Holdet 2024 ng-b_ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Maribo Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Claus Hakon Rødgaard, Thomas Leen Olsson
Hold 2024 ng-b_ (2b ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kort
Titel 2 Grundvand / drikkevand
Titel 3 Livet på en vulkansk planet
Titel 4 Energi
Titel 5 Klima - vind og vejr

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kort

Korttyper og signaturer
- fysisk, tematisk, politisk
Målestokforhold
Bredde- og længdegrader

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Grundvand / drikkevand


Hydrologisk kredsløb,
- Nedbør, herunder særlig fokus  på dugpunktskurven og national forskel
- Fordampning, nettonedbør
- Grundvand, dannelse, hydrogeologi (overordnet), geologisk tværprofiler, boreprofiler (GeoAtlas Study)
- Vandbalanceligning, herunder opstilling af simpel vandbalance for Lolland Kommune
-Trusler mod grundvand, Jupiter-databasen

Eksperimentielt arbejde, feltarbejde, empiribaseret arbejde, projektbaseret arbejde

- Måling af dugpunkt med vejrstation (1 modul)
- Nedbørsdata (interpolation): dmi (1/2 modul)
- Jupiter; tværprofiler, boreprofiler, vandværksdata (oppumpning, kvalitet) (1 modul), grundvandsanalyser (nitrat, pesticider)
- Danmarks Statistik: behov for drikkevand i Lolland Kommune (1/2 modul)-
- Case: nok drikkevand nu og i fremtiden i Lolland Kommune.





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Livet på en vulkansk planet

Livet på en vulkansk planet
Jordens opbygning
Geologisk kredsløb,
Bjergarter, dannelse, magmatisk, sedimentær, metamorf
Metoder i NG - observationer og målinger
Pladetektonik, Wegeners teori, aktualitetsprincippet
Jordens opbygning, pladegrænser,
Pladegrænser, begrebsmodel VS datamodel
- Jordskælv, bølger, triangulering
Vulkaner, typer(spalte,kegle, eksplosion,hotspot, super), opbygning
Hvorfor bo tæt på vulkaner?
Kaffe, energi, minedrift, geotermi

Eksperimentielt arbejde, feltarbejde, empiribaseret arbejde,projektbaseret arbejde:

- Arbejde med Google Earth Pro (datamodel USGS), pladegrænser, tværprofiler, alder af havbund, jordskælv :  Destruktiv pladegrænse v/ Sydamerika / Japan, konstruktiv pladegrænse i Afrika og den nordatlantiske højderyg. (I timer og hjemmeopgave med video)

- Øvelse i densitetsbestemmelse af karakteristiske bjergarter

- Øvelse - "Mauna Kea", højdeprofil, karakteristikam brug af Google Earth Pro

- Øvelse - Kaffe, energi og minedrift – er der fordele ved vulkaner?
Google Earth Pro
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Energi

Faglige mål:
I dette forløb har eleverne arbejdet med energiproduktion, energiforsyning og forbrug – med særligt fokus på fossile energikilder, CO₂-udledning og klimaændringer. Forløbet har givet indsigt i fossile brændslers oprindelse, energisystemets opbygning, samt de miljømæssige og politiske konsekvenser af energiforbrug – herunder udledning af CO₂ og klimaændringer.

Begreber og områder:
• Energisystemets opbygning og aktuelle status i Danmark og Europa
• Afhængighed af energi i samfund og geopolitik
• Energi og energiproduktion
• Naturlige og kunstige energistrømme
• Energiforbrug i DK
• Dannelse af olie og gas
• Oliefælder
• Reserver og ressourcer
• Fossile brændslers indflydelse på drivhuseffekten
• Naturlige energistrømme/vedvarende energi
• Kulstofkedsløbet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Klima - vind og vejr

Faglige mål:
Forløbet har arbejdet med centrale klimatiske og meteorologiske fænomener, samt menneskets påvirkning af klimaet –

Begreber og områder:
• Vejr og klima
• Atmosfærens opbygning
• Atmosfærisk cirkulation
• Høj- og lavtrykssystemer
• Corioliskraft
• Strålingsbalance
• Nedbørsdannelse og nedbørstyper
• Hydrotermfigurer
• Klima og plantebælter
• Global opvarmning og drivhuseffekt
• Konsekvenser af global opvarmning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer