Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Herlufsholm Skole
|
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 g/bk (1g bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb: Form & Farve
Scheel Andersen og Laursen: BILLEDKUNST. Metode - Kronologi - Tema
Billedets virkemidler, s. 7 - 35
Analytiske synsvikler s. 41 - 81
Farven i kunsten:
Scheel Andersen og Lauersen: BILLEDKUNST. Metode - Kronologi - Tema
Farven, s. 36 - 40
Busk: Billedkunstbogen kapt. 1. På: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
Undervisningsforløb fra Louisiana Learning:
https://assets.louisiana.dk/s3fs-public/pdf/farven_i_kunsten_undervisningsmateriale_gym_0.pdf
og
https://kunsten.dk/da/indhold/generelt-om-farver-1979
Fokus: Emil Nolde - Abstraktioner i kunsten - Ekspressionisme - Naturalisme
https://kunsten.dk/da/indhold/det-abstrakte-5191 - https://kunsten.dk/da/content/abstrakt-kunst-2164 - https://artbylonfeldt.dk/blog/abstrakte-malerier-er-enestaaende-kunst/
Emilie Vintersborg oneliners
Tegneøvelser - 1 pkts. perspektiv
Formanalyse - illusionsrum
Flade og form
Fotomontage: Egenskygge / slagskygge
Introduktion til begreberne memento mori / vanitas. Fotoøvelse med opstillinger.
Rummet i rummet: http://bidtafbilledkunst.blogspot.com/2015/05/perspektiv-rummet-i-rummet.html
Socialanalyse - øvelser
Samt diverse hjemmelavede powerpoints
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære alle - Velkommen til billedkunst i gymnasiet!
-
Om farvede skygger og stregtegninger.pptx
-
1. Læs i din billedkunstbog METODE - KRONOLOGI - TEMA side 36-40 og skab dig et overblik over kontraster, farveklange og farveharmonier. Husk at tage grundige notater, det vil komme dig til gode senere.
-
Mobiltelefoner medbringes ikke - men gerne bærbare, så I kan slå op i lectio og se farvecirklen.
-
Læs i billedkunstbogen afsnittet om Farven s. 159 – 173 samt s. 36-40 (De sidste sider har I læst). Læs de vedhæftede filer igennem, vi skal bruge dem i de to billedkunsttimer. ISI gennemgår udvalgte værker i powerpointen Farver. Specifikationer.
-
Vi arbejder med nedenstående øvelser. Vedr. farveøvelsen skal du vælge et billede fra den powerpoint, vi arbejdede med sidst i teoritimerne eller eller et af de billeder fra gruppearbejde 2, hvor I skulle vælge mellem nogle kunstnere (Nolde, Hammersh
-
Vi skal se på den powerpoint, vi har set på tidligere, og vi skal arbejde med farveøvelser i grupper. Da I viste interesse for Emil Noldes værker, har jeg vedhæftet en lille pp med nogle af hans hovedværker. (Farvefotoøvelsen er afhængig af vejret).
-
Se venligst vedhæftede igennem. I kender den store powerpoint, men det dokument FORM, der ligger øverst, er nyt. Og det skal vi arbejde med. Den sidste kompositionsanalyse er et lille sammenkog af den øverste, men der er et par gode øvelser, jeg håbe
-
Værksted:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Eleverne opbygger en begrebsverden, hvor de både lærer at definere og erkende form og farve samt abejde med disse begreber.
- Lytte - Både lærer- og elevoplæg.
- Læse - Der er læselektie inkluderet i undervisningen.
- Søge information - Elevoplæggene klares ikke uden selvstændigt, opsøgende arbejde.
- Skrive - Der vil være skriftlighed i forbindelse med udarbejdelse af egne oplæg samt noteapparat.
- Diskutere - Vi skal helt sikkert diskutere kunst og virkelmidler.
- Formidling - Elevoplæg.
- Selvrefleksion - Vurdering og evaluering af egne arbejder.
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - Vi tager fat på arbejdet med analyseformerne.
- Kommunikative færdigheder - Formidling.
- Overskue og strukturere - Eleverne arbejder med egne produkter og oplæg indenfor en tidsramme og en faglig ramme.
- Personlige
- Selvstændighed - Der stilles også krav om selvstændigt arbejde.
- Selvtillid - -
- Ansvarlighed - -
- Kreativitet - -
- Sociale - Samarbejdsevne og åbenhed overfor andres forslag.
- Samarbejdsevne - Se ovenfor.
- Åbenhed og omgængelighed - Se ovenfor.
- IT - En nødvendighed.
- Lectio - Alle opgaver og vejledninger ligger i lectio.
- Præsentationsgrafik - Eleverne skal udarbejde powerpoints.
- Internet - -
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73061122078",
"T": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73061122078",
"H": "/lectio/111/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73061122078"
}