X - Vordingborg Gymnasium & HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Vordingborg Gymnasium & HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet G3 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
X - Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Natacha Bengtson, Trine Vilstrup Husby
Hold
2025 ap/G3 (
G3 ap
,
G3 ap la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Almen sprogforståelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Almen sprogforståelse
Formålet med AP er:
- At give eleverne indblik i hvad sprog er, både talt, skrevet og non-verbale typer sprog (fx. kropssprog)
- At give eleverne indblik i sprogs opbygning
- At eleverne skal få et indblik i sprogets opbygning og blive i stand til at analysere sprog ved hjælp af den korrekte terminologi.
- At give eleverne indblik i sprogbrugens forskellige nuancer og virkemidler.
Kernestof:
- Vore Sprog
-
ordbogen.com
- minlæring.dk
Indhold
Kernestof:
Vi taler om hvad ap egentlig går ud på, I får materiale, og vi går lige så stille i gang. Ingen lektie =)
Læs i "Vore sprog" s. 4-5 om "Analytiske og syntetiske sprog" og kapitel 3 "Sprog og identitet", s. 9-12. Skriv meget gerne ned hvis der er noget som ikke giver mening for jer, så vi kan få det til at gøre det =)
Læs i "Vores sprog" kapitel 4: Ordklasser, s. 13-15 (om substantiver og artikler)
Minlæring
Læs i "Vore Sprog" kapitel 4: Ordklasser, s. 17-20 (om verber og pronominer)
I skal i "Vore sprog" læse om "Orddannelse" på s. 58-59 og introen til "Latin" på s. 60-61. I skal ikke lave nogle øvelser, men hvis I har tid og lyst, kan I eventuelt orientere jer i "I Lectio Prima" på s. 62-63, som vi skal lave sammen i undervisni
I må gerne læse op på "orddannelse" øverst på s. 58. I må desuden gerne orientere jer i "Lectio Prima" på s. 62-63.
Læs kapitel 4(ordklasser; Adjektiver, adverbier, præpositioner, konjunktioner, artikler), s. 27-31
I skal repetere de 3 verber, vi har lært: habere, vedere, sedere (s. 62) samt læse om de fire verbal-stammer (e, a, i og konsonant) øverst på s. 64.
Vi skal høre de 3 sidste ordklassefremlæggelser. Derefter træning af ordklasser, så vi får opbygget noget rutine, inden vi går videre til sætningsanalyse.
Læs i "Vore Sprog", kapitel 7(Sætningen – verbal og subjekt), s. 27-32
Øvelser i sætningsanalyse.docx
Til næste gang må I gerne repetere de fire stammer, ama-re, habe-re, leg-ere, audi-re samt esse: sum, es, est, sumus, estis, sunt på s. 64-65. Vi skal have en kahoot om de romerske tal, som I kan finde på s. 67.
Læs i "Vore Sprog", s. 34-38 "6. Prædikativ og objekt"
Læs i "Vore Sprog" Kapitel 7: Adverbial, s. 40-41. Så laver vi en masse øvelser i sætningsanalyse, så I får helt fat på det.
Quia - Midtvejstest G3 2025
øvelse i sætningsanalyse - Miley Cyrus artikel.docx
Lav øvelse III.II (s.68)
Læs i "Vore Sprog", Kapitel 8: Konjunktioner + Kapitel 9: Hesætningsanalyse, s. 44-48.
Læs s.71.
Vi arbejder videre med helsætningsanalyse - læs gerne kapitlet igennem igen, og se om det giver bedre mening anden gang og efter at vurdere gar talt om det.
sætninger til helsætningsanalyse.docx
Vi får lavet en slags afrunding på alle øvelserne i sætningsanalyse. Læs derudover i kompendiet, kapitel 10 "Oversættelse" og kapitel 11 "Sociolingvistik" s. 49-52
øvelse i sætningsanalyse - Miley Cyrus artikel - facit.docx
Frozen - øvelse til helsætningsanalyse.docx
Lav øvelse V.II på s.73.
Repetitionslæsning som forberedelse til eksamen og optaktstime i næste uge (ingen lektie)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76150311483", "T": "/lectio/1116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76150311483", "H": "/lectio/1116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76150311483" }