Holdet 2024 re-2a_ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Maribo Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Therese Thorup Christensen
Hold 2024 re-2a_ (2a re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Introduktion
Titel 2 2. Kristendom
Titel 3 3. Islam
Titel 4 4. Hinduisme
Titel 5 5. Græsk religion i oldtiden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Introduktion

Forløbet har til formål at præsentere eleverne for forskellige religionsdefinitioner samt centrale religionsfaglige begreber og fænomener, som skal danne fundament for elevernes videre arbejde med verdensreligionerne. Forløbet fokuserer samtidig på tekstlæsning, hvor eleverne skal lære at analysere tekster ud fra en fænomenologisk tilgang.

Materiale:
• Madsen, Lene mfl.: Grundbogen til religion C, 2. udgave, Systime 2013, s. 11-15, 253-254, 257-258
• Grønlandsk skabelsesmyte (s. 58 i Religion, teori-fænomenologi-metode)
• Japansk skabelsesmyte (s. 212 i Grundbog til Religion C)
• Popol Vuh (maya skabelsesmyte) (s. 11 i Den Hvide Gud)
• Nordisk mytologi – kosmosgoni
• Fire bullet ant ritual https://www.youtube.com/watch?v=XwvIFO9srUw
• Andamanernes skildpaddedans (s. 45-47; Religion, teori-fænomenologi-metode).  
• Uddrag af film 'Kumaré den falske guru', DR2, 2012 (81 min.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Kristendom

Eleverne skal på baggrund af forløbet kunne redegøre for grundlæggende sider ved kristendommen, herunder dens formative, historiske og nutidige udformninger. Vi har fokuseret på centrale kristne elementer, fænomener og begreber som myter, synd, næstekærlighed, treenighed, pagt og frelse.

Materiale:
• Religion og kultur – en grundbog. Esben Andreasen m.fl. Systime. 2006: S. 144-150, 156-159
• Grundbogen til Religion C. Lene Madsen m.fl. Systime. 2015: S. 53-62
• Kristendom i nutid. Allan Poulsen, Jakob Schow-Madsen. Gyldendal. 2000: s. 52-64, 100-108, 133-142
• Skabelsen + Syndefaldet: 1 Mos. Kap. 1-3
• Åbenbaringen på Sinaj: 2 Mos 19,1-6; 20,1-17
• Herrens lidende tjener: Esajas Bog 52, 13 -  53, 12
• Bjergprædikenen: Mattæusevangeliet 5,21-30.38-48
• Mattæus-evangeliet: kap.  27, v.45-50
• Markus-evangeliet: Kap. 15, v. 33-41
• Lukas-evangeliet: Kap. 23, v. 44-49
• Johannes-evangeliet: Kap. 19, v.17‐37
• Lignelser: Luk. 10, 25-37 + Luk. 15, 11-32
• Undere: Matt. 8, 1-4
• ’Paulus: fortalen til romerbrevet’, T 36 (Kristendom og en moderne dansk virkelighed, s. 130-132) + Rom. 5, 12-21 + Indstiftelsesordene til nadveren (T8 s. 65, Grundbog til Rel. C).
• Apostlenes Gerninger 2
• MigOgGudOgMig, Ud og Se
• Artikel: Jeg kan ikke tro på, at Jesus fysisk stod op af graven https://jyllands-posten.dk/protected/premium/indland/ECE7315813/%C2%BBJeg-kan-ikke-tro-p%C3%A5-at-Jesus-fysisk-stod-op-af-graven%C2%AB
• ”Pinsekirken har ændret kristendommen”, Kristeligt Dagblad d. 11/8 2006: http://www.religion.dk/undervisning/2006-08-19/pinsekirken-har-%C3%A6ndret-kristendommen
• Midtjyllands frikirke: http://www.mjfk.dk/en-kirke-med-noget-paring-hjerte.html
• Tv-udsendelse: ”Mirakler i Midtjylland” fra 2013 – afsnit 2: dr/gymnasium) (30 min.)
• Tv-udsendelse: ”Under præstekjolen” fra 2007. (Cfu.dk) (40 min.)
• ’Abrahams hus’ (1). DR2. 2002: www.cfu-sj.dantekdrift.dk
• ”5 skarpe om Luther”. DRKultur. 2013: http://www.dr.dk/undervisning/religion/5-skarpe
• Verdens skabelse Abrahamhistorien.pdf. Illustreret af R. Crumb. Carlsen (tegneserie om Abraham)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3. Islam

Vi har fokus især på følgende punkter:
• Islams opståen og dens formative udvikling
• Koranens status og hadither - vi læser uddrag heraf - samt forskellige grundholdninger til fortolkning
• Muhammed som profeternes segl
• De 6 trosartikler
• De 5 søjler
• Kvindens status i islam
• Sharia
• Jan Hjärpes model om moderne muslimske retninger: traditionalisme, islamisme, modernisme, sekularisme
• Euroislam og islam i Danmark
• Radikalisering

ANVENDT MATERIALE:
- Troens træ.pdf, Jyllandsposten
- Forman, Jens. Muslimernes religion. Tro, praksis og sharia. Systime, 2009: T30 ’Den sidste aften’ s. 112. T37: Tariq Ramadans råd til samarbejde med Danmark. T39: Interview med Bassam Tibi.
- Forman, Jens. Muslimernes religion. Tro, praksis og sharia. Systime, 2006-2009, s. 19-35, 40-47, 49-56, T6 (s. 66-68), T30 (s. 112), T 45 + T46 (s. 145-149)
- Madsen, Lene m.fl. ”Grundbog til Religion C”, s. 92-96
- Kitir, Deniz. Klassisk og moderne islam. Systime. 2010-2020. 2. udgave s. 141-147, 161-162, 173, 176-178, 237-238, 245-246.
- NT (1. Kor. 11)
- Ellen Wulff (oversættelse): Koranen, Vandkunsten 2006: sura 9: 5; sura 60: 8; sura 2: 190; sura 24: 30; sura 33: 59.
- https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sjael/hijabistaerne-indtager-instagram
- Tariq Ramadan, ’Islam is a European religion’:  https://www.youtube.com/watch?v=lxjL3CIs0xw
- Yaya Hassan ‘Langdigt’ https://www.youtube.com/watch?v=87SHkbA6wKI
- Tekst 9 i Kate Østergaard: Danske verdensreligioner: Islam, Gyldendal, 2006, s. 53-54.
- ”Sherin Khankan: Koranen skal læses i den moderne kontekst, vi lever i” af Freja Bech Jessen, Kristeligt Dagblad 14.10.2015 https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/koranen-skal-laeses-i-den-moderne-kontekst-vi-lever-i
- http://islamsvar.dk/
- TV uds: Hajj-pilgrimsrejse til Mekka. DR2. 2003
- TV uds: Perkerdansk (7), ’Religion’. DR3. 2015
- TV uds: Abrahams Hus 1. DR2. 2002
- TV uds: Når Sharia dømmer. DR1. 2009 (uddrag: 15 min.)

Desuden besøg i moske
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4. Hinduisme

FORMÅL:
Eleverne skal kunne gøre rede for centrale fænomener som samsara, brahman, atman, moksha, kastesystemet, puja-ritualet, templets betydning og udvalgte guder.
Med udgangspunkt i den sociale og politiske udvikling i nutidens Indien skal eleverne undersøge eksempler på hvorledes de hinduistiske traditioner sætter spor i det moderne samfund.
Eleverne skal desuden have kendskab til to forskellige politiske fortolkninger af de hinduistiske traditioner: Mahatma Gandhis ikke-voldslære versus den nationalistiske hindutva-ideologi.

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, gruppearbejde, feltarbejde (besøg)

FOKUS:
• Hellige skrifter (Vedaerne, Upanishaderne, Bhagavadgita)
• Ghandi-hindunationalisme
• Guder
• Samsara, Moksha, Atman, Brahman
• Kastesystem

Anvendt materiale:
Allan Poulsen: Hinduismen, Systime, 2012. Kap. 2, 3, 4, 5, 7, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Esben Andreasen (m.fl.): Mennesket og magterne – en tekstsamling til religion, Gyldendal, 1995. Tekst 6, 7, 8, 11 (s. 127-129 + s. 132-137)
Kaj Baagø: Samsara, Gyldendal, 1978. Tekst 4, 5, 6 (s. 205-207)
Lene Madsen: Grundbog til Religion C, Systime, 2013. Tekst 2 (s. 121)
Kristeligt Dagblad: Reuters. Hinduer strømmer til Ganges. 4/1-2007
Information: Knud Vilby. De urørlige, 24/5-2007
http://religionsportalen.gyldendal.dk/forloeb/religionsfaglige_teorier_og_metoder/sammenlignende_religionshistorie/kapitler/myter.aspx?bust=636518771128612259 (Purusha-hymnen)
http://www.hindu.dk
https://www.matrimonialsindia.com/
Dokumentarer:
India untouched: https://www.youtube.com/watch?v=uM85zVt6xCU (uddrag)
Gudinden og teenageren, DR2, 2006 (29 min.)
Bryllup i farver (2), DR1, 2012 (29 min.)
Puja Ritual : http://www.youtube.com/watch?v=ARaNRTJPnpg
Kumbh mela: https://www.youtube.com/watch?v=vZ4aJ5tQQcU&feature=youtu.be (uddrag)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5. Græsk religion i oldtiden

Fokuspunkter:
- Viden om de olympiske guder
- Græsk mytologi med fokus på kosmogoni, Hesiods ”Theogonien”
- Kulten – herunder ofringsritualer, dødekulten
- Orakler

Kildetekster:
Hesiod: ”Theogonien” v. 114-210 og v. 453-506 (Theogonien, Værker og dage, Skjoldet, oversat af Lene Andersen, Klassikerforeningen 1999)
Homer: ”Odysseen” 3. sang v. 418-472 (Homers Odyssé oversat af Otto Steen Due, Gyldendal 2002)
GAD’s religionshistoriske tekster, GD, København 1996
- 10.6 Delfi, s. 264-267 (Ion, 226-229) (Plutarch 435 BC), (Bibliotheca XVI, 26)
- 10.7 Trofonios’ orakel, s. 267-269 (Pausanias IX, 39, 4-14)
- 10.8 Dødsriget, s. 269-271 (Odyseen XI, 23-50, 147-149, 218-222)

Øvrigt materiale:
Niels Schou: ”Græsk religion i oldtiden”, Gyldendal 1985 (Uddrag af s. 14-17, 25-30, 74-75)
Leo Hjortsø: ”Græske guder og helte”, Politiken 1984 (s. 89-91)
https://oldportalen.systime.dk/?id=223 (C. G. Tortzen: Troede antikkens mennesker på mytologiens guder? 3 min.)
https://www.religion.dk/viden/de-klassiske-religioner-græske-guder-og-helte
http://klassisk.ribekatedralskole.dk/religion/olympen.htm
https://denstoredanske.lex.dk/Gr%C3%A6kenland_i_oldtiden_-_religion

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer