Holdet 2p ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution X - Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Emil Riiskjær Jaurnow, Lone Daugaard Andersen, Mads Bronné Gelting
Hold 2024 ks/p (1p ks HI, 1p ks re, 1p ks sa, 2p ks HI, 2p ks re, 2p ks sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Historiens lange linjer (FÆRDIG)
Titel 2 Middelalderens historie, ca. 500-1500 (FÆRDIG)
Titel 3 Danmarks historie ca. 1840-1915 (FÆRDIG)
Titel 4 Særfagligt, religion Introduktion til kristendom
Titel 5 Samfundsfag - Politik
Titel 6 Forbrydelse og straf - historie (FÆRDIG)
Titel 7 Forbrydelse og Straf - religion
Titel 8 Islam, særfagligt
Titel 9 Den tyske imperialisme 1884-1945 (FÆRDIGGJORT)
Titel 10 Demokrati og medier
Titel 11 Islam, særfaglig, del 2
Titel 12 Det kommunistiske Polen (flerfaglig)
Titel 13 Flerfagligt forløb 2 - Polen
Titel 14 Forløb#10

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Historiens lange linjer (FÆRDIG)

FORLØBETS INDHOLD:
Eleverne har opnået et grundlæggende kendskab til verdenshistorien fra ca. 700 f.kr. til ca. 2017 med særligt fokus på udvalgte nedslagspunkter: antikken, middelalderen, renæssancen, oplysningstiden, nationalstater og demokrati, industrialiseringen, imperialismen, Første Verdenskrig, Anden Verdenskrig, Den Kolde Krig samt globaliseringen og den nye verdensorden.  
Eleverne har endvidere opnået et grundlæggende kendskab til historisk metode (kildekritik) samt eksempler på historiebrug.

Eleverne har beskæftiget sig med ovenstående gennem udarbejdelse af tidslinjer, besvarelse af arbejdsspøgsmål til teksterne og faglige diskussioner i klassen.  


MATERIALE:
- Suzanne Gudbjerg-Hansen et al: "Flere sider af KS - Grundbogen" (Lindhardt og Ringhof 2017),  s. 4-5, 8-13 og s. 26-79 (61 ns)
- "Besøg på fattiganstalter 1887" i Søren Mørch m.fl.: "Danmarks Historie 1880-1960" (Gyldendal, 1984), s. 104-106 (8 ns)

KERNESTOF:
- Nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
- Historiebrug
- Historiefaglige metoder

FAGLIGE MÅL:
- Reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og
struktur
- Anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Middelalderens historie, ca. 500-1500 (FÆRDIG)

FORLØBETS INDHOLD:
Gennem forløbet har eleverne erhvervet sig et overblik over middelalderens historie i perioden ca. 500-1500 e.Kr.

Eleverne har beskæftiget sig med følgende underemner:
1) De germanske stammers rolle i den tidlige middelalder
2) Den kristne kirkes religiøse/politiske magt og samfundsfunktion, herunder kirkens splittelse i den katolske og ortodokse kirke, den katolske kirkes konkurrence med kongemagten i Vesteuropa og de katolske klostres funktioner og munkeordener.
3) Frankerriget, herunder Karl den Stores regeringstid
4) Feudalismen som samfundsform i middelalderen, herunder lenssystemets magtstrukturer (forholdet mellem kongen, kronvasallerne, undervasallerne og bønderne)
5) Middelalderens tre samfundsstande: gejstligheden, adlen og bønderne
6) Ret og straf i middelalderen, herunder afstraffelsesmetoder
7) Middelalderens landbrug, herunder anvendelse af ny teknologi
8) Handelsbyernes fremvækst og rolle (særligt bystaterne i det nordlige Italien), herunder import af varer fra østen, skabelsen af et købmandsborgerskab, udviklingen af kreditsystemer samt bank- og forlagsvirksomhed samt håndværkerlaug og købmandsgilder
9) Forholdet mellem mænd og kvinder i middelalderen, herunder patriarkatet, kirkens kvindesyn, indgåelse af ægteskab samt regler for seksuelt samvær
10) Den Sorte Døds hærgen og konsekvenser
11) De kristne korstog mod muslimerne i Mellemøsten, herunder  folkekorstoget og ridderkorstoget i 1096, motiverne bag korstogene,  samt korstogenes betydning økonomisk og identitetsmæssigt
12) De danske korstog i Østersøen, herunder kristningen af venderne og erobringen af Estland
13) Den politiske, kulturelle og økonomiske situation i Europa ved Middelalderens afslutning
14) Periodisering af middelalderen

Undervisningen er gennemført via lærerstyret klasseundervisning og gruppearbejde. Udover arbejdet med baggrundsteksterne i grundbogen har eleverne analyseret korte uddrag af relevante kilder fra middelalderen, som ligeledes optræder i grundbogen.


MATERIALE:
Peter Frederiksen: "Vores verdenshistorie. Bind 1: De ældste tider" (Columbus, 2019), s. 120-150 (30 ns)

FAGLIGE MÅL:
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
- kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale

KERNESTOF:
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Danmarks historie ca. 1840-1915 (FÆRDIG)

FORLØBETS INDHOLD:
Gennem forløbet har eleverne erhvervet sig et overblik over Danmarks politiske, økonomiske og sociale historie i perioden ca. 1840-1915. Forløbet er gennemført som led i forberedelsen til udarbejdelsen af KS-historieopgaven.
Eleverne har beskæftiget sig med følgende underemner:
1) Baggrunden for industrialiseringen i Danmark, herunder landboreformernes og dampmaskinens betydning
2) Den danske industrialiserings tidlige fase fra 1840 til midt 1860'erne, herunder etableringen af de første jernbaner og fabrikker samt den stigende mekanisering i produktionen
3) Udbygningen af den danske industri fra midt 1860'erne til midt 1890'erne, herunder omlægningen fra kornproduktion til animalsk produktion
4) Den danske industrialiserings tredje fase fra midt 1890'erne til 1914, herunder den omfattende eksport af landbrugsprodukter til udlandet, udvidelsen af servicesektoren, koncentrationen af industriproduktionen på store fabrikker og udnyttelsen af elektromotorer samt olie-, petroleums- og benzinmotorer som supplement til dampmaskinen
5) Udviklingen af den danske infrastruktur, herunder konstruktionen og udvidelsen af jernbaneforbindelserne til transport af råvarer og forarbejdede industriprodukter, opførelsen af stationsbyer til servicering af damptogene samt konstruktionen moderne havneanlæg, særligt havneanlægget i Esbjerg   
6) Arbejderklassens levevilkår i byerne, herunder problemer vedr. spekulationsbyggeri og uhygiejniske boliger, den lave indkomst, manglen på socialt sikkerhedsnet, prostitution og alkoholmisbrug
7) Arbejderklassens arbejdsforhold, herunder de lange arbejdsdage, fabriksarbejdets karakter og brugen af børnearbejde
8) Udviklingen af arbejderbevægelsen, herunder arbejdernes organisering i fagforeninger,   gennemførelsen af arbejdskonflikter til sikring af bedre løn og arbejdsvilkår, grundlæggelsen af Den Internationale Arbejderforening for Danmark, Slaget på Fælleden i 1872 samt indgåelsen af Septemberforliget i 1899 og forligets principper til regulering af arbejdsmarkedet
9) Den politiske baggrund for De Slesvigske Krige samt konsekvenserne af det danske militære nederlag i 1864
10) Vedtagelsen af Junigrundloven af 1849, herunder magtens tredeling i den lovgivende magt (Rigsdagen), udøvende magt (kongen) og dømmende magt (domstolene) samt indførelsen af grundlæggende rettigheder og pligter for borgerne
11) Den demokratiske udvikling fra 1849-1915, herunder grundlovsændringen i 1866, partidannelserne blandt Rigsdagens medlemmer, forfatningskampen 1866-1901, systemskiftet i 1901 og udvidelsen af stemmeretten
12) De folkelige bevægelser, herunder de religiøse vækkelsesbevægelser (Indre Mission og Grundtvigianerne) samt andelsbevægelsen på landet
13) De danske kvinders forhold, herunder arbejderkvindernes arbejds- og livsvilkår, borgerskabskvindernes livsvilkår, kvindernes uddannelsesmuligheder, prostitution, kvindernes juridiske og politiske rettigheder generelt samt kvindernes kamp for stemmeret og valgbarhed.  

BAGGRUNDMATERIALE:
Martin Cleemann Rasmussen m.fl.: "Danmarkshistorie: dannelse og forandring" (Lindhardt og Ringhof, 2014), s. 181-183, s. 186-193 og s. 203-210
Chakravarty og Mortensen: "De danske kvinders historie" (Systime, 2014), s. 19-38
Danmarks Radio: "Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten", afsnit 8 (2017) ca. 8 normalsider

KILDEMATERIALE:
- "Barndom på Nørrebro", bearbejdet af Kathrine Noes Sørensen og Vagn Buchmann (Arbejdermuseets skoletjeneste, 2009), 3 normalsider
- "En ufaglært kvindes erindringer" i Peter Frederiksen m.fl.: "Grundbog til Danmarkshistorien", 2. udgave (Systime 2012), s. 178-181

Ca. antal normalsider: 66  


UNDERVISNINGSFORMER:
Undervisningen er gennemført på grundlag af lærerstyret tavleundervisning, gruppearbejde samt øvelser i udarbejdelsen af redegørelser og kildekritisk analyse som led i forberedelsen til KS-historieopgaven.

FAGLIGE MÅL:
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
- kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
- gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
- formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
- argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog

KERNESTOF:
- dansk historie og identitet
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
historiefaglige metoder




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Særfagligt, religion Introduktion til kristendom

I introduktionsforløbet arbejder vi med hvad religion er og kan bruges til, ligesom det belyses, hvad faget indeholder - både som selvstændigt fag og som del af KS. Kernestof, faglige mål og metoder præsenteres og eleverne arbejder i grupper med at skabe deres egne religioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Forbrydelse og straf - historie (FÆRDIG)

FORLØBETS INDHOLD:
Forløbet er flerfagligt og gennemført i samarbejde med samfundsfag og religion.
Gennem forløbet har eleverne beskæftiget sig med forbrydelse og straf i Danmark i perioden ca. 1660 - 1900.
Eleverne har beskæftiget sig med følgende underemner:
- Formålet med straf under enevælden
- Den enevældige konges rolle i forhold til retsforfølgelse og straf
- Kongeloven af 1665 med fokus på lovens bestemmelser om kongens magt
- Danske Lov af 1683 med fokus på lovens bestemmelser om forbrydelse og straf, herunder dødsstraf, fysisk afstraffelse, fængselsstraf og bødestraf  
- Almindelige menneskers opfattelse af forbrydere under enevælden
- De fire overordnede former for straf (skamstraf, legemsstraf, frihedsstraf og dødsstraf) samt de forskellige eksekveringsformer (f.eks. fedelen, piskning, fængsling, hængning, afbrænding, halshugning og radbrækning)
- Bødlens funktion og sociale status
- Brugen af tugthuse til afsoning af fængselsdomme, herunder forholdene i landets tugthuse
- Det stigende fokus på resocialisering af forbrydere i løbet af oplysningstiden i 1700-tallet
- Tyveriforordningen af 1789, herunder proportionsprincippet
-  Indførelse af nye amerikansk-inspirerede fængselssystemer i 1800-tallet med fokus på isolation og overvågning (Philadelphia/Pennsylvania-modellen og Auburn-modellen)
- Ændringen af straffeloven i 1866, herunder afskaffelsen af de fysiske straffe
- De sidste henrettelser samt afskaffelsen af dødsstraffen i Danmark

BAGGRUNDSMATERIALE:
- Sarah Giersing og Mette Boritz: "Ret og rimeligt - forbrydelse og straf på enevældens tid" (Nationalmuseet 2003), (16 ns)
- "Tema 3: Til skræk og advarsel" (https://historielab.dk/laerervejledning-til-kildebanken-forbrydelse-og-straf/), (2 ns)
- "Tema 4: Bedre mennesker" (https://historielab.dk/laerervejledning-til-kildebanken-forbrydelse-og-straf/), (4 ns)
- Danmarks Radio: "Straffens rædsler (afsnit 1): Dødsstraf - Den ultimative straf" (2016)(ca. 4 ns)
- Danmarks Radio: "Straffens rædsler (afsnit 2): Fængsel" (2016) (ca. 4 ns)
- Danmarks Radio: "Straffens rædsler (afsnit 3): Skamstraf - Skam dig" (2016) (ca. 4 ns)
- Danmarks Radio: "Straffens rædsler (afsnit 4): Udvisningen - Udstødt" (2016) (ca. 4 ns)

KILDEMATERIALE:
Kilde 11: "Tugt- og Børnehuset" (kilde 1, 2 og 3) (https://historielab.dk/tema-3-til-skraek-og-advarsel/), (2 ns)
Kilde 3: "Kritik af fængslerne" (https://historielab.dk/tema-4-bedre-mennesker/), (1/2 ns)
Kilde 4: "Nye fængsler" (kilde 2 og 3) (https://historielab.dk/tema-4-bedre-mennesker/), (1 ns)
Kilde 5: "Ensomhedsfængsel - isolation" (kilde 1) (https://historielab.dk/tema-4-bedre-mennesker/),  (1/2 ns)

ANTAL NORMALSIDER I ALT: 42

FAGLIGE MÅL:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen

KERNESTOF:
- dansk historie og identitet
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forbrydelse og Straf - religion

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Islam, særfagligt

Generel introduktion til islam. Sunni, shia og sufi islam præsenteres, ligesom vi arbejder med islams selvforståelse. Vi læser klassiske tekster i form af koran- og hadith tekster og moderne tekster, der belyser muslimers hverdag i Danmark. Jan Hjärpes model inddrages undervejs
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Den tyske imperialisme 1884-1945 (FÆRDIGGJORT)

FORLØBETS INDHOLD:
Forløbet omhandlede den tyske imperialisme i årene 1884-1945 med særligt fokus på det nazistiske imperium i årene 1939-1945.
Gennem forløbet har eleverne beskæftiget sig med følgende underemner:
1) Opbygningen og forvaltningen af Det Tyske Kejserriges koloniimperium i Afrika og Asien 1884-1914
2) Folkedrabet på Herero-folket 1904-1907 i Tysk Sydvestafrika (Namibia)
3) Det Tyske Kejserriges deltagelse og erobringer i Første Verdenskrig 1914-1918
4) Den nationalsocialistiske ideologi, herunder antikommunismen og antisemitismen
5) De nazistiske udenrigspolitiske målsætninger, herunder erhvervelsen af "lebensraum" i Østeuropa
7) Den tyske besættelse og forvaltning af Tjekkoslovakiet og Polen i 1939-1944
8) Den tyske besættelse og forvaltning af Danmark, Norge, Holland, Belgien, Luxembourg, Frankrig, Jugoslavien og Grækenland 1940-45
9) Den tyske krig mod Sovjetunionen 1941-1945, herunder den hensynsløse behandling af de sovjetiske civile samt den politiske organisering og forvaltning af de tyskbesatte dele af Sovjetunionen
10) Den nazistiske jødepolitik i de besatte områder, herunder Holocaust.
11) Det Nazistiske Imperiums økonomiske fundament, herunder de omfattende konfiskationer og brugen af tvangsarbejde
12) Den nazistiske kulturpolitik i de besatte områder i Østeuropa, herunder lukning af kultur- og uddannelsesinstitutioner, censur, propaganda og kunstrøveri
13) Det nazistiske imperiums opløsning i takt med den gradvise militære tilbagegang 1943-1945.

BAGGRUNDSLITTERATUR:
- Karl Christian Lammers: "Den Nazistiske Imperiedrøm" i Peter Fibiger bang (red.): "Imperier - fra oldtid til nutid" (Columbus, 2017), s. 213-236, dvs. 37 ns.
- Dokumentarfilm: "Fotografierne fra Auschwitz" (CFU.dk, 2021), 52 min. dvs. 8 ns.  
- Dokumentarfilm: "Det Andet Riges folkemord i Namibia (CFU.dk, 2015), 53 min, dvs. 8 ns.

KILDEMATERIALE:
- "Den såkaldte Gerstein-rapport om et besøg i tilintetgørelseslejren Belzec"
- "Himmler om den svære beslutning"
- "Uddrag af Primo Levi: Dem der går til og dem der overlever"
Alle tre kilder er hentet i Karl Christian Lammers: "Vejen til Auschwitz - Det Nazistiske Tysklands mord på Europas jøder"(Gyldendal, 1999) s. 87-88 og s. 91-98 (dvs. 9 ns)


ARBEJDSFORMER:
Undervisningen er gennemført på baggrund af lærerstyret tavleundervisning og gruppearbejde.


FAGLIGE MÅL:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
- kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
- argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog

KERNESTOF:
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- Holocaust og andre folkedrab
- ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiefaglige metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Demokrati og medier

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Islam, særfaglig, del 2

Generel introduktion til islam. Sunni, shia og sufi islam præsenteres, ligesom vi arbejder med islams selvforståelse. Vi læser klassiske tekster i form af koran- og hadith tekster og moderne tekster, der belyser muslimers hverdag i Danmark. Jan Hjärpes model inddrages undervejs
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Det kommunistiske Polen (flerfaglig)

Undervisningsbeskrivelse følger...
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Flerfagligt forløb 2 - Polen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Forløb#10

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer