Holdet 2022 MU-b_ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Maribo Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Hanna Friis Lundsgaard
Hold 2022 MU-b_ (1b MU, 2b MU, 2b MU/skrivning i SR-fag, 3b MU)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opsamling + forårskoncert
Titel 2 Funktionsharmonik og skriftligt musik
Titel 3 Harmonisk analyse og sammenspil
Titel 4 80'ernes musik og sound
Titel 5 Filmmusik og juleafslutning
Titel 6 Poprockarrangement og forårskoncert
Titel 7 SRO
Titel 8 Årsprøve og dimission
Titel 9 Sammenspilsprojekt og skriftlighed
Titel 10 Eksamen: Barok
Titel 11 Eksamen: Soul

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opsamling + forårskoncert

I dette forløb arbejder vi med elementær musikteori og samler op på det, de har arbejdet med på c-niveau musikholdet indtil nu : toner, nodesystem, nøgler, fortegn, intervaller og omvending af intervaller samt skalaer.
Undervisningen tager udgangspunkt i "Nøgle til musikken - grundlæggende musikteori" af Johannes Grønager, 1999 Forlaget Systime. Eleverne læser s. 7 - 26.

Vi øver til forårskoncerten den 14. april, hvor eleverne spiller "Blinding Lights" af The Weeknd.

Enstemmige sange:
- Den blå anemone
- Malene
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Funktionsharmonik og skriftligt musik

Et forløb, der leder op til den skriftlige eksamensdisciplin poprockarrangement, som de for alvor skal i gang med i 2. g med undervisning i:
- groove (underdelinger, modrytmer, beatmarkeringer, ostinat, gentagelsesmønstre)
- 3-klange
- 4-klange (septimakkorder)
- Voicings (flydekor med doven stemmeføring)

Vi arbejder med harmonisk analyse, hvor eleverne kort introduceres for modalharmonik og bluesharmonik, og der arbejdes efterfølgende med funktionsharmonik (hovedfunktionerne samt deres paralleller)

Sammenspil:
Toploader: "Dancing in the moonlight"
Blæst: "Juice"

Kor:
"Danmark nu blunder"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 5 Filmmusik og juleafslutning

Et forløb om filmmusik, hvor eleverne arbejder med musikkens funktion og betydning for billeder i film og tv-serier. Eleverne præsenteres for filmusikkens historie og stifter bekendtskab med nye fagbegreber, som de efterfølgende anvender i analyser af diverse filmklip. Derudover arbejder eleverne i grupper med musikken til DR’s ”Vilde Vidunderlige Danmark” (2020) samt laver individuelle produktionsøvelser i ”Reaper”.

Faglige mål:
• At skabe kobling mellem teori og praksis
• At kvalificere elevernes sprog om musik samt klæde dem på til auditiv og visuel analyse med relevante fagbegreber
• At demonstrere kendskab til læsning af et orkesterpartitur
• At arbejde kreativt både individuelt og i samspil med andre
• At gøre dem bevidste om fagets metoder
• At træne eleverne i skriftligt at reflektere over egne produktionsprojekter (eksamenstræning)


Eleverne introduceres til nye fagbegreber  ("Filmmusik" af Jakob Jensen)
Der laves auditiv og nodebaseret analyse af filmmusikken til "Moderne tider" af Charles Chaplin (1936) samt en scene fra "Nattevagten" af Ole Bornedal (1996). Disse analyser holdes op mod billedsiden, og eleverne reflekterer over lydens funktion.
Eleverne introduceres for programmet Reaper og laver mindre produktionsopgaver.  
Gruppeprojekt om DR's "Vilde vidunderlige DK" (2020) med fremlæggelser.

Ekskursion til KBH (6 moduler):
En introduktion til Carl Nielsens 2. Symfoni: De fire temperamenter samt forestillingen "Let's dance, Nielsen" i DR's Koncerthus.
Besøg i Holmens kirke v/ Jakob Lorentzen.








Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opg. 4 As long as you love me 22-11-2023
Opg. 5: Teoriopgave (M1) 12-12-2023
Opg. 6 M1 A + C 02-02-2024
Opg. 7 Korsvar 29-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Poprockarrangement og forårskoncert

Intensiveret forløb omkring den skriftlige dimension af faget. Særligt fokus på notation af elbas i poprockarrangement med udgangspunkt i "Bastarden" af Thomas Hammer.
Sideløbende øver vi op til forårskoncerten d. 5/4.  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Årsprøve og dimission

Eleverne forberedes på årsprøven i mundtlig musik. Sideløbende øver de sammenspilsnummeret "Jeg kan rigtig godt li' dig" op til dimissionen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Sammenspilsprojekt og skriftlighed

Et forløb med fokus på den skriftlige disciplin i musik, hvor eleverne arbejder med M1 og poprockarrangement med udgangspunkt i Thomas Hammer: "Bastarden Arrangementteknikker til poprock", Lindhardt og Ringhoff Uddannelse, KBH. (2019). Sideløbende et sammenspilsforløb med selvvalgte numre, der sammensættes på en kreativ måde (mahsup og medley).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Eksamen: Barok

Dette forløb er det ene ud af to, der arbejder med og forbereder eleverne på de to mundtlige emner (barok og soul), de kan trække til en eventuelt mundtlig eksamen i musik.

Eleverne arbejder i dette forløb med barokmusik, hvor der særligt dykkes ned i den instrumentale musik repræsenteret ved følgende værker:
- J.S Bach: "Air" fra orkestersuite nr. 3
- J.S Bach: Violinkoncert i E-dur, 3. sats
- A. Vivaldi: "Forår", 1. sats, fra violinkoncert
- Danny Pi: "Oops, I did it again"
- J.S Bach: Fuga i C-mol fra Wohltemperiertes Klavier

Der læses tekster om bagrund og kendetegn for barokperioden fra:
- Orla Vinther: Musikhistorien, bd. 3 "Barok"
- Jens Dalsgård: Barokbogen, s. 81-88 om instrumentalmusik i barokken

Sideløbende undervises eleverne i teori med særligt henblik på rytmisk analyse (groove), akkordlæsning samt harmonisk analyse (funktionsharmonik og modal harmonik)

Til det teoretiske og skriftlige arbejde anvender eleverne "Nøglen til musikken - grundlæggende musikteori" af Johannes Grønager, 1999, Forlaget Systime samt det digitale lærermiddel www.musikipedia.dk udarbejdet og udgivet af Lasse Grubbe.

Eleverne arbejder endvidere med den skriftlige eksamensdisciplin poprock med udgangspunkt i bøgerne:
- Thomas Hammer: "Bastarden Arrangementteknikker til poprock", Lindhardt og Ringhoff Uddannelse, KBH. (2019).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Eksamen: Soul

Dette forløb er det ene ud af to, der arbejder med og forbereder eleverne på de to mundtlige emner (barok og soul), de kan trække til en eventuelt mundtlig eksamen i musik.
Et forløb der fokuserer på 1960'ernes soulmusik med henblik på de to retninger Sydstatssoul og Motown-soul. Der tages udgangspunkt i bogen "Soul - sort musik i 1960'erne" af Jakob Jensen og Thomas Hammer, 1998-2007 Systime A/S.

Følgende afsnit og sider læses i bogen:
- Om "Soulens rødder" (blues og gospel), s. 7-9
- Om "Soul og 1960'erne", s. 18-20
- Om "Sydstatssoul", s. 23-25
- Om "Sam & Dave" og "Soul Man", s. 40-45
- Om "Wilson Pickett" og "Mustang Sally", s. 50-55
- Om "Motown", "Artist Development, Charm School, The Production Line", s. 82-83 + 90-93
- Om "Motown, sound, form, hooks og harmonik", s. 93-98
- Om "Baby Love", s. 103-105

Eleverne ser live-videoklip med "The Supremes" og "The Temptations".
Som supplement til kernestoffet, ses dokumentaren "Hitsville: The Making of Motown" (2019)

Alt i alt analyserer holdet følgende numre med henblik på vokalstil, form, hook, break, instrumentation, groove, stiltræk samt harmonik.
- Booker T & the MG's: Green Onions
- Sam & Dave: Soul Man
- The Supremes: Baby Love
- The Four Tops: It's The Same Old Song
- The Temptations: My Girl
- Aretha Franklin, Respect
- Martha & The Vandellas: Love is like a Heatwave
- Marvin Gaye: What's Goin' on


Sideløbende undervises eleverne i teori med særligt henblik på rytmisk analyse (groove), akkordlæsning samt harmonisk analyse (funktionsharmonik og modal harmonik)

Til det teoretiske og skriftlige arbejde anvender eleverne "Nøglen til musikken - grundlæggende musikteori" af Johannes Grønager, 1999, Forlaget Systime samt det digitale lærermiddel www.musikipedia.dk udarbejdet og udgivet af Lasse Grubbe.

Eleverne arbejder endvidere med den skriftlige eksamensdisciplin poprock med udgangspunkt i bøgerne:
- Thomas Hammer: "Bastarden Arrangementteknikker til poprock", Lindhardt og Ringhoff Uddannelse, KBH. (2019).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39,67 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer