|
Titel
4
|
FæFa1. Hvad skaber din identitet?
Samfundsfag:
I dette forløb arbejder vi med det fællesfaglige emne ’Identitet’ og i samfundsfag fokuseres på at undersøge identitetsdannelsen i det senmoderne samfund. Med udgangspunkt i en række grundsociologiske begreber fokuserer vi på familiens rolle i identitetsdannelsen ved inddragelse af centrale begreber om det senmoderne samfund.
Centrale problemstillinger
• Hvad er socialisering, herunder dobbeltsocialisering?
• Hvad er normer, arenaer, roller, rollekonflikt, sanktioner?
• Hvordan ser familier ud i dag og hvilken betydning har de for socialiseringen?
• Hvad er det senmoderne samfund?
Centrale begreber
sociologiske grundbegreber: normer og regler, arenaer, roller, rollekonflikt, sanktion
Socialisering: primær og sekundær
Dobbeltsocialisering
Familieformer: Patriarkalske, teamfamilie, det sociale akvarium, svingdørsfamilie
Opdragelsesformer: autoritær, demokratisk og laissez-faire
Giddens og det senmoderne samfund: Individualisering, tillid til ekspertsystemer, aftraditionalisering, refleksivitet mm
Thomas Ziehe: formbarhed, stødpudezoner, reaktionsmønstre
Livsformer
Goffman: frontstage og backstage
RELIGION
FORLØBSBESKRIVELSE
I dette forløb arbejder vi med det fællesfaglige emne ’Identitet’ og i religion fokuseres på at undersøge religions rolle ifm. identitetsdannelse (hvilke roller kan religion spille for identitet?) samt religions ændrede rolle i samfundet. Ift. sidstnævnte undersøger vi konfirmationsritualet i de tre samfundstyper og kortlægger den ændrede rituelle praksis.
FAGLIGE MÅL
• anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
• formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
• diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
• sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning
• undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data
• formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
• argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
KERNESTOF
• kristendom, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske tekster
• religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
• religionsfaglige metoder
MATERIALE
OBS: alle links er sidst besøgt 10-06-2025
Det Gamle Testamente, Første Mosebog, kap. 2
https://bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/2
Det Gamle Testamente, Første Mosebog, kap. 3
https://bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/3
Det Gamle Testamente, Første Mosebog, kap. 1 vers 27-28
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/1
Det Gamle Testamente, Første Mosebog kap. 19 vers 1-12
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/19
Det Nye Testamente, Matthæusevangeliet kap. 10 vers 34-37
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/10
Det Nye Testamente, Matthæusevangeliet kap. 12 vers 46-50
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/12
Det Nye Testamente, Apostlenes gerninger kap. 2 vers 41-47
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/ApG/2
Sådan foregår en konfirmation i kirken
https://www.folkekirken.dk/livets-begivenheder/konfirmation/saadan-foregaar-konfirmation
Luthers hustavle fra den lille katekismus
Fra: Sofie Hyldig Reimick & Sissel Worm Glass: Luthers syn på familie, ægteskab og børneopdragelse, Folkeuniversitetet, Undervisningsmateriale (Reformationen 1517-2017)
Kilde: http://www.lutherdansk.dk/Trellix/id80.htm (besøgt 19.01.2020)
Demokratiets konfirmation
https://www.arbejdermuseet.dk/demokratiets-konfirmation/
Guide: 4 x alternativer til den kirkelige konfirmation
https://bornibyen.dk/articles/guide-bliv-alternativt-konfirmeret
Nonfirmation 2017, København, offentliggjort af DUI - LEG og VIRKE på youtube.com
https://www.youtube.com/watch?v=ubMT3E_qxI0
Mit livs konfirmation, afsnit 1, udgivet af Tv2, (adgang via MitCFU)
https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?series=Mit%20livs%20konfirmation
'Hvordan bliver vi gift på rådhuset’ og afsnittet 'Hvordan bliver vi gift i folkekirken'
https://www.borger.dk/familie-og-boern/Aegteskab-og-parforhold/Naar-I-vil-giftes
Anders Olling: Tidslinje: Den lange vej mod seksuel ligestilling, 19-08-2022
https://politikenhistorie.dk/art8868414/Den-lange-vej-mod-seksuel-ligestilling
Vielser (Statistikbanken)
https://www.statistikbanken.dk/statbank5a/Graphics/MakeGraph.asp?interactive=true&menu=y&maintable=VIE9&pxfile=20253211310425308662…
Vielser (Statistikbanken)
https://www.statistikbanken.dk/statbank5a/Graphics/MakeGraph.asp?interactive=true&menu=y&maintable=VIE9&pxfile=20253211310425308662…
bryllupsvideo vielse i kirken - wedding video the ceremony – Denmark, offentliggjort af
Bryllupsfotograf Det Store Ja
https://www.youtube.com/watch?v=H4VjEpQDzro
Rådhus 15 august 2015, offentliggjort af Christina Friis Hansen
https://www.youtube.com/watch?v=1NTIgAhtUps
BEGREBER/FOKUSPUNKTER
Clifford Geertz: religion = kulturelt betydningssystem
myter og ritualer skaber + vedligeholder sociale normer og identitet
Kønsroller
Normer
Traditioner
Samfundstyper (traditionelle, moderne, senmoderne)
borgerlig konfirmation
humanistisk konfirmation
RELIGIONSFAGLIGE BEGREBER
Indefra/udefra
Skabelsesmyte
Overgangsritual (udskillelsesfase, liminalfase, inkorporationsfase)
sekularisering
Sartre (eksistentialisme)
ateisme
Ægteskab
Cølibat
Jesus’ syn på familie: biologisk vs. religiøs
Apostel
Discipel
|