Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23
|
Institution
|
X - Maribo Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Lauge Larsen
|
Hold
|
2022 hi-c_ (1c hi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Vikingetiden
Hansen m.fl.: Overblik. Danmarkshistorien i korte træk, Gyldendal, 2010, s. 19-35
”Haralds dåb i Mainz”, fra Haue m.fl.: Fra stammer til folk. Danmarks historie indtil 1840, Gyldendal, 2000.
”Paven om hedenskab i Danmark ca. 860”, fra Hansen m.fl.: Danmark i tusind år. Kilder til samfundets udvikling fra vikingetid til industrialisering, Systime, 1986.
Haar og Nørregaard: Kirkehistoriske læsestykker, bd.3, Branner og Korchs forlag, 1959, s.12-13
Sørensen, C.H.: Vikinger og togter, Gyldendal, 1990, s. 28-29
Jeanette Varberg: Viking, 2019, s. 514 og 529.
Jan Melin: Sveriges historia, 1997, s. 32.
Materiale fra www.danmarkshistorien.dk:
• Miniforedrag - Danmarks oprindelse
• Miniforedrag - Danernes oprindelse ifølge de skriftlige kilder
• Film: Jelling på Harald Blåtands tid - mysteriet om palisaden
• Kilde: En arabisk købmand i Hedeby
• Kilde: Ottar og Wulfstans rejsebeskrivelse
• Kilde: Ibn Fadlan om vikingernes (ar-rus') skikke
• Kilde: Årbøgerne fra St. Bertin
• Kilde: Jellingstenene, ca. 950-965
• Oversigt: Historiebrug af vikingetiden
Angrebet på Lindisfarne (https://www.frydenlund.dk/temasider-og-diverse/island-tekster/tekst-1.aspx)
Karl den store og Godfred i De frankiske rigsannaler år 777 og 808-10
Kort over Frankerriget: http://lindevang-lolland.dk/index-filer/image69411.png
Christian Monggaard: ”Dengang Svend Tveskæg erobrede verden”, Information, 2017: https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2017/04/dengang-svend-tveskaeg-erobrede-verden
DR.dk:
Historien om Danmark: Vikingetiden, 3. afsnit, 2017.
Gåden om Danmarks første konge, 4.afsnit: Kilden i Wien”, 2021
Vikingerne kort fortalt (https://www.dr.dk/nyheder/kultur/historie/vikingerne-kort-fortalt)
Film:
The 13th Warrior (uddrag – min. 0-9)
Vikings, 1. sæson, 6. afsnit (uddrag)
Hvad kan vi bruge vikingerne til (https://www.youtube.com/watch?v=dWb0Dsq5ezQ)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Romerriget
Kristian Jepsen Steg: ”På sporet af Romerriget”, Lindhardt og Ringhof, 2015, s. 6-11, 28-66, 70-74, 110-113
Eusebius om Konstantin den Store, ”Kilder til verdens historie 1”, s. 70-72
Lund og Larsen: ”På sporet af historien”, Gyldendal, 2019, s. 9-12 (Aktør og struktur)
Traces of Ancient Rome in the Modern World, National Geographic, https://education.nationalgeographic.org/resource/traces-ancient-rome-modern-world/
Monty Python: ”What have the romans ever done for us?”: https://www.youtube.com/watch?v=2ozEZxOsanY
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Klassen fussionerede til 1d
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1112/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73458301265",
"T": "/lectio/1112/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73458301265",
"H": "/lectio/1112/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73458301265"
}