Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Maribo Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Hans-Henrik Carlsen, Sanne Grunnet
|
Hold
|
2022 id-b_ (1b id-gf, 1b id, 2b id, 3b id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1 grundforløb - boldbasis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2 Kropsspænding, spring og akrobatik
FORMÅL: Gennem forløbet skal eleverne opnå viden om kropsspænding, akrobatik, grundlæggenede spring og idrætsskader
• Kunne redegøre for centrale begreber inden for akrobatik og spring
• Udvikle kropsbevidsthed og kropsspænding
• Indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer
• Opnå grundlæggende viden om idrætsskader
INDHOLD:
• Kropsspændingsøvelser
• Grundlæggende spring: rulle, håndstand, møller, kraftspring
• Akrobatik figurer – i par og grupper
• Greb og sikkerhed
• Samarbejde
• Muskelarbejde – statisk og dynamisk
• Idrætsskader
METODER: Lærer- og elevstyret undervisning, individuelle øvelser, makker og gruppeøvelser
MATERIALER:
• Estrup, Claus (2005): Idræt C - teori i praksis. Systime, s. 106-109 Muskelarbejde + s. 125-128 Idrætsskader
• https://www.bevaegdigforlivet.dk/springsikker/for-kursusdeltagere/springsikker-uddannelserne/springsikker-basis/springene-i-uddannelsen/haandstand-rulle
• www.sportunterricht.de/akro
EVALUERING: Der evalueres på elevernes spring og akrobatiske fremvisninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3 Rytme, Laban og Les Lanciers
Formål: Gennem grundlæggende rytme og bevægelsesøvelser samt arbejde med den faste koreografi Les Lanciers, skal eleverne
• Opnå grundlæggende rytmeforståelse
• Sammensætte små koreografier i grupper
• Oparbejde grundlæggende bevægelseskvalitet med udgangspunkt i Labans BESS-koncept
• Lære de 5 ture i Les Lanciers
• Kunne redegøre for centrale begreber inden for Labans BESS-koncept
• Opnå forståelse for dansens historie og centrale elementer
Indhold:
• Kropssprog til musik
• Rytme/tempo
• Specielle opvarmningsøvelser til dans
• Afprøvning af frie og koreograferede bevægelser
• Les Lanciers
• Labans bevægelsesteori – BESS-koncept
Materiale: Labans BESS- koncept (kompendium)
Musik og bevægelse – det dansende menneske, Idræt C – teori i praksis, Systime, s. 67-74.
Gennemgang af Les Lanciers (kompendium)
Metode: Lærerundervisning, pararbejde, gruppearbejde, eksperimenterende, selvstændigt udviklende projektarbejde
Evaluering: Egne koreografiske sammensætninger i grupper.
Den færdige Les Lanciers
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4 Opvarmning, test og træning
FORMÅL: Eleverne skal:
• Opnå viden om kondition og konditionstræning
• Teste egen kondition på forskellige måder
• Kunne redegøre for formålet med opvarming og udarbejde et selvstændigt opvarmningsprogram i grupper med udgangspunkt i teori om opvarmning.
• Afprøve forskellige principper for løbetræning
• Afprøve forskellige intervalspil med fokus på deres konditionsgivende effekt
INDHOLD:
• Teori om kondition og opvarmning
• Intervalløb og kontinuerligt løb
• Intervalspil
• Opvarmnignsprogrammer
METODER: Lærer- og elevstyret undervisning, spil, gruppearbejde, test
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5 Badminton og grundtræning
FORMÅL: Eleven skal lære basal badminton og grundlæggende træningslære.
INDHOLD:
BADMINTON:
- Spille og dømme kamp på begynderniveau
- kort og lang serv
- lob, drop, clear
- kende regler i single og double, samt tælle point
- bruge relevante specialopvarmningsøvelser, skud- og spiløvelser
GRUNDTRÆNING:
- Kendskab til superkompensationsprincippet
- Grundlæggende kendskab til forskellige typer af muskelstyrke og hvordan de trænes
- kendskab til aerob og anaerob træning
MATERIALE: Idræt C – Teori i praksis, Estrup m.fl.
EVALUERING: Video-keypoint-øvelser m. makkerfeedback, single/doubleturnering, praktisk prøve, opgave i træningslære
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6 Svømning
FORMÅL: Eleverne skal arbejde med grundlæggende vandaktiviteter samt tilegne sig færdigheder i brystsvømning. De skal afprøve spring fra kant/vippe samt have kendskab til og afprøve basal redningsteknik. Desuden skal de kunne redegøre for hydrodynamikkens grundprincipper samt teknik i brystsvømning og bjærgning.
INDHOLD:
• Vandtilvænningsøvelser
• Teknikøvelser til brystsvømning
• Vejrtrækningsøvelser
• Bjærgning
• Dykning
• Udspring
• Kontinuerlig svømning (600 m)
• Teori om hydrodynamikkens grundprincipper
• Teori om basal redningsteknik
METODER: Lærerundervisning, par- og gruppearbejde, individuel træning
EVALUERING: 600 meter kontinuerlig svømning, udspring, 25 m bjærgning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
7 Aerobic og step
FORMÅL: I forløbet skal eleverne:
• Opnå kendskab til basale grundtrin i aerobic og stepaerobic
• Beherske udvalgte grundtrin i aerobic og stepaerobic
• Opnå kendskab til opbygningen og progressionen af koreografier - fra grundtrin til koreografi.
• Udføre bevægelser i takt til musikken
• Kunne skabe og udføre egen koregrafi ud fra grundtrin og variationer af grundtrinene.
• Få indblik i aerobic og stepaerobics historie og oprindelige ide.
• Opnå viden om aerob træning og puls
INDHOLD: Aerobic og Stepaerobic:
• Basistrin i aerobic: Gå, V-trin, A-trin, Knæ, Krydsstep, Mambo, Pivot, Steptouch, Grapewine, Curl, Lunges og Chasse
• Basistrin i stepaerobic: Basis, Over toppen, V-trin, A-trin, Krydsstep, Pausestep, Knæ, Curl, Flyv, Jorden rundt, Repeater, Spark, Mambo, Pivot, Lunges og Chasse
• Opbygning og progression af koreografier, herunder symmetri og sammensætning af blokke
• Træning af den rytmiske forståelse og koordinationen, samt fastholdelse af flow for at opnå træningseffekt
• Aerobic og stepaerobics historie og oprindelige idé
• Aerob trænings effekt på kroppen
MATERIALE: Undervisningsmaterialet, der er vedhæftet dette kompendium
https://gym-idraet.dk/undervisningsforlob/musik-og-bevaegelse/aerobic/
METODER: Lærer/elev/gruppestyret undervisning
EVALUERING: Sammensætning af egne koreografier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
8 Fodboldfitness og sundhed
FORMÅL:
Eleverne skal lære grundlæggende fodboldteknik samtidig med at de forbedrer deres konditionsmæssige form. Desuden skal eleverne opnå teoretisk forståelse for arbejdsfysiologi og folkesundhed samt forståelse for sammenhængen imellem idræt og livskvalitet, og fodboldens potentiale herfor.
INDHOLD:
• Indersidespark, halvtliggende vristspark og afslutninger
• Afleveringer og tæmninger, driblinger og finter
• Spilbarhed og kommunikation i kampsituationer
• Fokus er på spil med højt tempo, stor boldbesiddelse og fitness fremfor teknik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
9 Crossfit som træningsprojekt
FORMÅL: Eleverne introduceres til fitness-sportsgrenen Crossfit. De skal:
• have kendskab til crossfit som disciplin og overordnet kendskab til de 10 fysiske domæner, der definerer sportsgrenen.
• have kendskab til de 4 grundlæggende bevægelsesmønstre:
o det knædominante
o det hoftedominante
o træk
o pres
• kunne genkende bevægemønstrene i de praktiske øvelser.
• kunne udføre mindst én øvelse indenfor hvert bevægemønster teknisk korrekt.
• have indgående kendskab til teknikken i squat og KB-swings og kunne fejlrette andre.
• kunne sammensætte en alsidig WOD, hvori der indgår flere forskellige bevægemønstre.
• Have kendskab til crossfit-terminologien og kende til de gængse intervalprincipper i crossfittræning.
• kunne lave og følge et træningsprogram, der forbedrer elevens crossfitness.
• kunne reflektere skriftligt over egen træning i lyset af resultaterne.
INDHOLD:
• Crossfit-specifik opvarming
• Tekniktræning med fokus på de 4 grundlæggende bevægelsesmønstre
• Starttest og sluttest: WOD-test samt max Burpees test
• Træningsplanlægning
• Udformning og afprøvning af egne WOD’s i grupper
• Fejlretning af makker
• Træningsdagbog og afsluttende rapport
METODER: Lærerundervisning, par- og gruppearbejde, projektarbejde, individuel rapportskrivning
MATERIALE: Kompendium
Artikel: ”Ud af garagen”
Idræt C – teori i praksis, Estrup m.fl. s. 96-113 (træningslære)
EVALUERING: Starttest og sluttest
Udformning af egne WOD’s i grupper
Rapport over træningsprojektet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
10 Volleyball og teambuilding
FORMÅL: I forløbet skal eleverne:
• Lære de grundlæggende slag i volleyball
• Opnå kendskab til volleyballspillets opbygning og regler
• Beherske slag- og spiløvelser samt det færdige volleyballspil på grundlæggende niveau
• Indgå i et fast team og arbejde med forskellige roller i teamet
INDHOLD: Volleyball:
• Under- og overhåndsserv, finger-, baggerslag og evt. smash
• Spilpositioner og roller på banen
• Specialopvarmning, skudøvelser og spiløvelser
• Spille og dømme kamp på grundlæggende niveau
• Volleyspillets regler
Teambuilding og idrætspsykologi:
• Kende og bruge begreber fra teambuilding aktivt i forløbet.
• Opnå forståelse for begreberne synergieffekt og Ringelmanneffekten.
• Kende termer hørende til teamets udviklingsfaser
MATERIALE: Bearbejdet/forkortet udgave af: Wolf og Hansen: B forbedre idræt, Gyldendal 2015, 155-166
Diverse videomateriale om grundslagene
Diverse teamøvelser (vedhæftet dette kompendium)
METODER: Lærer/elev/teamstyret undervisning
EVALUERING: Video-keypoint-øvelser m. makkerfeedback, teamøvelser og spil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
11 Hip hop
FORMÅL: Eleverne skal opnå praktiske færdigheder i form af forskellige grundtrin, pose og freezes, samt en fælles indlært hip hop koreografi. Desuden skal de arbejde med egne koreografier i grupper hvor kreativiteten kan udfolde sig under inspiration af Labans bevægelseslære. Eleverne skal kunne redegøre for og anvende de centrale begreber i BESS-konceptet og oparbejde grundlæggende bevægelseskvalitet og rytmeforståelse.
INDHOLD:
• Hiphoppens udtryk og stil
• Rytmeforståelse, koordination og bevægelseskvalitet
• Specielle opvarmningsøvelser til dans
• Samarbejde om at lave koreografisk materiale
• Labans bevægelsesteori – BESS-koncept (body, effort, shape og space)
• Analyse af egen og andres koreografier med udgangspunkt i Labans bevægelsesteori
• Kendskab til hiphoppens historiske oprindelse
• Idrættens organisering i Danmark
METODER: Lærerundervisning, par- og gruppearbejde, eksperimenterende arbejde med koreografier.
MATERIALE: https://gym-idraet.dk/app/uploads/2021/09/ (hip hops historie)
Grundbog i idræt C, Gyldendal, s. 14-22 (Labans bevægelseslære)
Idræt C – teori og praksis s. 7-17 (Idrættens organisering)
Bevægelsesbank - Hiphop af Camma Vår Svalholm (Youtube)
EVALUERING: Egne koreografiske hip hop sammensætninger i grupper under inddragelse af Labans elementer.
Fælles hip hop koreografi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1112/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73458301239",
"T": "/lectio/1112/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73458301239",
"H": "/lectio/1112/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73458301239"
}