Holdet 2022 SA-b_ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution X - Maribo Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Brian Brødsgaard Jørgensen, Leise Buhl Jensen, Troels Gaihede
Hold 2022 SA-b_ (1b SA, 2b SA, 2b SA/skrivning i SR-fag)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Politik, polarisering & medierne?
Titel 2 Identitet & levevilkår
Titel 3 International Politik del 1
Titel 4 EU
Titel 5 USA i et valgår
Titel 6 Polen og Danmark
Titel 7 Sociologi
Titel 8 Forløb#7

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Politik, polarisering & medierne?

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Identitet & levevilkår

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 International Politik del 1

Forløbet i International Politik tager afsæt i den danske regerings beslutning om at foretage våbenindkøb fra det israelske selskab Elbit.

Fokus vil være på Danmarks rolle som småstat midt i en international krisesituation - krigen i Ukraine.

Der vil ydermere være fokus på hhv. internationalt samarbejde, internationale organisationer, magtstrukturer, handlemuligheder etc.

Kernebegreber:
- Unipolær verdensorden
- Bipolær verdensorden
- Multipolær verdensorden
- Realisme
- Idealisme (liberalisme)
- Supermagter
- Stormagter
- Mellemstater
- Småstater
- Interdependens
- Hård magt
- Blød magt
- Kapabiliteter
- Determinanter
- Instrumenter

Kernestof:

International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik

Faglige mål:
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Materiale:

- IP-Bogen (Columbus)

Læste kapitler:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 20,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 EU

Forløbet tager udgangspunkt i EU's opbygning og har sin hovedvægt på EU's institutioner.
Formålet med forløbet vil ligeledes være, at lade eleverne forholde sig de demokratiske udfordringer, der er i EU-samarbejdet.

Kernebegreber og fokusområder:

- Københavner-kriterierne
- EU's udvidelse
- Beslutningsprocessen i EU
-

Forløbet afsluttes ved at eleverne planlægger, gennemfører og viser filmproduktioner (læringsvideoer) om 5 emner inden for EU-området.
Produktionerne vises for en udvalgt 1.g klasse, der ligeledes har samfundsfag på a-niveau.

Litteratur: EUropa på vej (Tema 2, s. 43-88 + Tema 4, s. 111-131)

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at -
  undersøge aktuelle samfundsmæssige
  problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og
  forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
  og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU
  og globale forhold

Kernestof:
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk
  samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng,
  herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 USA i et valgår


Emner og nedslag:

- USA's politiske opbygning
- Det amerikanske valgsystem
- Vælgeradfærd
- Partiadfærd
- Primærvalg + caucuses
- Politisk kommunikation

Forløbet afsluttes med en hypotese-opgave vedr. de republikanske kandidaters chancer for at vinde nomineringen.
Opgaven skal indeholde analyser af udvalgte variable.

Kernestof:

Politik

- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd

- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene


Sociologi

- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle
  mønstre i forskellige lande, herunder Danmark

- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier

Metode

- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse
  af undersøgelser samt systematisk behandling
  af forskellige typer data

- komparativ metode og casestudier

Faglige mål:

Eleverne skal kunne:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at
  undersøge aktuelle samfundsmæssige
  problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og
  egne løsninger herpå

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og fors

- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer
  afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
  metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser




Litteratur og Materiale:

- USA's Udfordringer (Columbus) (kompendium. Kap. 1 + 2)
- Pew Research
- 538
- 270toWin


Antal læste sider: 60 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Polen og Danmark

Vi ser nærmere på det polske politiske system, samt på samarbejdet imellem Polen og Danmark.
Forløbet tager afsæt i klassens studietur til Krakow i april 2024.

Nedslag:
- Polakker i Danmark
- Danskere i Polen
- Det polske politiske system
- Bilateralt samarbejde imellem Danmark og Polen

Underspørgsmål:
- Polens økonomi
- Polens historie 1945-nu

Faglige mål:

- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU
  og globale forhold
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske
  sammenhænge på en struktureret og nuanceret
  måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets
  terminologi

Kernestof:

International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Sociologi

Fokus i dette forløb er sociale og kulturelle forskelle og ligheder.
Vi undersøger blandt andet. hvordan ulighed i sundhed har rod i menneskers sociokulturelle virkelighed.

Vi arbejder ligeledes med identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering

Kernebegreber:

- Social arv
- Habitus
- Social, kulturel og økonomisk kapital
- Social mobilitet
- Lighed
- Ulighed
- Anerkendelse
- Acceleration

Teoretikere
- Anthony Giddens
- Pierre Bourdieu
- Axel Honneth
- Hartmut Rosa

Vi arbejder med udvalgte cases og kobler disse til udvalgte teorier

Faglige mål:
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og
  indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
  materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere
  problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer
  afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
  metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af
  foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
  og modeller med brug af digitale hjælpemidler

Kernestof:

Sociologi

- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle
  mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
  samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur

Antal læste sider: svarende til 50 normalsider (se udleverede filer i Lectio)

Litteratur og materiale:

- "En Syg Forskel" (DR-dokumentar 2016)
- "Hvem styrer dit liv" (dk.dk) https://www.dr.dk/soeg?query=Hvem%20styrer%20dit%20liv%3F&sort=Relevance

- Udleverede mini-kompendier (Systime titler)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#7

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer