Holdet 3r ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2025/26
Institution X - Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Eline Andreasen, Jakob Buhl Jensen, Rasmus Erhardsen
Hold 2023 ks/r (1r ks HI, 2r ks HI, 2r ks re, 2r ks sa, 3r ks HI, 3r ks re, 3r ks sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hi EnFa1 :Det store overblik
Titel 2 Hi Enfa 2:Tyrkiets hist. og indvandr.  til Danmark
Titel 3 Hi EnFa 3: Velfærdsstaten
Titel 4 FæFa1. Hvad skaber din identitet?
Titel 5 REL EnFa1 Kristendom
Titel 6 SAMF EnFa1. Politik og demokrati
Titel 7 FæFa2: Har vi plads til flygtningene?
Titel 8 SAMF EnFa2. Økonomi og velfærd
Titel 9 REL EnFa2 - Nutidig asatro

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hi EnFa1 :Det store overblik

forløb med nedslag forskellige steder i Danmarks og Verdens historie med henblik på at få overblik over væsentlige perioder.
undervejs i forløbet vil relevante fagbegreber og arbejdsmetoder blive sat i spil.
Perioder der vil blive belyst:
Vikingetiden

Fagbegreber:
Det funktionelle kildebegreb
Årsagssammenhænge og problemstillinger
Periodiseringsprincipper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hi Enfa 2:Tyrkiets hist. og indvandr. til Danmark

første enkeltfaglige emne

Fokus på Tyrkiets historie fra Osmannerrigets opstået til til rigets undergang i starten af 1920erne.
Der vil blive perspektivet til Det morderne Tyrkiet. Kemalisme og Erdogans genopdagelse af Osmannerriget som identifikationsmarkør samt de tyrkiske gæstearbejdere i Danmark fra 1960erne og deres forhold i Danmark
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 FæFa1. Hvad skaber din identitet?

Samfundsfag:

I dette forløb arbejder vi med det fællesfaglige emne ’Identitet’ og i samfundsfag fokuseres på at undersøge identitetsdannelsen i det senmoderne samfund. Med udgangspunkt i en række grundsociologiske begreber fokuserer vi på familiens rolle i identitetsdannelsen ved inddragelse af centrale begreber om det senmoderne samfund.

Centrale problemstillinger
• Hvad er socialisering, herunder dobbeltsocialisering?
• Hvad er normer, arenaer, roller, rollekonflikt, sanktioner?
• Hvordan ser familier ud i dag og hvilken betydning har de for socialiseringen?
• Hvad er det senmoderne samfund?

Centrale begreber
sociologiske grundbegreber: normer og regler, arenaer, roller, rollekonflikt, sanktion
Socialisering: primær og sekundær
Dobbeltsocialisering
Familieformer: Patriarkalske, teamfamilie, det sociale akvarium, svingdørsfamilie
Opdragelsesformer: autoritær, demokratisk og laissez-faire
Giddens og det senmoderne samfund: Individualisering, tillid til ekspertsystemer, aftraditionalisering, refleksivitet mm
Thomas Ziehe: formbarhed, stødpudezoner, reaktionsmønstre
Livsformer
Goffman: frontstage og backstage


RELIGION
FORLØBSBESKRIVELSE
I dette forløb arbejder vi med det fællesfaglige emne ’Identitet’ og i religion fokuseres på at undersøge religions rolle ifm. identitetsdannelse (hvilke roller kan religion spille for identitet?) samt religions ændrede rolle i samfundet. Ift. sidstnævnte undersøger vi konfirmationsritualet i de tre samfundstyper og kortlægger den ændrede rituelle praksis.

FAGLIGE MÅL
• anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
• formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
• diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
• sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning
• undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data

• formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
• argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog

KERNESTOF
• kristendom, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske tekster
• religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
• religionsfaglige metoder

MATERIALE
OBS: alle links er sidst besøgt 10-06-2025

Det Gamle Testamente, Første Mosebog, kap. 2
https://bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/2

Det Gamle Testamente, Første Mosebog, kap. 3
https://bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/3

Det Gamle Testamente, Første Mosebog, kap. 1 vers 27-28
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/1
Det Gamle Testamente, Første Mosebog kap. 19 vers 1-12
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/19

Det Nye Testamente, Matthæusevangeliet kap. 10 vers 34-37
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/10

Det Nye Testamente, Matthæusevangeliet kap. 12 vers 46-50
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/12

Det Nye Testamente, Apostlenes gerninger kap. 2 vers 41-47
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/ApG/2

Sådan foregår en konfirmation i kirken
https://www.folkekirken.dk/livets-begivenheder/konfirmation/saadan-foregaar-konfirmation

Luthers hustavle fra den lille katekismus
Fra: Sofie Hyldig Reimick & Sissel Worm Glass: Luthers syn på familie, ægteskab og børneopdragelse, Folkeuniversitetet, Undervisningsmateriale (Reformationen 1517-2017)
Kilde: http://www.lutherdansk.dk/Trellix/id80.htm (besøgt 19.01.2020)

Demokratiets konfirmation
https://www.arbejdermuseet.dk/demokratiets-konfirmation/

Guide: 4 x alternativer til den kirkelige konfirmation
https://bornibyen.dk/articles/guide-bliv-alternativt-konfirmeret

Nonfirmation 2017, København, offentliggjort af DUI - LEG og VIRKE på youtube.com
https://www.youtube.com/watch?v=ubMT3E_qxI0

Mit livs konfirmation, afsnit 1, udgivet af Tv2, (adgang via MitCFU)
https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?series=Mit%20livs%20konfirmation

'Hvordan bliver vi gift på rådhuset’ og afsnittet 'Hvordan bliver vi gift i folkekirken'
https://www.borger.dk/familie-og-boern/Aegteskab-og-parforhold/Naar-I-vil-giftes

Anders Olling: Tidslinje: Den lange vej mod seksuel ligestilling, 19-08-2022
https://politikenhistorie.dk/art8868414/Den-lange-vej-mod-seksuel-ligestilling

Vielser (Statistikbanken)
https://www.statistikbanken.dk/statbank5a/Graphics/MakeGraph.asp?interactive=true&menu=y&maintable=VIE9&pxfile=20253211310425308662

Vielser (Statistikbanken)
https://www.statistikbanken.dk/statbank5a/Graphics/MakeGraph.asp?interactive=true&menu=y&maintable=VIE9&pxfile=20253211310425308662

bryllupsvideo vielse i kirken - wedding video the ceremony – Denmark, offentliggjort af
Bryllupsfotograf Det Store Ja
https://www.youtube.com/watch?v=H4VjEpQDzro

Rådhus 15 august 2015, offentliggjort af Christina Friis Hansen
https://www.youtube.com/watch?v=1NTIgAhtUps



BEGREBER/FOKUSPUNKTER
Clifford Geertz: religion = kulturelt betydningssystem
myter og ritualer skaber + vedligeholder sociale normer og identitet
Kønsroller
Normer
Traditioner
Samfundstyper (traditionelle, moderne, senmoderne)
borgerlig konfirmation
humanistisk konfirmation

RELIGIONSFAGLIGE BEGREBER
Indefra/udefra
Skabelsesmyte
Overgangsritual (udskillelsesfase, liminalfase, inkorporationsfase)
sekularisering
Sartre (eksistentialisme)
ateisme
Ægteskab
Cølibat
Jesus’ syn på familie: biologisk vs. religiøs
Apostel
Discipel

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 REL EnFa1 Kristendom

FORLØBSBESKRIVELSE
Dette forløb ligger i forlængelse af og bygger videre på det fællesfaglige forløb ’Identitet’.
I dette forløb har vi fokuseret på at opnå kendskab til og viden om kristne trosforestillinger og kristendommens opståen (formativ periode).
Som afslutning på forløbet har vi desuden kort arbejdet med Jan Hjärpes religionsmodel og undersøgt, hvordan forskellige kristne fortolker kristne dogmer.

FAGLIGE MÅL
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
- formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi

KERNESTOF
- kristendom, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske tekster
- religionsfaglige metoder

MATERIALER
OBS: ALLE LINKS ER SIDST BESØGT 11-06-2025

Religion – kort og godt – 3. Kristendommen: Hvilke myter og historier fortæller de kristne?

Grundbogen til religion C – 3. Kristendommen: Paulus: Kristendom selvstændiggøres fra jødedom

Det Nye Testamente, Paulus’ brev til romerne, kap. 5 vers 1-21
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Rom/5

Det Nye Testamente, Paulus’ brev til galaterne, kap. 5 vers 1-12
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Gal/5

Søren Kauffeldt, Lasse Nielsen, Peter Weiss Poulsen: Klar til KS, Columbus

Grundbogen til religion C – 3. Kristendommen: Hvad tror kristne på?

Den apostolske Trosbekendelse
https://www.folkekirken.dk/_Resources/Persistent/5/c/b/d/5cbd8c0067f9675a685375174b2cc54fed2114a6/Den-apostolske-Trosbekendelse.pdf

De unge præster, afsnit 1 (uddrag: 00.00-10.15)
https://www.dr.dk/drtv/se/de-unge-praester_52117


BEGREBER TIL KRISTENDOM
Historisk Jesus
Bibelsk (mytisk) Jesus/Jesus Kristus
- livsforløb
- praksis
- budskab
- død, opstandelse og himmelfart
Påske (Jesus’ død og opstandelse)
Pinse (Helligånden)
Paulus
- diasporajøde (jøde, der lever uden for Palæstina)
- skriftklog (ekspert i den jødiske Moselov)
- missionsrejser
- breve
- retfærdiggjort (Adam og Kristus)
Syndefald
Dåb
Dommedag
Frelse
Genopstandelse
Treenighed (Gud – Søn – Helligånd)
Biblen
- Det Gamle Testamente
- Det Nye Testamente (Evangelierne – Paulus’ breve)

RELIGIONSFAGLIGE BEGREBER
Partikulær
Universel
Dogme
Jan Hjärpes religionsmodel (traditionalisme – modernisme, fundamentalisme – sekularisme)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 SAMF EnFa1. Politik og demokrati

Centrale problemstillinger
• Hvad er liberalisme, konservatisme og socialisme?
• Hvilke varianter findes der af de tre klassiske ideologier?
• Hvordan hænger ideologierne sammen med partierne historisk?
• Hvad er fordelings- og værdipolitik?
* Hvilken rolle spiller ideologierne i nutidens politik?


Centrale begreber
Liberalisme - nyliberalisme og socialliberalsme
Konservatisme - nykonservatisme og socialkonservatisme
Socialisme - socialdemokratisme og revolutionær socialisme
Adam Smith
John Locke
Edmund Burke
Karl Marx

Downs model
Kaare Strøms model
Molins model
Fordelingspolitik
Værdipolitik

Dette forløb omhandler flere faglige mål, men i særdeleshed følgende:

Flere kernestofpunkter har relevans i dette forløb, i særdeleshed de følgende:

Den anvendte grundbog er “Der er samfundsfag i alt”. Om andre materialer, se den genererede oversigt.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 FæFa2: Har vi plads til flygtningene?

Samfundsfag

I dette forløb arbejder vi med det fællesfaglige emne ”Har vi plads til flygtningene?”. I samfundsfag undersøger vi, hvordan demokrati, medier og migration hænger sammen, og hvordan flygtninge- og integrationsspørgsmålet påvirker den politiske debat i Danmark, Europa og USA. Forløbet bevæger sig fra en grundlæggende forståelse af demokratiet og dets udfordringer til en aktuel analyse af dansk udlændingepolitik, med fokus på værdier, medier og populisme.

Centrale problemstillinger

• Hvad er demokrati, og hvilke udfordringer står det overfor i dag?
• Hvordan påvirker populisme og nationalisme den demokratiske samtale?
• Hvilken rolle spiller medierne for den politiske debat og borgernes holdninger?
• Hvad er migration, og hvordan forklares flygtningestrømme gennem teorier om push-pull?
• Hvordan har integrationspolitikken udviklet sig i Danmark, og hvilke værdier præger debatten i dag?

Centrale begreber

Demokrati, magtens tredeling, deltagelsesformer, medialisering, spindoktor, populisme, nationalisme, værdipolitik, Overton-vinduet, migration, push-pull-modellen, integration, assimilering, segregation, remigration.

----------------------------------------------
RELIGION
Vi arbejder med fokus på kulturmøde og i religion med særligt fokus på islam.
Vi starter med at arbejde med kulturmøder, hvorefter vi arbejder med islams formative periode, Koranen som helligtekst + hadith og praksis (de 5 søjler).

BEGREBER/FOKUSPUNKTER
Kulturmøde
- migrant, flygtning, asylansøger
- isbjergmodellen: manifest(synlig) kultur, kernekultur(usynlig)
- integration, assimilation, segregation

Religionsfaglige begreber:
- indefra/udefra
- Jan Hjärpes model (traditionalist, modernist, sekularist, fundamentalist)
- ritualanalyse
- polyteisme/monoteisme
- dogme
- identitetsmarkør

Islam-begreber
- Muhammed
- shia/sunni
- Koranen
- sunna
- hadith
- kabaen
- Mekka
- Medina
- ummah
- kalif (de 4 retledte kaliffer)
- de 5 søjler (shahada, salah, zakat, sawm, hadj)
- retsskolerne
- sharia

----------------------------------

Historie: Vi arbejder med kulturmøde over tid, og hvordan fortiden påvirker nutidens vandringer af folkeslag. Har Europa en historisk skyld i de flygtningestrømme der er i dag?

begreber/fokuspunkter:
- hvordan løses flygtningeproblemet
-mødet mellem Europa og verden fra 1400 tallet til i dag
- engelsk imperialisme og drivkræfter
- kildeanalyse
- dansk kolonihistorie
- synet på os og dem i eftertiden
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 54 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 8 SAMF EnFa2. Økonomi og velfærd

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer