Holdet G2 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Gitte Rye, Natacha Bengtson
Hold 2025 ap/G2 (G2 ap, G2 ap la)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP
Titel 2 Forløb#1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP

FORLØBSBESKRIVELSE & FORMÅL
Almen Sprogforståelse (AP) er en del af grundforløbet i gymnasiet og handler om at give dig en forståelse af, hvordan sprog fungerer – både i dansk og i fremmedsprog. Du lærer at analysere sprog, at blive mere bevidst om, hvordan vi bruger sprog og hvordan sprog udvikler sig.

Hvorfor skal du have AP?
Du bliver bedre til at forstå og arbejde med sprog i alle fag – ikke kun i sprogfagene.
Du lærer at analysere tekster og bruge faglige begreber, som gør dig skarpere til både skriftlig og mundtlig kommunikation.
Du får hjælp til at vælge studieretning, især hvis du overvejer en sproglig retning.
Du styrker din studiekompetence, så du bliver bedre rustet til at læse og forstå faglige tekster i gymnasiet.

FAGLIGE MÅL
anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, du møder i gymnasiet, samt i egne tekster
foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog
belyse forskelle mellem de sprog, du møder i gymnasiet
anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, du møder i gymnasiet
anvende viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur

FAGLIGT INDHOLD
grammatisk terminologi og analysefærdighed
sproglig praksis  
elevernes egen tekstproduktion
elementær sproghistorie, sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder

MATERIALE
Vore Sprog
ordbogen.com


INTERN PRØVE
Som afslutning på grundforløbet og undervisningen i AP afholdes der en intern individuel prøve, der dækker de faglige mål og det faglige indhold. Den interne prøve omfatter såvel den almene del som latindelen og prøver elevens sproglige bevidsthed og analysefærdighed.  
Bedømmelsen er en vurdering af, i hvilken grad elevens præstation opfylder de faglige mål (se ovenfor).
Der gives én karakter ud fra en helhedsvurdering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer