Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Vordingborg Gymnasium & HF
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Gitte Rye, Natacha Bengtson
|
|
Hold
|
2025 ap/G2 (G2 ap, G2 ap la)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
AP
FORLØBSBESKRIVELSE & FORMÅL
Almen Sprogforståelse (AP) er en del af grundforløbet i gymnasiet og handler om at give dig en forståelse af, hvordan sprog fungerer – både i dansk og i fremmedsprog. Du lærer at analysere sprog, at blive mere bevidst om, hvordan vi bruger sprog og hvordan sprog udvikler sig.
Hvorfor skal du have AP?
Du bliver bedre til at forstå og arbejde med sprog i alle fag – ikke kun i sprogfagene.
Du lærer at analysere tekster og bruge faglige begreber, som gør dig skarpere til både skriftlig og mundtlig kommunikation.
Du får hjælp til at vælge studieretning, især hvis du overvejer en sproglig retning.
Du styrker din studiekompetence, så du bliver bedre rustet til at læse og forstå faglige tekster i gymnasiet.
FAGLIGE MÅL
anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, du møder i gymnasiet, samt i egne tekster
foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog
belyse forskelle mellem de sprog, du møder i gymnasiet
anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, du møder i gymnasiet
anvende viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
FAGLIGT INDHOLD
grammatisk terminologi og analysefærdighed
sproglig praksis
elevernes egen tekstproduktion
elementær sproghistorie, sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder
MATERIALE
Vore Sprog
ordbogen.com
INTERN PRØVE
Som afslutning på grundforløbet og undervisningen i AP afholdes der en intern individuel prøve, der dækker de faglige mål og det faglige indhold. Den interne prøve omfatter såvel den almene del som latindelen og prøver elevens sproglige bevidsthed og analysefærdighed.
Bedømmelsen er en vurdering af, i hvilken grad elevens præstation opfylder de faglige mål (se ovenfor).
Der gives én karakter ud fra en helhedsvurdering.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektie til timen i dag: I skal læse s. 4-5 i kompendiet (som I fik i latin-modulet i sidste uge). Følgende skal I besvare ud fra teksten:
-
Vore Sprog 2025.pdf
-
Lektier til i dag: 1) Du skal kunne forklare forskellen på analytiske og syntetiske sprog. 2) Du skal læse s. 8-9 i Vore Sprog og svare på spørgsmålene herunder:
-
Lektie til i dag: Læs s. 14-15 i Vore sprog og besvar nedenstående spørgsmål:
-
I "Vore sprog": "Lånerord" (s. 54), "Fremmedord" (s. 55), "Arveord" (s. 56), "Nye ord" (s. 57), "Orddannelse (s. 58). Prøv også at få læst "Latin-introen" på s. 60-61.
-
Lektie til i dag: Læs s. 17-18 i Vore sprog og besvar følgende spørgsmål:
-
Link til brug i timen: Minlæring verber
-
I har i klassen fokus på lektielæsning i næste uge. I Latin skal I læse "orddannelse" på s. 58 grundigt, og I skal orientere jer i/skimme s. 62-62, den første latin-lektion. Vi følger op på snakken fra sidst om læsemåder, og hvordan vi bruger lektier
-
Lektie til i dag: Læs s. 20-22 og besvar nedenstående spørgsmål:
-
Opgave i ordklasser til brug i modulet torsdag
-
Lektie til i dag: 1) Lav øvelse 4.8 s. 21. 2) Læs om de sidste tre ordklasser (adverbier, præpositioner og konjunktioner) s. 20-25. Du skal skrive følgende ned til de tre ordklasser: A. Hvad bruges de til/hvad beskriver de? B. Er der underinddelinger
-
Lektie til i dag: Læs s. 27-32 i Vore Sprog. Du skal gøre følgende med teksten:
-
Læs beskrivelsen af "orddannelse" på s. 58-59 grundigt og orienter jer på s. 62-63, den første latin-lektion. =)
-
Lektie til i dag: Læs s. 34 og forklar og nævn de kopulative verber. Lav også øvelse 6.1 (hvis du er i tvivl, om det er et subjektsprædikat, så prøv om du kan sætte lighedstegn mellem subjektet og subjektsprædikatet)
-
Lektie til i dag: Lav øvelse 6.6, s. 39 + øvelse 6.5 s. 37. Husk at læse om transformationsprøven inden I laver øvelse 6.5. I får ikke tid i timen til at se på det, så husk at få det lavet.
-
Minlæring træning af adverbialer
-
Lektie til i dag: opgave 7.2 og 7.3 s. 41-42 i Vore sprog
-
Afsnit
-
Lektie til i dag: Lav kopiark med øvelser færdig. Se vedhæftede, hvis du mangler arket.Sætningsanalyse øvelser.docx
-
Lektie til i dag: Lav øvelsen i Quia: Quia - Træning AP 25 + læs s. 44 i Vore Sprog. Du skal notere forskellen på parataktiske og hypotaktiske konjunktioner (bindeord) samt lave øvelse 8.1, s. 45.
-
Lektie til i dag: Lav opgavearket færdigt,Sætningsanalyse øvelser.docx og læs s. 49-50 i Vore Sprog. I skal strege under i teksten og skrive noter i margenen (ved siden af teksten), så I kan forklare, hvad afsnittene handler om. Afsnittene er: Overs
-
I timen i dag: Spørgsmål til s. 51-52:
-
I skal have lavet øvelse IV.I på s. 70. Det handler om objekt og subjektsprædikat og dermed kasus. Brug eksemplerne og gloserne i skemaet oven over.
-
Hvis ikke du blev færdig med følgende i sidste time, så lav det færdigt:
-
Opsamling AP latin.docx
-
Ingen lektie alligevel. Vi arbejder med øvelser i timen.
-
Lektie til i dag: Kig indholdsfortegnelsen for Vore Sprog igennem, og find dine noter til hvert kapitel. Skim noter og kapitler igennem. Læs dine oversigter igennem. Husk også oversigten på sidste side i kompendiet.
-
Repetition AP latin.docx
-
Lav sætning 1 og 2 i øvelse V.I på s. 73
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Forløb#1
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76150311482",
"T": "/lectio/1116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76150311482",
"H": "/lectio/1116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76150311482"
}