Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
X - Maribo Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Brian Brødsgaard Jørgensen, Leise Buhl Jensen, Troels Gaihede
|
Hold
|
2022 SA-b_ (1b SA, 2b SA, 2b SA/skrivning i SR-fag)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Politik, polarisering & medierne?
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Analyse: Selve demokratiet er på stemmesedlen i USA på tirsdag
-
How Trump is still damaging American politics
-
Samfundsfag-A-stx-august-2017-ua.pdf
-
Forløb 1bSA.docx
-
Præsidentvalg i USA oversigtsnoter.docx
-
Dødstrusler og chikane: Bøger bliver forbudt i krigen om, hvordan det rigtige USA skal se ud
-
De Uforenede Stater: USA er delt i to lejre, som hader hinanden
-
DRTV - Explainer: Hvorfor har USA et våbenproblem?
-
I dag er demokratiet på valg i USA
-
Medbring notesbog/papir og skriveredskaber
-
Efter overfloden.docx
-
Status på midtvejsvalget i USA: 'Det er så tæt, at det vil tage tid'
-
Demokraten Katie Hobbs vinder over "Donald Trump i høje hæle" i Arizona
-
OPENING Jingle ONE NEWS 20 SEC_2
-
The Economist - resultater
-
Læs resten af artiklen 'Efter overfloden' og vælg et citat, som I skriver ned på en lap papir. Husk jeres samf-hæfte, mappe og skriveredskaber
-
Ud og se med 1bSA.docx
-
Medbring jeres mappe, hæfte/papir og skriveredskaber
-
7023038 Vive rapport om polarisering i DK.pdf
-
Nyhederne: 19 Nyhederne, 27. november - I går 19.00 • 22 min - TV 2 PLAY
-
Arbejdsspørgsmål til dagens lektie.docx
-
Læs side 18-24 (ned til afsnit 2.3) i det udleverede materiale 'Polarisering og tilslutning til demokratiske normer'
-
Brasilien Lad os nu enes. Med mig.docx
-
Ud og se med 1bSA 30112022.docx
-
Polarisering ødelægger venskaber og demokratiet.docx
-
Ingerspids-fornemmelse.docx
-
Se nyheder i løbet af weekenden og hold øje med 'nyhedskriterierne': aktualitet, væsentlighed, konflikt, identifikation, sensation
-
FAKE NEWS_Trump_Amerikanske medier.pdf
-
Indien Indernes jul.docx
-
3.000 betjente i kæmpe tysk politiaktion: Gruppe mistænkes for plan om statskup og gidseltagning i det tyske parlament
-
Danske medier er domineret af blå værdier
-
Overton window | 2 minute idea
-
The Overton Window of Political Possibility Explained
-
Genstart | USA mod undergangen | DR LYD
-
noter til ekstremisterne slår til.docx
-
Amerikas efterår.docx
-
Childish Gambino - This Is America (Official Video)
-
Spørgsmål til Horisont fra januar 2023.docx
-
Eksperter ser høj risiko for konflikt for 600.000 danskere: 'De sværeste forhandlinger i mange år'
-
Klimaaktivister bag flere kunst-hærværker kaster maling på italiensk operahus | Nyheder | DR
-
Populær tysk influencer dækker krigen i Ukraine: ’Det er ikke russerne, der er de onde’
-
Olieskam, klimakamp og moral har sat Norges sorte energi på valgdagsordenen
-
The World Ahead 2023: five stories to watch out for
-
Leise og Jakob Buhl Jensen: Der er samfundsfag i alt, Gyldendal
-
Forløb 1bSA (2).docx
-
Løsninger på polarisering i USA.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Identitet & levevilkår
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
International Politik del 1
Forløbet i International Politik tager afsæt i den danske regerings beslutning om at foretage våbenindkøb fra det israelske selskab Elbit.
Fokus vil være på Danmarks rolle som småstat midt i en international krisesituation - krigen i Ukraine.
Der vil ydermere være fokus på hhv. internationalt samarbejde, internationale organisationer, magtstrukturer, handlemuligheder etc.
Kernebegreber:
- Unipolær verdensorden
- Bipolær verdensorden
- Multipolær verdensorden
- Realisme
- Idealisme (liberalisme)
- Supermagter
- Stormagter
- Mellemstater
- Småstater
- Interdependens
- Hård magt
- Blød magt
- Kapabiliteter
- Determinanter
- Instrumenter
Kernestof:
International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
Faglige mål:
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Materiale:
- IP-Bogen (Columbus)
Læste kapitler:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
20,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
EU
Forløbet tager udgangspunkt i EU's opbygning og har sin hovedvægt på EU's institutioner.
Formålet med forløbet vil ligeledes være, at lade eleverne forholde sig de demokratiske udfordringer, der er i EU-samarbejdet.
Kernebegreber og fokusområder:
- Københavner-kriterierne
- EU's udvidelse
- Beslutningsprocessen i EU
-
Forløbet afsluttes ved at eleverne planlægger, gennemfører og viser filmproduktioner (læringsvideoer) om 5 emner inden for EU-området.
Produktionerne vises for en udvalgt 1.g klasse, der ligeledes har samfundsfag på a-niveau.
Litteratur: EUropa på vej (Tema 2, s. 43-88 + Tema 4, s. 111-131)
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at -
undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og
forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU
og globale forhold
Kernestof:
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk
samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng,
herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
USA i et valgår
Emner og nedslag:
- USA's politiske opbygning
- Det amerikanske valgsystem
- Vælgeradfærd
- Partiadfærd
- Primærvalg + caucuses
- Politisk kommunikation
Forløbet afsluttes med en hypotese-opgave vedr. de republikanske kandidaters chancer for at vinde nomineringen.
Opgaven skal indeholde analyser af udvalgte variable.
Kernestof:
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle
mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse
af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at
undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og
egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og fors
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer
afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
Litteratur og Materiale:
- USA's Udfordringer (Columbus) (kompendium. Kap. 1 + 2)
- Pew Research
- 538
- 270toWin
Antal læste sider: 60 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Polen og Danmark
Vi ser nærmere på det polske politiske system, samt på samarbejdet imellem Polen og Danmark.
Forløbet tager afsæt i klassens studietur til Krakow i april 2024.
Nedslag:
- Polakker i Danmark
- Danskere i Polen
- Det polske politiske system
- Bilateralt samarbejde imellem Danmark og Polen
Underspørgsmål:
- Polens økonomi
- Polens historie 1945-nu
Faglige mål:
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU
og globale forhold
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske
sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets
terminologi
Kernestof:
International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sociologi
Fokus i dette forløb er sociale og kulturelle forskelle og ligheder.
Vi undersøger blandt andet. hvordan ulighed i sundhed har rod i menneskers sociokulturelle virkelighed.
Vi arbejder ligeledes med identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering
Kernebegreber:
- Social arv
- Habitus
- Social, kulturel og økonomisk kapital
- Social mobilitet
- Lighed
- Ulighed
- Anerkendelse
- Acceleration
Teoretikere
- Anthony Giddens
- Pierre Bourdieu
- Axel Honneth
- Hartmut Rosa
Vi arbejder med udvalgte cases og kobler disse til udvalgte teorier
Faglige mål:
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og
indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere
problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer
afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af
foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle
mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
Antal læste sider: svarende til 50 normalsider (se udleverede filer i Lectio)
Litteratur og materiale:
- "En Syg Forskel" (DR-dokumentar 2016)
- "Hvem styrer dit liv" (dk.dk) https://www.dr.dk/soeg?query=Hvem%20styrer%20dit%20liv%3F&sort=Relevance
- Udleverede mini-kompendier (Systime titler)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#7
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1112/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73458301251",
"T": "/lectio/1112/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73458301251",
"H": "/lectio/1112/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73458301251"
}