X - Maribo Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Maribo Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 2h3g ps1_ - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
X - Maribo Gymnasium
Fag og niveau
Psykologi C
Lærer(e)
Steffen Rasmussen
Hold
2024 2h3g ps1_ (
2h3g ps1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro til psykologi
Titel 2
All you need is love
Titel 3
Køn og kønsforskelle
Titel 4
Hvordan skabes en vinder?
Titel 5
Udviklingspsykologi
Titel 6
Introduktion til psykologi
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro til psykologi
Indhold
Kernestof:
ps-valgfagsorientering.pptx
Læsegrupper.docx
Velkommen til psykologi - faget om os alle.
Læs casen 'Hvorfor ryger Nille'. Læs dernæst din gruppes tekst 'Læsegrupper' (udleveret sidste time). Læs siderne om den tildelte psykologiske retning samt forklaring på, hvorfor Nille ryger.Overvej hvilke temaer eller problemstillinger I kunne tænke
Hvorfor-ryger-Nille_Case.pdf
Its-raining_Social-media-pseudo-science.jpg
psykologiske-retninger_Skema-til-udfyldning.docx
Common-sense-og-psyko-snak_Arb-ark.docx
selective attention test
Læs de udleverede tekster "Common sense eller videnskab" og "Hverdagstænkning og videnskabelige tænkning".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
All you need is love
Temaet har omhandlet forskellige psykologiske perspektiver på menneskets behov i en række forskellige sammenhænge.
- Eleverne skal kunne redegøre for psykologiske teorier samt forhold sig kritisk til teorierne og deres undersøgelsesmetoder.
Fokus: Maslows behovshierarki, stress, neuropsykologiske forklaringer ift. lykke.
Indhold
Kernestof:
Maslows-behovshierarki-arb-spg.docx
Vi går i dag i gang med forløbet 'All you need is love' - om menneskets fundamentale (psykologiske behov)--> Læs s. 270-273 i grundbogen
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje, Systime; sider: 217-223, 236-238, 270-273, 399-412
Ps1_Stress-1.docx
Til timens start skal I have lavet spørgsmålene om Maslows behovspyramide færdig.
- Læs s. 399-406 i grundbogen - stop ved overskriften 'Indre faktorer', s. 406.
Ps_Stress-2.docx
Jeg troede jeg var lavet af jern
Charlie Chaplin Swallowed by a Factory Machine - Modern Times (1936)
Arb-spg_Neuro-psyk.docx
Ps Neuropsykologi II.docx
Lille-øvelse_Identifikation-af-hovedområder-i-hjernen.docx
De-fattige-har-mindre-serotonin-i-hjernen_ForskningsNyt.pdf
Er-rige-mennesker-lykkelige_Forskningsnyt.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Køn og kønsforskelle
Fokus:
Køn og kønsforskelle, Chodorows kønsidentitetsteori, socialkonstruktivisme, tilpasninger og samspil, forældreinvesteringsteori, det andet køn, tilknytning.
Indhold
Kernestof:
EQ-test
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje, Systime; sider: 25-29, 34-36, 73, 80-81, 96-100
Det koensopdelte arbejdsmarked.pdf
Chodorows teori om kønsforskellene.pdf
Evolutionspsykologi_Hanner-og-hunner_s93-129.pdf
Evolutionspsykologi_Introduktion_s7-15.pdf
Hvad er socialkonstruktivisme? | Videnskab.dk (8.07)
Deadline: Kvindehad på teenageværelset. ("kongen af toksisk maskulinitet", "manosphere") [min. 0-19.30] - CFU
introduktion-diskursanalyse-socialkonstruktivisme.pdf
Konstruktion-af-andethed_Arb-ark.docx
de-Beauvoir_Det-andet-koen.pdf
Piger og drenge i skolegården.pdf
Psykologi i SRP.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Hvordan skabes en vinder?
Eleverne skal:
- Lære at se og identificere psykologiske temaer og problematikker fra forskellige psykologiske teoriretninger.
- Kunne redegøre for og forholde sig kritisk ift. forskellige teoretiske perspektiver.
- Eleverne skal kunne udvælge og anvende relevant psykologisk teori og viden om læring og menneskets relationer til at belyse konkrete problemstillinger knyttet an til læring i et samfundsmæssigt perspektiv.
- Kunne læse og psykologiske teoretisk informeret og med videnskabelige øjne forholde sig kritisk til
artikler/medier.
Fokus:
- Psykologi som videnskab
- Psykologiske retninger og deres forskellige forståelses- og forklaringsmåder
Fokus: Hukommelse, sprog og videnstyper, læringsformer, undervisningsformer, kognitive skemaer, flowteori, ZNU, selvdisciplin og behovsudskydelse, motivation, digitale mediers rolle ift. læring.
Indhold
Kernestof:
Selvdisciplin-vigtigere-for-uddannelse-end-intelligens_Forskningsnyt.pdf
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje, Systime; sider: 17-24, 155-159, 199-216, 273-275, 279-280
Explainer Sæson 1 – Din hjerne kan trænes til at glemme DRTV
Spg_Italiensk-skal-laeres-med-kroppen.docx
Reelly's Guide to Hand Signs: Essential Tips for Travelers
Vidensformer-undervisningsformer-laeringsformer_Figur.png
Microsoft Forms
Stop så med det computerspil!
So ein Ding: Send evt. dit stammeID | TV | DR - CFU-login
Whodunnit?
Opmaerksomhed-og-digi-devices_Psyk-C_p102-7.pdf
Læsning i 90erne_PP.pptx
Proeve-ex_ps-C_Tema_Taenkning-og-laering_Laese-krisen.docx
Examen-i-psyk-C_Info_PP.pptx
Eksamensguide - Psykologi C.docx
Behoever-man-laese-i-2025_Kan-man-ikke-bare-se-YouTube_Politiken.docx
De-vil-saa-gerne-laese_Men-noget-stopper-dem_Politiken.docx
Lav_en_undersøgelse.pdf
Etiske retningslinjer.pdf
Interview.docx
Observation.docx
Spoergeskema.docx
Grp-er.PNG
Nyt forløb?
Program.jpeg
Præsentationskrav.docx
Analyse af feltarbejde skal være færdig forud for modulet.
Supplerende stof:
Digital-dannelse_Roald-Als_Hva-saa.jpg
The Marshmallow Test
Skumfidus-succes-Gym-reform_Politiken_17-4-16.pdf
OL_Hvordan-bliver-man-vinder_Sportspsykologer-bekymrede-over-talentdyrkelsen.docx
Perceptuel-indstilling_Kognitivt-skema_Oevelse.docx
Kognitive-skemaer_Oevelser-til-psykologi_Bernt-Hansen.pdf
Italiano-vero_Ny-dansk-forskning_Italiensk-skal-laeres-med-hele-kroppen.docx
I skal udarbejde og begrunde et undervisningssegment ifm. erhvervelse af kørekort. Læs også om vidensformer (204-207), samt om mesterlære (210-213).
ZNU-ift-Flow_Figur-forslag.png
Impostor-Phenomenon_Scoringtest_Eng.pdf
A Magazine Is an iPad That Does Not Work.m4v.mp4
Scoringstest_Imposter-faenomenet.docx
Bluffer-du_Om-imposterfaenomenet_Magisterbladet.pdf
Vores-boern-betaler-prisen-for-det-digitale-frisind_Politiken.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16,67
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Udviklingspsykologi
Eleverne skal kunne:
- redegøre, analysere og reflektere over forskellige miljøers og centrale personers betydning for individets udvikling.
- anskue og belyse konkrete udviklingspsykologiske problemstillinger fra forskellige teoriretninger.
Fokus:
- Personlighedsteori (risikovillig og forsigtig type, temperament-typer), risiko og resiliens, udviklingsteori (Stern, Bowlby, Bronfenbrenner), tilknytningsforstyrrelser, omsorgspersoner og omsorgssvigt, separationsreaktioner, den skrå bundgrænse, teenagehjernens neuropsykologiske udvikling, grundlæggende socialpsykologisk gruppeteori (herunder om stereotyper, fordomme og diskrimination og mobning), forventningseffekt og tillært hjælpeløshed.
Holdet har set uddrag fra dokumentaren 'Cecilies verden'.
Indhold
Kernestof:
Temperament_udv-spg.docx
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje, Systime; sider: 37-39, 69-71, 80-100, 358-361
Forskningsnyt_Temperament-og-opdragelse-bag-unges-psykiske-problemer.pdf
Omsorg og omsorgssvigt arb spg.docx
Udv-psyk_Celle-til-selfie.pdf
Stern_Grupper-til-praesentation.docx
Gruppevis læsning:
Den-skraa-bundgraense.pdf
Grupper.PNG
Hvad er der galt med teenagerhjernen_Arb-ark.docx
Tilknytningsteori_Arb-spg.docx
The Attachment Theory: How Childhood Affects Life
Bronfenbrenner's Ecological Systems: 5 Forces Impacting Our Lives
MakeBeliefsComix! - Create Comics Online
Bronfenbrenners-udviklingsoekologiske-model.docx
Os-og-dem_Temaer-til-psyk_Skannet.pdf
Martin Seligman - Fra tillært hjælpeløshed til tillært optimisme
Psykologiske eksperimenter - Hvordan vores fortolkning af positive og negative begivenheder kan påvirke velvære
Når forventning skaber virkelighed (Pygmalion/Rosenthal)
Vi ser dokumentaren Cecilies Verden.
Fokus-spg_Cecilies-verden.docx
En skæv start - Cecilies verden
Life-doesnt-get-easier_You-get-stronger.jpg
Helle Rabøl om mobning
Derfor-kan-vi-tvivle-paa-egne-evner-selv-naar-vi-goer-det-godt_KU-dk.docx
Proeve-ex-spg_Tillid.jpeg
Examen-i-psyk-C_Info_PP.pptx
Læsning af aktuelt stof med henblik pa_ at identificere psykologiske problemstillinger.pdf
Faglig-argumentation_og_kritisk-taenkning_Psyk_PP.ppt
The Dunning Kruger Effect
Dunning-Kruger Effect_img-3.png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12,33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Introduktion til psykologi
Indhold
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1112/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73458301712", "T": "/lectio/1112/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73458301712", "H": "/lectio/1112/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73458301712" }