Holdet 2022 id-b_ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Maribo Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Hans-Henrik Carlsen, Sanne Grunnet
Hold 2022 id-b_ (1b id-gf, 1b id, 2b id, 3b id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1 grundforløb - boldbasis
Titel 2 2 Kropsspænding, spring og akrobatik
Titel 3 3 Rytme, Laban og Les Lanciers
Titel 4 4 Opvarmning, test og træning
Titel 5 5 Badminton og grundtræning
Titel 6 6 Svømning
Titel 7 7 Aerobic og step
Titel 8 8 Fodboldfitness og sundhed
Titel 9 9 Crossfit som træningsprojekt
Titel 10 10 Volleyball og teambuilding
Titel 11 11 Hip hop
Titel 12 12 Repetition og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1 grundforløb - boldbasis

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2 Kropsspænding, spring og akrobatik

FORMÅL: Gennem forløbet skal eleverne opnå viden om kropsspænding, akrobatik, grundlæggenede spring og idrætsskader
• Kunne redegøre for centrale begreber inden for akrobatik og spring
• Udvikle kropsbevidsthed og kropsspænding
• Indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer
• Opnå grundlæggende viden om idrætsskader

INDHOLD:
• Kropsspændingsøvelser
• Grundlæggende spring: rulle, håndstand, møller, kraftspring
• Akrobatik figurer – i par og grupper
• Greb og sikkerhed
• Samarbejde
• Muskelarbejde – statisk og dynamisk
• Idrætsskader

METODER: Lærer- og elevstyret undervisning, individuelle øvelser, makker og gruppeøvelser

MATERIALER:
• Estrup, Claus (2005): Idræt C - teori i praksis. Systime,  s. 106-109 Muskelarbejde + s. 125-128 Idrætsskader
https://www.bevaegdigforlivet.dk/springsikker/for-kursusdeltagere/springsikker-uddannelserne/springsikker-basis/springene-i-uddannelsen/haandstand-rulle
• www.sportunterricht.de/akro

EVALUERING: Der evalueres på elevernes spring og akrobatiske fremvisninger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3 Rytme, Laban og Les Lanciers

Formål: Gennem grundlæggende rytme og bevægelsesøvelser samt arbejde med den faste koreografi Les Lanciers, skal eleverne
• Opnå grundlæggende rytmeforståelse
• Sammensætte små koreografier i grupper
• Oparbejde grundlæggende bevægelseskvalitet med udgangspunkt i Labans BESS-koncept
• Lære de 5 ture i Les Lanciers
• Kunne redegøre for centrale begreber inden for Labans BESS-koncept
• Opnå forståelse for dansens historie og centrale elementer


Indhold:
• Kropssprog til musik
• Rytme/tempo
• Specielle opvarmningsøvelser til dans
• Afprøvning af frie og koreograferede bevægelser
• Les Lanciers
• Labans bevægelsesteori – BESS-koncept


Materiale: Labans BESS- koncept (kompendium)
Musik og bevægelse – det dansende menneske, Idræt C – teori i praksis, Systime, s. 67-74.
Gennemgang af Les Lanciers (kompendium)

Metode: Lærerundervisning, pararbejde, gruppearbejde, eksperimenterende, selvstændigt udviklende projektarbejde

Evaluering: Egne koreografiske sammensætninger i grupper.
Den færdige Les Lanciers
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4 Opvarmning, test og træning

FORMÅL: Eleverne skal:
• Opnå viden om kondition og konditionstræning
• Teste egen kondition på forskellige måder
• Kunne redegøre for formålet med opvarming og udarbejde et selvstændigt opvarmningsprogram i grupper med udgangspunkt i teori om opvarmning.
• Afprøve forskellige principper for løbetræning
• Afprøve forskellige intervalspil med fokus på deres konditionsgivende effekt

INDHOLD:
• Teori om kondition og opvarmning
• Intervalløb og kontinuerligt løb
• Intervalspil
• Opvarmnignsprogrammer


METODER: Lærer- og elevstyret undervisning, spil, gruppearbejde, test
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5 Badminton og grundtræning

FORMÅL: Eleven skal lære basal badminton og grundlæggende træningslære.

INDHOLD:

BADMINTON:
- Spille og dømme kamp på begynderniveau
- kort og lang serv
- lob, drop, clear
- kende regler i single og double, samt tælle point
- bruge relevante specialopvarmningsøvelser, skud- og spiløvelser

GRUNDTRÆNING:  
- Kendskab til superkompensationsprincippet
- Grundlæggende kendskab til forskellige typer af muskelstyrke og hvordan de trænes
- kendskab til aerob og anaerob træning

MATERIALE: Idræt C – Teori i praksis, Estrup m.fl.

EVALUERING: Video-keypoint-øvelser m. makkerfeedback, single/doubleturnering, praktisk prøve, opgave i træningslære
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 6 Svømning

FORMÅL: Eleverne skal arbejde med grundlæggende vandaktiviteter samt tilegne sig færdigheder i brystsvømning. De skal afprøve spring fra kant/vippe samt have kendskab til og afprøve basal redningsteknik. Desuden skal de kunne redegøre for hydrodynamikkens grundprincipper samt teknik i brystsvømning og bjærgning.

INDHOLD:
• Vandtilvænningsøvelser
• Teknikøvelser til brystsvømning
• Vejrtrækningsøvelser
• Bjærgning
• Dykning
• Udspring
• Kontinuerlig svømning (600 m)
• Teori om hydrodynamikkens grundprincipper
• Teori om basal redningsteknik

METODER: Lærerundervisning, par- og gruppearbejde, individuel træning
EVALUERING: 600 meter kontinuerlig svømning, udspring, 25 m bjærgning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 7 Aerobic og step

FORMÅL: I forløbet skal eleverne:
• Opnå kendskab til basale grundtrin i aerobic og stepaerobic
• Beherske udvalgte grundtrin i aerobic og stepaerobic
• Opnå kendskab til opbygningen og progressionen af koreografier - fra grundtrin til koreografi.
• Udføre bevægelser i takt til musikken
• Kunne skabe og udføre egen koregrafi ud fra grundtrin og variationer af grundtrinene.
• Få indblik i aerobic og stepaerobics historie og oprindelige ide.
• Opnå viden om aerob træning og puls


INDHOLD: Aerobic og Stepaerobic:
• Basistrin i aerobic: Gå, V-trin, A-trin, Knæ, Krydsstep, Mambo, Pivot, Steptouch, Grapewine, Curl, Lunges og Chasse
• Basistrin i stepaerobic: Basis, Over toppen, V-trin, A-trin, Krydsstep, Pausestep, Knæ, Curl, Flyv, Jorden rundt, Repeater, Spark, Mambo, Pivot, Lunges og Chasse
• Opbygning og progression af koreografier, herunder symmetri og sammensætning af blokke
• Træning af den rytmiske forståelse og koordinationen, samt fastholdelse af flow for at opnå træningseffekt
• Aerobic og stepaerobics historie og oprindelige idé
• Aerob trænings effekt på kroppen

MATERIALE: Undervisningsmaterialet, der er vedhæftet dette kompendium
https://gym-idraet.dk/undervisningsforlob/musik-og-bevaegelse/aerobic/

METODER: Lærer/elev/gruppestyret undervisning
EVALUERING: Sammensætning af egne koreografier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 8 Fodboldfitness og sundhed

FORMÅL:
Eleverne skal lære grundlæggende fodboldteknik samtidig med at de forbedrer deres konditionsmæssige form. Desuden skal eleverne opnå teoretisk forståelse for arbejdsfysiologi og folkesundhed samt forståelse for sammenhængen imellem idræt og livskvalitet, og fodboldens potentiale herfor.

INDHOLD:
• Indersidespark, halvtliggende vristspark og afslutninger
• Afleveringer og tæmninger, driblinger og finter
• Spilbarhed og kommunikation i kampsituationer
• Fokus er på spil med højt tempo, stor boldbesiddelse og fitness fremfor teknik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 9 Crossfit som træningsprojekt

FORMÅL: Eleverne introduceres til fitness-sportsgrenen Crossfit. De skal:
• have kendskab til crossfit som disciplin og overordnet kendskab til de 10 fysiske domæner, der definerer sportsgrenen.
• have kendskab til de 4 grundlæggende bevægelsesmønstre:
o det knædominante
o det hoftedominante
o træk
o pres
• kunne genkende bevægemønstrene i de praktiske øvelser.
• kunne udføre mindst én øvelse indenfor hvert bevægemønster teknisk korrekt.
• have indgående kendskab til teknikken i squat og KB-swings og kunne fejlrette andre.
• kunne sammensætte en alsidig WOD, hvori der indgår flere forskellige bevægemønstre.
• Have kendskab til crossfit-terminologien og kende til de gængse intervalprincipper i crossfittræning.
• kunne lave og følge et træningsprogram, der forbedrer elevens crossfitness.
• kunne reflektere skriftligt over egen træning i lyset af resultaterne.


INDHOLD:
• Crossfit-specifik opvarming
• Tekniktræning med fokus på de 4 grundlæggende bevægelsesmønstre
• Starttest og sluttest: WOD-test samt max Burpees test
• Træningsplanlægning
• Udformning og afprøvning af egne WOD’s i grupper
• Fejlretning af makker
• Træningsdagbog og afsluttende rapport


METODER: Lærerundervisning, par- og gruppearbejde, projektarbejde, individuel rapportskrivning

MATERIALE: Kompendium
Artikel: ”Ud af garagen”
Idræt C – teori i praksis, Estrup m.fl. s. 96-113 (træningslære)

EVALUERING: Starttest og sluttest
Udformning af egne WOD’s i grupper
Rapport over træningsprojektet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 10 Volleyball og teambuilding

FORMÅL: I forløbet skal eleverne:
• Lære de grundlæggende slag i volleyball
• Opnå kendskab til volleyballspillets opbygning og regler
• Beherske slag- og spiløvelser samt det færdige volleyballspil på grundlæggende niveau
• Indgå i et fast team og arbejde med forskellige roller i teamet

INDHOLD: Volleyball:
• Under- og overhåndsserv, finger-, baggerslag og evt. smash
• Spilpositioner og roller på banen
• Specialopvarmning, skudøvelser og spiløvelser
• Spille og dømme kamp på grundlæggende  niveau
• Volleyspillets regler
Teambuilding og idrætspsykologi:  
• Kende og bruge begreber fra teambuilding aktivt i forløbet.
• Opnå forståelse for begreberne synergieffekt og Ringelmanneffekten.
• Kende termer hørende til teamets udviklingsfaser

MATERIALE: Bearbejdet/forkortet udgave af: Wolf og Hansen: B forbedre idræt, Gyldendal 2015, 155-166
Diverse videomateriale om grundslagene
Diverse teamøvelser (vedhæftet dette kompendium)

METODER: Lærer/elev/teamstyret undervisning

EVALUERING: Video-keypoint-øvelser m. makkerfeedback, teamøvelser og spil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 11 Hip hop

FORMÅL: Eleverne skal opnå praktiske færdigheder i form af forskellige grundtrin, pose og freezes, samt en fælles indlært hip hop koreografi. Desuden skal de arbejde med egne koreografier i grupper hvor kreativiteten kan udfolde sig under inspiration af Labans bevægelseslære. Eleverne skal kunne redegøre for og anvende de centrale begreber i BESS-konceptet og oparbejde grundlæggende bevægelseskvalitet og rytmeforståelse.

INDHOLD:
• Hiphoppens udtryk og stil
• Rytmeforståelse, koordination og bevægelseskvalitet
• Specielle opvarmningsøvelser til dans
• Samarbejde om at lave koreografisk materiale
• Labans bevægelsesteori – BESS-koncept (body, effort, shape og space)
• Analyse af egen og andres koreografier med udgangspunkt i Labans bevægelsesteori
• Kendskab til hiphoppens historiske oprindelse
• Idrættens organisering i Danmark


METODER: Lærerundervisning, par- og gruppearbejde, eksperimenterende arbejde med koreografier.

MATERIALE: https://gym-idraet.dk/app/uploads/2021/09/ (hip hops historie)
Grundbog i idræt C, Gyldendal, s. 14-22 (Labans bevægelseslære)
Idræt C – teori og praksis s. 7-17 (Idrættens organisering)
Bevægelsesbank - Hiphop af Camma Vår Svalholm (Youtube)


EVALUERING: Egne koreografiske hip hop sammensætninger i grupper under inddragelse af Labans elementer.
Fælles hip hop koreografi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 12 Repetition og eksamensforberedelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer