Holdet 2024 2h3g me_ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Maribo Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Rasmus Moesby Sørensen
Hold 2024 2h3g me_ (2h3g me)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Genre, filmiske virkemidler og dramaturgi
Titel 2 Pilotproduktion
Titel 3 Genreforløb: Gyser
Titel 4 Fakta og true crime
Titel 5 Eksamensproduktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Genre, filmiske virkemidler og dramaturgi

Forløbsbeskrivelse/fagligt fokus:

Vi læser følgende kapitler i e-bogen "Levende billeder" (redigeret af Mimi Olsen og Hans Oluf Schou, Systime 2020): "Genrebegrebet - en introduktion", "Filmiske virkemidler" (beskæring, perspektiv, kamera, lyd, klipning, lys, farver, billedkomposition, locations og tid) og "Dramaturgi og fortællerforhold" (historiens grundelementer, fortællingens karakterer, spænding og sammenhæng og historiens opbygning).

Vi ser desuden 16:9s interview med lyddesigner Peter Albrechtsen og Dorte Granilds videoessay om FEMO-principperne på samme platform.

Vi arbejder med praktiske øvelser, der træner den gennemgåede teori. Eleverne trænes i at kunne identificere og analysere de filmiske og dramaturgiske virkemidler og derved bruge dem i henholdsvis analyse og i egne fremtidige produktioner.

Afslutningsvis ser vi Michael Doughterys "Krampus" som kombineret opsamling og optakt til næste forløb.

Materialer:

Olsen, Schou, et al. Levende Billeder; kapitlerne "Genrebegrebet - en introduktion", "Filmiske virkemidler" (beskæring, perspektiv, kamera, lyd, klipning, lys, farver, billedkomposition, locations og tid) + "Dramaturgi og fortællerforhold". Systime, 2020

Granild, Dorte. FEMO: Fire veje til filmiske frames (http://www.16-9.dk/2016/05/femo/) (videoessay)

Jensen. "Valgaften" (kortfilm, 1998)

Bishop & Nijm. "The Hug" (kortfilm, 2018)

Dougherty: "Krampus" (spillefilm, 2015)

Citater fra:

Kill Bill (Tarantino, 2003)
Hereditary (Aster, 2018)
Birdman (Inarritu, 2014)
Robocop (Verhoeven, 1987)
Breaking Bad (Gilligan, 2008)
Star Wars: A New Hope (Lucas, 1977)
Blue Velvet (Lynch, 1986)
Babel (Inarritu, 2006)
The Silence of the Lambs (Demme, 1991)
John Wick (Stahelski, 2014)
A History of Violence (Cronenberg, 2005)
Strejke (Eisenstein, 1925)
Rocky (Avildsen, 1977)
Drive (Refn, 2013)

Supplerende materiale:

Halskov, Andreas. Interview med Peter Albrechtsen for 16:9: http://www.16-9.dk/2016/10/peter-albrechtsen/

Los Angeles Times: The Foley Artist (https://www.youtube.com/watch?v=UNvKhe2npMM)

Forløbet dækker over kernestoffet:

- filmiske og dramaturgiske virkemidler
- grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
- centrale genrer, medier og medieplatforme
- optageprincipper og optageteknik
- redigeringsprincipper og redigeringsteknik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Pilotproduktion

Udarbejdelse af pilotproduktioner i grupper. Undervejs afholdes almindelig undervisning med fokus på forskellige platforme, distributionskanaler og målgrupper.

Produktionens tre faser:

Præproduktion: ideudvikling, pitch, storyboard, synopsis, planlægning
Produktion: instruktion, lyd, arbejdsfunktioner, brug af egne mobiler
Postproduktion: redigering i iMovie

Evne til at:
• betjene optage- og redigeringsudstyr
• i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
• anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
• arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
• tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og
distributionskanal
• forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion
• indtænke FEMO-principperne

Forløbet dækker over kernestoffet:

- filmiske og dramaturgiske virkemidler
- centrale genrer, medier og medieplatforme
- produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
- optageprincipper og optageteknik
- redigeringsprincipper og redigeringsteknik
- distributionskanaler og delingsværktøjer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Genreforløb: Gyser

Forløbet starter med grundlæggende genreteori. Vi læser følgende kapitler i Eva Novrup Redvalls "Filmgenrer": "Genreteori", "Genrekonventioner" og "Horror".

Eleverne arbejder herefter med Rikke Schubarts tekst "I Lyst og Død" og gysets fem undergenrer. Eleverne laver oplæg om de fem undergenrer med tilhørende analyse af eksemplariske citater.

Vi ser i fællesskab "Talk to Me" (Philippou & Philippou, 2023) og arbejder efterfølgende med næranalyse og kontekst, ligesom at eleverne også læser en artikel om A24 som distributionsselskab og hvad der i særhed karakteriserer selskabets horrorfilm.

Eleverne introduceres til tværmedialitetsbegrebet med "Alien"-franchisen som eksempel, og arbejder i den forbindelse med analyse af en række Youtube-kortfilm, der fungerer som paratekster til "Alien: Covenant" (Scott, 2017) samt konsolspillet "Alien Isolation" (Creative Assembly/Sega, 2013).

Sideløbende har eleverne arbejdet på deres eksamensproduktioner (se separat UVB).

Materiale:

Schubart: "I Lyst og Død". Samvirke. 1993. (artikel)

Redvall. "Filmgenrer", uddrag (lærebog, 2006)

Bolling. "Why A24 continues to be the home for groundbreaking horror films". https://movieweb.com/a24-continues-groundbreaking-horror-films/ (artikel)

Philippou & Philippou. "Talk to Me" (spillefilm, 2023)

Creative Assembly/SEGA. "Alien Isolation" (konsolspil, 2013)

Scott: Alien: Covenant: Crew Messages (Youtube-kortfilm, 2016)

Scott: "Alien Covenant Prologue: Last Supper" (kortfilm, 2016)

Citater fra:

The Conjuring (Wan, 2013)
Psycho (Hitchcock, 1960)
A Nightmare on Elm Street (Craven, 1984)
Ex Machina (Garland, 2014)
Evil Dead (Alvarez, 2013)

Forløbet dækker over kernestoffet:

Kernestof i mediefag:

- filmiske og dramaturgiske virkemidler
- grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
- centrale genrer, medier og medieplatforme
- film, tv og nyere mediers tværmediale samspil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Fakta og true crime

Forløbsbeskrivelse/fagligt fokus:

Om dokumentargenren og de to undergenrer den autoritative dokumentar og den observerende dokumentar: "Levende billeder" s. 199-205. Vi ser citater fra "Operation X" (TV 2 Danmark 2004) og "Armadillo" (Janus Metz Pedersen 2010) som eksempler på fortælleformerne.

Vi ser udsendelsen "Kulturmagasinet Gejst: Dokumentarfilm og virkeligheden" fra DR1 marts 2019.

Læreroplæg om genren true crime.

Vi ser "The Jinx: The Life and Deaths of Robert Durst" (Andrew Jarecki 2015):

"Chapter 1: A Body in the Bay" - hele afsnittet
"Chapter 2: Poor Little Rich Boy" - de første 10 minutter
"Chapter 6: What the Hell Did I Do?" - hele afsnittet

Vi arbejder med serien med fokus på dokumentargenre og undergenre, true crime-genren, dramaturgi, autenticitetsmarkører og fiktionsmarkører, iscenesættelse, holdning og distributionskanal.

Supplerende materiale:

Erichsen: "Når underholdning har virkelige ofre og gerningsmænd” (artikel om true crime-genrens popularitet, 2015)

Citat fra:
"District 9" (Blomkamp, 2009)

Forløbet dækker over kernestoffet:

- filmiske og dramaturgiske virkemidler
- grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
- centrale genrer, medier og medieplatforme
- film, tv og nyere mediers tværmediale samspil
- distributionskanaler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Eksamensproduktion

Forløbsbeskrivelse/fagligt fokus:

Eleverne har i løbet af foråret 2025 (sideløbende med anden undervisning) planlagt, filmet og redigeret deres eksamensprojekt i grupper. Ideudvikling med udgangspunkt i Richard Raskins syv parametre for kortfilm.

Produktkrav foruden film: synopsis, plakat, promoveringsplan og præsentation.

Eleverne filmer på deres telefoner og redigerer på egne computere i iMovie.

Undervejs i forløbet afholdes gruppeoplæg omkring hhv. gyser- og true crime-citater ifb. karaktergivning.

Forløbet afsluttes med filmfremvisning og oplæg om filmene.

Citater fra:
"The Conjuring" (Wan, 2013)
"The Innocent Man - Uskyldigt dømt" episode 1: "Debbie & Denice" (Tweel, 2018)

Kernestof i mediefag:

- filmiske og dramaturgiske virkemidler
- grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
- centrale genrer, medier og medieplatforme
- produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
- optageprincipper og optageteknik
- redigeringsprincipper og redigeringsteknik
- distributionskanaler og delingsværktøjer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer