Titel
1
|
Genre, filmiske virkemidler og dramaturgi
Forløbsbeskrivelse/fagligt fokus:
Vi læser følgende kapitler i e-bogen "Levende billeder" (redigeret af Mimi Olsen og Hans Oluf Schou, Systime 2020): "Genrebegrebet - en introduktion", "Filmiske virkemidler" (beskæring, perspektiv, kamera, lyd, klipning, lys, farver, billedkomposition, locations og tid) og "Dramaturgi og fortællerforhold" (historiens grundelementer, fortællingens karakterer, spænding og sammenhæng og historiens opbygning).
Vi ser desuden 16:9s interview med lyddesigner Peter Albrechtsen og Dorte Granilds videoessay om FEMO-principperne på samme platform.
Vi arbejder med praktiske øvelser, der træner den gennemgåede teori. Eleverne trænes i at kunne identificere og analysere de filmiske og dramaturgiske virkemidler og derved bruge dem i henholdsvis analyse og i egne fremtidige produktioner.
Afslutningsvis ser vi Michael Doughterys "Krampus" som kombineret opsamling og optakt til næste forløb.
Materialer:
Olsen, Schou, et al. Levende Billeder; kapitlerne "Genrebegrebet - en introduktion", "Filmiske virkemidler" (beskæring, perspektiv, kamera, lyd, klipning, lys, farver, billedkomposition, locations og tid) + "Dramaturgi og fortællerforhold". Systime, 2020
Granild, Dorte. FEMO: Fire veje til filmiske frames (http://www.16-9.dk/2016/05/femo/) (videoessay)
Jensen. "Valgaften" (kortfilm, 1998)
Bishop & Nijm. "The Hug" (kortfilm, 2018)
Dougherty: "Krampus" (spillefilm, 2015)
Citater fra:
Kill Bill (Tarantino, 2003)
Hereditary (Aster, 2018)
Birdman (Inarritu, 2014)
Robocop (Verhoeven, 1987)
Breaking Bad (Gilligan, 2008)
Star Wars: A New Hope (Lucas, 1977)
Blue Velvet (Lynch, 1986)
Babel (Inarritu, 2006)
The Silence of the Lambs (Demme, 1991)
John Wick (Stahelski, 2014)
A History of Violence (Cronenberg, 2005)
Strejke (Eisenstein, 1925)
Rocky (Avildsen, 1977)
Drive (Refn, 2013)
Supplerende materiale:
Halskov, Andreas. Interview med Peter Albrechtsen for 16:9: http://www.16-9.dk/2016/10/peter-albrechtsen/
Los Angeles Times: The Foley Artist (https://www.youtube.com/watch?v=UNvKhe2npMM)
Forløbet dækker over kernestoffet:
- filmiske og dramaturgiske virkemidler
- grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
- centrale genrer, medier og medieplatforme
- optageprincipper og optageteknik
- redigeringsprincipper og redigeringsteknik
|