Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Maribo Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Claus Hakon Rødgaard, Thomas Leen Olsson
|
Hold
|
2024 ng-b_ (2b ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kort
Korttyper og signaturer
- fysisk, tematisk, politisk
Målestokforhold
Bredde- og længdegrader
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Grundvand / drikkevand
Hydrologisk kredsløb,
- Nedbør, herunder særlig fokus på dugpunktskurven og national forskel
- Fordampning, nettonedbør
- Grundvand, dannelse, hydrogeologi (overordnet), geologisk tværprofiler, boreprofiler (GeoAtlas Study)
- Vandbalanceligning, herunder opstilling af simpel vandbalance for Lolland Kommune
-Trusler mod grundvand, Jupiter-databasen
Eksperimentielt arbejde, feltarbejde, empiribaseret arbejde, projektbaseret arbejde
- Måling af dugpunkt med vejrstation (1 modul)
- Nedbørsdata (interpolation): dmi (1/2 modul)
- Jupiter; tværprofiler, boreprofiler, vandværksdata (oppumpning, kvalitet) (1 modul), grundvandsanalyser (nitrat, pesticider)
- Danmarks Statistik: behov for drikkevand i Lolland Kommune (1/2 modul)-
- Case: nok drikkevand nu og i fremtiden i Lolland Kommune.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Livet på en vulkansk planet
Livet på en vulkansk planet
Jordens opbygning
Geologisk kredsløb,
Bjergarter, dannelse, magmatisk, sedimentær, metamorf
Metoder i NG - observationer og målinger
Pladetektonik, Wegeners teori, aktualitetsprincippet
Jordens opbygning, pladegrænser,
Pladegrænser, begrebsmodel VS datamodel
- Jordskælv, bølger, triangulering
Vulkaner, typer(spalte,kegle, eksplosion,hotspot, super), opbygning
Hvorfor bo tæt på vulkaner?
Kaffe, energi, minedrift, geotermi
Eksperimentielt arbejde, feltarbejde, empiribaseret arbejde,projektbaseret arbejde:
- Arbejde med Google Earth Pro (datamodel USGS), pladegrænser, tværprofiler, alder af havbund, jordskælv : Destruktiv pladegrænse v/ Sydamerika / Japan, konstruktiv pladegrænse i Afrika og den nordatlantiske højderyg. (I timer og hjemmeopgave med video)
- Øvelse i densitetsbestemmelse af karakteristiske bjergarter
- Øvelse - "Mauna Kea", højdeprofil, karakteristikam brug af Google Earth Pro
- Øvelse - Kaffe, energi og minedrift – er der fordele ved vulkaner?
Google Earth Pro
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Energi
Faglige mål:
I dette forløb har eleverne arbejdet med energiproduktion, energiforsyning og forbrug – med særligt fokus på fossile energikilder, CO₂-udledning og klimaændringer. Forløbet har givet indsigt i fossile brændslers oprindelse, energisystemets opbygning, samt de miljømæssige og politiske konsekvenser af energiforbrug – herunder udledning af CO₂ og klimaændringer.
Begreber og områder:
• Energisystemets opbygning og aktuelle status i Danmark og Europa
• Afhængighed af energi i samfund og geopolitik
• Energi og energiproduktion
• Naturlige og kunstige energistrømme
• Energiforbrug i DK
• Dannelse af olie og gas
• Oliefælder
• Reserver og ressourcer
• Fossile brændslers indflydelse på drivhuseffekten
• Naturlige energistrømme/vedvarende energi
• Kulstofkedsløbet
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Opgave - Afhængighed af energi i Danmark og Europa.docx
-
Krigen i Ukraine blev et wakeupcall for EU
-
Energisystemet lige nu
-
J.Mangelsen.A.Kristiansen,A.Kortnum,A.Kjær: Naturgeografi - vores verden, Go; sider: 169-171, 184-188
-
Energipriser
-
Sådan er kul blevet dannet
-
Tomas W. Nørrekjær, Niels Vinther og Pernille Ladegaard-Pedersen: Naturgeografi C, 4. udg., praxis; sider: 169-172, 182-188
-
Kul - Læs om kul, kulreserver, energiproduktion og miljø
-
Spørgsmål til side 169-172.docx
-
Energisystemet lige nu.docx
-
Energi 3.pptx
-
Spørgsmål og præsentation af Kul.docx
-
Web-geology
-
Præsentationsopgave og afleveringsopgave om Olie.docx
-
Climate change: Carbon dioxide rises more than ever in 2024 | BBC News
-
Klimaændringer ..indikationer og årsager (2 ud af 4).ppt
-
Why CO2 matters for climate change - BBC News
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Klima - vind og vejr
Faglige mål:
Forløbet har arbejdet med centrale klimatiske og meteorologiske fænomener, samt menneskets påvirkning af klimaet –
Begreber og områder:
• Vejr og klima
• Atmosfærens opbygning
• Atmosfærisk cirkulation
• Høj- og lavtrykssystemer
• Corioliskraft
• Strålingsbalance
• Nedbørsdannelse og nedbørstyper
• Hydrotermfigurer
• Klima og plantebælter
• Global opvarmning og drivhuseffekt
• Konsekvenser af global opvarmning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1112/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73458301777",
"T": "/lectio/1112/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73458301777",
"H": "/lectio/1112/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73458301777"
}