billedkunsttimer. ISI gennemgår udvalgte værker i powerpointen.
-
Billedets virkemidler s. 7-35.ppt
-
Vi arbejder med nedenstående øvelser. Vedr. farveøvelsen skal du vælge et billede fra den powerpoint, vi arbejdede med sidst i teoritimerne eller eller et af de billeder fra gruppearbejde 2, hvor I skulle vælge mellem nogle kunstnere (Nolde, Hammersh
-
Vi skal se på den powerpoint, vi har set på tidligere, og vi skal arbejde med farveøvelser i grupper. Da I viste interesse for Emil Noldes værker, har jeg vedhæftet en lille pp med nogle af hans hovedværker.
-
Vi skal se på den powerpoint, vi har set på tidligere, og vi skal arbejde med farveøvelser i grupper. Da I viste interesse for Emil Noldes værker, har jeg vedhæftet en lille pp med nogle af hans hovedværker. (Farvefotoøvelsen er afhængig af vejret).
-
Grupper:
-
Vi mødes i H12. Jeg mangler nogle fremlæggelser ang. farve, og I skal ud i nogle flere øvelser. Medbring pc og mobil.
-
Vi mødes i H12 11.50. Her samler i jeres materiale til en powerpoint. Husk at besvare alle spørgsmål.
-
1. De resterende grupper fremlægger deres farvefotoøvelser
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Eleverne opbygger en begrebsverden, hvor de både lærer at definere og erkende form og farve samt abejde med disse begreber.
- Lytte - Både lærer- og elevoplæg.
- Læse - Der er læselektie inkluderet i undervisningen.
- Søge information - Elevoplæggene klares ikke uden selvstændigt, opsøgende arbejde.
- Skrive - Der vil være skriftlighed i forbindelse med udarbejdelse af egne oplæg samt noteapparat.
- Diskutere - Vi skal helt sikkert diskutere kunst og virkelmidler.
- Formidling - Elevoplæg.
- Selvrefleksion - Vurdering og evaluering af egne arbejder.
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - Vi tager fat på arbejdet med analyseformerne.
- Kommunikative færdigheder - Formidling.
- Overskue og strukturere - Eleverne arbejder med egne produkter og oplæg indenfor en tidsramme og en faglig ramme.
- Personlige
- Selvstændighed - Der stilles også krav om selvstændigt arbejde.
- Selvtillid - -
- Ansvarlighed - -
- Kreativitet - -
- Sociale - Samarbejdsevne og åbenhed overfor andres forslag.
- Samarbejdsevne - Se ovenfor.
- Åbenhed og omgængelighed - Se ovenfor.
- IT - En nødvendighed.
- Lectio - Alle opgaver og vejledninger ligger i lectio.
- Præsentationsgrafik - Eleverne skal udarbejde powerpoints.
- Internet - -
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
2
|
Street Art - Fra museum til gade
Grundbog i kunst og arkitektur - kunstens rum. Af Eriksen, Strøm & Oxvig, Systime 2013. Fra museum til gade - tendenser i tendenser i samtidskunsten.
Samt links om Kissamama, som vi fokuserer på
Kissmama - Dansk Gadekunstner på https://www.kissmama.dk/
Interview i mediet STREETHEART: https://streetheart.dk/2009/07/kissmama/
https://www.kissmama.dk/
TV-udsendelse om Street Art. Strøm v. Katrine Frøbert. Fra: CFU
Inverview med Zevs: https://www.widewalls.ch/magazine/zine-art
Værkstedsarbejde: Vi laver vore egne Kissmama-statements/paste ups.
Ved skolens forårsbal udstillede eleverne deres Kissmamas - disse blev ophængt som en lang frise, der kunne komplettere, positionere, klæde hinanden, genere hinanden - alt efter gemyt. Derudover udstillede eleverne deres skulpturer - og her talte vi kuratering. Vi drøftede, hvordan man kunne tilrettelægge en udstilling, hvordan en ophængning fungerede, og hvilken strategi man kunne anvende.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73061100860",
"T": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73061100860",
"H": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73061100860"
}