Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Maribo Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
|
Lærer(e)
|
Hanna Friis Lundsgaard
|
|
Hold
|
2025 mu-xy_ (1xy mu, 1xy mu/eksamenstræning (pulje))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
1. Rytmik og latinamerikansk musik
Et forløb, hvor eleverne præsenteres for musikfaget. Vi arbejder med rytmik (puls, tempo, nodeværdier, takt, underdelinger, bindebue og punktering) med udgangspunkt i Johannes Grønagers bog "C-nøglen".
Sideløbende afprøver eleverne forskellige musikinstrumenter, og vi laver sammenspil i større og mindre grupper.
Anvendt materiale:
Johannes Grønager: "C-nøglen - musiklære for C-niveau", Systime A/S 2005
Læst s. 41-54
Analyse (auditiv):
- "Ain't nobody" med Chaka Khan >< Jasmine Thompson. Eleverne har sammenlignet nummeret ud fra alt det, de kunne høre (Instrumenter, sound, tempo)
Sammenspil:
- Vi to
- Lidt i fem
- Kompromis
- Jeg ta'r imod
Enstemmige sange:
- Malene
- Sensommervise
- Kvinde min
- Papirsklip
- Danmark
- Isn't she lovely
- WIth a little help
- Septembers himmel er så blå
- Buster
- Barndommens gade
- With a little help
Kor:
- Siyahambe
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Toner, klassisk musik og crossover
Et forløb om toner, nodesystem og intervaller med udgangspunkt i Johannes Grønagers "C-nøglen". Der vil være særligt fokus på klassisk musik i forløbet samt om crossover mellem klassisk of rytmisk musik.
Anvendt materiale:
- Johannes Grønager: "C-nøglen - musiklære for C-niveau", Systime A/S 2005
Læst s. 7-13
- Jakob Jensen: "Den vestlige kulturs klassiske musik - kort fortalt" (pdf)
Mozarts Requiem "Confutatis" (node)
Analyse
- "Confutatis" med fokus på form, instrumentation, indsatser, kontrast ml. Pige og drengestemmer, nodeværdier,
Sammenspil:
- All about that bass
Korsats:
- The Gravity
- Rolling in the deep
Enstemmige sange:
- Jeg tager imod
- Let it be
- Love me tender
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Analyse af pop/rock-musik
Analyseapparatet fra bogen "Rockmusik i tid og rum" introduceres, og begreberne tid/rum, hook, break og gimmick anvendes og bruges i forskellige værker.
Anvendt materiale:
- Johannes Grønager, Anders Aare, Poul Rønnenfelt: "Rockmusik i tid og rum", Systime A/S 2000-2007
Læst: s. 16-30 + 35-37
Værkanalyse:
- Michael Jackson: "Bad" (auditiv + nodebaseret)
Sammenspil:
- "Demons"
- "Boulevard of broken dreams"
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1112/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75968317221",
"T": "/lectio/1112/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75968317221",
"H": "/lectio/1112/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75968317221"
}