Holdet 2x ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution X - Maribo Gymnasium
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Anders Stav Hansen, Anna Stinne Herbst, Thomas Jørgensen
Hold 2024 ks-x_ (1x ks, 1x ks/Hi, 1x ks/historieopgaven, 1x ks/re, 1x ks/sa, 1x ks/skr. produkt (årsprøve), 2x ks, 2x ks/eksamenstræning (pulje), 2x ks/Hi, 2x ks/re, 2x ks/sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikingetiden
Titel 2 Dansk Vestindien
Titel 3 Da Danmark blev moderne
Titel 4 Kristendom
Titel 5 Enkeltfagligt forløb 1. sa: Identitet og politik
Titel 6 Den danske velfærdsstat
Titel 7 Grønland
Titel 8 Fællesforløb 1 sa: Grønland
Titel 9 Indvandring og integration
Titel 10 Ideologiernes kamp

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)


Titel 3 Da Danmark blev moderne

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kristendom

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Enkeltfagligt forløb 1. sa: Identitet og politik

Enkeltfagligt forløb 1. sa: Identitetsdannelse og politik i det senmoderne samfund  (samfundsfag)

Introduktion til samfundsfag, sociologi og politologi

Centrale begreber til sociologi
Normer, normbryder, roller, rollekonflikt, arena, sociale sanktioner og social kontrol

Primær-, sekundær-, og tertiær socialisation samt dobbeltsocialisering
Identiet
Identitetsniveauer:
- Jeg-idenitet
- Personlig identitet
- Social identitet
- Kollektiv identitet


Sekundære begreber til sociologi
Branding og Image ift. personlig- og social identitet
Livsstilsmarkør (ikke i teksten)
David Riesman begreb socialkarakter: det traditionsstyrede (myren), det indrestyrede (sneglen) og det gruppestyrede (kamæleon)

Familien, Dencik, fire familietyper (Team/Patriarkalsk Svingdør/Social akvarium)
Sekundært: Forældrestil (autoritativ/autoritær - Efterladende/uinvolveret)

Social arv, Habitus, social kapital, kulturel kapital og økonomisk kapital
Identitetsskabelse i det traditionelle, moderne og senmoderne samfund
Anthony Giddens om det senmoderne samfund: aftraditionalisering, selvrefleksivitet, det rene forhold, adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer, tillid baseret på ”ansigt til ansigt” relationer og ansigtsløse relationer i form af ekspertsystemer
Valgbiografi og angst
Opsamling
Prøve


Materialer til sociologi
Litteraturliste:
Brøndum, Peter og Thor Banke Hansen Luk samfundet op, Colombus, 2010 side 44-46, 50
Bülow, Morten SamfNU grundbog til samfundsfag c-niveau,  systime, s 13-14
Karkov, Rasmus Mig, mig, mig! Derfor er nutidens unge så ubehøvlede¸Videnskab.dk 24. sept. 2010 http://videnskab.dk/kultur-samfund/mig-mig-mig-derfor-er-nutidens-unge-sa-ubehovlede
Koester, T og Frandsen, K Introduktion til psykologi, Frydenlund 1997 side 214-216
Mikkelsen, Morten Færre bryder social arv, Information 8. maj 2013 http://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/f%C3%A6rre-bryder-social-arv
Relster, Else Grundbog i psykologi, Gjellerup & Gad, 1990 side 1
Thorndal, Morten Hansen Sociologi ABC, Columbus 2010 side 110
Opslag ”senmoderne samfund”: http://samfundsfag.forlagetcolumbus.dk/sociologi/senmoderne_samfund/
Opslag ”valgbiografi”: http://samfundsfag.forlagetcolumbus.dk/sociologi/valgbiografi/
Figur, ”Den sociale arv er lige så stærk som for 20 år siden” Kilde: http://www.ae.dk/files/AE_den-sociale-arv-er-ligesaa-staerk-som-for-20-aar-siden.pdf

Begreber til politk-delen
(tilgår)
materiale til politik-delen
(Tilgår)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 55 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Den danske velfærdsstat

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Grønland

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Fællesforløb 1 sa: Grønland

Fællesfaglig forløb 1 samfundsfag - Grønland

I den samfundsfaglige del af grønlandsforløbet er der fokus på politiske, økonomiske og sociale forhold i Grønland. Der er særligt fokus på identitet og selvstændighed samt de økonomiske udfordringer forbundet hermed.
Forløbet påbegyndes med en oversigt over det politiske system og samfund i Grønland. Dernæst fokus på valgresultatet ved det grønlandske valg marts 2025, de politiske partier og deres ideologi og holdning til selvstændighed.
Dernæst fokus på sociale og uddannelsesmæssige forhold på Grønland. Forløbet er afsluttet med fokus på identitet og selvstændighed. Selvstændigheden belyses også ud fra et økonomisk perspektiv. Herunder de økonomiske mål og monoeksport samt hvilke muligheder/løsning og udforinger der er ift. øget økonomi.

primære begreber:
Benedict Andersson: Forestillede fællesskaber
Ren, kreolsk, bindestregs-identitet
Axel Honneth: Anerkendelse i den solidariske, retslige og private sfære (PrES)
Monoeksport
De økonomiske mål: BADBIB (BNP, Inflation, Den offentlige saldo, Betalingsbalancen, Inflation, Bæredygtig udvikling)


sekundære begreber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Indvandring og integration

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Ideologiernes kamp

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 51 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer